Gå til innhold

Kjell`s roteverksted


Anbefalte innlegg

For nærmere 30 år siden satt jeg ved kjøkkenbordet og bandt fluer mens far min titta på. Han syntes disse plastboksene og plastposene guttungen drassa på var dårlig oppbevaring av bindemateriellet. Og når jeg begynte å reise på bindekvelder i Fluegruppa og skulle ha med meg utstyret på ferieturer fant han ut at han skulle bidra på den fronten. Den gangen var det ikke en masse bager å få kjøpt i all verdens nettbutikker så han satte saga i ei finerplate. Han sto i vintermørket uti et trekkfullt uthus og lagde fluebinderkoffert til guttungen. Den er laget i finer med skikkelige tappete hjørner og greier. Rommene ble tilpasset lynlåsposene og Metznakkene fikk plass i lokket.

Denne kofferten har fulgt meg i alle år etterpå, men de siste årene har den stått og samlet litt støv da hengsler, håndtak og låser var fullstendig utslitt.

Jeg bestemte meg for at den igjen skulle våkne til liv og skulle få en makeover. Planen var å slipe den ned sparkle, lakke og sette på nye litt fancy beslag. Men etter litt betekningstid og råd fra andre gode venner angret jeg meg. Kofferten har jo en historie å fortelle med sine gamle klistremerker og patina.  Så restureringen har bestått i å bytte hengsler (faktisk en brukt pianohengsle) justert låsene så de fungerer igjen og satt på et nytt håndtak i samme stil.

Kofferten har også fått noen nye merker som gjenspeiler utstyr jeg bruker i dag for å bygge videre på historien. Ellers er det gamle profileringsmerker fra Grenland Sportsfiskere her, og et merke fra den fantastiske butikken StreamSideService som desverre ikke lenger eksisterer. Butikken med postordresalg og årlig katalog som lå utenfor Sandefjord, Arne og Tore, jeg savner dere.  Fast Fisk lå i Oslogryta, og jeg husker ennå vi var på skoletur med klassen til tigerstaden på ungdomskolen. Jeg snek meg vekk fra følget og stakk på egenhånd opp i denne butikken og slo av en time eller to før jeg vendte ubemerket tilbake til følget (åssen jeg fikk det til uten å bli oppdaget skjønner jeg fortsatt ikke). Mustad var jeg i ungdomsårene sponset av og Orvis var det gjeveste for meg på 90 tallet når Dag Import drev med dette. Nå er det Scott og Simms som står og venter på ny sessong og historien går videre.

Skal igjen hedre min far og ta denne fantastiske kofferten i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Har vært stille i roteverkstedet til Kjellemann lenge nå.  Vet heller ikke hvor mye aktivitet det blir der fremover da jeg har fått en lei muskelsjukdom som herjer i skrotten.

Men i sommer måtte jeg prøve et lite prosjekt som var stort nok for meg akkurat nå.  Jeg kjøpte for et år siden ny bil, en varebil med tanke på fisketurer etc. Et poeng for meg var at det skulle være mulig å ta med stenger i hel lengde inne i bilen under forflytning.  Så bilen ble bestilt med nettingvegg fremfor tett vegg.

 

Så nå måtte jeg få gjort noe med prosjektet mitt. Fant frem noe aluminium i ei restekasse og sveiva i gang fresemaskinen og lagde en "vogge"/stangholder for 3 stenger.  Denne freste jeg spor i under slik at en bagasjestropp kunne ligge under og snøres rundt stanghåndtakene. Stangholderen ble foret med 5 mm foam og bagasjestroppen fikk også ei remse foam slik at stengene ligger godt beskyttet.

I veggene på hver side i bilen monterte jeg en brakett som også ble frest ut i aluminium. I dise brakettene passer da en 75x21 mm furu glattkant som ligger tvers over i bilen. På denne ble "vogga" montert.

Gjennomgangen i nettingveggen ble løst ved at jeg limte inn en 30 mm tykk foam som har fått skåret ut 3 hull som flukter med åpningene i veggen. På den måten ligger stengene stødig uten å være i kontakt med metall eller ligge å riste.   

Stengene ligger også så høyt i bilen at dem ikke er i veien for verken fører eller passasjer under kjøring, og 10 fot stang går helt fint.

