Gå til innhold
  • 0

Krøll på stroft etter flueknute


langbein

Spørsmål

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

åh takk, godt å høre at det er flere som sliter med dette. Knekken fører jo til at fortommen lettere hekter seg borti resten av klasen med snøre når man pisker. Og ikke minst godt å høre at det finnes noen som har knekt koden. Fukt og tålamod neste gang altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke ofte man får aha opplevelser , men denne virker for meg.

Har som du beskriver alltid brukt slukknuten i alle varianter,den skaper varmegang i kampens hete trur jeg. slitt mye med div fortommer.

Denne knuten er en knute som passer de fleste fortommer og den er sterk,og den har liten profil.  

På 4x, 5x,6x og 7x.

Det beror sikkert på hvilken fortomsmateriale du bruker, men på mine som er akron og egor, så må jeg desverre bøye av for at nye impulser og/eller prøve noe nytt faktisk har noe for seg. Denne knuten var etter testing amatørmessig bedre enn den gamle. Får like mye fisk enda, eller like lite, alt ettersom.... ;D

Denne funker for meg nå <<l

Samt at den lager en mindre knute en slukknuten. Ikke noe big deal på 12-18, men det merkes på 18 -22

Jeg bruker andre knuter til andre settinger og tykkere fortommer.

http://www.utahfishinginfo.com/tips/knots/crawfordknot.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker en løkkeknute - og har ikke problemer med dette.

Men som vanen har blitt - fuktes den uansett.

Bruker samme knuten på alle fluer - da jeg synes de går mer naturlig.

Og tørrfluen flyter også mer naturlig.

Synes nå jeg da  :rolleyes:

Ja denne har jeg hørt mye positivt om, det er denne du mener da ikke sant?

http://www.hooked.no/index.php?option=com_content&view=article&id=59271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Varmeutvikling ved tilstramming er garantert problemet, hvis det er slukknuten som brukes. Sleit med dette sjøl en gang før en luring opplyste meg om problemet. Ikke hatt dette problemet siden! <<l

Varierer en god del på hvor mye nylonmaterialet fra de forskjellige produsentene tåler også, har jeg merket.

Har vært borti nylon som får denne krøllen nærmest uansett hvor forsiktig man drar til og hvor mye man fukter knuta først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Varmeutvikling ved tilstramming er garantert problemet, hvis det er slukknuten som brukes. Sleit med dette sjøl en gang før en luring opplyste meg om problemet. Ikke hatt dette problemet siden! <<l

Varierer en god del på hvor mye nylonmaterialet fra de forskjellige produsentene tåler også, har jeg merket.

Har vært borti nylon som får denne krøllen nærmest uansett hvor forsiktig man drar til og hvor mye man fukter knuta først.

Enig, hadde en scierra rull for ett par år siden som var helt håpløs. Mulig den var blitt gammel og porøs. Kjøpte den i en sjappe på grensa der jeg tror omløpet på sånt er svært lav. Alt flueutstyret ble fjernet fra butikkens sortemang like etterpå. :-\

Av tippets bruker jeg Akron Fluoro Stealth. Storfornøyd med disse de siste to år. Brukt Rio også, men falt tilbake på Akron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Varmeutvikling ved tilstramming er garantert problemet, hvis det er slukknuten som brukes. Sleit med dette sjøl en gang før en luring opplyste meg om problemet. Ikke hatt dette problemet siden! <<l

Varierer en god del på hvor mye nylonmaterialet fra de forskjellige produsentene tåler også, har jeg merket.

Har vært borti nylon som får denne krøllen nærmest uansett hvor forsiktig man drar til og hvor mye man fukter knuta først.

Enig, hadde en scierra rull for ett par år siden som var helt håpløs. Mulig den var blitt gammel og porøs. Kjøpte den i en sjappe på grensa der jeg tror omløpet på sånt er svært lav. Alt flueutstyret ble fjernet fra butikkens sortemang like etterpå. :-\

Av tippets bruker jeg Akron Fluoro Stealth. Storfornøyd med disse de siste to år. Brukt Rio også, men falt tilbake på Akron.

brukt mye nylon iår jeg, men lars er vel inne på noe der ja.

Dæven husker jeg var inne på ei sjappe på grensa en gang, hvor var det waffern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Charlottenberg. Den ene sportsbutikken. Dem har fått inn litt småtteri igjen som fortommer og no snellegreier. Kjøper løkker og backing der, resten kjøper jeg på Gero. Foretrekker ferskvare på sånt gitt, blitt kresen. ;D

Var innom der i vår, og kjøpte med meg en 200m spole med Berkley Trilene fluorcarbon i 0.14 . . . Kostet vel det samme som 25m spolene med samme materiale merket beregnet for fluefiskere gjør  ;D

Brukte fluorcarbon fra Berkley hele fjorårssesongen, og var storfornøyd med det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fikk helt klare føringer hvilken fortommer, snører jeg skulle bruke i Karibien - av flere som har vært der flere ganger.

Jeg erfarte at de føringene ikke var riktige, og skal bruke noe annet neste gang.

Men det var min første tur der nede - og tar sikkert feil!!!!

Allikevel - på neste tur - vil jeg ta med egenkomponerte greier.

Imidlertid - har jeg fått ganske mange laks iløpet av mine 45 års fiske, og selvsagt Sø fra ministørrelser til 8 kg`s klassen.

På Tellesbø (Surna) - i 1965 - fikk jeg og min bestefar - 77 SØ`er iløpet av natten.

Mange ble satt ut, men den gang - var det bare slik at de største ble tatt med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Charlottenberg. Den ene sportsbutikken. Dem har fått inn litt småtteri igjen som fortommer og no snellegreier. Kjøper løkker og backing der, resten kjøper jeg på Gero. Foretrekker ferskvare på sånt gitt, blitt kresen. ;D

Var innom der i vår, og kjøpte med meg en 200m spole med Berkley Trilene fluorcarbon i 0.14 . . . Kostet vel det samme som 25m spolene med samme materiale merket beregnet for fluefiskere gjør  ;D

Brukte fluorcarbon fra Berkley hele fjorårssesongen, og var storfornøyd med det  :)

Bruker den jeg også. Ikke mye å si på den gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...