Gå til innhold

Hackle fra USA


Tor H.

Anbefalte innlegg

Reint pris messig så er nok hookhack den beste når det gjelder nakker, 690kr for 3 whiting bronze nakker. så hvis det bare er nakker du er ute etter så er han et godt valg.

Hvis du trenger bucktails så er de også veldig bra hos han. ellers så er vel resten sån midt på treet.

Skal du bestille altmulig annet rart så ville jeg ha gått for lakeland siden de har jevnt over veldig bra kvalitet på alt de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reint pris messig så er nok hookhack den beste når det gjelder nakker' date=' 690kr for 3 whiting bronze nakker. så hvis det bare er nakker du er ute etter så er han et godt valg.

Hvis du trenger bucktails så er de også veldig bra hos han. ellers så er vel resten sån midt på treet.

Skal du bestille altmulig annet rart så ville jeg ha gått for lakeland siden de har jevnt over veldig bra kvalitet på alt de selger.[/quote']

 

 

Jeg er nå ut etter bra billige Whiting nakker, har fra før bestilt en del fra laklandflytyning og er veldig fornøyd med det jeg har kjøp fra dem. De har jo et veldig bra utvalg av materialer for fluebinding.

 

Når det gjelder nakker, som fersk fluebinder, er Whiting Gold kvaliteten veldig mye bedre enn Silver kvaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du nakker fra utlandet får du dem selvfølgelig noe rimeligere enn her hjemme, men du mister muligheten for selv å sjekke hva du får. Generelt har Whiting sine nakker blitt såpass gode de siste årene at det neppe er verd bryet å kjøpe Silver kvalitet fremfor Bronze. Kvaliteten Gold er selvfølgelig fra nest øverste hylle og kvaliteten tilsvarende. Enkelte forhandlere sitter imidlertid på større kvanta av "gamle" nakker der graderingen er absolutt og da kan forskjellene være større. Gold nakkene har en jevn kvalitet, often kun i én krokstørrelse. Jeg ville således hatt stOr tiltro til min internettforhandler før jeg evt. gjorde det kjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også skeptisk til å kjøpe nakker i fra hookhack men etter å ha fått en nakke i bronze grad så var jeg ikke i tvil. alle nakkene jeg har fått har hatt en like god/bedre kvalitet en det jeg har sett her i Norge. men som du sier Rams det er altid en risiko for at man får en eldre og dårligere nakke så lenge man ikke plukker ut selv, men igjen så er det såppas billig at hvis nakkene er et par år gamle så er de fortsatt verdt den prisen han selger de for etter min mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dette skjønner jeg definitivt ikke noe av! Må jo bare innrømme at jeg er helt fersk på dette fluebinde greiene.

Var inne på bobmarriotts.net og så på Whiting nakker. For det første så kryr det jo av forskjellige Rooster Caps og Rooster Saddels, og om ikke det er nok så har du jammen noe som heter Hen Caps også. Har skjønt såpass at bronz og silver står for kvaliteten (tror jeg da?).

 

Trykket meg inn på Whiting Rooster Caps og der var det noe som het Whiting Dry Fly Rooster 1/2 Capes Silver Select Grade Natural Colors til 37 dollar. Litt lengre ned på siden var det noe som het akkurat det samme, men disse kostet 29 dollar(???)

Hva er forskjellen på alt dette? Og hva har dette av betydning for meg når jeg skal binde fluer? Hva anbefalles til f.eks parachute fluer?

Hjelp jeg skjønner ingen ting! Dette er sikkert noen utrolig dumme spørsmål, men jeg lurer nå en gang på det alikevel da.

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kan i alle fal prøve meg så kan noen andre rette på meg ;)

 

Rooster dry fly capes = hanenakker som egner seg best til tørrfluer krokstørrelse 20-8/6

Hen capes = høne nakker som egner seg best til våtfluer

Rooster Saddels = en sadel er "stjerten" på hanen som har veldig lange fine fjær men innen en begrenset størrelse f.eks bare fjær mellom krokstørrelse 12-16

1/2 = halv nakke (prisforskjellen veit jeg ikke hvorfor er der....)

bronze/silver/gold = kvaliteten på nakkene hvor bronze er dårligst og Gold best (finnes høyere grader men lite aktuelle siden prisen er heller stiv...)

 

Whiting har en hel hau med nakker men de mest aktuelle (syns jeg) er rooster dry fly capes til tørr fluer (sikkert noen som foretrekker sadel) og rooster american capes (sinsykt store nakker) til saltvansfluer/gjeddefluer/laksefluer.

Når det gjelder kvalitet så spørs det vel igrun på lomme boka, men bronze og silver er mer en bra nok, jeg har fire bronze nakker og er godt fornøyd med det...

 

Her finner du det du trenger av info: www.whitingfarms.com

Og hvis dette ikke hjelper deg så er det bare å fortsette å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...