 

(Ser i tidligere innlegg at noen bilder har forsvunnet. Det må ha skjedd da ffs ble konvertert til nytt format)

post-3914-0-00610200-1412435014_thumb.jpg

post-3914-0-70817100-1412435036_thumb.jpg

post-3914-0-48952500-1412435058_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9 TDI i da gitt ! Frekk eller ? (hehe)

Neida her er det en Cross Caddy med 2,0 liter og 140 gamp under det giftgrønne panseret.  Bilen bråker ikke så værst gitt. Jeg bestilte den med ekstra kledning i hele lasterommet og den har ekstra lydisolering i gulv, hjulkasser og vegger. I tillegg til dobbel gulvplate. Så det er ikke så værst inni her.

Har planer om å lage et hevet gulv med skuffer under også og det demper lyden ytterligere. Ikke sånne stålskuffer men i bjørkefiner som tar opp lyd.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.....ikke vær så sikker på det. Husk at jeg i nesten to tiår var med å bygge, serve og vedlikeholde racerbiler og racerbåter.

Nå får jeg være litt blærete men deler fra verkstedet mitt har vært med på ca.17 nm titler i rallycross, bakkeløp og baneracing. Nordisk mester i rallycross. 3 em titler i rallycross. 3 nm titler i rally. 6 vm titler i Class1 offshore. 1 verdensrekord i hastighet i class1 og 1 verdensrekord i drag racing.

Fortsatt helt sikker på at du kjører fra bilen min Olav, hehe....

Fy f.... Nå var jeg kvalm og skrytete av meg her. Men det er da min tråd, hehe...

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra merittliste det, Kjellern! Men det hjelper lite hvis du fortsatt har kun 140 Hk og en tyngre Cross, som er gjort enda tyngre ved hjelp av lydisolering! Så ja, jeg river fletta av deg  ;D  See yoouuuuu.....svosj.... 

 

Jo, en ting til! Skål ;) 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....140 er vel det ofisielle og politisk korrekte tallet.

Ikke like hissig denne, men en Touran jeg hadde for noen år siden med samme motor. Viste 196 hk. ved en runde i rullende landevei. Men det ble lagt inn en momentbegrensning ved start og girskift for å spare DSG kassa.

For å si det sånn, bilen jeg har nå går fort nok hehe...

Skål til deg også.

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.chipsenter.no ;) ;) Og klart du må ha VAG-sportsfilter og evt eksos...

 

Endte nesten opp med samma bilen som du hadde(Touran), men pga jobbsituasjon og plass blei det til Caddy. Knallbra bil virker det iallfall til å være. Enda en bonus, med mine 1.88cm, er at når jeg ligger på skrå i lasterommet, så sover jeg søtt på tilpassa skumgummimadrass. Bikkja har også god plass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en lang tids pause fra detta forumet, så har jeg tatt en titt. Uforandra, noen nye kverulanter som har noe og si til alt er kommet til og mange surre huer har kommet på banen ;-)). Men denne tråden er nok en av de bedere, takk Kjell :-). Men nå sklir det jaggu ut her også ;-). Døp denna tråden til Kjell `s rallyhjørne, flott stangfeste Kjell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er knall å gi av seg selv, Kjell  <<l  Om alle gjør det, så blir det et bedre forum, og det er så sant som det er sagt.

 

Snasen fint det stangopphenget ditt bak i bilen der  <<l Jeg har en Avensis som jeg legger 9 foterne i hel lengde langs siden, og over på høyre side. Er man forsiktig med logistikken på resten av utstyret, så funker det, men det er ikke en så god løsning som du har her  :)

 

EDIT: Og legger jeg ned baksetene i bilen, så har jeg akkurat plass til en skumgummimadrass på ene siden baki. Billig-varianten av bobil, men funker som bare det til korte turer  ;D

Endret av AndréB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en lang tids pause fra detta forumet, så har jeg tatt en titt. Uforandra, noen nye kverulanter som har noe og si til alt er kommet til og mange surre huer har kommet på banen ;-)). Men denne tråden er nok en av de bedere, takk Kjell :-). Men nå sklir det jaggu ut her også ;-). Døp denna tråden til Kjell `s rallyhjørne, flott stangfeste Kjell :-)

Hvem skal jeg be om unnskyldning? Deg eller Kjell? Uansett, unnskyld 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...