Gå til innhold

Metoder for avslutning/feste av parachutehackle


-Lars-

Anbefalte innlegg

Utrolig så vanskelig det ble å lage overskrift til dette, men jeg lurer altså på folks metoder for å binde ned hackelet etter endt surring rundt base på parachutedøgnis.

Jeg har med skam å melde ikke funnet en metode som jeg er 100% tilfreds med, og jeg ser også andre fluebindere gjør dette på mange forskjellige vis.

Frem til nå nylig dubbet jeg flua helt ferdig frem til krokøyet, og avsluttet flua med å surre hackelet og binde ned helt fremme ved krokøyet. Dette fører jo til masse pirk for å unngå å tette øyet, og er egentlig en dårlig løsning.

Nå i det senere har jeg festet hackelet omtrent midt imellom krokøyet og vingebasen, for deretter å dubbe flua ferdig. Dette forhindrer at man tetter krokøyet, og dekker over innfestningen, men medfører litt knoting med å dubbe innunder det ferdig surrede hackelet. Jada, jeg drar opp hackelet for å gi litt plass, men syntes liksom ikke jeg får det like pent igjen etterpå  :-\

Skjønner at dette er den beste metoden av disse to, men er det noen som gjør det på andre måter, og som kan komme med overbevisende argumenter for at deres måte å gjøre det på er den beste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker to varianter:

1: Bruke svært tynn tråd som gjør at jeg kan feste vinge, hackle, dubbe ferdig, lage hode og så surre hackle. Tilslutt avslutter jeg med whipfinish under hacklet og legger på litt superlim på knuten. Også lim på basen før jeg surrer hackle.

2: Den jeg bruker mest: Vinger bindes inn, så hackle rett opp inntil vingen, husk å ha litt bar stamme på toppen slik at du får vinklet hacklet på plass ca 1/4 runde før fibrene kommer. Jeg dubber bak, litt rundt og bittelitt foran vingen og sørger for å ha tilnærmet bar krok slik at surringene når jeg fester hacklet etter surring glir lett innunder. Legger på superlim o.l. på basen før jeg surrer. Dubber litt til, lager hode og whipfinish. Tog du an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lars da har du ikke fulgt med i timen.....? Viste deg jo en genial måte hvordan du skulle gjøre det ;) skal se om jeg kan få lagt ut en lite beskrivelse av det etterhvert :)

Jeg har da aldri vært edru når vi har bundet fluer sammen Jan Erik, så dette husker jeg fint lite av  ;D

Jeg liker to varianter:

1: Bruke svært tynn tråd som gjør at jeg kan feste vinge, hackle, dubbe ferdig, lage hode og så surre hackle. Tilslutt avslutter jeg med whipfinish under hacklet og legger på litt superlim på knuten. Også lim på basen før jeg surrer hackle.

2: Den jeg bruker mest: Vinger bindes inn, så hackle rett opp inntil vingen, husk å ha litt bar stamme på toppen slik at du får vinklet hacklet på plass ca 1/4 runde før fibrene kommer. Jeg dubber bak, litt rundt og bittelitt foran vingen og sørger for å ha tilnærmet bar krok slik at surringene når jeg fester hacklet etter surring glir lett innunder. Legger på superlim o.l. på basen før jeg surrer. Dubber litt til, lager hode og whipfinish. Tog du an?

Jeg så på en videosnutt tidligere i dag hvor du benytter metode 2 her, og den er ikke ulik slik jeg har gjort det på de siste fluene jeg har bundet. Skal teste denne metoden i morgen, for dette så bra ut.

Jeg surrer tråden rundt fjæren og kroken. Sånn rundt og rundt og rundt osv.  :)

DUSTEBIKKJE  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bruke svært tynn tråd som gjør at jeg kan feste vinge, hackle, dubbe ferdig, lage hode og så surre hackle. Tilslutt avslutter jeg med whipfinish under hacklet og legger på litt superlim på knuten. Også lim på basen før jeg surrer hackle.

Du avslutter altså hele flua med å feste hackelet med whipfinish under vingen ? Hmmm . . . Interessant . . . Dette vil jeg gjerne få demonstrert på fluebindetreffen  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bruke svært tynn tråd som gjør at jeg kan feste vinge, hackle, dubbe ferdig, lage hode og så surre hackle. Tilslutt avslutter jeg med whipfinish under hacklet og legger på litt superlim på knuten. Også lim på basen før jeg surrer hackle.

