Gå til innhold

Farven på fluesnøret.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Egentlig er jeg vel ikke kjent for noe som helst vil jeg tro,men jeg jeg vil mene

at farven på fluesnøret er i all hovedsak uvesentlig.

Vanskelig det der med erfaring egentlig.Jeg har i de siste tjue årene drevet

med fluefiske på dønn stille vann.Jeg synes for min egen del at det har gitt

meg en viss erfaring,dog kanskje ikke etter dine normer,så by all means,fullt mulig

at jeg ikke har erfaring nok som tilfredstiller dine krav.

Ellers så kan ikke erindre at du og jeg har vært på fisketur sammen,så kanskje

du egentlig snakker om noe du ikke i det hele tatt har greie på? ;D

Mest sannsynligvis er det vel i den retningen det dreier tenker jeg? ;D

Uenig ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg har i de siste tjue årene drevet

med fluefiske på dønn stille vann.Jeg synes for min egen del at det har gitt

meg en viss erfaring

Javel, det forklarer mye. ;)

Fisker en i strømmende vann er det ikke til å unngå at snøret beveger seg over fisk. Jeg vil ikke fiske med et rødt, oransje eller fluoriserede farget snøre i elv. (bortsett fra på natten, men da funker hvitt utmerket)

I stille vann er det vel ikke så nøye? Snøret ligger der i ro og fortommen er kanskje 5-6 meter.

Tom, denne tråden holder du liv i, har du provisjon fra Stokkebekk  ;D

En ting skal du ha, du er sta ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet til en Fluefisker er at alt er kalkulert

En er så erfaren at pondusen sprekker etter 30år's erfaring.

rart at noe så dritt enkelt kan blir så vanskelig?

vi mennesker tror vi kan kontrollere alt  :rolleyes:

I noen tilfeller skremmer fargen på snøret fisken, i andre tilfeller skremmer en ikke fisk

Jeg har snører i duse farger samt mørke farger også intermediate glass

fisken blir noen ganger skremt lell :)

Noen steder er det sånn som tmags sier, andre steder spiller det keine casso roll on

Må vel si at jeg har ytterst respekt for alle, om du så har fisket i 1 mnd eller 37år

respekterer også om andre har et annet syn enn meg ;)

For min del er min egen erfaring viktigst, sikkert sånn med Tom eller tmags også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det forklarer mye. ;)

Fisker en i strømmende vann er det ikke til å unngå at snøret beveger seg over fisk. Jeg vil ikke fiske med et rødt, oransje eller fluoriserede farget snøre i elv. (bortsett fra på natten, men da funker hvitt utmerket)

I stille vann er det vel ikke så nøye? Snøret ligger der i ro og fortommen er kanskje 5-6 meter.

Tom, denne tråden holder du liv i, har du provisjon fra Stokkebekk  ;D

En ting skal du ha, du er sta ;D ;D

Dette her er tullprat Moby.Det er fullt mulig å unngå at selve snøret beveger seg over fisken før flua i elva.

Farven på snøret har som du nå sikkert har forstått etter min oppfatning null betydning.

Det er mye,mye mer nøye i stille vann fordi ørreten har allverdens tid til å studere

hva som befinner seg på overflaten.Det absolutt vanskeligste av alt er etter min mening er fluefiske på dønn

blankt vann.Det er svært vanskelig,og det er rett og slett er så utfordrende og uten tvil dermed det mest spennende

av alt når det gjelder fluefiske etter min mening.

Og forresten,bare så det er sagt,Rune sponser ikke meg i denne tråden,det er bare jeg som er sta,for å bruke ditt

utrykk. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet til en Fluefisker er at alt er kalkulert

En er så erfaren at pondusen sprekker etter 30år's erfaring.

rart at noe så dritt enkelt kan blir så vanskelig?

vi mennesker tror vi kan kontrollere alt  :rolleyes:

I noen tilfeller skremmer fargen på snøret fisken, i andre tilfeller skremmer en ikke fisk

Jeg har snører i duse farger samt mørke farger også intermediate glass

fisken blir noen ganger skremt lell :)

Noen steder er det sånn som tmags sier, andre steder spiller det keine casso roll on

Må vel si at jeg har ytterst respekt for alle, om du så har fisket i 1 mnd eller 37år

respekterer også om andre har et annet syn enn meg ;)

For min del er min egen erfaring viktigst, sikkert sånn med Tom eller tmags også ;D

Yezz, bifalles <<l

Slik Tom Syversen fisker spiller antageligvis ikke fargen på snøret noen  rolle. I mitt elvefiske etter SØ på mindre enn halvannen meters dyp, er min erfaring at snøret kan skremme fisk. Til dette fisket foretrekker jeg et Airflo matt blankt snøre, som har et helt forferdelig minne og som skyter elendig. Må nesten skubbe det fram gjennom stangringene ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt vanskeligste av alt er etter min mening er fluefiske på dønn

blankt vann.Det er svært vanskelig,og det er rett og slett er så utfordrende og uten tvil dermed det mest spennende

av alt når det gjelder fluefiske etter min mening.

