Gå til innhold

Winstonstanga er skeiv..?!


Paul West

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg solgt nettopp to stk Fario for å finansiere noen regninger og en Winston Bllt 9" #5, kjøpt fra et forummedlem. Hentet stanga i går, og dro rett ut på fisketur med en kamerat. Antallet fisk ble fint og rundt, men vi fikk da en god kasteøkt i styggværet. Jeg var veldig fornøyd med nyervervelsen! Den er deilig å kaste med. Og det er omtrent det jeg kan si om den saken. Helt utrolig lett i hånda, og...ja, det får holde. Begynte med dette her i fjor, og føler først nå at jeg begynner å få det litt til, så det sier seg selv at jeg ikke akkurat er kvalifisert til å MENE noe fra eller til. Det er heller ikke det denne posten dreier seg om. Fikk ikke laina opp ringene helt, men dreit i det og fiska.

Da jeg kom hjem tok jeg fram Winstonen, den siste Farioen(8'6 #5), Leicie 9" #5  og Zpey Lean Green #3, la dem sammen for å ta et pornobilde av stengene og sende til en fiskegal kompis. Da la jeg merke til det; Winstonstanga er faktisk skeiv. Sett fra korken bøyer tredje stangdel av til venstre. Merkbart hvis man ser etter. Ingen av de andre stengene mine er slik. De er alle snorrette. Det ser ut som om hullet i tredje stangdel rett og slett ikke er helt sentrert, og at stanga dermed får en liten "knekk" mot venstre.

Jeg er veldig overrasket, men jeg er usikker på om det har noe som helst å si. Det vil si; jeg vet at det ikke spiller noen stor eller merkbar rolle for min egen kasting, akkurat som at det ikke spiller noen rolle for min datter på 4 år hvorvidt vi bruker HDMI-kabel til TVen eller ikke... Hun ser ikke forskjellen, og jeg merker (sannsynligvis) ikke forskjellen på skeiv og snorrett Winston.

Men hva ville dere ha gjort?

Har det noe som helst å si?

Er dette et vanlig fenomen?

Jeg har et blankt garantikort, men spørsmålet er om jeg skal ta meg bryet med å sende den inn, eller om jeg skal la det være. Sier dere at det ikke har noe som helst å si, og at det av og til blir sånn, uten at det påvirker stanga, så lever jeg fint med det...

Skal prøve å få lagt ut et bilde av det, men det er ikke så enkelt å få til et bra bilde av. Har bare en Iphone til kamera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det har ingenting å si.  Det er heller ikke uvanlig.  Dersom du må sikte nedover klinga for å få øye på det er det bare å drøye i. Har du garanti og det er mye skjevhet ville jeg sent den til Winston i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er litt redd for den irritasjonsfaktoren, og det er jo litt synd, for dette er liksom juvelen i samlinga...så langt(begynte å tenke HARDT på en av de nye BIIIx modellene eller BIIt i "staff of Moses"-variant etter EN tur ut med denne her! :rolleyes:) men jeg tror jeg kommer over det hvis det er helt uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingenting å si.  Det er heller ikke uvanlig.  Dersom du må sikte nedover klinga for å få øye på det er det bare å drøye i. Har du garanti og det er mye skjevhet ville jeg sent den til Winston i vinter.

Nja, jeg ser det jo nå som jeg vet det da. Uten å måtte sikte noe særlig egentlig. Men jeg drøyer uansett innsending til vinteren ja. Stanga blir nok ikke skeivere av å fiske litt, og blir den det er det jo ingen tvil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig, men skal egentlig ikke forekomme hos store produsenter i dag. Jobber med 2 fabrikker i Kina og en i Korea som alle klarer aa produsere helt rette klinger. Saa det er ingen grunn til at store navn i USA, med stenger som koster 2-3 ganger saa mye ikke skulle klare det. (G. Loomis har alltid vaert beryktet for skjeve klinger).

Praktisk har det tilnaermet null betydning. Men personlig hadde det vaert en stor irritasjonsfaktor. Send den til Winston naar sesongen er over, som Fredrik sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fenomenal flott stang :)

verdt skjeivheten hvis du ikke irriterer deg grønn vel og merke.

helt enig i at dette bør sendes til montana for å rettes opp...når sesongen er over.

Jeg hadde selv en BIIIx #7 som var min største opplevelse med fluestang noensinne i fjor høst, masse havabbor og annen fisk på denne saken som fremstår som en slags #5/6/7 stang.-...nyyydelig.

