Gå til innhold

Vinkling av stang under kasting.


Kim W

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

En stang er nødt til å veie noe for at du skal bli stabil nok til å kaste vettugt. Men tro hva du tror du. Jeg mener du har stått for lenge og for høyt på paller.

Nei Tore,det her er rett og slett feil i mine øyne.

Balanse er en misforsåelse i mine øyne.

Tenk deg alle de stengene jeg har holdt i da Tore. ;D

Hvis jeg ikke skulle ha lært noe av det så ville det ha vært flaut. ;D

Når du snakker om balanse Tore,tenker du da på det å kaste,eller det å holde

stanga stille i hånda?

Og Tore du tar feil,du kan fullt mulig oppnnå mer enn noe som helst,

Og i tillegg,jeg dømmer ikke stanga alena på det grunnlag.

Tore,hva er balanse?????

Og så mener du det er meningsløst av meg å svare som jeg gjør fordi det ikke handler om det dere snakker om nå?!? Hva i huleste snakker du om da da??

Det med å vri stanga Erik handler nok mest om hvordan snøret

legger seg mot deler av klingen eller ikke.

Jaha, og skal snøret gli raskest gjennom ringene når du har bøy på stanga eller når du slipper? Du skal i alle fall være rimelig dårlig trent om "klistring" av snøre mot klinga skal være til hinder for dobbelttrekket. Litt linedressing kan kanskje hjelpe litt også. Nei, snøret glir vel fortest og mest når du ikke lenger belaster stanga for å sette fart vil jeg tro. Og hva er vitsen med å vri når stanga er rett eller slår opp og ned (og hit og dit for oss som kaster skeivt og ustabilt)?

Men vri i vei du Tom. Gjør det som passer deg best. Det handler jo om balanse/harmoni. For meg hjelper det dessverre fint lite å vri mer enn jeg gjør. Jeg vrir i alle retninger og kaster som ei kråke. Kanskje fordi jeg har for lett stang og holder "spydet" i enden...

Eller forstår jeg fortsatt ikke hva du/dere snakker om?  :-[

PS til meg selv:

Jeg må huske å fortelle Mathias at han har misforstått nytten av å forstå spydkast. Han er helt på jordet og det er ingenting å hente fra spydkast om man skal lære seg fluekasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

En stang er nødt til å veie noe for at du skal bli stabil nok til å kaste vettugt.

Hva med en etter min smak en fremtidig femmer stang med følgende data:

Vekt=40-45gram

ERN=6,5 - 8,0

AA=60 - 65

Frekvens=4,5 - 5hz.

Når du ser på frekvensen,så ser du at vekta/stivheten i toppen er veldig spesiell.

En drøm kanskje,men jeg vil tro at det slettes ikke er umulig at en slik stang

kunne bli noe jeg kunne søke etter i fremtiden. :)

Men tro hva du tror du. Jeg mener du har stått for lenge og for høyt på paller.

Nei,det er bare noen ytterst få ganger jeg har stått på paller og det er oppe

hos Sven på kasteplattformen hans.Jeg tror jeg stod der en fire-fem ganger.

Ellers så står jeg på brygga på Holmendammen,men oftere står jeg inne i

Romeriksåsen. :)

Og så mener du det er meningsløst av meg å svare som jeg gjør fordi det ikke handler om det dere snakker om nå?!? Hva i huleste snakker du om da da??

Nei,det mener jeg ikke,og ei heller har jeg sagt det.Slik jeg ser det kan du utrykke deg

og mene hva du vil om hva som helst for min del.At vi er uenige er slik det er,og er vel

ganske vesentlig for at et forum skal kunne være interessant.

Jeg snakker om det å vri stanga som noen ofte gjør i særlig bakkastet.

Slik at ringene ikke peker rett fremover,men til en av sidene.

Og derfor nevner jeg dette med klistringen av snøret mot klingen

i mer eller mindre grad.

Jaha, og skal snøret gli raskest gjennom ringene når du har bøy på stanga eller når du slipper? Du skal i alle fall være rimelig dårlig trent om "klistring" av snøre mot klinga skal være til hinder for dobbelttrekket. Litt linedressing kan kanskje hjelpe litt også. Nei, snøret glir vel fortest og mest når du ikke lenger belaster stanga for å sette fart vil jeg tro. Og hva er vitsen med å vri når stanga er rett eller slår opp og ned (og hit og dit for oss som kaster skeivt og ustabilt)?

