Gå til innhold

Nytt snøre til #7 stang.


Rostie

Anbefalte innlegg

Har fått henda i ei Vision Attack stang 9,6#7 stang som jeg tenkte å prøve sjøørreten med.

Trenger litt info/tips, da dette blir helt nytt med klump, skytelinjer å vekter for meg som fisker ørret med WF til vanlig. Snakker da generelt, å ikke om hvilket merke, da vi vet at dette er en smakssak så det blir vi aldri enige om.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest meg opp og ned, og fått svar på mine spørsmål.

Kort forklart, backing/skyteline/skyteklump/fortom/flue var det jeg fant ut.

Bestillte Loop Evotec 100 Flyt/Intermediate #7, sånn jeg forstod det, så er det ikke nødvendig å kjøpe skyteline med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått henda i ei Vision Attack stang 9,6#7 stang som jeg tenkte å prøve sjøørreten med.

Trenger litt info/tips, da dette blir helt nytt med klump, skytelinjer å vekter for meg som fisker ørret med WF til vanlig. Snakker da generelt, å ikke om hvilket merke, da vi vet at dette er en smakssak så det blir vi aldri enige om.  ;)

du kan også bruke et gammelt wf5 snøre du ikke bruker og kappe det og bruke det som skyteline.. (kapp av det tjukkeste.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet noe om skyteklumper til sjøfiske tidligere:

Lang versjon:

Hva jeg foretrekker av lengder har variert i løpet av årene. Jeg begynte med et DT8 snøre som var klippet på 13m til en Fenwick IronFeather 799 på midten av nittitallet. Senere har både stengene og klumpene blitt kortere. Jeg har ikke brukt klumper på under 10m, unntatt for ei "blyline" på 550 grain. Den var på 8 meter, ble kastet i knestående og med livet som innsats. Alt i jakten på stor sei.

I den senere tid har jeg fått en ny favoritt - Fenwicks Aircutter. Denne er 12m lang og veier "bare" 18,5 gram i klasse 7. Jeg føler at lengre klumper er mer stabile i lufta, i motsetning til "stuttjukken" (Rio fast intermediate 20,5 gram 10 meter), og går penere på lengre kast. En klump til en 7# stang bør, etter min menig, ikke veie mer enn 20gram. Skal du vade dypt, vil nok en korter klump uansett være å foretrekke. Jeg bruker i dag utelukkende glassliner, når jeg klarer å få tak i dette.

http://shop.go-fishing.dk/product/fenwick-clear-intermedia-skydehoved-638/

I tillegg er det alltid mulig å kjøpe et DT-snøre og klippe det til, slik at det passer akkuratt deg. Det er dårlig tilgang på DT-snører i "sjøørret-klasser", men enkelte butikker i Storbritania selger fortsatt dette.

http://www.johnnorris.co.uk/

Jeg begynte med et HT skytensøre, før jeg (som "alle" andre) gikk over til FlatBeam. FlatBeam er en masiv, saktesynkende, oval, monofilament skyteline som tåler all verdens juling. I den senere tid har jeg bare brukt flytende skyteliner i fra Sufix 25 Lbs. Før brukte jeg Tiemco sine i 20Lbs (jeg tror dette selges under merket Varivas nå?). Har også brukt Guidelines Shooter 25Lbs. Alle har fungert godt. Jeg prøvde Sufix sin i 15Lbs, men jeg følte at det ble for tynt. Det ble så lite friksjon at det ble vanskelig å få til normal overrulling.

http://www.stramline.no/catalog/product_info.php?cPath=60_65&products_id=10383

Fordelen med flytende skyteliner er at den ikke synker ned og fester seg i tang, og slipper lettere når kastet går. Jeg har ennå til gode å savne snørekurv. Bakdelen er at de ikke tåler så mye juling som de masive linene.

Når jeg blir kald på fingrene, og mister følelsen, skjer det av og til at jeg mister grepet på lina. Men noe alvorlig problem er dette ikke i den store sammenhengen.

Skytesnører med coating har jeg faktisk aldri brukt. For det første er vel prisen godt høyere enn for monolinene. Jeg synes også det blir for "mye vanlig WF-snøre". Skal man ha så tykt skytesnøre, så er jo litt av poenget borte - føler jeg.

Kortversjonen:

Har du en kaststil hvor du liker å holde mye line i lufta så går du for Fenwick-klumpen. Hvis ikke, går du for snørene i fra Guideline eller Rio. Vekta på klumpen bør nok ligge i området 17-19 gram. Prøv et monosnøre i fra en av produsentene jeg har nevnt ovenfor.

PS: Jeg bruker også helliner, men da kun med flytende skyteline. Dvs. sinktip eller snører hvor hele klumpen synker (Loop Evotec 100 utgått modell?). Jeg er sugen på den nye Hoover-lina  i fra SA.

Håper dette hjalp. Om du ble mer forvirret, er det bare å sende en PM.

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Knut!

Og dere andre som har svart om dere føler utelatt :)

Som sagt evotec 100 er på vei inn posten,  da mange har kun godt å si om denne. Men har bare i større grad forstått at utstyr må testes for egen kastestil for at det skal bli perfekt.

Men greit å høre andres synspunkt allikevel syns jeg da.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...