Gå til innhold

Vinkling av stang under kasting.


Kim W

Anbefalte innlegg

Når jeg tar i en stang for aller første gang holder jeg den bare

i hånda helt stille.

Da kjenner jeg lett om den er topptung eller ikke.

Noen stenger er slik,og da vet jeg allerede før jeg begynner å kaste

med dem uansett hvor mye snøre og snørevekt jeg måtte putte på

for å kompensere,at jeg ikke kommer til å like stanga.

Jeg har aldri hatt sansen for det der med å kompensere med ytterligere vekt

for å kunne like balansefølelsen.

Dog skal det nevnes at det var litt fleipete ment mot sam. ;D

Jeg skal ikke gå god for at stanga hans er topptung.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I Sage One så har de spart mye vekt i snellefestet. Så mye at stanga føles topptung uten snelle i forhold til Z-Axis, som er en del tyngre.

Jeg utførte en blindtest på 5 kursdeltagere hvor jeg ba dem bedømme hvilken stang som var lettest av Sage One og Z-Axis. Samtlige trodde Z-Axis'en var lettest. Faktum er at Z'en er 25 gram tyngre.

Det er få ting som er MINDRE viktig med en stangs egenskaper enn hvordan den føles i hånda uten snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Velger man bort en stang fordi at den føles topptung, er man på ville veier spør du meg ;D

De aller fleste T&T stengene jeg har prøvd, virker topptunge. Allerede der har man gått glipp av mange kremstenger. De aller fleste glassfiberstengene er topptunge, der går man også glipp av mye snacks. Som Tore nevner er Sage One litt topptung, da kan man ikke heller ikke bruke den om man liker kjepper. Nei, bedre å ha et åpent sinn en å være forutinntatt <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger man bort en stang fordi at den føles topptung, er man på ville veier spør du meg ;D

Slettes ikke.Det der synes jeg er klønete sagt.Hva er grunnen til at du vil ha mer masse i toppen

på en fluestang?

De aller fleste T&T stengene jeg har prøvd, virker topptunge. Allerede der har man gått glipp av mange kremstenger. De aller fleste glassfiberstengene er topptunge, der går man også glipp av mye snacks. Som Tore nevner er Sage One litt topptung, da kan man ikke heller ikke bruke den om man liker kjepper. Nei, bedre å ha et åpent sinn en å være forutinntatt <<l

Og du tror at jeg ikke har prøvd dem?

Det er forskjell på å ha et åpent sinn og det og det å ha en preferanse.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei tid til litt kastemoro forrige dagen og da kasta jeg med snella i lomma. Stanga kjentes mye tyngre å kaste med uten s.elle ogden mista mye følsomhet. Kjentes nesten litt topptung uten pendelvekta snella tilfører stanga. Fant ut at det er klingenes vinkling som avgjør hvordan lina kjennes ut i kastet og ikke vekt eller vinkling av snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting som er MINDRE viktig med en stangs egenskaper enn hvordan den føles i hånda uten snelle.

Ikke hvis du som meg har gjort det til en vane når jeg er inne i en eller annen

flueutstyrssjappe.

Det førstegangsinntrykket der er virkelig verdifullt hvis du bare gjør det

nok ganger.

Da kan jeg ta med meg eventuellt de fem stengene som for meg virker

spennende ut på gressplenen med et snøre jeg allerede kjenner.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei tid til litt kastemoro forrige dagen og da kasta jeg med snella i lomma. Stanga kjentes mye tyngre å kaste med uten s.elle ogden mista mye følsomhet. Kjentes nesten litt topptung uten pendelvekta snella tilfører stanga. Fant ut at det er klingenes vinkling som avgjør hvordan lina kjennes ut i kastet og ikke vekt eller vinkling av snella.

Jeg er ikke helt med på den der med at klingens/stangas "vinkling" er avgjørende for

hvordan lina kjennes ut i kastet.

