Gå til innhold

Hjelp meg å fylle boksen med giftige nymfer..


Roger Enger Lie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter her med et helt tom flueboks som skal fylles til randen av gode nymfer i alle størrelser og fasonger. Håper på masse tips fra folk som selv fisker med nymfe. Tørrfluepurister skal få slippe å svare ;)

Legg gjerne inn bilder også....

Døgnfluenymfer, steinfluenymfer, attraktornymfer, vårfluelarver er spesielt ønskelige. Også larve/nymfestadiet til landinsekter.

Håper på litt hjelp her, folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei! Jeg sitter her med et helt tom flueboks som skal fylles til randen av gode nymfer i alle størrelser og fasonger. Håper på masse tips fra folk som selv fisker med nymfe. Tørrfluepurister skal få slippe å svare ;)

Legg gjerne inn bilder også....

Døgnfluenymfer, steinfluenymfer, attraktornymfer, vårfluelarver er spesielt ønskelige. Også larve/nymfestadiet til landinsekter.

Håper på litt hjelp her, folkens :)

Jeg har stort sett hold meg til i grove trekk hva jeg finner i Bergquistboka og nymfeboka til Skyrud. Det har jeg hatt stor suksess med.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg Roger, men er det ikke bedre at vi spør deg hva vi skal ha i boksen  ;D? Jeg ville i alle fall ta med den Cadispuppa du nylig la inn på forumet, den ser utrolig giftig ut.

Jens

Tenkte akkurat det samme. Du spyr jo ut den ene godsaken etter den andre...

Vi må få til noe feller binding eller noe før slovenia Roger. Gi hverandre litt inspirasjon.

Skal legge ut en meget giftig vårfluepuppe du kan le av når jeg får sjangse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen nymfetips til deg Roger :)

Montana

Leptonymfer

Pheasent Tail Nymph

Hareørenymfe i forskjellige varianter med og uten gullhode

Hydropsyche puppa

Eikrepuppa

Små woolly buggers

Diverse små kulehoder til kortlinefiske

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor giftige disse er, men poster iallefall tre nymfer som fisker bra  ;)

Denne vårfluepuppa (med og uten kulehode) funker som juling for meg. Bruker egentlig svart foam som vingesekker og litt mindre dressa, men du skjønner vel tegninga.

Mri8R.jpg

Denne her kan også være lur til tider.

T0WpA.jpg

Hadde ingen eksemplarer av den siste igjen, men midt på siden har "Øyvind T" postet en nymfe med oliven biot og gummibein. HER: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18018.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Roger,klippet denne fra tråden til André. ;)

Tror jeg nok,Gisle .

Men her har du et alternativ,som du i og for seg kan takke deg selv for.  ;D

Og: Jeg skylder deg nesten denne.

Vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.

I Ekso skjer det en god del ting nesten samtidig.

Det begynner med steinfluer(som varer en stund).

Så kommer marginataene.

Til slutt og nesten samtidig begynner en art av siplo som er svært lik marginataen i både utseende og størrelse.

Tidspunktet på den siste er litt på siden av det som "skulle være normalt",men den er artsbestemt av vår (tidligere tørrfluepurist,nå også svoren nymfefisker  liker )lokale entomolog.

Altså : Tre relativt store nymfer som svømmer/vandrer mot land nesten samtidig/tett påfølgende hverandre.

Dette oppdaget selvføgelig fisken hundrevis av år før oss  ;D ,og stiller seg på grunna for å passe dem opp.

Etterhvert som fisken i Ekso har vokst(pga.kultiveringen),blir jo dette svært visuellt og svært interresant !

Til og begynne med trodde jeg(som kanskje andre ville gjort) at fisken sto på grunne og særlig lyse plasser for å sole seg,siden de var lettest å få øye på da.Så vi ikke fisken,så vi skyggen !  8)

Vel,kunne nyte sola jeg også og det ble noen kaffekopper mens jeg smugkikket.

Alt som fløt over dem(mygg og mygvrak ol.) fikk drive i fred,tross den korte veien opp.Fisken avslørte seg selvfølgelig,med rumpa opp og huet ned,plukket de av og til opp noe på/nær bunnen.

Husmark ble vraket som alternativ,mygg likedan,men marginataene som hang seg opp i blomstene på jordet ga meg en idé..............eller skapte noen tanker rundt dette.

Hva om jeg hadde ei nymfe som nærmest kunne slepes over bunnen,foran nesa på disse fine fiskene som sto sånn til i sola(og,som sikkert sto der i gråvær og vind også).

Det ville bli mye bunnkontakt,misting av fluer og sikkert så mye grønske på fluene at de ikke ville fiske.........

Vel,dette var jo delvis under min inntreden i kortlinefisket,og tsjekkerkroker og andre egnede kroker ble omdannet til tunge nymfer.Så,fikk jeg tak i jiggkroker,noe som jeg likte veldig godt å fiske med,syns kanskje jeg satt litt mindre fast,og de fisket/kroket godt når jeg hadde skjøvet litt på krokspissen.  ;)

Så : La du ut bildet av noen nydelige bustefluer.Eikre var over seg og ønsket seg en kilo til jul(eller var'e juli ?)  ;D

Voila !!!

Sammen med noen spesialtilpassede kulehuer jeg hadde kjøpt hus Gunnar Bingen på Rena Sport var egentlig tegninga i hodet ferdig....til bindebordet !!!!!

Så(siden dette var på vinteren) var det bare å vente på vår og vår i Eksingedalen,som jo er noe seinere enn andre steder her.

Virket så det suste,de både fisket godt og satt ikke særlig mye fast,tross grønsken som av og til avslørte at jeg fisket nær nok mot bunnen.

De tålte også høy fart i inntrekket.

Ulempen er at de går litt dypt i fram- og baksleng og påfuglherlen som selvfølgelig har lett for å gå i stykker.

Det ble selvfølgelig utdeling over en lav sko til tilreisende gjester,så de også skulle få gleden av å kjenne fisk.  :)

Og den ble kopiert og utprøvd andre steder i landet med svært gode tilbakemeldinger.

Til og med i Patagonia virket den som den skulle,visstnok.  :)

Vel,da jeg skulle ut i et lokalt vann på lørdag,skulle jeg sjekke hva jeg hadde i den nymfeboksen(har noen nymfebokser) ;D ,var det ett vrak igjen og jeg måtte i hui og hast sveive i sammen etpar stykker.

Og det har blitt noen flere de siste dagene,for det var ingenting å si på fiskeligheten her heller i nordavind og snøbyger.

Flua er enkel : Jiggkrok,kulehode(trenger ikke være spesial)ca. 2-3 mm.,påfuglkropp,marabouhale og svart hanehackel som bindes palmer og klippes så det står igjen en V foran kroken.

Kan jeg få presentere : Styggen.  ;D    (Ei fiskeflue !)

7147841505_a536792537_z.jpg

Må få understerke at jeg ikke har testet den på kortline enda.Men,Roger;den er såpass giftig at den nok skal få sjangsen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min desidert beste fiskeflue:

krok: tmc 106tc #14

kulehode: sølv. Det må være sølv!

Hale: en pitteliten hale av sorte hønefibre.

Av og til blyer jeg den, av og til ikke.

Kropp: sort cdc dubbing, selull eller kanin (i rangert rekkefølge)

havckle: sort cdc

Denne flua er blitt en favoritt når fiskene ikke vil ha våre tørrfluer og av en eller annen grunn er det kun fin fisk som tar denne flua. Den er blitt så populær at jeg snart må navngi den, tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...