Gå til innhold

Hvilken stang skal jeg kjøpe?


Jøran Nilsen

Anbefalte innlegg

jeg bestillte G-Loomis metolius presentation 8´klasse 3 i dag å på den skal jeg ha presentation line samt at jeg kjøpte et tilsvarende line på 5ér stanga.

Har bare hørt gode ting om den lina , men har da ikke prøvd den ut selv.

Så nå er det bare en ting som gjelder : slipp ut freon , CO2 og andre drivhus gasser så vi får opp temperaturen å blir kvitt isen!! 8) :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Steamstix fluestenger har gode kasteegenskaper, samtidig som det også er stenger som det er en glede og fiske med. Og så koster de under kr 2.000,-.

 

Sjekk denne nettsiden: http://www.flyfishing-adventure.no/

 

Meld deg inn i Hedemarken fluefiskeforening. Da får du 10% avslag på denne nettbutikken.

 

Mvh

Trygve Rolfsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt utrolig mye glede av min Loop Yellowline #4/5. Fargen er stygg, men stanga så god at det er verdt det. Har brukt Guidelines performance #4 og GL presentation #5 til nå. To eksemplarer av førstnevnte har krakelert så jeg gir det opp neste gang.

 

Stanga har hengt med meg hele veien selv om dyrere stenger har overtatt i andre vektklasser er denne min favoritt til ørret og smålaks (særlig om natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig den blir bedre etter hvert' date=' men jeg hadde ikke tålmodighet til det. Jeg vil ha ett snøre som funker bra helt fra jeg setter det på snella........

;-)[/quote']

Har du prøvd å smøre snøret ditt? Min mening er at alle snører bør prepareres før bruk, selv en helt ny line har godt av en runde med smøremiddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Slate SPX. Har prøvd mange forskjellige stenger/modeller i alle prisklasser, men føler at det ligger svært mye kvalitet per krone i denne stanga i forhold til det andre jeg har testet. Stanga koster veil. 2399,- hos Prima villmarksliv, og de har også gunstige pakkeløsninger med denne. Dessuten har de ofte svært gode tilbud (annonserte og ikke-annonserte)på stenger der. Vet at denne modellen med snelle var på tilbud til 999,- for et par uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med Sage Launch pakketilbud på villmarksbutikken til 2999. får med sage launch stang , Edge smooth snelle og et SA ultra 4 snøre. ville nok gått for et annet snøre, vision extreme distance , presentation eller SA gpx

 

du får også kjøpt et sett hos jarle&bjørnar fluefiske i lillestrøm. er en ny serie stenger som heter precision. har vært å tittet på dem å dem er absolutt værdt prisen. tror komplett sett koster 1800 kroner hvis jeg ikke husker helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Ultra4? Jeg liker det godt jeg...

 

mjoff

 

 

akkurat det har jeg ikke noe godt svar på. har hatt det på en stang før og syns klumpen virket litt rar, men det er store sjanser for at jeg er rar også da. :roll: ble iallefall anbefalt ett annet snøre når jeg kjøpte launch stanga, fikk med et gpx snøre i stedet, det er jeg iallefall kjempe fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Lidl selger en herlig stang. Kjekk å kjøre ørret på også. kr 299' date='-

Snelle bør byttes ut

Snøre må byttes ut[/quote']

 

 

STANG må jaggu byttes den å :) Må ikke finne på å anbefale dette.. JADA, jeg har prøvd det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton
Hvorfor ikke Ultra4? Jeg liker det godt jeg...

 

mjoff

 

 

akkurat det har jeg ikke noe godt svar på. har hatt det på en stang før og syns klumpen virket litt rar' date=' men det er store sjanser for at jeg er rar også da. :roll: ble iallefall anbefalt ett annet snøre når jeg kjøpte launch stanga, fikk med et gpx snøre i stedet, det er jeg iallefall kjempe fornøyd med.[/quote']

kan tenke meg at ultra 4 snøret blir litt for lett for en del av dagens raskere stenger og da får man ingen glede av de gode egenskapene i snøret .

