Gå til innhold

Gullhode!


Ola Øie

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Prøver du å kaste trange bukter med tunge nymfer med gullhode eller tungstenhode, så kan det dessverre gå galt.. #-o

 

Når jeg fisker med tunge gullhoder og lett stang, så legger jeg ofte bakkastet litt lavt og ut til siden av meg, mens fremkastet lagges over hodet i en litt større bukt. Har skjelden(ere) problemer med gullhoder på ville veier med denne metoden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter,

 

Bare & kaste som om du du bruker en tørrflue! prøv en stor gullhue nymp du & så ser du at stang tuppen din ligger i grøfta &!! har aldri skjedd med meg, men kompissen min lars erik lenger opp på forumet har det skjedd med :D . Men di som klarer & kaste skjer det ikke med ! store bukter er tingen her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en del me gullhodetnymfer' date=' men klarer ikke helt og forstå hvordan de kan brekke en stangtupp :shock:[/quote']

 

Ikke jeg heller! Det kan godt være Andre grunner til at stangtuppen hans knakk... Selv knakk jeg tuppen på min gamle stang under kasting med en helt vanlig tørrflue. Gullhodenymfer er ikke værre en f.eks en streamer, eller bare en litt stor flue av no slag. Har stanga også fått seg en ripe, hakk e.l i stangtuppen øker også faren for at den kan knekke betraktelig. La oss si at stanga knakk nettopp på grunn av det, da er det lett å legge skylla på flua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter.

Det går fint ann å knekke stangtuppen med ei gullhodenymfe. Gullhodet er både hardt og har ganske stor masse (ekstra ille er det med tungstein som har større egenvekt enn kopper og messing noe som gir mindre luftmostand og da større hastighet) Når denne harde og "tunge" flua (vi snakker fra noen tiendels gram opp til fluer som kan kastes med UL haspel utstyr) får reint treff på stang-klingen kan det fort gå galt. Grafitt er sprøtt og hastigheten på flua er stor. Jeg vil tippe rundt 15 m/s. Noen som har målt dette eksakt foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje 15 m/s er noe lite. Blindkaster med cirka 13 meter snøre, noe som skulle gi 26 meter i lengde mellom bak og fremkast. Hvor lang tid går det så mellom stopp forann til start, hmmm.... Kanskje noe rundt halvannet sekund. Altså en snittfart på ca 20 m/s. Noe som gir en mye større toppfart. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres voldsomt ut' date=' men det er sikkert riktig... Men hva er sjansen for at flua bare skal kollidere og ødelegge hele greia? Høres helt på trynet ut spør du meg da.

Selv har jeg aldri hatt no problemer med slike nymfer...[/quote']

 

Vel, dette er jo helt avhengig av utstyr og teknikk.. En gullhode er selvfølgelig inget problem med en #5 eller #6 stang og tilpasset fortom.

 

Hvis du fisker med lineklasse #3 eller #4 derimot, og setter på en av mine steinflueimitasjoner av tungsten, og samtidig må fiske med en relativt lang fortom, da skal du se du får en utfordring.... ;)

 

Dette er jo en av grunnene til at jeg ofte har med meg to stenger hvis jeg er usikker på forholdene. Det kan være greit med en #5 eller kanskje #6 dersom man må fort og dypt ned for å nå fisken med svinetunge nymfer eller streamere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakk stanga i fjor sommer! Men det skjedde ikke under ett kast! stanga knakk når jeg skulle dra ut litt snøre :( jeg forsto ikke at stanga skulle knekke av så lite belastning! Skylda falt på gullhodenympher etter at jeg hadde hørt litt på jarle og bjørnar i lillestrøm som kunne fortelle om flere som hadde skadet tuppen ved bruk av fortyngede fluer og gulhodenympher!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...