Gå til innhold

Varm påske, og fluefiske...


Vebjørn'

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

På en strand straks føre kveldingen, med en kald pils i hånden i vente på å få gi seg på bonefishen så ser det der ut som en tipoenger Vebjørn. Ikke ille! Gives me a boner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takk igjen!

Hva får man om man blander en torsk og en havabbor ? Det må bli en snook!

Ligger å lusker under en brygge eller lignende som en krokodille, og så fort den ser noe som beveger seg så smeller det! 

Vi var ute med guiden i båten hans, og prøvde fiskelykken inne i en havn. Jeg la et kast nesten under en brygge og plutselig smalt det og en snook satt fast i enden av lina mi. Fisket var vilt kult, og relativt lett. Jeg tror ikke jeg gidder å skrive så mye om dette fiske i og med at jeg har en hel haug med film fra det. Skal begynne å redigere nå ;) 

[attachimg=1][attachimg=2]

post-4210-13949892033763_thumb.jpg

post-4210-13949892036032_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Sarepta, blir ikke lenge til neste gang  ;D

Her kommer en liten bildeserie:

[attachimg=1]

Tarpon, tatt tidlig på morran... på 10'er stang :) ca. 10kg.

[attachimg=2]

Dog snapper. En av flere på turen.

[attachimg=3]

Blackfin tuna, på 7'er stang :)

[attachimg=4]

Vebjørn!

post-4210-13949892103311_thumb.jpg

post-4210-13949892103791_thumb.jpg

post-4210-139498921041_thumb.jpg

post-4210-13949892104732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk alle sammen!  :D 

Jens M: det gjør jeg aldrig! Mere nærliggende land som Frankerike, Kroatia, Spania ol. finnes det masser av muligheter i. Det er mange steder veldig gode muligheter for HA, og multer er det alltid!  :D Min første HA på flue fikk jeg for mange år siden på Frankrikes vestkyst ;)

Haldor: Mye forskjellig ja! det er egentlig ikke så veldig komplisert... Når det gjelder valg av fluer så funger vanlige fiske-imitasjoner som vi bruker på SØ veldig bra! Noen ganger kan det være greit å gå litt opp i størrelse (Jacks ol. )  Clouser er jo alltid en sikker vinner ;) Ellers så kan du få mye morsomt på små fluer å lopper, men de er oftest veldig små ;) Tja, de er ikke så sære men det varierer jo veldig fra art til art og sted til sted. Merker det er vanskelig å sammenligne havet der borte og have her  :-\

Thomas a: Herlig! den må det være  :) Tusen takk! Fikk flere av dem, de holdt seg bare ikke i de verste korallene ;)

Pættis: Takk, life is now! ;)

Må takke deg nok en gang for lånet av snella Lars P, det setter jeg stor pris på ;) 

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere bilder...

¨

[attachimg=1]

Dette er en liten snapper. De er små og er like irriterende som horngjeld, kan få 10stk på10 kast om du vil ;)

[attachimg=2]

Her er en større snapper. når de kommer opp i denne størrelsen begynner det å bli real fart i dem ;)

[attachimg=3]

Jeg hadde, som nevnt tidligere, en fantastisk kveld med Ladyfish fiske. Dette er en liten en... eller det er jo ikke det, men når man nettopp har holdt en i verdensrekord størrelse så blir den litt stusslig :P

Skal skrive litt om tarpon fiske i storbyen nå snart ;)

Vebjørn!

post-4210-13949892154217_thumb.jpg

post-4210-13949892155013_thumb.jpg

post-4210-13949892155603_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tekst også skader vel ikke på en fredagskveld, eller?

Bra!

Da vi hadde vært på den lille øya Bonaire i 10 dager var det på tide å fortsette. En kort flytur på 3 mil, og vi var over på neste øy. Overgangen var et sjokk!  Vi kom fra en liten øy på størrelse Jeløya (nesten) hvor alle kjente alle, og det var skikkelig koselig. Men ja etter 10 min flytur, havnet vi plutselig midt inne i storbyen. Det første jeg så var politi med maskingevær og en haug av fly det stod "US air force" på. I tillegg stod flammen opp av oljeraffinerier ikke langt unna. Det skulle visst nok være en bråkete øy, hvor du ble anbefalt å holde deg inne etter kl. syv om kvelden. Selv skjønte jeg ikke greia, "det var jo ett dusin med politi bak hvert hjørne jo!".