Tror heller ikke det snøret passer så veldig godt til launch'en, den trenger et litt lengre og tyngre snøre...for å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Blir altså ikke noe Lidl-utstyr på landslaget i 2007...???:D

 

Da bør de tyskera bla noe for j--- i lommeboka hæhhæ.. Nei alvorlig talt; de stengene er faktisk overaskende fine i finish osv.. Dessuten er klinga faktisk grei; MEN , hele greia er ødelgt av selve konstruksjonen.. TENK hvis denne hadde vært konstruert av en fluefisker!! DA hadde dette vært ei stang til 298,- som kunne konkurrert med dyrere merker... Men sånn som det er nå ; TEIT... (Å jeg gadd bare engasjere meg fordi jeg ikke unner en Tysk matkjede et rødt øre hæhæ)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Ultra4? Jeg liker det godt jeg...

 

mjoff

 

 

akkurat det har jeg ikke noe godt svar på. har hatt det på en stang før og syns klumpen virket litt rar' date=' men det er store sjanser for at jeg er rar også da. :roll: ble iallefall anbefalt ett annet snøre når jeg kjøpte launch stanga, fikk med et gpx snøre i stedet, det er jeg iallefall kjempe fornøyd med.[/quote']

kan tenke meg at ultra 4 snøret blir litt for lett for en del av dagens raskere stenger og da får man ingen glede av de gode egenskapene i snøret .

Tror heller ikke det snøret passer så veldig godt til launch'en, den trenger et litt lengre og tyngre snøre...for å gjøre jobben sin.

 

Men da er vel stanga feilklassifisert da? (men nå er det jo ikke noe systen for å klassifisere stenger...)

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Men da er vel stanga feilklassifisert da? (men nå er det jo ikke noe systen for å klassifisere stenger...)

mjoff

tja...det er jo riktig at det ikke er noe system for å klasifisere stenger, det er anbefalt snøreklasse som står på stanga ....så vi kan vel i utganspunktet ikke "ta noen" for det :P

 

CCS-metoden er vel så langt den greieste måten å få et inntrykk av hvor "i landet" stanga befinner seg ,men det i seg selv sier vel ikke alt det heller siden enkelte moderne stenger behersker et større spekter av snører , med litt god kasteteknikk, uten å kolapse eller kjennes ut som en drittstang. ;)

 

Jeg ser vel ikke på Launch'en som noen versting i feilklassifisering, 5'ern gikk da greit med med ulike 5'ersnører....men allikvel så synes jeg ultra 4 snøret fungere bedre på mere sensible/snillere stenger...topp eller "halvakjonsstenger" og det er vel neppe Launch,en.

 

Slik jeg har oppfattet det generelt så er de fleste "tesvinnerene" , stenger som orker betydelig tyngre og lengre snører...så kan man jo diskutere i lange baner om de er riktig klassifisert eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Slate SPX.

 

Enig i dette, det er en knallstang. Jeg har klasse 2-3 og det er den stanga jeg absolutt bruker mest. Overtalte en tvilende kompis også til å kjøpe denne stanga (klasse 5). Han ble mektig imponert ;-)

 

Både langtkastende og ikke så stiv at den gir noen pinnefølelse.

 

Jeg kjøpte på tilbud, ser de koster litt mer nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Har ikke prøvd Launch'en i # 4 men husker jeg ikke feil ,fikk den noe dårligere mottagelse i testene til Alt om fiske i forhold til 5'Ern og de testene har vel gjerne favorisert "kastekanonene" en del.Men for all del Launch 'en i #5 er absolutt en av de bedre stengene jeg har prøvd.Den er ikke "stiv og stutt" til å være så spenstig 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan klage på er lina. Litt mye minne i den.

 

Er ofte sånn med billige liner :( Fikk en aha-opplevelse ifjor da jeg gikk til innkjøp av et dyrere merke' date=' -nesten ikke minne. Og det lille som var strakk jeg enkelt ut for hånd 8)[/quote']

 

Ikke alltid noen forsikring i å kjøpe dyre liner. Jeg kjøpte et SA XXD i våres. Det er nesten utrolig hvor mye minne det er i det snøret når det er kjølig (ikke kaldt, nødvendigvis.) Gode gamle Triangle Taper er jo minneløs i forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...