Fint hvis du forklarer litt mer hva du mener. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg mente seff stangringene, eller snakes'a eller hva du kaller det.. Beveger meg litt på ukjent grunn når det gjelder tekniske forklaringer, så da blir det litt bærtur. ;D ;D

Tenker du da på det med at snøret ikke klistrer,eller limer seg til klingen

på samme måte når du vinkler ringene ut til siden,kontra det å ha ringene

i samme retning som snøret?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ligger mer i det at det kjennes ut som om stanga får mer kraft hvis jeg kaster med ringene vendt fremover. Kaster alltid sånn hvis jeg må langt ut med flua. Er vaket innenfor komfortabel rekkevidde kaster jeg med ringene vendt ut til siden, for dette kjennes bedre ut under kastinga. Velger altså vinkel utifra rekkevidde og presentasjon på kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ligger mer i det at det kjennes ut som om stanga får mer kraft hvis jeg kaster med ringene vendt fremover. Kaster alltid sånn hvis jeg må langt ut med flua. Er vaket innenfor komfortabel rekkevidde kaster jeg med ringene vendt ut til siden, for dette kjennes bedre ut under kastinga. Velger altså vinkel utifra rekkevidde og presentasjon på kastet.

Jeg kan aldri tenke meg at stanga har mer kraft,uansett hvordan du vender eller vrir på stanga.

(Forskjellen i at den er er mer eller mindre stiv i forhold til ryggen eller ikke,er så liten at det

har nær sagt null betydning etter min mening.)

Det er du som kaster,og stanga vil aldri gi deg noen ekstra gevinst uansett hvordan du vrir på den,

men om du føler det slik,så er det slik du føler det.

Det er ikke stanga som setter farten på snøret,det er deg,og det betyr at hva du gjør

med kastehånden,og ikke minst trekkhånden er det som er det viktige når det gjelder å sette

høyest mulig fart på snøret.

Noen kaster lengre med stivere stenger,og noen kaster lengre med mykere stenger.

Slik vil det alltid være,og de som foretrekker myke stenger har problemer med å tilpasse

seg stive stenger,og motsatt.

Hvis jeg hadde vært verden sterkeste mann og verdens raskeste mann,så ville jeg ha

ha valgt den stiveste stanga. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting som er MINDRE viktig med en stangs egenskaper enn hvordan den føles i hånda uten snelle.

Ikke hvis du som meg har gjort det til en vane når jeg er inne i en eller annen

flueutstyrssjappe.

Det førstegangsinntrykket der er virkelig verdifullt hvis du bare gjør det

nok ganger.

Da kan jeg ta med meg eventuellt de fem stengene som for meg virker

spennende ut på gressplenen med et snøre jeg allerede kjenner.

Tom.

Jo faktisk, Tom. Hvis du doemmer en stang paa balanse uten snelle i butikk saa har du ikke oppnaadd noe som helst. Med et annet snellefeste saa ville du faatt et helt annet inntrykk. Og vi er vel enige om at snellefestet kun har innvirkning paa stangas balansepunkt uten snelle...?

Stivhet og aksjon kan imidlertid faa en indikasjon paa ved aa vifte, hvis man vifter "riktig".  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Tore,det her er rett og slett feil i mine øyne.

Balanse er en misforsåelse i mine øyne.

Tenk deg alle de stengene jeg har holdt i da Tore. ;D

Hvis jeg ikke skulle ha lært noe av det så ville det ha vært flaut. ;D

Når du snakker om balanse Tore,tenker du da på det å kaste,eller det å holde

stanga stille i hånda?

Og Tore du tar feil,du kan fullt mulig oppnnå mer enn noe som helst,

Og i tillegg,jeg dømmer ikke stanga alena på det grunnlag.

Tore,hva er balanse?????

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Likevekt:

subst. m/f likevekt () ['liːkəʋekt]

1 jevn fordeling av vekt, balanse

2 jevn fordeling av noe, balanse, harmoni

Så når du har vekt på ene siden så må du vel ha motvekt på den andre om du ikke skal falle eller miste kontrollen?

