Gå til innhold

Vårfluer på HØSTEN ?? såklart hmmm


T.J.Baggerød

Anbefalte innlegg

Hei .. jeg har holdt på med fluefiske siden -95 og kan svare på mye rart .. Jeg holder på med å lære opp min bror og hans kamerat.. I sommer fikk jeg et spm. som jeg slet med å svare veldig korrekt på.. Kameraten hadde stooore problemer med å skjønne at hvorfor i  Hæ....vette denne flua hadde fått navnet vårflue ettersom den er så viktig på Høsten..  Den burde jo hete "Høstflue" som han sa..han fikk skikkelig "hammern" av det  ???åå så logisk liksom som han sa og fikset ikke det helt og jeg måtte le , men klarte ikke gi noen ordentlig forklaring egentlig.. Eneste jeg sa var at den alltid bør være med i boksen og  som regel tar jeg den frem midtsommer/høsten..  Noen som kan gi en logisk forklaring på navnet vårflue ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårflue (latin: Trichoptera) Tri= hår. Choptera= vinge, eller noe sånn  :) Og som Kalle sier er jo vingene hårete. Logisk.

Svenskene har forøvrig et mye mer logisk og praktisk navn på det enn oss, nemlig Nattsländor

(De er jo mest kvelds- og nattaktive).

Amerikanerne har også et mye mer logisk navn på det enn oss, nemlig Caddis

(Av det gammelfranske ordet "cadas" som betyr silke, og både de nettspinnende og de husbyggende vårfluelarvene bruker jo en form for silke når de lager nett, respektivt spinner fundament for hus.

Men vårfluer? Nei nei nei  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene finnes ikke logiske. Mange arter klekker på dagen. Det at de er nattaktive skyldes ofte egglegging. Men for all del, de finnes i bra antall om natta å :)

Hårfluer er vissnok det riktige ja. Som Worldmaster presiserte under helgens fisketur: Studerer man "Vårfluer" så ser man at hele hodet er dekket av små hår - altså ikke bare vingene. Og som Pål skriver: De klekker ikke bare på kvelden/natta. Noen arter (uten at jeg vet hvilke) liker seg åpenbart godt på formiddagen også, tildels tidlig formiddag. Det har jeg erfart i år. Det klekket også døgnfluer, men ørreten så ut til å foretrekke små mørke vårfluer. Jeg skiftet fra dun til en liten mørk polygarnvariant og da fløy det på et par fine.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Steinfluene som er de ekte Vårfluene der de krabber seg opp gjennom snøen. Mens Vårfluer er Steinfluer siden de bygger hus av stein og plantedeler. Det må være her forbyttingen har skjedd!

Passer jo på en del, men Yellow Sally klekker vel mest om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er Steinfluene som er de ekte Vårfluene der de krabber seg opp gjennom snøen. Mens Vårfluer er Steinfluer siden de bygger hus av stein og plantedeler. Det må være her forbyttingen har skjedd!

Steinfluer er tidligst ute av nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det er Steinfluene som er de ekte Vårfluene der de krabber seg opp gjennom snøen. Mens Vårfluer er Steinfluer siden de bygger hus av stein og plantedeler. Det må være her forbyttingen har skjedd!

Du glemmer alle de frittlevende artene. Steinfluer er en av de få artene svenskene faktisk har et logisk navn på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene finnes ikke logiske. Mange arter klekker på dagen. Det at de er nattaktive skyldes ofte egglegging. Men for all del, de finnes i bra antall om natta å :)

Joa, det klekker noen vårfluer på dagen også, men mitt sterke inntrykk er at de fleste klekker på kveld/natt - om det er typene som popper opp på overflata eller svømmer inn mot land  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har svenskene gode navn på en del døgnfluer. Forsslände = Heptagenia Sulphura, Sjøsandslände = Ephemera Vulgata, Âlvsandslände = Ephemera Danica. Fellesnavn på Baetisartene er liten simslända og for Siphlonorus artene stor simslända......, mye logisk fra svenskenes side der. Og her i Norge kan vi jo ikke akkurat påstå at vi er så dyktige på å finne beskrivende norske navn for hverken døgn, stein eller vårfluer akkurat. Vi skal jo på død og liv gjerne ha en 100% treff på at det er en Siplonorus Astevalis, Lacustris eller Alternatus før vi setter på en imitasjon. Og det enda de nesten er dønn like :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei .. jeg har holdt på med fluefiske siden -95 og kan svare på mye rart .. Jeg holder på med å lære opp min bror og hans kamerat.. I sommer fikk jeg et spm. som jeg slet med å svare veldig korrekt på.. Kameraten hadde stooore problemer med å skjønne at hvorfor i  Hæ....vette denne flua hadde fått navnet vårflue ettersom den er så viktig på Høsten..  Den burde jo hete "Høstflue" som han sa..han fikk skikkelig "hammern" av det  ???åå så logisk liksom som han sa og fikset ikke det helt og jeg måtte le , men klarte ikke gi noen ordentlig forklaring egentlig.. Eneste jeg sa var at den alltid bør være med i boksen og  som regel tar jeg den frem midtsommer/høsten..  Noen som kan gi en logisk forklaring på navnet vårflue ?