Fiske her hadde jeg egentlig ikke planlagt så nøye. Jeg viste at det var en stor lagune i sentrum som visst nok skulle huse gode mengder baby tarpon, og jeg visste at fiske plassene ikke var veldig tilgjengelige. Enten var det en inn gjerdet havn, en stor motorvei, eller en haug med båter i veien. Men jeg, jeg var klar for baby tarpon! Med 10er, stanga og 0,55 mm fortom stod jeg å venta på taxien klar for kamp! Det skulle vise seg at det (for en gangs skyld) ikke bare var å gå rett fram...  

Vi spurte taxisjåføren  om han visste om noen broer i denne lagunen i sentrum, Schottegat. For han som ikke hadde peil på hva tarpon var, var det nok ikke lett å forstå hva vi skulle. Det endte med at vi ba han om å kjøre oss til en av de 3 broene i lagunen. Selvfølgelig var dette midt inne i byen. Jeg og pappa, satte så dumt på hverandre en lite øyeblikk før vi begynte å spørre lokale. Ingen visste hva Tarpon var! Ingen visste hva stor sølvfarget fisk som rullet i overflaten var! Og noen mente til og med at man bare fant slike fisker i Europa! :o Men den 20 lokale gutten jeg spuret (på alder med meg selv) forandret alt. Etter jeg hadde forklart etter beste evne å forklare hva jeg så etter, klarte han å få ut ett ord. Jeg er usikker på om han sa Pabelo eller Sabelo, det spiller forsåvidt ingen rolle men det var det de kalde tarpon der nede! Herfra ble alt mye lettere, og det endte meg at vi havna midt på en betongbrygge midt på kanalen som holdt sjøvann og lagunen sammen. På brygga stod det en med lett slukstang å fisket, det første jeg gjorde var selvfølgelig å snakke med han. Hva fisker du etter? Han svarte, til min store overraskelse Sabelo. Stjernene lyste opp i øya mine, vi hadde endelig funnet fram! "Hvor store er de" lød det neste spørsmålet etter å ha sett skeptisk på den lette stanga hans. Svaret vel jeg huske for resten av livet!

"Så store som deg og meg!", svarte han.

Det tok ikke lang tid før jeg stod på brygga å plasserte den en bakslengen etter den andre perfekt mellom restauranter, biler, politi, og syklister. Det begynte å bli mørkt, men lyden av kjempeplask kunne høres mellom all bilduren og tutingen. Noen ganger kunne jeg også se noen monster rygger i vannet under lyktestolpene. Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde så lyst til å kroke en av dem. Det ville blitt mere kaos, en  glede for å si det sånn! Men, etter det hadde gått en liten stund og mørket hadde senket seg kom mannen med slukstangen bort til meg. "Kom hit i morgen tidlig", sa han. "Da garanterer jeg at du vil få en Tarpon!". Ikke at jeg trodde på dem men jeg var selvfølgelig klar på brygga kl. fem neste morgen. Rigget opp stanga, satte på en gigant flue og slengte ut det jeg maktet av line. Etter vært begynte det å plaske rundt meg i vannflate å jeg skjønte at noe var på gang. Etter ca. 20 kast skjedde det. Jeg stripet flua veldig sakte inn da snøret å stang nesten ble røska ut av hendene på meg. Jeg røsket like hardt tilbake, og en blank tarpon skjøt fart ut av vannet! Yes! Etter 10 min knallhard fight klarte jeg på mirakuløst vis å ta tak i underkjeven på den og lempet den opp på brygga. 10 kg sølvtøy lå trygt mellom hendene mine mens det blinka i blitsen en stille morgen midt i storbyen!