¨å oppdaget jeg at en ring stod skeivt på tredje del. Irriterende, voldsom...når jeg så etter.

merket ikke noe på kastingen vel og merke, fisken merket det heller ikke :)

Men så knakk den da jeg gjorde håpløse saker med stor bass på kroken i tang og tare....håper det var min egen feil, og ikke hadde noe med ringen å gjøre...dvs noe hang seg fast under håvingssekvensen....overgang line/fortom mener jeg å huske..liksom kilte seg fast i snakeringen...kanskje i den som stod skeivt da jeg hadde enorm flex i stangen og smatidig vrei den sidelengs.

Om denne skeive ringen hadde noe å si er jeg ikke helt sikker på...men kan ha hatt noe å si.

Nå er den imidlertidig rett etter ny stangdel..men det tar tid hos Winston dessverre.

Slutter jeg å kjøpe Winston: Nope...blir bare enda mer sikker på å nesten måtte ha dobbeldekning i tilfelle noe skulle skje...er verdens beste stenger å holde i....og kaster like langt som alle andre fantom stenger, og dessuten vakrest av dem alle.

Ja, da har jeg akkurat bestilt meg enda en Winston.

En #5 9'6 BIIIx i cigar håndtak utgave...har den allerede med full wells..digger den, men ønsker den for mer finfiske feel med cigar.

Ja, vi er blåste i hodet føles det som, men vet dere hva: fisket for meg er altfor viktig til å i det hele tatt vurdere kaste bort en fiskeopplevelse med noe som er annenrangs :) :)

Sorry, slik er det, enten stangen er skjeiv eller ikke.

Nyt den, makan finnes ikke, men send den inn til vinteren om du irriterer deg grønn. Bare stangen skal være grønn :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en ny BIIt #4 9` for 1 1/2 år siden, Norge.

Etter en stund gjorde jeg som deg og la flere stenger sammen. Så at stanga var skjev.

Tok det opp på forumet og fikk fortalt at det ant skyldtes en "slitt" mandrill.

Ikke så vakkert men stanga er en morsom slaskeraie :)

Det er tredje del, nest ytterst mot topp, som er skjev på min stang oxo. Mener jeg målte det til 15 mm i forhold til senterlinjen. Vrir man stanga "blir det borte". Kanskje det er derfor en ikke merker noe under kastingen, dvs. at en vrir stanga for å få best aksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stanga under fem år så ville jeg ha tatt den og kvittering med til forhandler og benyttet meg av reklamasjonsretten.

En skjevhet i emnet tyder på produksjonsfeil i mine øyne, hvorvidt det har noen praktisk betydning for deg idag, om en uke eller et år vet ingen.

Men hva om den ryker pga akkurat den feilen?

Er det virkelig noe å satse på hvis du fortsatt har reklamasjonsrett?

Om stangen er under fem år så leverer du den fra deg hos forhandler og lar de ta seg av saken. Det går garantert raskere da de faktisk har en lovbestemt tidsramme for avhjelp.

Må stanga sendes så skal frakten tur-retur dekkes av forhandler.

btw.. reklamasjonsretten følger produktet, ikke kjøper, i motsetning til disse "garantiene" produsentene stiller med.

Jeg har ikke så mange fluestenger i min portefølje, dyre er de heller ikke, men alle er "peise" rett. Akkurat som slukstengene jeg har eid opp gjennom.

Winston er visst kremen av fluestenger har jeg hørt, og koster visstnok litt ekstra, da bør den være krem hele veien.

Det er min mening, hva jeg ville gjort i en slik situasjon..

Selv om enkelte her inne mener jeg fisker bedre med et tastatur, enn ei fluestang.

Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det kan du si, men Winston har livstidsgaranti uansett feil, så det går utenpå fem års reklamasjonsrett.

Noe skjevhet i emnet har ingenting og si. Det er mange stenger som er litt skjev. Har ikke hørt noe om at det kan gi senskader. (Kan ikke dokumentere dette) Men det finnes mye info om dette i diverse fora.

Uansett send den til Winston, vil de ikke fikse den får du ordne det i bildøra og deretter sende den inn...  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du si, men Winston har livstidsgaranti uansett feil, så det går utenpå fem års reklamasjonsrett.

Ja, men slik forbrukerkjøpsloven er bygd opp så er han tjent med å reklamere mot forhandler fremfor produsent, sett at den er under fem år gammel..

Er den eldre så så er garantien eneste alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Forresten så gjelder ikke garantien for han, garantien dekker kun første kjøper.

Det er sant. 