Hei.. nybegynner i gamet her inne, men  driver å setter meg inn i forskjellige Flue Arter OSV.. Så langt jeg har funnet ut at Trichoptera (vårfluer)  Som for eks  Fjær mygg. sånn jeg har forstått det klekker disse i første og annen generasjon, første generasjon er mye større fluer som krok str. 12 mens annen generasjon kan vær krok str. 18.. (kanskje en sammenheng)?

hvorfor det ikke kalles høst flue har jeg desverre ingen god forklaring på.. men enig i at den burde alltid være med i boksen, for en vårflue er fin snack's for ørreten på høsten :)

Med vennelig hilsen - Hooked

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .. jeg har holdt på med fluefiske siden -95 og kan svare på mye rart .. Jeg holder på med å lære opp min bror og hans kamerat.. I sommer fikk jeg et spm. som jeg slet med å svare veldig korrekt på.. Kameraten hadde stooore problemer med å skjønne at hvorfor i  Hæ....vette denne flua hadde fått navnet vårflue ettersom den er så viktig på Høsten..  Den burde jo hete "Høstflue" som han sa..han fikk skikkelig "hammern" av det  ???åå så logisk liksom som han sa og fikset ikke det helt og jeg måtte le , men klarte ikke gi noen ordentlig forklaring egentlig.. Eneste jeg sa var at den alltid bør være med i boksen og  som regel tar jeg den frem midtsommer/høsten..  Noen som kan gi en logisk forklaring på navnet vårflue ?

Hei.. nybegynner i gamet her inne, men  driver å setter meg inn i forskjellige Flue Arter OSV.. Så langt jeg har funnet ut at Trichoptera (vårfluer)  Som for eks  Fjær mygg. sånn jeg har forstått det klekker disse i første og annen generasjon, første generasjon er mye større fluer som krok str. 12 mens annen generasjon kan vær krok str. 18.. (kanskje en sammenheng)?

hvorfor det ikke kalles høst flue har jeg desverre ingen god forklaring på.. men enig i at den burde alltid være med i boksen, for en vårflue er fin snack's for ørreten på høsten :)

Med vennelig hilsen - Hooked

Fjørmygg (Chironomidae) er ei gruppe tovinger, ikke så ulike vanlig stikkmygg, og ingen vårflue (Trichoptera og egentlig hårflue).

Noen døgnfluearter (Baetis) har en første og annengenerasjon i løpet av en sesong. Baetis Rohdani svermer for eksempel på mine kanter fra midten av mai og ut juni. Eggene de legger blir til nymfer som igjen klekker igjen utover høsten (september, oktober). Den første generasjonen er ca. krok 14 og den andre fra krok 16 til 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .. jeg har holdt på med fluefiske siden -95 og kan svare på mye rart .. Jeg holder på med å lære opp min bror og hans kamerat.. I sommer fikk jeg et spm. som jeg slet med å svare veldig korrekt på.. Kameraten hadde stooore problemer med å skjønne at hvorfor i  Hæ....vette denne flua hadde fått navnet vårflue ettersom den er så viktig på Høsten..  Den burde jo hete "Høstflue" som han sa..han fikk skikkelig "hammern" av det  ???åå så logisk liksom som han sa og fikset ikke det helt og jeg måtte le , men klarte ikke gi noen ordentlig forklaring egentlig.. Eneste jeg sa var at den alltid bør være med i boksen og  som regel tar jeg den frem midtsommer/høsten..  Noen som kan gi en logisk forklaring på navnet vårflue ?

Hei.. nybegynner i gamet her inne, men  driver å setter meg inn i forskjellige Flue Arter OSV.. Så langt jeg har funnet ut at Trichoptera (vårfluer)  Som for eks  Fjær mygg. sånn jeg har forstått det klekker disse i første og annen generasjon, første generasjon er mye større fluer som krok str. 12 mens annen generasjon kan vær krok str. 18.. (kanskje en sammenheng)?

hvorfor det ikke kalles høst flue har jeg desverre ingen god forklaring på.. men enig i at den burde alltid være med i boksen, for en vårflue er fin snack's for ørreten på høsten :)

Med vennelig hilsen - Hooked

Fjørmygg (Chironomidae) er ei gruppe tovinger, ikke så ulike vanlig stikkmygg, og ingen vårflue (Trichoptera og egentlig hårflue).

Noen døgnfluearter (Baetis) har en første og annengenerasjon i løpet av en sesong. Baetis Rohdani svermer for eksempel på mine kanter fra midten av mai og ut juni. Eggene de legger blir til nymfer som igjen klekker igjen utover høsten (september, oktober). Den første generasjonen er ca. krok 14 og den andre fra krok 16 til 22.

Å takker for god informasjon :)

Som sagt helt fersk i gamet, men prøver å ta til meg så mye kunnskap som mulig. da skjønner jeg litt mer av hvordan ting henger sammen : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...