Kan det være at du tenker på det å tilte stanga Erik?

Et vått snøre har svært lett for å klistre seg til klingen Erik,og det er noen ganger veldig

lett å merke det når det regner også.

Når jeg har spurt flere lengdekastere om hvorfor de ofte vrir stanga i bakkasetet sier

de akkurat dette.

Men vri i vei du Tom. Gjør det som passer deg best. Det handler jo om balanse/harmoni. For meg hjelper det dessverre fint lite å vri mer enn jeg gjør. Jeg vrir i alle retninger og kaster som ei kråke. Kanskje fordi jeg har for lett stang og holder "spydet" i enden...

Nå skal det sies at jeg som oftest ikke vrir stanga,og ikke misforstå nå for jeg vrir

i kastet som ei halt høne,men jeg har som regel stangringene i retning

rett fremover og bakover.Noen ganger med noen stenger vrir jeg selfølgelig stanga.

PS til meg selv:

Jeg må huske å fortelle Mathias at han har misforstått nytten av å forstå spydkast. Han er helt på jordet og det er ingenting å hente fra spydkast om man skal lære seg fluekasting.

Kanskje du skulle be ham lese denne tråden? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En stang er nødt til å veie noe"

Har bitt på all markedsføring gjennom årene  :rolleyes: - og månedslønnen har av og til blitt noe kort.

Men har såvidt klart å brødfø familien allikevel  <<l

Læringskurven - har heldigvis vært stigende, og har funnet ut at mine "tunge" stenger/sneller - faktisk ikke er så værst allikevel.

Enig med den som vil ha litt vekt på utstyret  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Tore,det her er rett og slett feil i mine øyne.

Balanse er en misforsåelse i mine øyne.

Tenk deg alle de stengene jeg har holdt i da Tore. ;D

Hvis jeg ikke skulle ha lært noe av det så ville det ha vært flaut. ;D

Når du snakker om balanse Tore,tenker du da på det å kaste,eller det å holde

stanga stille i hånda?

Og Tore du tar feil,du kan fullt mulig oppnnå mer enn noe som helst,

Og i tillegg,jeg dømmer ikke stanga alena på det grunnlag.

Tore,hva er balanse?????

Tom.

Du tar dessverre feil her, Tom. Du har ikke helt skjoent dette med balanse forstaar jeg. Men det er da helt greit.  ;)

Det spoers hva man har brukt tiden paa selvfoelgelig, og hvilken tilnaerming man har hatt til dette med stenger. For min del har det vaert det aa selv utvikle stenger i samarbeid med ingenioerer paa diverse fabrikker, pluss mer eller mindre kjente andre designere rundt omkring i verden. Pluss at jeg kaster nesten hver dag og fisker MYE.  ;)

Balanse er det som avgjoer om en rigg foeles framtung eller ikke, i stoerre grad enn vekta paa selve klingen. Paavirkes av vekta bak og foran haanda di.

En stang paa AA=60 og ERN=8 er rett og slett en haaploest daarlig fiskestang med et 5'ersnoere. Og det er slike paastander som egentlig understreker FOR MEG at du av og til er litt ute paa viddene og ikke har skjoent HELE bildet.  ;D

Tuppen vil vaere altfor stiv for praktisk fiske.

Som ogsaa Jerry Siem sier saa kan en stang bli FOR lett. Vi jobber tross alt med en masse paa utsiden av stangtoppen.

Hvis man har armer litt tykkere enn fyrstikker saa er det ingen grunn til aa redusere vekt utover det man har gjort til naa. 100 gram for en 5'er er LETT.

Sorry, ikke vondt ment, Tom.  ;)

Forklar hvordan du vifter med stanga i butikken, hvordan du identifiserer kurve, "lock-up point" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar dessverre feil her, Tom.

Vel,det er dine ord.

Du har ikke helt skjoent dette med balanse forstaar jeg. Men det er da helt greit.  ;)

Det skal du ikke være så sikker på.Det jeg er ute etter,er at det etter min mening er negativt

å tilføre ytterligere vekt på en stang.Det er mange stenger som "balanserer" godt med lette sneller

og lette eller lite snøre på snella.Noen stenger er topptunge fra fødselen av og det er det jeg kjenner på

når jeg står og vifter.Har du gjort det der nok ganger så får du en følelse for hva det handler om.