Det tok ikke lang tid før jeg fortsatte å fiske, og nå hadde det blitt helt lyst. Kjemperygg etter kjemperygg rullet ute i vannet.- Biltrafikken kom i gang for fullt, og det samme gjorde båttrafikken. Den ene lastebåten etter den andre kjørte forbi, og slepebåtene inn og ut for å hente. Fikk jeg på en Tarpon nå ville jeg ikke hatt stor sjans! Og hva skjer? Et monster røsker til i flua, og så var det på'n igjen. Men denne gangen var fisken 4 ganger så stor! Kjempefisken hoppet å spratt ute i kanalen, og det lokket selvfølgelig til seg tilskuere. Jeg som hadde bremsen stildt "litt" for svakt slet som et Hæ... med å holde igjen fisken. Backingen raste ut i en fart jeg aldrig har sett maken til og jeg fikk kutt etter kutt i hendene fra lina. I tillegg måtte jeg bremse manuelt med venstre hånda mot snella, av det ble det både brannsår og falige slag mot håndflata fra sveiv knotten! For første gang skjønte jeg betydningen av det som står på alle loop sneller's bruksanvisning. "Advarsel! Hold hendene unna snellen når fisken rusar!"

Flere og flere tilskuere strømmet til, og det ble litt for fult på den store brygga for lille Vebjørn. Slukfiskeren fra i forrige dagen var selvfølgelig til stede for å guide meg, og han av den typen de fleste av dere kjenner. Jeg måtte gjøre sånn og sånn, og ikke sånn. Hele tiden! Jeg kunne leve med det, men når han begynte å presse stanga mi oppover med hånda langt oppå klingen fikk jeg nok. Jeg freste ut han skulle slutte med det der, hvis ikke ville stanga knekt på en to tre. Jeg var helt kjørt i armen etter 3 min. Jeg presset alt jeg hadde hele tiden, og det begynte å verke armen. Krampene kom med hyppige mellomrom, og jeg merket at dette ikke kom til å gå veien. 20 menn stod rundt meg å dirigerte båter vekk fra der fisken var, men båtførerene var ikke veldig villige til å høre. Da måtte jeg dra fisken unna hver gang den var på vei mot båter! Hver gang jeg brukte de siste kreftene mine på å snu hodet på den 40 kg unge fisken måtte jeg fortsette å presse det jeg maktet for å få den unna båtene. Det var det verste slite jeg har opplevd noen gang. Men når fluelina kom inn gjennom stang ringene noen ganger, gikk jeg på adrenalin reserve og merket ikke hvor sliten jeg faktisk var. Så kom fisken inn mot betongkanten og først da så jeg det. Hvordan i ..... skulle vi få dette beistet opp på brygga? Mannen med slukstanga (som forøvrig kunne alt) hadde et svar. Han dro fram en 10 cm lang klepp. Jaja, gi han en sjanse tenkte jeg. Men etter å ha prøvd utallige ganger å få tak på fisken hadde fortomen fått nok av klepp og fisketenner. Alt røk med et spjoing, og igjen på brygga stod det en haug med folk og en lett forvirra Vebjørn! Jeg var for sliten fysisk og psykisk til å gjøre noen ting. Jeg måtte bare legge meg ned på en benk å få samlet meg sammen. Det eneste jeg la merke til var at det var en mengder med folk som skulle ta bilde av denne stakkars fiskeren som lå halvt dau på benken  :-\

Det ble ikke noe mere nærkontakt med meg og tarpon på denne turen. Det eneste var en fisk på 60-70kg som raste ut 300 meter før den røk. Dette var dagen etter sltså!  Når jeg hadde sveivet inn de 300 meterene kom det en lokal fisker bort til meg å så på fortomen. "Oh, shit man", sa han og så meg i øynene. "To big man" sa han, så og ruslet bort til den lille båten sin.

Og så sant så sant, den var for stor... 

Må beklage ekstremt mye skrivefeil og dårlig skriving. Men det er mest følelser som er vanskelig å beskrive, så dere får ta det for det det er. En 16 år gammel gutt som skriver om en fisketur :P

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...