Gå til innhold

CDC verktøy.


Kim W

Anbefalte innlegg

Sitter med en kaffekopp og titter etter småtterier til fluebindinga på ebay. Kom over dette cdc-verktøyet med navnet Marryat CDC feather winder og synes den ser litt praktisk ut. Selges dette i norge mon tro, skulle helst hatt en sånn allerede i går.. ;D

Om noen har lenker til annet smart cdc verktøy må dere gjerne dele her. :)

http://viewitem.eim.ebay.no/Marryat-CDC-Feather-Winding-Tool--Fly-Tying/251043823608/item

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyrsbransjen er nok glad i deg :)

Tipper de er glade i alle oss andre også jeg :)

Alt nytt er tydeligvis farlig her inne virker det som og bare tull så lenge ikke rette personen lovpriser eller sitter med noe kult,da er det halleluja stemning og man hører sjelden noe snakk om hvor glade utstyrbransjen er i disse personene . 

Ser bra ut denna kim , alt nytt og nyttig innen fluefiske er kult synes JEG iallefall :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Bruker også papirklemme, men fra 2000-tallet da. Tror vel at utviklingen på den fronten har stått ganske stille så det er sikkert det samme som Sigve sin, om ikke dårligere. Jeg er ikke fornøyd. Samler ikke materiellet så bra og holder det framfor alt ikke fast godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt nytt er tydeligvis farlig her inne virker det som og bare tull så lenge ikke rette personen lovpriser eller sitter med noe kult,da er det halleluja stemning og man hører sjelden noe snakk om hvor glade utstyrbransjen er i disse personene . 

Jeg er ikke sikker på hvem du sikter til men jeg bryr meg svært lite om hva som er hot eller not. Det er sikkert mange som kan få god hjelp med slikt verktøy. Se på magic tools feks. mange som sverger til det. Selv holder min gamle papirklemme ennå. Den er tett og fin og holder cdc fibre meget godt.

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt nytt er tydeligvis farlig her inne virker det som og bare tull så lenge ikke rette personen lovpriser eller sitter med noe kult,da er det halleluja stemning og man hører sjelden noe snakk om hvor glade utstyrbransjen er i disse personene .  

Jeg er ikke sikker på hvem du sikter til men jeg bryr meg svært lite om hva som er hot eller not. Det er sikkert mange som kan få god hjelp med slikt verktøy. Se på magic tools feks. mange som sverger til det. Selv holder min gamle papirklemme ennå. Den er tett og fin og holder cdc fibre meget godt.

Sigve

Som kim skriver savner han ett verktøy som som er enklere og lurer på om noen andre har ett forslag til ett annet SMART verktøy til akkurat til noe sånt som det de driver med på videoen.

så svarer du , sitat :

Jeg har kun en papirklemme i fra 1950 tallet. At det skal være nødvendig med spesialverktøy har jeg aldri helt  skjønt. Tror det kommer litt av på hva du er vant til

var spørsmålet om det var nødvendig med ett slikt verktøy, er det det denne tråden handler om?

og for og få tak i smarte dingser som er tilpasset feks det de gjør på videoen så må man desverre ty til utstyrsbransjen? eller?

Det må vel sikkert du også når du skal kjøpe deg bindeutstyr?

du drar vel ikke på bokhandelen og handlere alt du trenger der?

Utstyrsbransjen er nok glad i deg

jeg også kunne jo svart noe som att drit i papirklemma fra 50 tallet, kjøp deg cdc dubbing , eller enda bedre spar penger og skyt deg noen ender og stripp dem for cdc  og bind inn og juster hvor lang vinge du vil ha og klipp resten av med ei saks fra europris eller den lokale sy sjappa, funker like fett og fisker antageligvis like bra.

men det var ikke det han var ute etter og høre.

Da kunne du nevnt magictool da først som sist, som ett smart og mer lettvint alternativ til cdc.

papirklemma, ja jeg har brukt slik jeg også noen år. Den vil jeg ikke akkuratt påstå er den smarteste, rakeste og letteste måten her i verden og bruke til akkuratt det strippe ei cdcfjær på en SMART måte.

skjønner u hva jeg mener og hva kim mener?

papirklemme er en billig og grei måte og strippe ei cdc fjær på, men laaangt ifra den smarteste , enkleste og binde ei flue av bare cdc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun en papirklemme i fra 1950 tallet. At det skal være nødvendig med spesialverktøy har jeg aldri helt skjønt. Tror det kommer litt av på hva du er vant til

Enig. Rota lenge rundt på rekvisitalageret på jobben før jeg fant en gammel papirklemme. Ingen bruker slike lenger. Forsøkte faktisk å få tak i en på bokhandelen, men det var fånyttes. Klarte ikke helt å forklare den unge damen hva jeg var på utkikk etter, stotret og gestikulerte. Hun satt meg litt ut, men det er annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker papirklemme jeg også, når jeg spinner cdc i løkke. Men den funker dårlig til å samle sammen masse fiber i en bunt. Ihf den jeg bruker egner seg dårlig. Olav har en variant han kjøpte av Gunnar Bingen for noen år siden som er genial dette formålet, men den er jo umulig å få tak i..

