Gå til innhold

Fortom til #3 er stang


jensen

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest fredrik hoffmann

Riv av noen nåleknuter dere har liggende folkens, jeg ble iallefall overrasket.  et lite "snepp" med lite kraftbruk og den er av.

Men selvfølgelig, fortomspissen er det svakeste leddet, og vil gå av først, det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Bare skumlest. Ikke ment til noen, bare MIN mening :) Sorry hvis du tok på deg den. Nåleknuten suger uansett...

Alt i orden, jeg må tåle kritikk så krass som jeg kan være selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skal ma ha en god å lang tapert fortom blir butten så tykk i diameter at den er en stor KLUMP i forhold til spissen på et treer snøre. Ikke bare er den svak, men stygg også... MEN; ikke alle er perfeksjonister heller :)

Nåleknuten er for de som driter i estetikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lager jeg løkke ved hjelp av krympestrømpe i begge ender av alle mine fluesnører. Skjøter buttenden på fortom i løkka med vanlig slukknute, fremfor å bruke løkke i løkke.

Veldig enkelt dette også, om man vil skifte hele fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåleknuten brukte jeg på mitt første fluesnøre, og jeg har ikke benytta den siden den gang - noe som allerede har blitt åtte år sia :o Klumpete uhendig møkkaknute spør du meg ;D Dermed er løkke i løkke greia - bendsla eller smelta på lina, og bendsla på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvor tykk buttdel vil du bruke da Pål?

Forøvrig ikke enig med deg i at den er stygg heller. :)

Handler det plutselig om hvor pen knuten er nå? ;D

Tom.

Kommer helt an på stivheten/meterialegenskaper i butten på fortommen. OG JA, mener absolutt det har noe å si hvor "pen" knuten er... Samme som stygge fluer; ikke noe gøy å bruke de heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tykk buttdel vil du bruke da Pål?

Forøvrig ikke enig med deg i at den er stygg heller. :)

Handler det plutselig om hvor pen knuten er nå? ;D

Tom.

Kommer helt an på stivheten/meterialegenskaper i butten på fortommen. OG JA, mener absolutt det har noe å si hvor "pen" knuten er... Samme som stygge fluer; ikke noe gøy å bruke de heller...

Kommer vel mest an på forholdet mellom masse? :)

Stivhet er noe dritt.De tykkere fortommer/monoliner blir ofte for stive og de vrir snøret

De slår over som en drøm,men fluesnøret blir ofte korketrekker.

Jeg prøvde en periode en haug med forskjellige buttdiameter størrelser på fortommen

til femmersnøret.

Størrelser som 0,70 - 0,80 - 0,90 og 1,0 slår over som en drøm,men problemet er stivhet

i forhold til diameter.

Det er vanskelig å finne fortommer med tykkere buttdel som samtidig er myke. :(0

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha så tjukk buttdel på fortommen til ei treerstang/snøre? ca 0.45 - 0.55 burde være tjukt/tynt nok. Det holder fint for meg iaf

Nei,dette ble prøvd ut et med et femmersnøre.

Og grunnen til innlegget var for å påpeke betydningen av buttdelens diameter.

0,55 funker bra,og da er det samtidig lett å finne myke nok fortommer også. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvorfor vil du ha så tjukk buttdel på fortommen til ei treerstang/snøre? ca 0.45 - 0.55 burde være tjukt/tynt nok. Det holder fint for meg iaf

Enig. Tykkere enn .55 er lite aktuelt.... Liten vits å ha overrulling i en myk og tynn spiss på et treersnøre, for så å ha overgang til ei "stålfjær".

Samma det, veit hva som funker best jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha så tjukk buttdel på fortommen til ei treerstang/snøre? ca 0.45 - 0.55 burde være tjukt/tynt nok. Det holder fint for meg iaf

Nei,dette ble prøvd ut et med et femmersnøre.

Og grunnen til innlegget var for å påpeke betydningen av buttdelens diameter.

0,55 funker bra,og da er det samtidig lett å finne myke nok fortommer også. :)

Tom.

Ok. Ser jeg misforsto litt, beklager den.. ;) Jeg bruker helst ikke over 0.55-60 på klasse fem heller jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Samma det, veit hva som funker best jeg :)

Og det regner jeg med at en haug med andre enn deg også vet?

Eller tror du at du er alene om det?

Tom.

Selvfølgelig er jeg alene om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...