Og, garantikortet skal vel sendes inn innen en måned. Det er litt sent for en utgått modell    :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Every new Winston boron/graphite and/or graphite fly rod or blank is covered by our original owner Unconditional Lifetime Guarantee against breakage or manufacturer's defects. This warranty is available only to the original owner of boron/graphite and/or graphite fly rods or blanks purchased from an authorized Winston Dealer. This warranty covers, at Winston's option, the repair of the original rod or the replacement of the rod with an equivalent rod only. The warranty is subject to the original owner filling in either the WARRANTY REGISTRATION FORM, or completing and returning the warranty card within 10 days of purchase.

The warranty does not cover lost rods, lost rod sections, intentional breakage, or cosmetic wear or scratches.

For any warranty work, the entire rod must be returned to Winston. It should be sent in its rod tube and properly packaged. Repair materials and color may vary from those used on the original rod. The rod owner is responsible for the cost of sending in the rod to be repaired or replaced (you should insure the rod), and a return packaging, shipping, handling, and insurance charge of $50 will be applied to all warranty claims. The rod owner agrees that Winston assumes no associated or ancillary liability due to use of the rod, including consequential or incidental damages. This guarantee gives you specific, limited legal rights. You may have additional rights under applicable state law.

Hvis dette kan kalles en lukrativ garanti så må jeg nesten le.

En morsom verdigjenstandsforsikring er mer beskrivende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Før Stig river meg i fillebiter så er ikke dette noe særegent Winston.

Den dagen jeg tar meg råa til å kjøpe noe så fint som en Winston-stang, så er det ikke pga "Lifetime Warranty to the Extreme" følger med for å si det sånn ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett tenkt å sende den inn, for jeg er ikke i tvil om at Winston kommer til å utbedre det som faktisk er en feil (om enn uten stor betydning) fra deres side. Svaret jeg fikk fra dem var såpass raskt og uforbeholdent at jeg tipper det går veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uansett tenkt å sende den inn, for jeg er ikke i tvil om at Winston kommer til å utbedre det som faktisk er en feil (om enn uten stor betydning) fra deres side. Svaret jeg fikk fra dem var såpass raskt og uforbeholdent at jeg tipper det går veldig bra.

Selv om det er både enklere og raskere å ta det gjennom sjappa på hjørnet så velger du alltså å sende den til statene, betale frakten frem og tilbake, samt forsikre sendingen fra egen lomme, og vente i seks uker på reperasjon, en reperasjon som du også må betale en sum for?

.. ???

Er ikke sikker på om jeg vil ha et svar på akkurat det..

2012..mayaene hadde kanskje rett alikavel :'(

edit: Garantibeviset ditt er jo ikke gyldig engang..

troller du med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verken enkler eller raskere etter min erfaring naar det gjelder garantisaker til statene. Billigere sikkert, men...

Sendte alltid Sage stenger direkte. Hadde dem etter 3-4 uker. Andre ventet i maanedsvis. Sjappa venter til de har flere stenger foer de sender. Det samme gjoer grossisten (vet at Winston ikke har grossist, men dog...) og produsentene gjoer ofte det samme naar de returnerer til en butikk eller grossist. Sesongen er over foer stanga er i sving igjen. Har til og med hoert tilfeller hvor den akkurat rakk tilbake foer NESTE sesong.

Sender du stanga direkte gaar det kjapt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send stanga selv, jeg gjorde det selv nylig og fikk den tilbake etter 6 uker.

Har også hatt et par andre stenger til rep hos Winston, da gjennom forhandler og det tok mye lenger tid - ca 5 mnd..

Kostnadene for frakt ble ca det samme.

Aldri opplevd problemer med garanti, hverken hos Winston eller andre merker :-)

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verken enkler eller raskere etter min erfaring naar det gjelder garantisaker til statene. Billigere sikkert, men...

Sendte alltid Sage stenger direkte. Hadde dem etter 3-4 uker. Andre ventet i maanedsvis. Sjappa venter til de har flere stenger foer de sender. Det samme gjoer grossisten (vet at Winston ikke har grossist, men dog...) og produsentene gjoer ofte det samme naar de returnerer til en butikk eller grossist. Sesongen er over foer stanga er i sving igjen. Har til og med hoert tilfeller hvor den akkurat rakk tilbake foer NESTE sesong.

Sender du stanga direkte gaar det kjapt. 

Send stanga selv, jeg gjorde det selv nylig og fikk den tilbake etter 6 uker.

Har også hatt et par andre stenger til rep hos Winston, da gjennom forhandler og det tok mye lenger tid - ca 5 mnd..

Kostnadene for frakt ble ca det samme.

Aldri opplevd problemer med garanti, hverken hos Winston eller andre merker :-)

Dag

Var det en garantisak eller en reklamasjon dere ba butikken om å hjelpe dere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...