Gå til innhold
  • 0

Hvordan starter man kastinga???


cato82

Spørsmål

Hei,

Er nybegynner og lurer, som de fleste andre nybegynnere, på hvordan starter man fiskinga???

Monteringa av stanga er ferdig, flua er satt på fortommen og en er på full fart ned til vannkanten.

Hvordan legger en ut flua i vannet og begynner??

Hvor mye snøre skal en ha uti til å begynne med??

Hvor mye "kraft" skal en benytte i starten??

(her er det ikke snakk om at en skal vade... Kun stå på land... Vannet er stillestående..)

Hadde en "litt" frustrerende tur tidligere i dag, så jeg håper noen kan hjelpe meg her....

Mvh. Cato!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Se gjerne igjennom denne tråden og videoene som ligger der. Kan være de er til hjelp.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22468.0

Det beste er kanskje å fortelle hvor du holder til for å sjekke om noen har anledning til å møtes for å ta noen kastetreninger, evt. tipse deg om kastekurs m.v. i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Cato !

Det beste er selvfølgelig om du har mulighet til å fiske sammen med noen erfarne fluefiskere som kan hjelpe deg litt i gang, men hvis du ikke har den muligheten så trøst deg med at det ikke er nødvendig å kaste så langt. 10 meter er gjerne mer enn langt nok for å nå ut til fisken. Forsøk å kaste 10 meter med minimal bruk av kraft . . . Hører du et tydelig "SVOOOOSJ" fra stanga i frem og bakkast så bruker du sannsynligvis unødvendig mye krefter.

Prøv å føre stanga i rett linje, og etterstreb en kontant stopp i frem og bakkast. Du vil se på snørebuktene dine om du er helt ute å kjøre, eller om du gjør noe riktig.

Største feilen mange nybegynnere gjør er ofte at de skal kaste så langt som mulig, helst hele snøret ut, med en gang.

Det klarer du uansett ikke før du har god kontroll på lengder rundt 15 meter  ;)

Å få praktisk hjelp av noen som er flinke til å kaste er uansett mer verdifullt enn teori fra meg og andre her . . . Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

har du trent noe på grassbakken..... eller er det tirekte med flue på vannet.... tren på grassbakken til mye er automatisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jupp, har spurt ;-)

Fått mange tips.. Men det var så "frustrerende", enkelte ganger fikk jeg det til bra, mens andre ganger funka det ikke...

Tror at jeg hadde for mye kaste line uti til å begynne med...

Ny sjanse i morra :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det høres ut for at du må kaste mere, ikke for å fiske og uten flue.... kaste for å kaste. Du trenger ikke teoretisk instruksjon, men en som står ved siden av og hjelper deg praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker!

Problemet i dag lå når jeg skulle starte, etter å ha skiftet flue.. Når jeg først fikk flua uti, så gikk det bra!

Men det var bare det første kastet, jeg sleit med... Når flua, fortommen og noen meter med kasteline lå i vannet rett utenfor føttene mine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Takker!

Problemet i dag lå når jeg skulle starte, etter å ha skiftet flue.. Når jeg først fikk flua uti, så gikk det bra!

Men det var bare det første kastet, jeg sleit med... Når flua, fortommen og noen meter med kasteline lå i vannet rett utenfor føttene mine....

Trå vannet til lørdag, og noter ned problemene. Da kan det løses der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

hadde du øvelseskasta noe? eller var det din første tur med fluestang i hånd? Du må nok legge endel tid ned i dette og du blir aldri utlært.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

Er nybegynner og lurer, som de fleste andre nybegynnere, på hvordan starter man fiskinga???

Mvh. Cato!

Om du kjører forbi Gjøvik på tur til Lillehammer, så kan jeg ta deg med en tur til Bassengparken helt gratis.

Der kaster jeg rett som det er, og kan gjerne prøve å hjelpe deg med kastinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

<<l

Hei,

Er nybegynner og lurer, som de fleste andre nybegynnere, på hvordan starter man fiskinga???

Mvh. Cato!

Om du kjører forbi Gjøvik på tur til Lillehammer, så kan jeg ta deg med en tur til Bassengparken helt gratis.

Der kaster jeg rett som det er, og kan gjerne prøve å hjelpe deg med kastinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

Er nybegynner og lurer, som de fleste andre nybegynnere, på hvordan starter man fiskinga???

Mvh. Cato!

Om du kjører forbi Gjøvik på tur til Lillehammer, så kan jeg ta deg med en tur til Bassengparken helt gratis.

Der kaster jeg rett som det er, og kan gjerne prøve å hjelpe deg med kastinga.

Den invitasjonen ville ikke jeg takket nei til ;)

Her har du mulighet til å heve kastingen utallige hakk i en og samme økt  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker!

Problemet i dag lå når jeg skulle starte, etter å ha skiftet flue.. Når jeg først fikk flua uti, så gikk det bra!

Men det var bare det første kastet, jeg sleit med... Når flua, fortommen og noen meter med kasteline lå i vannet rett utenfor føttene mine....

Jeg forsøker å "lese" mellom linjene dine. Det kan være et resultat av flue som fanger endel luft, i den forbindelse riktig tapert og justert fortom lengde- og diametermessig. Prøv deg frem. Dessuten har vi endel triks for å "sette i gang kastet" i disse situasjonene. Gutta over her mestrer dem. Anbefaler at du gjør som Ruffen her sier; møt dem i praksis. Det er faktisk stor forskjell på det å tråle nettet og det å observere på nært hold med tilhørende forklaring.

Uansett; dette vil gå seg til. Du lærer av erfaring og refleksjon. Du er i denne fasen nå. Ja, forresten, du vil være i den fasen resten av livet. Det er vi andre også.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...