Tom.

Utrolig overraskende at du syntes det, siden det er stillevannsfiske du holder på med  ;D

Hvor mye erfaring har du med fluefiske i elv, da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig overraskende at du syntes det, siden det er stillevannsfiske du holder på med  ;D

Hvor mye erfaring har du med fluefiske i elv, da ?

Tja,jeg har jo fisket i Femundselva i over 20 år så det begynner å bli litt latterlig

at dere prøver for en hver pris å arrestere meg her for ikke å ha peiling på fisking.

Ikke vedd lommeboka di på det Lars,du kommer til å drite deg ut hvis du gjør det.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig overraskende at du syntes det, siden det er stillevannsfiske du holder på med  ;D

Hvor mye erfaring har du med fluefiske i elv, da ?

Tja,jeg har jo fisket i Femundselva i over 20 år så det begynner å bli litt latterlig

at dere prøver for en hver pris å arrestere meg her for ikke å ha peiling på fisking.

Ikke vedd lommeboka di på det Lars,du kommer til å drite deg ut hvis du gjør det.

Tom.

;D  ;D  ;D Ja, det oser tung fiskeerfaring av deg, så jeg ville selvfølgelig ikke finne på å vedde lommeboka mi, og risikere å drite meg ut her på åpent forum . . . For en katastrofe det ville vært  :o

Men kanskje du vil ta deg bryderiet med å forklare oss hva som gjør stillevannsfiske så mye mer avansert og vanskelig enn elvefiske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det så tungt min gode venn,det ville aldri bli noen katastrofe av den grunn.

I elva står fisken på sine faste plasser på grunn av vannstrøm og trivsel,og næringstilgang.

I stille vann vandrer den hele tiden og det er er utrolig stor forskjell i tillegg til at byttet

i all hovedsak ikke forvinner.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er 72 år siden jeg fikk min første fisk å stang, så har jeg enda mye å lære. Vi har jo ordspråket om at, sitat: "Ingen er for gammel til å lære", har nok noe for seg. Jeg har lært at jo mere jeg prøver meg på, og som jeg klarer å utføre, så har jeg enda mye å lære. Og det vil jeg anta vil vedvare helt til jeg ligger med nesa i været. Men det finnes jo de som er spesialister, og enda kan alt.

Magne Fjellstad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillevann er utrolig kjedelig hvis fisken kun er oppe en gang, og man må tippe hvilke vei fisken svømmer.

Ett godt tips er og vente, og prøve og finne ut hvilke fast rute fisken vandrer.

Mest spennede er det hvis fisken vaker seg bortover og man dermed kan legge flua foran fisken ....

Det og legge flua i vaket hvis fisken vandrer er både kjedelig og jeg begynner straks og tenke på andre ting. og fisken tar som regel når jeg speider etter andre vak. hehe

hvilke farger som funker best har jeg ikke testet, men hvor jeg velger og legge ut snøre tenker jeg mye på, legger man snøre ned for nær fisken så skremmer man den uansett. snøreskygge er også skumle saker.

snøre kan gjerne i mange tilfeller flyte over fisken uten att den blir skremt, men striper  man snøret over en fisk ber man fisken om stikke. da hjelper det lite hvilke farge man har tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stillevann kjedelig?

Neida,det beste som finnes,får du ikke fisk så gjør man noe feil,he,he....

Med det som utgangspunkt,og det å streve etter en løsning er noe av det beste

som finnes. <<l

Medisin for sjelen høres veldig idyllisk ut. :)

Det gjelder å ha en bænkersflue eller to. ;D

Da blir det ikke så mye venting. ;D

Hva var det Mel sa,noe sånn som;solitude without loneliness.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker kun på vakende fisk i stillevann , og stå og blindkaste i ren desperasjon det gidder jeg ikke ;) da er det bedre og sitte og speide etter vak og nyte stillheten med en røyk og kaffekopp attått:)

Stillevann er og blir kjedelig , likeså i elv hvis det ikke er vindstille,klekker og vaker ,må være litt action og skje litt og det er jo mye av greia med det vi driver med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...