Det spoers hva man har brukt tiden paa selvfoelgelig, og hvilken tilnaerming man har hatt til dette med stenger. For min del har det vaert det aa selv utvikle stenger i samarbeid med ingenioerer paa diverse fabrikker, pluss mer eller mindre kjente andre designere rundt omkring i verden. Pluss at jeg kaster nesten hver dag og fisker MYE.  ;)

Så klart Tore,jeg kjenner deg såpass at jeg hvor mye du kan om stenger.Har aldri tvilt på det. :)

Vi er rett og slett ikke enige hvordan vi ser på det med balanse.

Balanse er det som avgjoer om en rigg foeles framtung eller ikke, i stoerre grad enn vekta paa selve klingen. Paavirkes av vekta bak og foran haanda di.

Dette handler i stor grad om følelser også.Det finnes stenger som du kan holde i uten snelle som

ikke føles topptunge.Etterslag er noe dritt. ;D

En stang paa AA=60 og ERN=8 er rett og slett en haaploest daarlig fiskestang med et 5'ersnoere. Og det er slike paastander som egentlig understreker FOR MEG at du av og til er litt ute paa viddene og ikke har skjoent HELE bildet.  ;D

Du skal ikke si at det er en håpløs fiskestang Tore.En slik stang blir ofte veldig følsom.

Alle er ikke like,og det er jo derfor CCS så tydelig viser oss den variasjonen av stivhet

som finnes innen samme prefererte stangklasse.

Tuppen vil vaere altfor stiv for praktisk fiske.

Ikke enig i det som sagt.

Som ogsaa Jerry Siem sier saa kan en stang bli FOR lett. Vi jobber tross alt med en masse paa utsiden av stangtoppen.

Hvis man har armer litt tykkere enn fyrstikker saa er det ingen grunn til aa redusere vekt utover det man har gjort til naa. 100 gram for en 5'er er LETT.

Hvis en annen stangfabrikant i fremtiden komme med lettere stenger kan det hende han skifter mening? ;D

Sorry, ikke vondt ment, Tom.  ;)

Det vet jeg godt Tore. ;D

Forklar hvordan du vifter med stanga i butikken, hvordan du identifiserer kurve, "lock-up point" osv.

Egentlig ikke så mye å forklare Tore.Som jeg sa tidligere,etter å gjort dette en del ganger

så har jeg fått en følelse for hvordan jeg vil oppfatte stanga med snøre på.

Selfølgelig bommer jeg noen ganger,men som oftest stemmer førsteinntrykket veldig bra.

Jeg prøver også å legge merke til hvor punktet for likevekt/balanse også er der og da.

Mulig jeg har en total annen oppfattelse av dette med "balanse",men "it works for me"

Hvor mange tar med seg egen snelle og snøre og testkaster dette med forskjellige lengde i det

de kjøper en stang.De færreste vil jeg tro?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det at man vrir snella 90 grader under kasting er vanligvis for å unngå klistring av snøret mot klinga, men jeg merker tydelig at stanga blir stivere, spesielt merkbart på stenger med korearygg.

Balansen i stanga er viktig, spesielt under fiske, tungt å fiske mange timer i strekk med en dårlig balansert fluestang!  Balansen under kasting er ikke så viktig for meg, setter derfor på den letteste snella jeg finner. At en fluestang kan bli for lett har jeg liten tro på, skulle gjerne hatt en 15 fot fluestang i klasse 12, med en vekt på 80 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man vrir snella 90 grader under kasting er vanligvis for å unngå klistring av snøret mot klinga, men jeg merker tydelig at stanga blir stivere, spesielt merkbart på stenger med korearygg.

Balansen i stanga er viktig, spesielt under fiske, tungt å fiske mange timer i strekk med en dårlig balansert fluestang!  Balansen under kasting er ikke så viktig for meg, setter derfor på den letteste snella jeg finner. At en fluestang kan bli for lett har jeg liten tro på, skulle gjerne hatt en 15 fot fluestang i klasse 12, med en vekt på 80 gram.

Enig med deg her Johnny.

Det er klart snøret klistrer seg mot klingen,og det klistrer seg mindre om

ringene er forhøyede. :)

Den der med Korearygg likte jeg. ;D

Har klingen/stanga en så utpreget forskjell i stivhet i forhold til

hvor ryggen på stanga er da,slik at du tydelig kjenner forskjell?