Noe som vel betyr at dersom du ikke har balansert utstyr må du kompensere med kastefeil.

Ved nærmere ettertanke:

ÆDDABÆDDA Tom!  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kaster,og stanga vil aldri gi deg noen ekstra gevinst uansett hvordan du vrir på den,

men om du føler det slik,så er det slik du føler det.

Merkelig at du påstår dette, tror du din oppfatning av en stang og ett kast er fasiten gjeldende for alle?

Jeg vet godt hvordan jeg opplever kastinga mi, og dette er uavhengig om det er en G2, yellowliner, evotec m.f. Og ja, jeg kaster regelmessig med disse stengene, og trådens opphav er en konklusjon etter mange mange fisketurer der samme mønster oppleves uavhenig av hvilken stang og klasse jeg bruker. Basta. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kaster,og stanga vil aldri gi deg noen ekstra gevinst uansett hvordan du vrir på den,

men om du føler det slik,så er det slik du føler det.

Merkelig at du påstår dette, tror du din oppfatning av en stang og ett kast er fasiten gjeldende for alle?

Jeg vet godt hvordan jeg opplever kastinga mi, og dette er uavhengig om det er en G2, yellowliner, evotec m.f. Og ja, jeg kaster regelmessig med disse stengene, og trådens opphav er en konklusjon etter mange mange fisketurer der samme mønster oppleves uavhenig av hvilken stang og klasse jeg bruker. Basta. ;)

You go boy!  ;D  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevekt:

subst. m/f likevekt () ['liːkəʋekt]

1 jevn fordeling av vekt, balanse

2 jevn fordeling av noe, balanse, harmoni

Så når du har vekt på ene siden så må du vel ha motvekt på den andre om du ikke skal falle eller miste kontrollen?

Noe som vel betyr at dersom du ikke har balansert utstyr må du kompensere med kastefeil.

Lenge siden jeg har lagt inn noe innlegg her.. men må få berømme inteligensen til Erik.... akkurat som hos halen til en hund :P :P

Ved nærmere ettertanke:

ÆDDABÆDDA Tom!  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Mener du at jeg er like intelligent som halen til en hund? Nå ble jeg virkelig lei meg.  :'( :'( :'(

Jaja, den lurer i alle fall bikkja.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som kaster,og stanga vil aldri gi deg noen ekstra gevinst uansett hvordan du vrir på den,

men om du føler det slik,så er det slik du føler det.

Merkelig at du påstår dette, tror du din oppfatning av en stang og ett kast er fasiten gjeldende for alle?

Jeg vet godt hvordan jeg opplever kastinga mi, og dette er uavhengig om det er en G2, yellowliner, evotec m.f. Og ja, jeg kaster regelmessig med disse stengene, og trådens opphav er en konklusjon etter mange mange fisketurer der samme mønster oppleves uavhenig av hvilken stang og klasse jeg bruker. Basta. ;)

Nei,og det har jeg heller aldri påstått.

Når jeg for min del kaster og det betyr å bevege stanga noe som er noe helt annet enn å holde den

stille for å vente på et tilslag så kan jeg ha alt fra bare fortommen til 25m snøre utenfor stangtuppen.

Hvis du da snakker om likevekt så ser du på det å en helt annen måte enn meg.

Stanga vil aldri gi deg noensomhelst gevinst uansett i hvilken retning stangringene peker.

Om ringene peker i den ene eller andre retningen handler for meg mest om hvordan snøret

eventuellt klistrer seg til klingen i det jeg lar trekket og snøret gli ut igjen gjennom ringene

og stanga i det jeg følger på i bakkastet.

