Gå til innhold

Vinkling av stang under kasting.


Kim W

Anbefalte innlegg

Når jeg fisker kaster jeg på en av to måter avhengig av hva jeg har på fortommen. Har jeg tørrflue eller en lett nymfe i enden av lina kaster jeg med snella vinklet utover fra kroppen, og med tyngre fluer som streamere ol. vinkler jeg snella fremover i kastet. Skjønner?

Jeg føler at stanga får mere krutt i ryggen når snella er vinkelt fremover, og linebuktene med streameren i enden blir da enklere å kontrollere i lufta.

Når jeg kaster med lette tørrfluer trenger jeg ikke denne kraften som blir lagt i stanga ved kast beskrevet over, og vinkler da ut snella. Dette gjør at stanga føles mye mere sensitiv, og linebuktene med den lette flua for plutselig en helt annen feeling enn når snella vinkles fremover.

Altså, jeg vinkler snella ut i fra kroppen etter vekta på enden av fortommen, og dette gjør jeg med alle stengene jeg fisker med uannsett klasse.

Fluestenger virker stivere når man kaster med klingene rett frem fra kontra ut til siden. Noen som kjenner igjen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Endelig kom den!!  ;D Her kommer komponentene, altså snakeføttenes retning, og demmes påvirking på klingas oppførsel inn i bildet… Kort forklart: Snelle rett fram = litt stivere stang. Snelle til siden(høyresiden og høyrehåndskast) = litt mjukere stang  ;)  

Jeg er av "typen" som har snella vridd ut mot høyre når jeg kaster, mye fordi jeg føler at stanga blir mjukere, MEN også fordi jeg kjenner og føler at lina får mindre friksjon mot stanga, og dermed skyter og glir bedre for min kastestil

Bærtur?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at snella vinkler utover - uansett  :rolleyes:

At man vrir litt, ELLER vinkler snella ut mot høyre mens man kaster? Er ikke det en ganske vanlig greie for mange fluefiskere? Jeg trur det.. Men hva er hovedgrunnen til det? Tom Syversen, hvor er du!!  ;D;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN også fordi jeg kjenner og føler at lina får mindre friksjon mot stanga, og dermed skyter og glir bedre for min kastestil

Bærtur?  ;D

Ikke i det hele tatt, opplever lina på akkurat samme måte når snelle/stangringer vender utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at snella vinkler utover - uansett  :rolleyes:

At man vrir litt, ELLER vinkler snella ut mot høyre mens man kaster? Er ikke det en ganske vanlig greie for mange fluefiskere? Jeg trur det.. Men hva er hovedgrunnen til det? Tom Syversen, hvor er du!!  ;D;)

Ja eller kanskje Staffan har noen ider om dette. Fikk tips om dette for en del år siden av ham.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg vinkler snella utover som oftest. Grunnen er som regel at snøret ikke glir langs klingen når det blir litt trått.

Kan ikke si at jeg har merket at stanga endrwer karakter ved vridning. Men når du nevner det skal jeg kjenne etter.

Men, det var da på tampen av "FFS-sesongen" å komme med en ny flisespikketråd !  Dette er jo en typisk "Januartråd" !  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vinkler snella utover som oftest. Grunnen er som regel at snøret ikke glir langs klingen når det blir litt trått.

Kan ikke si at jeg har merket at stanga endrwer karakter ved vridning. Men når du nevner det skal jeg kjenne etter.

Men, det var da på tampen av "FFS-sesongen" å komme med en ny flisespikketråd !  Dette er jo en typisk "Januartråd" !  ;D

Måler man ERN og AA på "guidesiden" og med vridning? Hvis ikke, så er dette noe man burde gå i gang med straks, slik at vi får et dobbelt sett av tall å forholde oss til.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vinkler snella utover som oftest. Grunnen er som regel at snøret ikke glir langs klingen når det blir litt trått.

Kan ikke si at jeg har merket at stanga endrwer karakter ved vridning. Men når du nevner det skal jeg kjenne etter.

Men, det var da på tampen av "FFS-sesongen" å komme med en ny flisespikketråd !  Dette er jo en typisk "Januartråd" !  ;D

Måler man ERN og AA på "guidesiden" og med vridning? Hvis ikke, så er dette noe man burde gå i gang med straks, slik at vi får et dobbelt sett av tall å forholde oss til.  ;D

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler man ERN og AA på "guidesiden" og med vridning? Hvis ikke, så er dette noe man burde gå i gang med straks, slik at vi får et dobbelt sett av tall å forholde oss til.  ;D

Godt poeng!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg vinkler snella utover som oftest. Grunnen er som regel at snøret ikke glir langs klingen når det blir litt trått.

Kan ikke si at jeg har merket at stanga endrwer karakter ved vridning. Men når du nevner det skal jeg kjenne etter.