Jeg er enig,stanga kan nok ikke bli for lett.Det er snøret vi skal sette

i bevegelse.Stanga er bare et verktøy for å få til akkurat det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læringskurven - har heldigvis vært stigende, og har funnet ut at mine "tunge" stenger/sneller - faktisk ikke er så værst allikevel.

Enig med den som vil ha litt vekt på utstyret  :)

Helt enig, jeg hadde en aha opplevelse for et par år siden, fisket med en waterworks ula snelle på ei 5er stang, byttet til en tyngre orvis, med identisk snøre og det gikk utrolig mye bedre. 30-40 gram forskjell på snella tenker jeg, og det utgjorde stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det at man vrir snella 90 grader under kasting er vanligvis for å unngå klistring av snøret mot klinga, men jeg merker tydelig at stanga blir stivere, spesielt merkbart på stenger med korearygg.

Denne maa du forklare...  ???

Skjønner ikke helt hva som er uklart, Tmags?

Fisker ofte når det regner, laks og sjøørret går helst opp i slikt vær, problemet er at alt blir vått, og snøret klistrer seg fast til klinga.

Da vrir man stanga 90 grader for å unngå at snøret klistrer seg fast, snella\ringene peker da utover.

De fleste monterer ringene 90 grader på ryggen, men enkelte fabrikanter som f. eks Gatti monterer dem oppå ryggen, i hvert fall på enkelte modeller. Vrir man en fluestang kan man kjenne at den blir stivere, men på Gattién er det motsatt fordi ringene sitter oppå ryggen. Og hvis du lurer på hvorfor Sandro Gatti monterer ringene oppå ryggen, så er det bare å ringe han og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg hadde en aha opplevelse for et par år siden, fisket med en waterworks ula snelle på ei 5er stang, byttet til en tyngre orvis, med identisk snøre og det gikk utrolig mye bedre. 30-40 gram forskjell på snella tenker jeg, og det utgjorde stor forskjell.

Dette her viser jo tydlig hvor personlig dette med oppfattelse av balanse kan være.

Å tilføre riggen ytterligere 30-40 gram er virkelig mye på en femmerstang.

Er dette når du kaster,eller når du holde stanga stille,at du føler at det

blir bedre med den tyngre snella?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læringskurven - har heldigvis vært stigende, og har funnet ut at mine "tunge" stenger/sneller - faktisk ikke er så værst allikevel.

Enig med den som vil ha litt vekt på utstyret  :)

Helt enig, jeg hadde en aha opplevelse for et par år siden, fisket med en waterworks ula snelle på ei 5er stang, byttet til en tyngre orvis, med identisk snøre og det gikk utrolig mye bedre. 30-40 gram forskjell på snella tenker jeg, og det utgjorde stor forskjell.

Helt enig her. har en superlett waterworks og en hatch til 6'er stengene. testet med begge snellene og tre forskjellige snører. Testet med Sage TCX og Xi2, samt Loop Yellowline. Det er enormt stor forskjell i hvordan disse stengene 'forandrer' seg ved snellebytte! Yellowline er mest merkbar (9'7 fot 6/7) og er helt klart lettere å kaste med en tyngere snelle. Sage-stengene er 9'  6#. Dette er ikke bare min mening, men fakta.

mvh Geir

PS! hadde det vært meningen og utgjort en stor forskjell med å vri stanga, så hadde

vel produsentene satt ringene på siden og ikke under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg hadde en aha opplevelse for et par år siden, fisket med en waterworks ula snelle på ei 5er stang, byttet til en tyngre orvis, med identisk snøre og det gikk utrolig mye bedre. 30-40 gram forskjell på snella tenker jeg, og det utgjorde stor forskjell.

Hva er forskjellen da? Forklar det litt bedre?

Helt enig her. har en superlett waterworks og en hatch til 6'er stengene. testet med begge snellene og tre forskjellige snører. Testet med Sage TCX og Xi2, samt Loop Yellowline. Det er enormt stor forskjell i hvordan disse stengene 'forandrer' seg ved snellebytte! Yellowline er mest merkbar (9'7 fot 6/7) og er helt klart lettere å kaste med en tyngere snelle. Sage-stengene er 9'  6#. Dette er ikke bare min mening, men fakta.

Stanga forandrer seg aldri,Makan til tullprat.Stanga er slik den er skapt.

