Gå til innhold

Skjøting av ferdig tapert fortom


Mathias Østlie

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på hvordan dere skjøter ferdig taperte fortommer når dere vil ha litt mere lengde?

F.eks. Guideline sine fortommer på 9 fot, som jeg som oftest bruker, hva gjør dere/ville gjort om dere vil ha den 6-7 fot lengre? Klipper dere av den fremste delen av fortommen og fortsetter derifra med eget materiale for å oppnå lengden dere ønsker?

På forhånd takk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har lest at noen klipper av den fremste delen, kan godt være det er lurt men skjønner ikke hvorfor. Jeg har begynt å bruke mikroringer, som festes i fortommen. Så knyter du spissmateriale i den, og da slipper du å bruke av fortommen når du skal knyte på ny spiss.

Ellers har jeg prøvd Hends French Camou fortom, synes den var suveren <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøt fortommen med tippet i ønsket dimensjon, avhenger av hvor tjukk den ferdigtaperte fortommen du har er i enden.

Er den ferdigtaperte fortommen din f.eks 3x kan du skjøte på 5x og videre med 6x visst du ønsker tynn tipet i enden mot flua.

Oppsettet jeg bruker er ferdigtapert fortom på 450 cm med 3x tykkelse i enden som jeg skjøter videre med 5x og 6x

( 6x visst ørreten er sky ), bruker microring i enden av den ferdigtaperte fortommen.

Håper dette var noelunde forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har lest at noen klipper av den fremste delen, kan godt være det er lurt men skjønner ikke hvorfor. Jeg har begynt å bruke mikroringer, som festes i fortommen. Så knyter du spissmateriale i den, og da slipper du å bruke av fortommen når du skal knyte på ny spiss.

Ellers har jeg prøvd Hends French Camou fortom, synes den var suveren <<l <<l

Flyter mikroringen?

Skal bestille Hends sin fortom jeg og, virker som om de fleste synes den er veldig bra  :)

Skjøt fortommen med tippet i ønsket dimensjon, avhenger av hvor tjukk den ferdigtaperte fortommen du har er i enden.

Er den ferdigtaperte fortommen din f.eks 3x kan du skjøte på 5x og videre med 6x visst du ønsker tynn tipet i enden mot flua.

Oppsettet jeg bruker er ferdigtapert fortom på 450 cm med 3x tykkelse i enden som jeg skjøter videre med 5x og 6x

( 6x visst ørreten er sky ), bruker microring i enden av den ferdigtaperte fortommen.

Håper dette var noelunde forståelig :)

Du svarte på mitt neste spørsmål mens jeg satt å skrev det ned  ;D Akkurat det jeg lurte på!

Takk for raske svar, nå skal jeg ut å prøve det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha kraft nok til å slå over de to ekstra meterene. 

Jeg ville ha forlenget fortommen i bakkant med ca. 5-6 fot, så kan du forlenge spissen med 1-2 fot.

Hvilken størrelse bruker jeg i bakkant da? Butt delen er 0,61mm. Og hvor får jeg kjøpt det?

Hadde tvinna fortom fungert som skjøting av bakkant tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha kraft nok til å slå over de to ekstra meterene. 

Jeg ville ha forlenget fortommen i bakkant med ca. 5-6 fot, så kan du forlenge spissen med 1-2 fot.

Hvilken størrelse bruker jeg i bakkant da? Butt delen er 0,61mm. Og hvor får jeg kjøpt det?

Hadde tvinna fortom fungert som skjøting av bakkant tro?

Bruk samme tykkelse som fortommen, dvs. ca. 0,61. De fleste butikker selger dette. 

http://nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/394/Category2ID/531/List/1/Level/2/ProductID/7740/Default.aspx

Jeg ville nok ikke forsøkt å feste en buttdel på 0,60 +/- i en fletta fortom, men jeg har ikke prøvd det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker Camou fortom på 450 cm -> microring -> ønsket spiss, så kan du selv prøve deg frem med hvor lang spiss du kan bruke og tykkelsen på denne for å få dette til å slå over.

Alt avhenger av din egen kasteteknikk og evnen til å få rullet over lengre fortom.

Dette er noe du personlig må prøve ut.

Selv har jeg skrøpelig kasteteknikk og lav linehastighet. Jeg bruker da max 1 meter spiss etter microringen for å flua til å lande slik den skal.

Har aldri sett nødvendigheten av å kjøpe seg 0,60 sene for å skjøte fortommen bak og lage en lengre tykkdel.

Vil vel også anse muligheten for at denne knuten blir stor og stygg som rimelig stor også.

prøv deg litt frem med forskjellige ferdigtaperte fortommer og finn det fortomsoppsettet som passer for deg.

Med litt trening så har du kanskje dette oppsettet inne som standard : 450 cm fortom 3x -> microring -> 5x kort del -> 6x spiss 1,5 meter.

fortomslengde på 2-3 stanglengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve meg litt fram. Skal kjøpe 2 pakker og prøve å skjøte bare i forkant også prøver jeg en der jeg skjøter både bakkant og forkant. Har irritert meg lenge over att jeg ikke har funnet en fortom som passer kastestilen min så nå skal jeg bruke litt tid på å finne en jeg blir fornøyd med  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får prøve meg litt fram. Skal kjøpe 2 pakker og prøve å skjøte bare i forkant også prøver jeg en der jeg skjøter både bakkant og forkant. Har irritert meg lenge over att jeg ikke har funnet en fortom som passer kastestilen min så nå skal jeg bruke litt tid på å finne en jeg blir fornøyd med  :)

Jeg tror du vil bli fornøyd med Hends Camou fortommen, den er lett å strekke ut og den holder seg rett. Ser ikke behov for å skjøte i bakkant, den slår greit over mine fluer ihvertfall. Microringer flyter ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

I "skikkelig gamle dager", hadde jeg et oppsett jeg brukte mye ved tørrfluefisket.

Festet 0,63 Rio powerflex til fluelina med krympestrømpe og aquasure.

Denne lagde jeg ca 1-1,5 meter. Festet deretter en 15" Rio fortom med 3x spiss. Denne ble forlenget i spissenden, med ca 80cm 4x, så ca. 60cm 5x og til slutt mellom 1,5 - 2 meter 6x.

Gav nydelige overslag med fallskjermfluer opp til krok 12.

Ronny:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...