Gå til innhold

Vingematerialet til bruk i duns og spent spinner.


Gjest Bishop

Anbefalte innlegg

Gjest Bishop

Lenge har jeg brukt hvit Antron til bruk i både vinger for spent spinner og som parachute/vinge i duns. Er ikke helt fornøyd med egenskapene til antron, de har en tendens til ikke å lande riktig. Spesielt under regnvær og noe vind. Videre har jeg stått og sett på at ørreten har refusert den ene etter den andre der de flyter forbi. Jeg har funnet ut at tiden er inne for å bytte til noe som ser litt mer "ekte" ut. Antron er da ut, det samme gjelder fargen hvit da den heller ikke ser "ekte" ut i forholdt til de seilbåtene som flyter nedover elvene.

Har også prøvd Para Post, men denne er altfor spredende og lite samarbeidsvillig.

Er det noen som har noe forslag til alternativer som holder mål?

Vennligst ikke bare sleng inn ett ord/kort setning, begrunn gjerne litt mer. Er tross alt det jeg/vi lærer av.

<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med både TMC AERO DRY WING og CDC. Holder en knapp på DRY WING men det er mer en følelse enn erfaring. Så har man jo også brente vinger som jeg foretrekker på vrien fisk. Jeg bruker ikke antron som vinger i det hele tatt.

På spent spinner ville jeg ha benyttet oppbunnet hackle. Ligger mye info om dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

CDC har jeg plenty av, men lite erfaring i praktisk bruk da jeg syntes de er mer som "once and away" etter ett vak. Har en Amadou hengene på jakka og den blir flittig brukt.

Oppbundet hackel har jeg prøvd, syntes dette blir for stivt. Tror også at ørreten merker dette raskere ved spent spinner og derfor spytter den raskt ut. Helst før jeg rekker tilslag.  ;D

Aero wing? Skal sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  bruker kun cdc til vinge på duns og har ikke trøbbel med slitasje.  Når fluene skrotes, er det grunnet hacklet og ikke vinga.

På spent har jeg best erfaring med oppbunden hackle, ingen fluetype har skaffet meg mer fisk enn denne typen.  Tror faktisk ikke jeg har opplevd at ørreten har spyttet den ut...ihvertfall har den ikke rukket det.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cdc er egentlig overlegent som vinge til parachute duns . . . Flyter flua feil da så er det ihvertfall ikke vingens feil, om man da ikke har overdrevent høy vinge i forhold til hackle. Fargeutvalget i cdc er også stort, og man finner lett farger som ligner det som er på ekte vare.

Selv benytter jeg utelukkende cdc og dry wing til vinge på mine duns.

Cdc er også egnet til vinger på spent spinner, men har man hackle i dun/dark dun så er det kanskje det beste alternativet.

Fordelen med cdc i spent spinner vinger er at man faktisk kan se flua si på vannet, så lenge den er helt tørr. Det er vanligvis ikke enkelt med spent spinnere  :)

PS ! Antrongarn har dårlig flyteevne, og egner seg bedre feks til slør på klekkere . . . Brukandes til vinger på duns er det ihvertfall ikke  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

CDC har jeg nok av, så da får jeg gi det en sjangse tenker jeg. Oppbundet hackel er jeg ikke sikker på enda, trenger ett godt materiale til spent spinner. Flyt og synlighet er viktig.

Takk for all hjelp.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Spinnere = Organza for min del.

På duns er CDC det jeg bruker mest til parachute. Det gir mer liv syns jeg. Fisker jeg i situasjoner hvor jeg må underhåndskaste så liker jeg best "bredt" hackle og polygarn som vinge. Eller så fortrekker jeg mink som vinger på no-hackle. Dels fordi jeg ikke klarer å lage skikkelig fine PMD's no-hackle med fjær og dels fordi mink er fantastisk enkelt å jobbe med. Men nå får jeg vel halve Hollywood på nakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Spinnere = Organza for min del.

Skal en tur innom Villmark og Fritidseffekter i Larvik i dag, må fylle på med noen Hends kroker, skal se om ikke de har Organza samtidig. Takk for tips Eikre.

Er forøvrig enig i at CDC ser mer "ekte" og levende ut, men så var det dette med at de blir så fort "ødelagt" etter en fisk eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge har jeg brukt hvit Antron til bruk i både vinger for spent spinner og som parachute/vinge i duns. Videre har jeg stått og sett på at ørreten har refusert den ene etter den andre der de flyter forbi.

Har ikke giddet og lese alle innleggene nedover, men bruker du bare HVIT antron og ikke antron i andre nyanser og farger til vinger? Isåfall er jo det en faktor for refusering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bishop

Lenge har jeg brukt hvit Antron til bruk i både vinger for spent spinner og som parachute/vinge i duns. Videre har jeg stått og sett på at ørreten har refusert den ene etter den andre der de flyter forbi.

Har ikke giddet og lese alle innleggene nedover, men bruker du bare HVIT antron og ikke antron i andre nyanser og farger til vinger? Isåfall er jo det en faktor for refusering.

Har stort sett bare brukt hvit og Cream i Antron. Har fungert bra i mange år, men i år ble jeg sittende å se på fisken refusere den ene etter den andre. I tillegg til at de ikke landet riktig på vannet hver gang.

Vi har diskutert fargevalg her inne tidligere, og jeg ser nok nå at en mer gjennomsiktig grå farge vil passe bedre til de døgnfluene jeg prøver å imtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke krokstørrelser og type kroker er det du sliter mest med med tanke på landing?

Har gjort meg noen tanker rundt parachutes som har påvirket mitt krokvalg når jeg binder disse.

Har fiska mye med parachutes i år og da med utelukkende TMC 102y og 112y. Favoriserte 112y først fordi denne kroken var tynnere og lettere men har etterhvert fått en formening om at 102y er ett bedre valg fordi den er noe tyngre. Tenker i den retning at krokgap og spiss funker som ett tyngdepunkt som bidrar til riktig landing av parachutes.

Bruker nå 212y til fluer som skal flyte høyt som fluer type catskill, palmer mm. og utelukkende 102y til parachutes varianter.

De gangene jeg har hatt problemer med landing av parachutemønster har årsaken vært for kort hackel som ikke klarer å stabilisere flua og derfor velter eller lander på siden.

Det er jo andre ting som også kan være problemet som for høy vinge feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNA-fiskefiber, not bad ;D

Spennende å prøve nye materialer Demir ;) DNA ser lovende ut. Forøvrig lærte jeg en ny bindeteknikk av Marco Crippa fra SwissCDC hva CDC i vinger til spent spinner angår, da vi var sammen på Kola i sommer. For min del synes jeg CDC fort blir litt slimete som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For min del synes jeg CDC fort blir litt slimete som du skriver.

Får dere så mye fisk at det er et problem altså? Fisker på feil sted jeg skjønner jeg. Eller jeg rett og slett fisker feil.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...