Hvis du synes at stanga blir lettere å kaste med ved då bruke en tyngre snelle så må du

være noe helt utenom det vanlige.Tror du virkelig på dette selv????;D

Å si at det er fakta får da da bevise.Og det vil du ikke klare.Eller mener du at du vil det?

PS! hadde det vært meningen og utgjort en stor forskjell med å vri stanga, så hadde

vel produsentene satt ringene på siden og ikke under.

Du skjønner ikke hva vi snakker om i dette tilfellet her.

Å vri stanga handler om hvordan snøret klistrer seg eller ikke.Ikke hvordan ryggen

er i forhold til hvor ringene blir plassert.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvis man plages med balansen i fluestanga er det bare å flytte hånden litt opp eller ned på håndtaket.

Balansepunktet endrer seg bare med noen få cm når man setter på en tyngre\lettere snelle.

På bildet ser man hvor lite balansepunktet endrer seg, øverste snelle er 250 gram og nederste 175 gram.

[attach=1]

post-2566-13949892393853_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man plages med balansen i fluestanga er det bare å flytte hånden litt opp eller ned på håndtaket.

Balansepunktet endrer seg bare med noen få cm når man setter på en tyngre\lettere snelle.

På bildet ser man hvor lite balansepunktet endrer seg, øverste snelle er 250 gram og nederste 175 gram.

[attach=1]

Veldig veldig bra Johhny. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man vrir snella 90 grader under kasting er vanligvis for å unngå klistring av snøret mot klinga, men jeg merker tydelig at stanga blir stivere, spesielt merkbart på stenger med korearygg.

Denne maa du forklare...  ???

Skjønner ikke helt hva som er uklart, Tmags?

Fisker ofte når det regner, laks og sjøørret går helst opp i slikt vær, problemet er at alt blir vått, og snøret klistrer seg fast til klinga.Da vrir man stanga 90 grader for å unngå at snøret klistrer seg fast, snella\ringene peker da utover.

De fleste monterer ringene 90 grader på ryggen, men enkelte fabrikanter som f. eks Gatti monterer dem oppå ryggen, i hvert fall på enkelte modeller. Vrir man en fluestang kan man kjenne at den blir stivere, men på Gattién er det motsatt fordi ringene sitter oppå ryggen. Og hvis du lurer på hvorfor Sandro Gatti monterer ringene oppå ryggen, så er det bare å ringe han og spørre.

Snøret er vel vått uavhengig av regnvær  ???

Om snøret klarer å klistre seg til klinga, så bør man vel først å fremst gjøre noe med snørehastigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret er vel vått uavhengig av regnvær  ???

Om snøret klarer å klistre seg til klinga, så bør man vel først å fremst gjøre noe med snørehastigheten?

Og hvis det hadde vært så lett så ville vi alle ha gjort det for lenge siden.

Du kan trekke som et lite helvete og ha en høyere akselerasjon på stanga,men

hvis snøret klistrer seg til stanga så gjør det det.

Hvordan øker du snørehastigheten?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Det at man vrir snella 90 grader under kasting er vanligvis for å unngå klistring av snøret mot klinga, men jeg merker tydelig at stanga blir stivere, spesielt merkbart på stenger med korearygg.

Denne maa du forklare...  ???

Skjønner ikke helt hva som er uklart, Tmags?

Fisker ofte når det regner, laks og sjøørret går helst opp i slikt vær, problemet er at alt blir vått, og snøret klistrer seg fast til klinga.Da vrir man stanga 90 grader for å unngå at snøret klistrer seg fast, snella\ringene peker da utover.

De fleste monterer ringene 90 grader på ryggen, men enkelte fabrikanter som f. eks Gatti monterer dem oppå ryggen, i hvert fall på enkelte modeller. Vrir man en fluestang kan man kjenne at den blir stivere, men på Gattién er det motsatt fordi ringene sitter oppå ryggen. Og hvis du lurer på hvorfor Sandro Gatti monterer ringene oppå ryggen, så er det bare å ringe han og spørre.

Snøret er vel vått uavhengig av regnvær  ???

Om snøret klarer å klistre seg til klinga, så bør man vel først å fremst gjøre noe med snørehastigheten?

Snørehastigheten ???

Det er nå engang slik at alt blir vått når det øser ned, du blir våt, hendene dine, stanga osv.

