Gå til innhold

Topp 10 fluefiskefilmer???


Storebø

Anbefalte innlegg

Beste filmer? Aner ikke da jeg knapt ser slike filmer. De kjeder meg dersom det ikke er tekniske og taktiske tips man ikke har sett og/eller hørt 10 ganger før. Jeg har forresten noen vhs-filmer med fisketaktiske og tekniske detaljer som nok går de aller aller fleste dvd's en høy gang. De var interessante. Å se andre kjøre fisk kan jeg gjøre ved å stikke ned til elva.  ;)

"Se den fisken!"  å herre.... Hvor mange ganger kan man si det på film da?

Så du greier ikke å nyte naturfilm når vinterfrosten og isen ligger som tjukkest over elva? Det må være teknisk og belærende?  :)

Har naturkanaler på tv'n. De er som regel en ti til tolv hakk bedre om det er snakk om naturfilming.  ;) Men joda, det er en del fine naturperler av noen fiskefilmer også. De blir bare så altfor ofte besudlet med "åååå", "neiiiiii" og "se den fisken!".

Neida, skal ikke være så snerpete. Men helt ærlig så kjeder de fleste fiskefilmene meg. Har liksom sett dem før og så liker jeg best å fiske selv. Og om vinteren vil jeg helst ikke plage meg selv med å se på fluefiske. Da er det best å stenge det ute for ikke å bli helt tussete. Verre var det visst det het...   :)

Når det gjelder TF og B&L så er det en del jeg ikke liker ved dem. Litt for mye Hollywood og litt for lite seriøst om hvorfor og hvordan man bla. setter tilbake fisk. Men det er meg. De er jo morsomme. Til det kommer "se den fisken!" da. Huff og JADA!!!! Har sett'n. Er da ikke blind. Ellers hadde jeg ikke sett på filmen vel? ;D

Ørreten og Døgnflua er mer i min gate. Passe for oss avdanka og sære fluefiskere som ikke henger med i tempoet.  8)

Helt fair og rett fra levra det, Erik! Man liker det man liker. Jeg kan faktisk se greia i irritasjonfaktoren din når det kommer til "åååå se på fisken, oooooo, ååååååÅåå" men slik er det jo ofte når ferske og mindre ferske fluefiskere kjører og ser pen fisk. For meg skal det ikke mer enn noen gromme vak til før stønninga og entusiasmen skal tilta ;D

Det du sa om sjølplaging ved å se fluefilm om vintern gjelder meg også, men det er et sjøl-valgt times avbrekk i vintern, før den fortsetter litt verre enn det var før du så filmen :) Om våren rett før isløsning orker jeg ikke, da vil jeg som deg, kun fiske sjøl. Alle kan lære noe ved å se på fluefilm og snutter, for det finnes jo så sinnsykt mye der ute - så mye bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel sett det meste av fiskefilm, da jeg har en stor interesse for det. Syntes det er fint å ha surrende i bakgrunnen på studentkåken når jeg binder fluer (selv om fluebindinga har dabba litt av, samt interessen for fiskefilm generelt da det etterhvert har kommet veldig mye).

Den beste filmen jeg har sett hittil er "Hatch". Syntes det først og fremst er gøy å se nye fiskedestinasjoner og gjerne et type fiske man ikke har sett så mye til. Der kommer også "Connect" inn som en kul film. Striperfiske fra Maine i USA ser rimelig heftig ut. Samme som redfish scena fra filmen "Rise".

Vil forøvrig også dra frem en film som heter "Green tides" (om jeg husker rett), med vår norske mann Tore Nilsen, en kul film om saltvannsfiske fra New Zealand uten for mye fiksfakseri.

Når det gjelder fluefiske etter ørret liker jeg type filmer som "Fish & the fly" med Morten Øland, hvor det går litt inn på type hvordan og Hvorfor man fisker sånn og sånn med den flua og teknikken osv.

Edit: Glemte "Ørreten og Døgnflua", en utrolig flott film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst: Tok lang tid før jeg skjønte poenget med å se fiskefilm. Hørte folk snakke om filmer i sjappa, men tenkte at det er merkelig "å se på andre fiske". Dette har forandret seg totalt først og fremst etter B&L og med TFL1 på DVD, og jeg ser gjerne en god film i nye og ne.

Tørrfluelandet 1 er fortsatt storfavoritten. Har sett den rimelig mange ganger, og synes den gir et godt bilde av det norsk sommertørrfluefiske. Ellers er nevnte Bård & Lars er stor favoritt. Patagonia, England, Montana og Island er de episodene jeg husker best. Ja, også Finnmarksturen med hun Laila som skulle padle  ;D , men som dessverre ikke ble med.  :(

Synes også Kabbes filmer er veldig bra. Her er det mye å lære. Rødberghagens Ørreteldorado og Fjellfiske er også god underholdning.

Men er det en film som virkelig er kul, så er det "Running down the man". Fisket på Roosterfish med flue har ingenting å gjøre med det jeg driver med, men filmen er engasjerende likevel. Utskjelte Anglers Exploration Group har også en film jeg liker - Patagonia. Stemningsfull bomsereise i Sør-Amerika.

Klarer ikke å rangere noen filmer, men holder en knapp på Bård og Lars i Finnmark der Lenth har med enmannschampagne.  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en film jeg. "Kortlinenymfing på 1-2-3", en film på nesten 3 timer  :P På slutten slåss alle som er med :-D

Samme storyline og dramaturgi som i filmen "Slik klassifiserer du en fluestang", der altså.

Jepp, mye av det samme  ;D Ser ut som de har funnet forme her. Venter bare på neste: "Fluestange-lengere eller kortere en du tror!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Burde skilt på kategorier i spørsmålet. Filmene med Bård og Lars er laget som underholdning med fluefiske som innhold. DET funker de bra til.... Så har man de tekniske filmene som man kan lære mye av. Den siste kategorien er den det blir laget flest av; På fisketur og/eller naturskildring med fluefiskeinnhold. Vanskelig å sette disse opp mot hverandre syntes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...