Gå til innhold

Til alle Eksperter på Emnet


vidarnys

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.. I helga var jg i ei elv i sør-trøndelag  mye vind og regn gjorde nok ikke fisket lettere.. Mn fisker så vi og da det grove slaget.. 1-2 kg.. Problemet var... Fiskene var bare oppe 1-2 og 3 ganger.. Og ned på bunn igjen  uten og komme opp igjen... Fiskene så vi da vannet var glass klart.  klarte ikke se hva de tok.. Mn 2 gen baetis trolig.. Da vi så en del av disse..  Så fort vi la ut ei flue ble det stilt på fisken.. Lenge..eller for resten av dagen.... Du så bare den trakk seg ned på de dypeste partiene av hølen og ble stående der.. Nå vet jg ikke helt hva jg lurer på... Mn plager mg att vi blåste hver eneste fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...join the club - har desverre ikke noe godt svar. Men ble ræv....rt av omtrentlig samme opplegg hele forrige uke. Små døgnisser og muligens klekkere av samme slag som dette stod nok på menyen, og en og annen ble nok lurt opp av "simulert" klekking av X-antall flyt - men det gjaldt så neimen ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Ole,du røyker for mye. ;D

vidarnys : Slapp av,dette opplever vi alle innimellom,eller,for det meste kanskje. ;)

Noen ganger er det sånn at fisken kan bli skremt av feil flue(særlig hvis det er stort fiskepress),andre ganger tar den den flua som sitter på fluesnøret.Sånn kan det være. ;)

;D

Sjøl hadde jeg vel satt på eneller annen kulehuenymfe for å sørge for at jeg skremte'n skikkelig bort. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos store fisker i elver med høyt fiskepress. Sto og fiska på en jeg anslår til å ha vært rundt 1,5kg i Hemsila her om dagen. Den plukka både Aurivilli og Rhodani duns og var ganske steady. Den tok derimot KUN duns som var i bevegelse, altså duns som flaksa litt med vingene og som jeg da antar begynte å sitte ganske høyt på vannet. Tror dere det har noe å gjøre med at det er så mye fiskere i elva?

Vidar: Tipper dere skremte dem med fortom/snøre. Stor fisk i glassklar elv kan jo være noen jævla særinger. Holder med litt fortomsskygge for at de skal gå og stille seg på bunn. Er det 2.gen Rhodani såpass tidlig som dette så langt nord som Sør-Trøndelag? Flytter forøvrig til Sør-Trøndelag om noen uker, så du kan godt fortelle meg om elva med alle de store fiskene i, så skal jeg dra og prøve og se om jeg kan gi en mer utfyllende forklaring  ;D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fisken bare er oppe og vaker en gang i blant så blir jo utfordringen nær optimal . . .

Opplevde dette utallige ganger sist uke. Det kom plenty med duns, (og sikkert klekkere) over fisken, men bare unntaksvis gikk den opp og tok noe. Omtrent som om den var litt matlei  ;D

Når man kommer ut i slutten av juli i hemsil så har fiskene på de mest besøkte stedene sett så latterlig mye kunstige fluer, og mange av dem er sikkert kroket tidligere også, at de blir jo utrolig sære. Man ser ofte fisken henger under flua et godt stykke og studerer den, før den enten tar eller går ned igjen (helst det siste)  ;)

Ofte får man ikke noe klart svar på hvorfor fisken refuserer flua, og da får man bare danne sin egen teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre att det ikke bare er jeg som sliter med dette.. :P att den blir skremt av fortommsskygge fant jg ut på første fisken.. Kjørte da 1,5 m med 6xspiss..

Takk for det Olav.. Du er hjertelig velkommen til og bli med en tur..

Jeg er ingen entomolog men går ut ifra att det var 2 gen baetis.. Eller iallefall micro små brun oliven kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opplevde det samme i sommer. Masse duns raser over. En skjelden gang var den oppe og plukka et par tre stk. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men selvom flua blir refusert gang på gang er det ikke sikkert du har feil flue. Handler mye om timing også. Få et flyt over fisken når den er oppe den skjeldne gangen. Det er ikke lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette egentlig var et spørsmål til eksperter på emnet, så burde vel egentlig ikke JEG svare her.. :rolleyes:

Men ville bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen..

Etter noen vellykkede dager tidligere i sommer med steady fisk, duskregn, fin vannstand og etterhvert økende selvtilitt..

-Så prøvde jeg på samme sted litt senere med lite vann, glassklar elv og sær fisk..

Og det endte som det måtte gå..

-med skremt fisk, dårlig selvtilitt, frynsete nerver og laangt tryne...  ccconfused

Men det er jo på en måte litt av sjarmen med det hele.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel så og si fisket på slike i hele sommer...trenger  ikke være store fisken heller.

men man lærer fryktelig mye av og fiske på fisk man spotter eller og sitte og se på hva dem driver med.

hvis jeg forstår deg riktig så er det slik de oppfører seg hvis de blir skremt eller skeptiske.

Jeg begynner og bli en rimelig god ekspert på dette området. Skremme dem altså ;)

ps. på slike fisker som bare er oppe i ny og ned ,som man ser, prøv og sett på en daddy longlegs og se åssen den reagerer , tar den ikke , dykk rett i nymfeboksen ;)

De fiskene som du bare ser står der, er de jeg sliter mest med nå om dagen . De bryr seg rett og slett ikke om microdunsen som klekker om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette egentlig var et spørsmål til eksperter på emnet, så burde vel egentlig ikke JEG svare her.. :rolleyes:

Men ville bare si at jeg kjenner meg veldig godt igjen..

Etter noen vellykkede dager tidligere i sommer med steady fisk, duskregn, fin vannstand og etterhvert økende selvtilitt..

-Så prøvde jeg på samme sted litt senere med lite vann, glassklar elv og sær fisk..

Og det endte som det måtte gå..

-med skremt fisk, dårlig selvtilitt, frynsete nerver og laangt tryne...  ccconfused

Men det er jo på en måte litt av sjarmen med det hele.. :D

Husk at vi er eksperter i å mislykkes. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemsil kan være vrien! men det finnes folk som går og plukker fisk der oppe under sånne forhold! det har jeg vert vitne til selv! kan være at man må ned på 0,10 spiss. vet ikke. Og veldig lett dresset fluer. 

Men mulighetene er der.

Kanskje også holde seg unna benken og neddi svingen ved sirkuset og hjelmen. dette er vell noen av de plassene som blir fisket mest på.

det smaker faen meg godt når man klarer og få en son fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...