Gå til innhold

Vårfluenes klekkemønster


Anbefalte innlegg

Nettspinnere, frittlevende og husbyggere vårfluer.

Hvordan klekker de? Elv kontra stille vann. Er det slik at vårfluelarver i stille vann kryper mot land for så å klekkes der, mens vårfluelarver i elv slipper tak i bunnen og klekker i overflaten?

Mange spørsmål (og ikke uten grunn)  ;D

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

veldig få av vårfluene klekker i vannflaten.... Ryacophila nubila og Phryganea grandis er de ved navn jeg kjenner har en friklekking som vanlig klekkemåte..... de fleste pupper svømmer eller kryper inn til land og klekkes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når grandisen klekker "midtfjords", så er det bare og følge med på ferden inn mot land.

den er rask og veldig stripete ;D

som oftest blir den avbrutt av en ørret som attakerer flua som det skulle vært en mine som gikk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall vært borti noen brune vårfluer i lågen her, de som klekker først (10juni i fjor,krok 14) , opplevde noe jeg tror er av samme art i ei fjellelv her for en uke siden , svart kropp og brune vinger (krok 18), de klekket også i vannet :)  På dagtid, og det snødde  ;D

Jeg tror det er en av de artene som stiger opp ved hjelp av luftboble og deretter klekker i overflata? ???

EDIT: retta litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Jeg har vel en forestilling selv om at noen caddiser slipper tak i bunn, stiger opp til overflaten

a) klekker i filmen (pop-top caddis emerger, klinkhammer etc)

B) svømmer inn til land for å klekke der (sømmepuppa, superpuppa)

Det tredje alternativet er at vårfluelarvene kryper langs bunn opp på nærmeste tørre stein for så å klekke der.

Kan man si noe generelt om husbyggende vårfluer? I stille vann? Jeg skulle selvfølgelig gjerne ha kunnet oppgi artsnavn på vårfluene jeg sikter til, men der er jeg miserable. Vårfluelarvene jeg sikter til bygger hus av plantemateriale, lever i stille vann. Larvene er vel kanskje 2 cm lange med beige kropp og mørkt hode.

Er litt gira nå.....Big time, big time  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er litt på gyngende grunn nå, men jeg tror at jeg har hørt at ca 10% av artene kan klekke i overflata, her har vi ca 220 arter........ her gynger det veldig nå...... [attachimg=1]

post-0-13949892729494_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Staffan. Setter veldig pris på at du tar deg tid. Meget interessant  <<l Tegningen din støtter vel opp om teoriene mine. Har du noe inntrykk av om "krypepupper" opptrer oftere i stillevann Staffan?

Ser i ettertid at jeg var litt upresis og skrev at larvene kryper langs bunn, men det er jo helt riktig som siden Han Sjølveste linka til, at det dreier seg om pupper ;D

Takk, takk for alle konstruktive innlegg så langt.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på når på døgnet de klekker og hva slags vær de foretrekker. Har selv opplevd de beste klekkingene på fjellet på ettermiddag og kveed når det er sol, eller har vært sol og nesten vindstille. På svensk heter det jo nattslända, så det tyder jo på at de er mest aktive på natta? Noen erfaringer tips om hva slags vær som trigger klekking?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål Jens. Mine erfaringer samsvarer med dine, men det kan jo være annerledes.

Følger ett vann ganske nøye om dagen. Vaker så å si aldri i det vannet. Går under navnet "Loch Ness". Første gang jeg så "Nessie" var for 2 år siden. Antar at fisken da var på puppekjør. Tilnærmet vindstille, fullmåne og varmt. Vakinga dro til om kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok veldig artsavhengig, noen arter klekker tidlig morgen, mens andre klekker når det er som mørkest. Noen sikkert om dagen også. Har vært ved elv hvor ingenting skjedde hvis det blå himmel om natten. Kanskje var det for lyst. Straks det skyet over (dette var over flere dager), så begynte klekkingen i voldsomme mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en av de grunnene til at vi vet lite om vårfluer er at de er nattaktive.... og at vanlig livsførsel opphører med en gang event lys tennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er kun fra stillevann. Kan det være forskjell på de artene som klekker i stillevann og elv? Det har vært på stille varme forsommerkvelder jeg har opplevd de beste klekkingene. Gjerne etter et par dagers varmeperiode slik at vanntemperaturen i overflaten har steget til rundt 12 - 15 grader.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...