Du avslutter altså hele flua med å feste hackelet med whipfinish under vingen ? Hmmm . . . Interessant . . . Dette vil jeg gjerne få demonstrert på fluebindetreffen  :)

Søriøst? Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så finesmecker som Rune, men artig variant :)

Dette var nok en måte å gjøre det på, ja . . . Utover det ; Makan til kløne . . . Artig å se noen som knoter på nivå med meg selv  ;D

1: Bruke svært tynn tråd som gjør at jeg kan feste vinge, hackle, dubbe ferdig, lage hode og så surre hackle. Tilslutt avslutter jeg med whipfinish under hacklet og legger på litt superlim på knuten. Også lim på basen før jeg surrer hackle.

Du avslutter altså hele flua med å feste hackelet med whipfinish under vingen ? Hmmm . . . Interessant . . . Dette vil jeg gjerne få demonstrert på fluebindetreffen  :)

Søriøst? Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig?

Hva, da ? Å få dette demonstrert, eller å gjøre det på denne måten ?

Prøv ikke å vær frekk her, for da binder jeg en streamer av deg på treffen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så finesmecker som Rune, men artig variant :)

Dette var nok en måte å gjøre det på, ja . . . Utover det ; Makan til kløne . . . Artig å se noen som knoter på nivå med meg selv  ;D

1: Bruke svært tynn tråd som gjør at jeg kan feste vinge, hackle, dubbe ferdig, lage hode og så surre hackle. Tilslutt avslutter jeg med whipfinish under hacklet og legger på litt superlim på knuten. Også lim på basen før jeg surrer hackle.

Du avslutter altså hele flua med å feste hackelet med whipfinish under vingen ? Hmmm . . . Interessant . . . Dette vil jeg gjerne få demonstrert på fluebindetreffen  :)

Søriøst? Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig?

Hva, da ? Å få dette demonstrert, eller å gjøre det på denne måten ?

Prøv ikke å vær frekk her, for da binder jeg en streamer av deg på treffen  ;D

Haha ;D Hvorfor må man ikke binde fast fjøra før man binder en whip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Lars har tydeligvis fått dreiesyken. Ikke rart han sliter med detaljene da. Jeg avslutter og fester hacklet bak vingen og legger dubbing over innfestingen og fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen eeeeeelendige bilder på hvordan jeg gjør det. Som nevt av et par andre så fester jeg hacklet ved stammen på vingen. Denne metoden var det Tore Slettengen som viste meg en gang, og jeg syntes selv at den gir det peneste resultatet :)

Her er kroppen ferdigdubbet og hacklet klart. Jeg passer på at bindetråden er bak vingen før jeg surrer hacklet.

6815986437_3f83c7c38d_z.jpg

Når jeg er fredig med surringen fester jeg inn hacklet inn til vingestammen. Jeg surre bindetråden 3 ganger rundt.

6815986805_5c8eecf8c3_z.jpg

Klipp hacklet inn så nærme vingestammen som mulig.

6815987573_94fabebf06_z.jpg

Så slår jeg et halvstikk for å få bindetråden på oversiden  av flua.

6815987187_8204db2626_z.jpg

Avslutt med et par wipfinish og du har ei flue uten hackle over krokøyet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

Det ligger en god gammal snutt her:

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=64:fallskjermhackle-pa-vulgata&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

Resten av flua (bakkroppen) ligger i eget klipp sammen med andre videoer..

Suverent, Rune . . . I dag er det for kaldt til å gå på ski uansett, så da vet jeg hva jeg skal fordrive tiden med  :D

Her kommer noen eeeeeelendige bilder på hvordan jeg gjør det. Som nevt av et par andre så fester jeg hacklet ved stammen på vingen. Denne metoden var det Tore Slettengen som viste meg en gang, og jeg syntes selv at den gir det peneste resultatet :)

Der var den ja, Jan Erik . . . Flott  :) Skal teste ut de forskjellige metodene, og finne ut hvilken som faller seg mest naturlig for meg.

Når man har vent seg til èn måte å gjøre det på over mange år så vil hvilken som helst annen metode virke litt knotete de første gangene, men det går seg fort til. Er jo ikke akkurat noe hokus pokus dette her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter og fester hacklet bak vingen og legger dubbing over innfestingen og fremover.

Erik, du må gjerne forklare dette nærmere. Binder du først inn vinge og hackelfjær, så spinner du hackel rundt vingestammen, går bakover med tråden og dubber deg fremover med kropp og thorax for å knyte av foran? Og haletrådene, er de det første du binder inn, som i steg 1 på flua, eller etter vinge og hackel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...