Det er nå min mening.Hvis du føler det anderledes så helt greit. :)

Enbente forhøyede ringer gir deg forøvrig en helt annen kasteopplevelse kontra

snakes når du kaster.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Alt handler om balanse Tom. Å fornekte det er beste fall pussig. Balanse, likevekt, harmoni, kall det hva du vil, men dersom det ikke er balanse i det du driver med, bruker eller setter fart på så blir det ineffektivt og bare tullball. Hold et spyd i en eller annen spiss og kast i vei. Så holder du på midten og kaster. Du skal være bra sta for å påstå at det går bedre ved å holde i spissen. Løft en aluminiumspade i enden og hold den rett frem og vannrett med én arm. Hold fortsatt bare i enden. Blir du sliten? Løft så en stålspade (som veier mye mer) på balansepunktet (altså der spaden ikke vipper noen vei) og hold den foran deg. Like sliten nå? Neppe. Hvis du blir det er du ikke bare sta, men rar også.  ;)

Argumentet om lite snøre eller mye snøre ute er oppbrukt og like lite effektivt nå som før. Du vet (innerst inne) like godt som meg at det mest sannsynlig aldri vil komme en snelle som forandrer vekt i forhold til hvor mye snøre du har ute for å kompensere for tapt snørevekt på den siden av hånden. Derfor må vi finne en middelvei hvor det fungerer mest mulig optimalt ved "normale" situasjoner. Ekstreme situasjoner (som kast på 35m eller mer) er kun egnet for argumentasjon og ikke for å få folk til å forstå. De har ikke bruk for løsninger som passer for slike situasjoner. Ikke de aller fleste i alle fall. Og du vil jo helst ikke ha snelle heller. Da blir det vel bare verre jo mer snøre du har ute? Jo lengre og tyngre, jo mer lignende aluminiumspaden blir det om du ikke har vekt på begge sider av der du holder. Hvor mye vekt avhenger av hva du normalt trenger. Altså ikke hva du i helt spesielle tilfeller kunne komme til å trenge eller klare deg uten. Det er nok med T5-argumenter nå. Snakk om normalt utstyr og normale situasjoner. Fiskesituasjoner. Gress og stående på paller og brygger er ikke helt det samme som vann og vading. Og ei stang som kaster bra er ikke nødvendigvis brukandes til noe annet enn det. Selv om du tar av snella. Eller kanskje vi skal si; I alle fall ikke da!


Vinkling? Tja, jeg tror ei rett linje er bedre enn ei skeiv ei om man skal kaste presist eller langt. Men om ringene er på siden eller ikke gjør nok ikke så fryktelig mye forskjell. Annet enn hvis belastningen blir så stor at selve materialet blir påvirket av for mye kraft og vridning. Det kan gå mer galt enn ønskelig. Men vis meg den karen (eller dama) som klarer å utføre kast etter kast totalt uten sideforskyvning eller vridning noe sted i kastet. Go ahead. Men jeg tror på at enkelte kan få mer stabile kast ved å vri på snella. Selv om altså andre ikke gjør det. Vi er alle forskjellige og det handler om å finne sin egen balanse. Eller likevekt. Harmoni.

Bare ikke overdriv.


Ja jeg vet du helst ville hatt en spade av luft så du kunne holde hvor som helst uten å bli sliten. Men da er vi inne på stabilitet og det er en annen diskusjon. Eller mener du det er den samme Tom?

Uansett vil aldri et spyd av normal lengde og kastet av et menneske gå like langt om det veier 1 gram i stedet for 800 gram (menn). Bortsett fra for de som har problemer med å løfte 800 gram da selvsagt.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen,og ikke jeg heller fornekter det Erik.

Å begynne å snakke om å holde et spyd i spissen

er totalt meningsløst,og handler ikke om hva vi snakker om nå.

Den letteste stanga,og særlig i toppdelen og den letteste snella

vil alltid være en gevinst slik jeg ser det.

Det med å vri stanga Erik handler nok mest om hvordan snøret

legger seg mot deler av klingen eller ikke.

Et spyd er nødt til å veie noe for at du skal kaste det.

Denne sammenligningen din er ikke god. ;D

Det er snøret som trenger å veie noe.og ikke sammenlign det

med spydet er du snill. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...