Gå til innhold

Musimitasjon ?


stemelli

Anbefalte innlegg

Du får prøve deg med å spinne hjortehår. Det flyter som bare det...

TMC8089 Bass Bug Straight eye er eksempel på krok som er fin til formålet.

 

Hvordan i s .... spinner man hjortehår ](*,) ?

 

Har prøvd flere muligheter her men det blir bare sulbalatull . Er helt sikker på at fisken ler til imitasjon min og sier AMATØR .

Nei har litt problemer her ja. Trenger litt hjelp jeg nå . Er det noen som har en god bindebeskrivelse ( gjerne med bilder ) å dele med meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må har sterk tråd og hår av rette sorten.

Tykke hule hår i fra vinterpels er fine saker. Også bør du ha en GSP-tråd, f.eks Bennechi Ultrastrong.

 

Jeg pleier å holde bunten oppå kroken og legge to til tre løse runder rundt før jeg strammer gradvis til. Når du trekker hardt i tråden vil håret fordele seg rundt kroken. Så går du med surringer igjennom hårbunten. Før du skal surre degg igjennom en hårbundt bør du tvinne tråden litt slik at du ikke binder ned så mange hår. En tvunnet tråd får også hårene lettere til å reise seg. Bare snurr trådholderen rundt...

 

Ok?

 

Det går også ann å lage seg en diger dubbingløkke å legge inn hår i den, men da er det best med en slik dubbingblokk som man spinner i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg skreiv i ein tidligere post, så er Dyret til Gary LaFontaine mye enklere å binde, fanger kanskje ikke like mange fiskere som en søt hjortehårsmus med følehår, men er minst like god til å fange fisk. :D

 

Har ikke bilder, men den er ganske enkel å binde: fest en zonkerstrip bakerst på kroken, (dersom du ønsker en hale er det bare å fjerne hårene på en passe del, og la dette stikke ut bak) surr en strimmel med celleplast som underkropp/flyteelement, surr zonkerstrip'en frem og fest, ferdig arbeid. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein
Musa i Ørretboms er bundet med cross cut zonker strips klippet flatt under og celleplast til underkropp - og tykke gummibein som hale og bein :D

 

 

Limer du fast celleplasten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune skrev

 

 

Så går du med surringer igjennom hårbunten. Før du skal surre degg igjennom en hårbundt bør du tvinne tråden litt slik at du ikke binder ned så mange hår.

 

Bruker du en hårbunt ? Har prøvd meg på dette men den blir jo så liten musa altså. Prøvde med en stor bunt med resultat , meste på gulvet. :evil:

Er det mulig og kan man fjøre det på samme måte hele kroken . Skjønner nå tvinningen .

 

Ellers er dette noe styr . Masse hår i fanget og på gulvet her. Gir ikke opp , dette skal jeg få til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det går laugh.png' alt=':lol:'>

 

Har snart brukt opp ett rådyr så jeg må få noen ut på jakt snart.

 

Etter mye hjelp fra dere her på fluefiskesiden begynner jeg å nærme meg en mus ( synes jeg ) den er ikke helt optimal men det kommer med trening og mye hår :mad: vil jeg tro.

Øving gjør mester heter det jo.

 

Har her brukt en salmon fly double st 6 Mustad.

post-404-1394984580157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fanger nok fisk, den!

 

Jeg har forsøkt litt musefiske og hatt en del slag, men (nesten) aldri fått fisken ut av vannet. Mange slag, men tror fisken stort sett har ombestemt seg i siste liten, for jeg har sjeldent kjent tegn til at den har vært borti. Jeg brukte tidligere hjortehårsfluer, men synes de flyter for høyt i forhold til å imitere en svømmende mus. I det siste har jeg bundet noen av zonkerstrips, rett og slett surret de rundt krokskaftet. Hodet er lager jeg fortsatt av hjorthår og en liten skinnslintre til hale. Den "svømmer" nå akkurat slik jeg ser for meg at den virkelig musa gjør det. Har desverre ingen bilder av den her, og den bør sees i vannet. Blir nesten lurt selv ;-)

 

svommendemus.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til mange slag og få hogg kan være på grunn av at ørreten har en tendens til å slå byttet i svime med halen før den tar det i kjeften. Jeg harva en del for "mange" år siden hvor man drar ei stor markklyse langs land for å eterligne frosk og mus. Teknikken er at man går langs land og i det man hører et plask så stopper du opp gir litt slak på lina og lar fisken få tid til å bite over og svelge markklysa, tilslaget kommer ikke før man kjener/ser at lina beveger seg. noe som kan ta opp til 15-20sek men vanligvis rundt 3-5sek. så hvis du ser at en fisk slår etter flua så stopp og vent til den tar flua i kjeften før du gjør tilslag. denne teknikken har i hvertfall funket bra for meg med store muddlere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men problemet er at dette ikke sitter i hodet, men i ryggmargen :-)

 

Det er rett og slett umulig for meg å ikke gjøre tilslag når det plasker ved flua... Under vulgatafiske tidligere i år forsøkte jeg å holde venstre hånd rundt klinga på stanga for å motvirke tilslag, men dette funket også dårlig, hehe.

 

Fiskene som kameraten min fikk tok hardt og kontant. Jeg hadde noen slag der fisken såvidt var borti. Jeg fisket med en mindre flue (muddler) som fløyt høyere i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det for sent å prøve ut fler typer mus , men har vinteren til å lage div typer. Har inntrykk av at musimitasjonene kroker dorlig. Det kan være en utfordring å lage en krok som kan benyttes til musimitasjon. Forumet her på fluefiskesiden sitter jo inne med en helt utrolig mengde kunnskap om emnet.

Hadde hvert morro å lage en krok som funka .

Er det noen som har meninger om hvordan den burde se ut kunne det være artig å lage en prøve på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...