I tillegg blir lina blir trå og det blir tungt å kaste.

Hjelper nok å smøre lina, men effekten varer ikke så lenge, og når fisken er i bettet så sitter jeg i hvert fall ikke å smører flueliner.

Da er det enklere å vri stanga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, jeg hadde en aha opplevelse for et par år siden, fisket med en waterworks ula snelle på ei 5er stang, byttet til en tyngre orvis, med identisk snøre og det gikk utrolig mye bedre. 30-40 gram forskjell på snella tenker jeg, og det utgjorde stor forskjell.

Hva er forskjellen da? Forklar det litt bedre?

Helt enig her. har en superlett waterworks og en hatch til 6'er stengene. testet med begge snellene og tre forskjellige snører. Testet med Sage TCX og Xi2, samt Loop Yellowline. Det er enormt stor forskjell i hvordan disse stengene 'forandrer' seg ved snellebytte! Yellowline er mest merkbar (9'7 fot 6/7) og er helt klart lettere å kaste med en tyngere snelle. Sage-stengene er 9'  6#. Dette er ikke bare min mening, men fakta.

Stanga forandrer seg aldri,Makan til tullprat.Stanga er slik den er skapt.

Hvis du synes at stanga blir lettere å kaste med ved då bruke en tyngre snelle så må du

være noe helt utenom det vanlige.Tror du virkelig på dette selv????;D

Å si at det er fakta får da da bevise.Og det vil du ikke klare.Eller mener du at du vil det?

PS! hadde det vært meningen og utgjort en stor forskjell med å vri stanga, så hadde

vel produsentene satt ringene på siden og ikke under.

Du skjønner ikke hva vi snakker om i dette tilfellet her.

Å vri stanga handler om hvordan snøret klistrer seg eller ikke.Ikke hvordan ryggen

er i forhold til hvor ringene blir plassert.

Tom.

Har du prøvd dette selv Tom? Det med å bytte litt på sneller med 'rimelig' stor vektforskjell? Ballanse av

utstyr har noe for seg.

Jeg forstår jeg, og hvis snella henger under og ringene er på siden og du klarer å holde dette rett vil jo ikke snøret ditt klistre seg til stanga di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Å balansere stanga ca ved tommelen er det beste, men det er veldig overdrrevet dette med balansen synes jeg.

Men, er balansen rett er jo det det beste da...

Når det gjelder at snøret kleber seg til klingen gjelder det etter mange timer med fiske når smøremiddelet begynner å bli slitt av, og dritt har festet seg til snøret over tid.

Man merker det best vet at snøret ikke vil ut når man slipper opp etter dobbelttrekk. Det blir helt grusomt å kaste med. DA er det greit å vri stanga 90 grader...  Forskjellen på dobbelttrekkingen blir himmelvid. Men, på med mere snørefett, og alt er i orden igjen !  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å balansere stanga ca ved tommelen er det beste, men det er veldig overdrrevet dette med balansen synes jeg.

Men, er balansen rett er jo det det beste da...

Når det gjelder at snøret kleber seg til klingen gjelder det etter mange timer med fiske når smøremiddelet begynner å bli slitt av, og dritt har festet seg til snøret over tid.

Man merker det best vet at snøret ikke vil ut når man slipper opp etter dobbelttrekk. Det blir helt grusomt å kaste med. DA er det greit å vri stanga 90 grader...  Forskjellen på dobbelttrekkingen blir himmelvid. Men, på med mere snørefett, og alt er i orden igjen

Og hvor er tommelen din da?

Balanse er en personlig greie uansett hvordan noen prøver å vrenge å vri på det.

Jeg vil ha en lettest mulig stang og snelle,andre vil ha det motsatte.

Hvis noen stangfabrikanter skal kunne slå i bordet med noe som helst i fremtiden

så må det kunne være å kunne levere stenger som veier mindre enn dagens stenger.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i litt tyngde/motvekt i bånn på de fleste av mine stenger, og særlig dem som kan oppleves som litt topptunge. Uten snelle blir det jo kastinga et mareritt  ;)

At kastingen skulle bli et mareritt er ikke noe du vet før du har prøvd det vet du.

Og jeg skal vedde skjorta mi på at du ikke har prøvd engang Olav? ;D

Eller har du?

Og da er jo marerittet et faktum for din del.

For min del har snella mindre betydning. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...