Men, det var da på tampen av "FFS-sesongen" å komme med en ny flisespikketråd !  Dette er jo en typisk "Januartråd" !  ;D

Måler man ERN og AA på "guidesiden" og med vridning? Hvis ikke, så er dette noe man burde gå i gang med straks, slik at vi får et dobbelt sett av tall å forholde oss til.  ;D

Dette viser jo bare at INGEN av oss har den fjerneste anelse om hva vi holder på med !  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrir stanga ...., alt etter hvilken stang det er. Noen stenger er snella "rett ned" og noen 45 *. Stanga skifter karakter under vridning men om stanga forandrer seg vesentlig eller det kjennes slik pga friksjon mellom snøre og ringer/stang :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom den!!  ;D Her kommer komponentene, altså snakeføttenes retning, og demmes påvirking på klingas oppførsel inn i bildet… Kort forklart: Snelle rett fram = litt stivere stang. Snelle til siden(høyresiden og høyrehåndskast) = litt mjukere stang  ;)  

Jeg er av "typen" som har snella vridd ut mot høyre når jeg kaster, mye fordi jeg føler at stanga blir mjukere, MEN også fordi jeg kjenner og føler at lina får mindre friksjon mot stanga, og dermed skyter og glir bedre for min kastestil

Bærtur?  ;D

Akkurat det samme gjør jeg :) føler at snøret glir MYE bedre gjennom ringene når jeg holder snella ut mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei waffer`n.

Mener du egentlig å vri stanga litt,kontra det å vinkle den ut til siden?

(I og med at du bruker snella som referansepunkt?)

Her er slik jeg ser det:

Hvis du tenker på det med forskjellen i stivhet ved å rotere emnet

mer eller mindre på,eller mot,eller i flere vinkler i forhold til ryggen

på stanga,så er min mening at det er så minimal forskjell at det ville

forundre meg at noen i det hele tatt klarer å føle den forskjelen i stivhet.

(Det der med ryggen er det flere år siden jeg sluttet å bry meg om

når jeg kaster og fisker med stenger. ;D)(En annen ting er å måle det. ;D)

En ting jeg er veldig enig i er at stangas følsomhet er et forhold mellom

stivhet og vekt.(Det er derfor jeg er så oppttatt av at stenger etterhvert

forhåpentligvis blir lettere og lettere. :))

Jeg vil anta at de som vrir snella utover,eller innover,merker det der med

balansen ,og at snøret ikke klistrer seg til klingen i bakkastet på samme måte

som når snelle og snøre har samme vinkel?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner balanse kom jeg til å tenke på pendeleffekten snella har. Mulig det er her poenget ligger. Snellas vinkling påvirker pendlingeffekting under kasting, og oppleves kansje derfor forskjellig avhengig av vinkling.

Jeg opplever ikke stanga som stivere, det er nok mere det med følsomhet som endrer seg i stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner balanse kom jeg til å tenke på pendeleffekten snella har. Mulig det er her poenget ligger. Snellas vinkling påvirker pendlingeffekting under kasting, og oppleves kansje derfor forskjellig avhengig av vinkling.

Jeg opplever ikke stanga som stivere, det er nok mere det med følsomhet som endrer seg i stanga.

Det du kan leke litt med er å prøve å kaste med stanga uten snelle (ved å ha snella i lomma,eller

legge den fra deg på bakken og så prøve å vri eller vinkle stanga slik at snella ikke trenger

være den avgjørende faktoren for hva du opplever.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

legger alltid snella flat mot undersiden av armen.... vanlig blandt de dleste kastere, mindre pendeleffekt, mindre kontakt med snøret mot tangklinga.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kasta uten snella påmontert, men skal jaggu prøve neste gang bare for å kjenne forskjellen.

Ja,gjør det og bli en erfaring rikere. :)

Da blir det mye lettere å få et forhold til det at lina klistrer seg til stanga eller ikke.

Hvis du tar stanga di og spenner den opp med en en eller annen vekt slik at den

bøyer seg sånn ca.1m eller der omkring og du så vrir den rundt,så kan du legge merke

til hvor lite stangtupen forflytter seg fra det ene tilfellet til det andre.

Det får deg til å tenke over betydningen hvor lite det med ryggen har å si. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk vil det vaere en dridningseffekt i selve stanga hvis den vinkles under kast. Den vil nok stjele litt "krutt" i kastet, men hvor merkbart det er skal jeg ikke begi meg inn paa. Men det er ingen tvil om at dette er en effekt stanga ikke er bygget for. Karbonklinger liker ikke vridninger. Du eliminerer ogsaa noe av de egenskapene som utviklerne brukte tusenvis av timer for aa appnaa.  ;D

Vridningspunktet, som varierer avhengig av belastning, er ogsaa betydelig mer utsatt for brudd. Baade pga av vridningen OG fordi holkene lettere kan loesne.

Hvis snoeret klistrer seg til klingen - smoer snoeret!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

" uten snelle"

Og etter å ha prøvd det - blir man nesten glad for hvert snellegram man har :)

Da har du en altfor topptung stang. ;D

På godt norsk"slaskeraie",eller så er den også for lang i tillegg. ;D

Tom.

Den må du forklare Tom. Dersom man ikke syns det er behagelig å kaste uten snelle så er stanga enten for lang, slaskeraie eller for topptung? Eller var topptung det samme som slaskeraie? Dette skal bli en interessant forklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...