Gå til innhold

Kommentarer på kastingen min.


Thomaso

Anbefalte innlegg

Skal få filmet ifra en litt bedre vinkel. Mister litt kontakt med snøret bak føler jeg, men fikk ut mye snøre. Som kollapset rett før fortom skulle slå over. Hadde ingenting i enden av fortommen, så det ødela litt det også.

Jb: så du hadde rett. Snurrer jeg inn to meter, så stopper det i snella, og fortommen slår greit over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Eneste jeg kan se er at det ser ut som lina går langt ned mot bakken bak deg når du kommer litt ut på lina? Se bak deg når du kaster og sørg for at lina ikke detter ned når du kaster.

Nei det stemmer ikke. Lina kommer fram i "normal høyde"  Og som Staffan er inne på hvor ser  du dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan se er at det ser ut som lina går langt ned mot bakken bak deg når du kommer litt ut på lina? Se bak deg når du kaster og sørg for at lina ikke detter ned når du kaster.

Nei det stemmer ikke. Lina kommer fram i "normal høyde"  Og som Staffan er inne på hvor ser  du dette ?

Jeg skrev at det SER ut som jeg sa ikke det var det. Han skriver selv at han mister kontakt med lina bak seg gjorde han ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testet ett nytt snøre i går, og fikk en kompis til å filme ett kast. Noen som har litt tips til hva jeg burde tenke på slik at jeg kan komme enda litt lenger. Desverre så filmet han ikke bukta og snøret, men dere som er drevne ser vel at det ikke ble helt stødig presentasjon. :)

http://www.youtube.com/watch?v=4O-S-1C7GdM

MVH

Thomas

Hei Thomas.

Fin kasting. :)

Her er tre ting du kan tenke på for å forbedre deg.

1:Begynn med å roe ned kaste tempoet på den snørelengden du bruker der.

Finn ut hvor lite som skal til,for at snøret allikevel skal strekke seg ut.

(Klippet viser egentlig ikke så mye,men vi ser at du vrir snella,og jeg vil nok tro

at du også vrir stangtuppen.Og bare så det er sagt,det gjør vi absolutt alle sammen,men

det er fint å trene på å få stangtuppen til å gå rettest mulig.(Hvis du ser på hva lina gjør i lufta,

så vil den avsløre hva du gjorde med stangtuppen.)

2:Tren på å holde mer snøre utefor stangtuppen.Og da blir det ennå mer viktig å ikke vri.

3:Tren sammen med folk som er bedre enn deg,slik at de kan gi deg tilbakemelding og hjelpe deg.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: takker for tilbakemeldinger. Skal øve på å holde mer line i luften. Her er det vel en 16m i luften. Guideline experience snøret med litt mer enn klumpen ute. Synes det blir helt håpløst å skyte hvis jeg har mer ute.

Mener du at jeg skal prøve å bruke mindre kraft? Eller at jeg skal bruke lengre tid ifra bakkast til fremkast?

Kjenner ikke så mange andre fluefiskere, så blir mest trening aleine. Når jeg er ute med andre, så er alle mer fokusert på bak og ørret. Hehe.

JB: skal prøve å slippe litt seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal øve på å holde mer line i luften. Her er det vel en 16m i luften. Guideline experience snøret med litt mer enn klumpen ute. Synes det blir helt håpløst å skyte hvis jeg har mer ute.

Ja,det er smart å øve på.Det som gjør det "håpløst" er at du vrir,og at du ikke får nok fart på snøret.

(Og det gjelder oss andre også. :))

Jeg har ikke selv kastet med Guideline Experience lina,er klumpen sånn ca. 13-14m?

Hvis det er tilfelle,er heller ikke 2-3m overheng mye.

Hvis du øker snørelengden som du holder utenfor stangtuppen,så er det en fordel

at du også øker arbeidsveien.

Arbeidsveien er hvor langt du beveger hånda og stangtuppen.

Mener du at jeg skal prøve å bruke mindre kraft?

Ja,prøv det.

Kjenner ikke så mange andre fluefiskere, så blir mest trening aleine. Når jeg er ute med andre, så er alle mer fokusert på bak og ørret. Hehe

He,he,ja ikke sant.

Du kan jo la kompisen din filme deg rett forfra,slik at du kan se på hvordan du beveger stanga

i kasteretningen.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse gutta har en lengre vei å gå :

Det er stygt å le av andre, men likavæl...HÆHÆ! ;D

Imponerende håndleddsbruk av han ene fyren der . . .

Det å følge bukten i bakslengen med øynene er ikke nødvendigvis å anbefale, men her hadde det kanskje vært på sin plass, så ville man selv sett at noen var riv ruskende galt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende håndleddsbruk av han ene fyren der . . .

Det å følge bukten i bakslengen med øynene er ikke nødvendigvis å anbefale, men her hadde det kanskje vært på sin plass, så ville man selv sett at noen var riv ruskende galt  :)

Her har vi dårlig tid!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok helt rett i Tom. Jeg sto og haspelfekta med min første fluestang jeg også. ;D

Nei, hør på Staffan og teip stanga fast i underarmen så håndleddet blir stivt, da blir buktene fine.

Nei,nei,nei.Ikke tape fast stanga til underarmen.Generaltabbe nummer 1.

Lær folk å ha kontroll på håndleddet,og ikke det å kompensere for et feilaktig bruk

av håndleddet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære å ha kontroll på håndleddet er noe som kommer etterhvert. Vinglete håndledd er vel faktor nr 1 når det kommer til problemer med å lære overhodekastet som helt ny fluefisker/kaster.

Står du der aleine med stanga første gangen, som jeg gjorde, da hjalp det ikke at noen mente at ett kontrollert håndledd er tingen. Det er jo det ferske kastere streber etter i starten, kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tvinger folk til å ha et forhold til vinkelen og at de selv kontrollerer den

vinkelen så blir alt mye bedre etter min mening.

De aller fleste er altfor opptatt av hva snøret gjør,og det er det som gjør at

mange fortsetter å kompensere og ikke klarer å se hva årsaken er.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hadde alle hatt Staffan, Mel Krieger eller Gøran Anderson til instruktører, hadde det ikke vært en eneste dårlig kaster. Ferdig butikk.

Om Staffan ambefaler noe, og en sliter litt med kastinga, så har jeg et tips: Hør på Staffan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men likevel som helt fersk når du står der aleine er det umulig å hvite hva man skal se etter når snøret minner mer om en god gammaldags blåknute fremfor en bukt.

Ja,ikke sant.

Og da er det godt å ha en som kan vise deg hva som er viktig.

Alle som vil bli bedre leter etter en som er bedre.

Det er helt naturlig å å tenke slik vil jeg tro?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle hatt Staffan, Mel Krieger eller Gøran Anderson til instruktører, hadde det ikke vært en eneste dårlig kaster. Ferdig butikk.

Om Staffan ambefaler noe, og en sliter litt med kastinga, så har jeg et tips: Hør på Staffan.

Uten tvil flinke folk,men å si at det da ikke skulle finnes en en dårlig kaster er omtrent det dummeste jeg

noensinne har hørt.

Hva har det med saken å gjøre?????

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...