Gå til innhold

Fersk ørretfisker


jungle cock

Anbefalte innlegg

Heisan!

Er relativt fersk fluefisker og har prøvd mest i elvene etter laks og sjøørret.Men nå har jeg lyst til å begynne å fiske etter ørreten på fjellet.Så jeg lurer på om noen kan gi meg litt råd.Bør jeg bruke tørr eller våtflue og evt hvordan man fisker?Bør man fiske høyt i vannet eller lavt?Man kan sikkert få svar på flere A4 sider om hvordan man fisker,men jeg trenger bare en enkel kort innføring!!

MVH emo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Hei Emo

 

Gratulere med at du har tatt ett riktig valg, fluefiske etter ørret er fisket som virkelig gjelder.

 

Om du vil fiske med våtflue eller tørrflue er dette en smaksak. Er vel enkleste å fiske ei standard våtflue riktig, men så mye artigere med ei tørrflue. Og tørrfluefiske bør ikke bli så veldig vanskelig.

 

Noe fasit svar går ikke ann å si, ikke noe kort innføringsvar heller desverre, men ikke blir redd av det. Ta med deg en flueboks med 5-6 fluer og ta deg en tur i ett tjern i nærheten å fisk litt Mort feks før du reiser på fjellet. God trening dette. Men litt mer informasjon om hvor du har tenkt å fiske (mener da elv, stille vann, over tregrensen ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei EMO!

 

Velkommen i det gode selskap laugh.png' alt=':lol:'>

Jeg har fisket ganske mye på fjellet i Sør-Norge og har noen

helt klare favoritter. Du klarer deg godt med følgende:

 

- Daddy Longlegs og Streaking Caddis når det blåser og ellers.

 

- Myggimitasjoner i krok 14-18, sorte holder for det meste.

 

- Leptophlebia M og V imitasjoner for fiske i juni.

 

- Brune/grå vårfluer i krok 12-16.

 

- En streamer til griseværfiske, gjerne en småørret eller ørekyte imitasjon.

 

- Bibio Pomonae imitasjon.

 

Alt du trenger finner du her under fluesidene:

 

http://www.runesfluefiske.com/fluebindesider/sider/fluesiden.htm

 

Velg fra menyen til høyre.

 

daddyll_WEB.jpg

 

Lykke til!

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange fine råd, men jeg vet ikke om du binder fluer selv...?

 

Hvis ikke, så kan det være greit å dra til en fiskebutikk med godt utvalg i fluefiskeredskap og ferdigfluer. Det artigste er selvfølgelig å binde fluene selv, men hvis man er helt fersk kan det kanskje bli litt mye å både lære fluefiske og fluebinding på en og samme gang...

 

Si til kjøpmannen at du skal ha noen forskjellige imitasjoner av vårfluer, døgnfluer, fjærmygg, maur og stankelbein, og be om å få med imprignering (fett e.l.) til disse (butikkmannen må vise hvordan dette gjøres). Be også om en streamer til ørret, en ferdigtapert ørretfortom, og en spole med spissmateriell som passer fortommen, så klarer du deg i alle fall til de første turene (regner med at du har en brukbar stang)....

 

Kortversjonen når du endelig står ved fjellvannet ;

-Først er det tid for rekognosering ! Se på vannet, se i lufta, og rist i greiner og busker for å se hvike insekter som er på gang. Finner du f.eks overtall av en variant på vannet, og fisken vaker, så sett på den flua du synes ligner mest (ikke bry deg om navn etc. enda). Hvis fisken ikke vaker i det hele tatt, det blåser for mye, eller at du ikke finner insekter på vannet eller i busker og kratt, kan det være greit å sette på en streamer. Siden du har fisket laks og sjøørret regner jeg med at du vet hvordan dette gjøres... :wink:

 

Din kunnskap vil øke etterhvert som interessen øker, men ta det stegvis, og kos deg når du er ute og fisker. Det er det viktigste....

 

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Hermansen,Flemming og Rune for gode råd!Jeg binder fluer selv så det er bare å sette igang og glede seg til våren.

Bor litt nord for polarsirkelen så det kan enda ta en stund før isen går av vannene :( .Men da får jeg jo også god tid til å binde fluene mine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Emo!

 

Er ikke så lett å begynne som fluefisker. Heldigvis så er det som andre her sier at kunnskapen økes ettersom interresen for fiske øker. Hvis det er ting du lurer på så send meg en mail på robin@fjelldal.com .

 

Bruk av tørr eller våt flue finnes det ikke noe fasitsvar på. Eneste fakta er at største delen av ørretens næring kommer fra organismer/insekter under vann. Men det er kanskje, ja kanskje litt mere spennende å fiske med tørrflue?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Du har mye å se frem til. Det er ikke lenge siden jeg startet med fluefiske. Det er altoppslukende! Vil anbefale deg å lese mye. Det er kanskje jeg som er en av disse særingene som absolutt skal lese bruksanvisningene, men det gir mye tlibake. Som alle svarene indikerer er det erfaring som teller. Det er likevel utrolig hvor fort utviklingen kan gå når man har den teoretiske tyngden i bunn. Det er mitt rå-tips. Lykke til med våren, isløsningen og fiske når du kommer så langt.

MVH

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Da skal vi se, du bor jo nord i verden,

ergo mine fluer skulle vært

 

Bibio

Steaking caddis

mygg

 

det skal holde hele sesongen laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heisann alle sammen!

 

For å spare litt på plassen valgte jeg å bruke denne tråden :)

 

Jeg er også en fersk fluefisker. Kjøpte meg fluesett på Villmarksmessa på Hellerudsletta, og jeg gleder meg utrolig til å begynne. Flere av kameratene mine har hatt fluestang en stund, og endelig fikk jeg somla meg til å få kjøpt meg jeg også. Jeg studerer for tiden på Gjøvik, og det er midt i eksamen perioden nå, men til sommeren er jeg fit for fight :D

 

Jeg kommer opprinnelig fra Bjørkelangen(Nærmere bestemt Søndre Mangen for de som er litt kjent). Har fiska så lenge jeg kan huske, da mest i Mangensjøen.

 

Når jeg nå skal i gang med fluefiske karrieren, hadde jeg satt kjempe pris på alle tips jeg kunne få i starten. Gjerne litt om hvor i mitt nærområde det er mulighet for å få ørret, og hvilke fluer som er aktuelle. Jeg regner med Rune har en del tips å komme med, men kanskje han vil ha de beste for seg selv ;) Har begynt med litt kastetrening på plenen hjemme, og skjønner at det må en del trening til for å beherske kastteknikker. :oops: Har også hytte på fjellet i Sør-Norge(Valdres), og skal selvfølgelig benytte anledningen til å prøve å få lurt opp noen fjellørreter. 8)

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anders_b, hvis du har mulighet og isen har gått der, så bør du ta en tur opp til kastadtjernet rett nord for Gjøvik... er helt sinnsyke myrdøgnflueklekkinger der, samt maursverminger fra helvete hvis du er heldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...