Gå til innhold

Når på dagen? :s


Gjest Ørreten

Anbefalte innlegg

Gjest Ørreten

Hei

 

Bare lurte på når på dagen dere har hatt best erfaringer med nå på høsten? Tidlig, midt, kveldsfiske? Og hvilke fluer gjelder nå på høsten? Fisker mest i vann men også litt i elver hvis jeg får sjansen før fredningstiden. Er takknemlig for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja... litt vanskelig å svare på kanskje men sånn midt på dagen og til mørket legger seg vil nå jeg si er en fin tid. Har vel en sammenheng med at det er da jeg fisker :roll: Morgenfiske har jeg ikke så mye erfaring med.

fluevalget er ganske enkelt, noen fjærmyggklekkere, voksen mygg og kanskje en palmer f.eks. griffiths gnat. Vårfluer hører også hjemme i boksen på denne tiden av året. En Cdc sak fikser den biffen. En Stankelbein-imitasjon kan også være greit å ha. I skumringen kan du prøve en museimitasjon :shock: Noen fester også en mark i enden av fortommen og striper denne inn (er det harvefiske det kalles??) Men slik driver man vel ikke med...eller...? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest erfaring av ganske optimale forhold de stedene jeg fisker på er formidagen :D. Nå på høsten er Myggen aktiv ( mr: palmer is in the house ), tja? vårfluer til tider, kansje best i sånn august mnd, Klinkhammer fisker veldig bra ( imiterer en vårflueklekker ( caddis krok 14 med sjokolade brun kropp er snacks) O:). Pupper er greit & ha med ( supperpuppan ) har du tid til & binde/ eller hvis du binder anbefaller jeg en supperpuppe variant som fisker veldig bra, binder den som en vanlig standard supperpuppe, bare litt tykkere kropp & blå dubbing bak & sølv dubbing forran ( hvorfor gjøre ting så vanskelig [-( ) Dere tok den? kasteklinikk? er hintet dere får :D:D. I elver så er det 2 generasjons baetis rhodani som herjer sammen men den bittelille baetis ignita \:D/ . Elv er best, ingen protest :D. Spent spinner funker bra ( får de som ikke hvet hva den imiterer så imiterer den en dø døgnflue som nylig har lagt egg :D, den faller med vingene ned på vannet med vingene som et fly på vannet ( dette er en god flue ). Fisker bra selv om det ikke er spinner fall & døgnflue klekking ( merkelig ) & for all del? ikke glem Maur/flyvemaur?? du trenger egentlig ikke så mye annet i boksen en det.... hadde ikke giddi det ihvertfall :mrgreen: :mrgreen:, jo kansje mygg ( palmer/ bjørnemygg:)) bilder ser du på internett..

 

Lykke til & skitt fiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Hei igjen.

Fikk i dag to ørreter på en liten mørk grå fallskejrmdøgnflue. :D Største på ca. 4 hekto. Høsten er visst bra allikevel ;) Var generelt liten insektsaktivitet, men noen små døgnfluer var det. Tenkte å prøve på kvelden i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg synes det er fin å se så mange engasjere seg for å gi noen tips om godt fiske..har ikke så mye xtra å komme med annet en at jeg har fisket mye denne høsten med alt dere nevnte ovenfor.. Har fått rikelig med fisk, så det har vært en topp høst.. Det jeg har registrert er at på dager da det er lite eller nesten ikke vak,kan det nesten være nytteløst med mygg,døgnfluer eller vårfluer..har derimot hatt supersuksess med landinsekter som : skogsmaur,stankelbein og biller.. Hvis du fisker disse ved sivbelter eller nære land ( myrkanter ) ol. ,øker muligeten til å få fisk mye.. Kast dem ut og smør deg med tålmodighet.. Hvis det ikke vaker, kan du fremkalle vakene.. Har testet det mange ganger og det funker utrolig bra.. Tok en ørret på 1,5kg på liten bille forrige helg!! Morro!! laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Ellers funker morgen,ettermiddag og kveldsfiske bra på høsten.. Midt på dagen er ofte for varmt og døtid.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal prøves.

Har vert på vatnet "mitt" fleire dager i uken for å sjå om vakinga har tatt ¨seg opp igjen, ,men det har vert utrolig rolig.

Var bra med vak igår foresten, det var mangen øyenstikkere som hang isamen og fauk øve vatnet.

Nokon kræsja og dei fleste av dei blei tatt av ørret.

Eg fiska ikkje, men eg bare satt og såg på morroa med sønnen min på 10mnd.

Skal teste det du seier her neste gang eg er der vist det ikkje vaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange øyenstikkere jeg også,men har ikke testet å fiske med det.. Kunne vært gøy! Har fisket med en mindre slekning..vannymfa ( Damsel )..det har funket forbausende bra det også..bandt med blå og svartstripete bakkropp/hale.. Prøv det også. Gøy med nye ting som fisker bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh.Er ikkje heilt sikker på kos ei vann nymfe ser ut :oops:

Men er det ein liten øyenstikker?

Då var det ein del sånne eg såg pluss nåken store øyenstikkere.

Så 2stk ørreter som hoppa ut av vatnet etter øyenstikker/vann nymfe, og prøvte å ta dei i lufta.

Fikk tatt eit bilde av ein øyenstikker som var liten og lyseblå.

Kan legge bilder ut her, men fotoaparatet ligger hos ein kompis.

Skal legge det inn seinere.(kan hende det er ei vann nymfe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonywarel,

Det jeg har registrert er at på dager da det er lite eller nesten ikke vak,kan det nesten være nytteløst med mygg,døgnfluer eller vårfluer..har derimot hatt supersuksess med landinsekter som : skogsmaur,stankelbein og biller.. Hvis du fisker disse ved sivbelter eller nære land ( myrkanter ) ol. ,øker muligeten til å få fisk mye.. Kast dem ut og smør deg med tålmodighet.. Hvis det ikke vaker, kan du fremkalle vakene.. Har testet det mange ganger og det funker utrolig bra.. Tok en ørret på 1,5kg på liten bille forrige helg!! Morro!!

 

Dagens beste tips! Har du tilgang på båt etc. kan man jo drifte langs briskantene.. Virker som om fisken ofte følger disse etter føde på og under vannoverflata. Siste dagene har vært nydelige. Eitermauren har svermet her på Østlandet og har gitt noen komprimerte timer med kanonfiske på eftan! :D Landinnsekter er fluer for høstfisket. Fisken er på hugget igjen nå, så det gjelder å vite sin besøkelses tid.. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh.Er ikkje heilt sikker på kos ei vann nymfe ser ut :oops:

Men er det ein liten øyenstikker?

 

Ja, det er en liten øyenstikker. Det fins 50 arter øyenstikkere i Norge og de er delt i to grupper: Libeller og vannymfer. Hos vannymfa er fargen som regel knallblå eller knallrød, mens libellen er større og gråbrun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da var det vann nymfer som var der.Trodde alt var øyenstikkere eg :D

Men fisken tok slike.

Såg at fisken tok 3stk, men eg var der ikkje så lenge.

Det var på 100vis av dei.

Var ein tur der inne i går i lunsjpausen på jobb dvs 1200 til 1230.

Då var det betraktelig mindre av dei, men det var fremdeles ein del.

Igår tok ikkje fisken desse, men vaka eindel på mygg.(vurderte å ikkje gå tilbake på jobb)

Ser ut som vakinga er i ferd med å ta seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...