Håpet at kansje noen andre viste om en smart løsning til å samle fiber enn denne jeg fant her. Binder en del reker om dagen og da starter jeg ofte med å binde inn en bunt jumbo-cdc. Når jeg river av fibrene nedover stammen blir det ofte ujevnt og dette er jeg litt lei. Likte også måten han bandt den døgnflua på i videoen og fikk en del ider til andre mønstre etter å ha sett på'n ett par ganger. Mulig utstyrsbransjen er glad i meg for dette, men jeg ønsker dette kun for å utvikle meg som fluebinder.

Har forresten vært innom flere bokhandler uten å finne noe brukanes, så nå har jeg stjælt en klemme av Olav. Hysj, ikke si noe.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun en papirklemme i fra 1950 tallet. At det skal være nødvendig med spesialverktøy har jeg aldri helt skjønt. Tror det kommer litt av på hva du er vant til

Enig. Rota lenge rundt på rekvisitalageret på jobben før jeg fant en gammel papirklemme. Ingen bruker slike lenger. Forsøkte faktisk å få tak i en på bokhandelen, men det var fånyttes. Klarte ikke helt å forklare den unge damen hva jeg var på utkikk etter, stotret og gestikulerte. Hun satt meg litt ut, men det er annen historie.

Rappet noen fra jobben sjøl ass  ;) Kraftige saker! ;D

Waffern; Kanskje Gunnar Bingen(finner han på renaforumet) har en liten rest på cdc-verktøyet han har mekka. Et genialt redskap til cdc!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker papirklemme jeg også, når jeg spinner cdc i løkke. Men den funker dårlig til å samle sammen masse fiber i en bunt. Ihf den jeg bruker egner seg dårlig. Olav har en variant han kjøpte av Gunnar Bingen for noen år siden som er genial dette formålet, men den er jo umulig å få tak i..

Håpet at kansje noen andre viste om en smart løsning til å samle fiber enn denne jeg fant her. Binder en del reker om dagen og da starter jeg ofte med å binde inn en bunt jumbo-cdc. Når jeg river av fibrene nedover stammen blir det ofte ujevnt og dette er jeg litt lei. Likte også måten han bandt den døgnflua på i videoen og fikk en del ider til andre mønstre etter å ha sett på'n ett par ganger. Mulig utstyrsbransjen er glad i meg for dette, men jeg ønsker dette kun for å utvikle meg som fluebinder.

Har forresten vært innom flere bokhandler uten å finne noe brukanes, så nå har jeg stjælt en klemme av Olav. Hysj, ikke si noe.

8)

Da burde du iallfall sjekke ut magi tool som sigve nevnte , hvis du ikke har gjort det.

den har en rekke bruksområder , ikke bare til cdc.  <<l

noe du ikke fikser så lett med bare ei papriklemme og to hender.

og det er ikke selve klemma som gjør magictool til ett kult verktøy der bare fantasien setter grenser.

finnes sikkert mange andre smarte ting vist på youtube eller nettsider også.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sånn du la opp på den nederste lenka jeg bruker i dag. Den er god som gull, men når denne er full av fiber får jeg ikke samlet dette sånn jeg ønsker. Med Bingen-verktøyet bruker man dubbingnåla og skyver alle fibrene sammen til en bunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sånn du la opp på den nederste lenka jeg bruker i dag. Den er god som gull, men når denne er full av fiber får jeg ikke samlet dette sånn jeg ønsker. Med Bingen-verktøyet bruker man dubbingnåla og skyver alle fibrene sammen til en bunt.

ja da bruker du den største dingsen sikkert? finnes i tre strl  :)

jeg har desverre ingen gode løsninger på det du leter etter.

men heller magic tool enn papirklemme iallfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det fortsatt er noen som bruker papirklemmer, så har jeg noen liggende. 2 størrelser. Og for å få de til å holde bedre på fjærstrålene så er det bare å sette på en strimmel med elastisk tape på hver del, så er problemet nesten løst.

Det er bare å gi beskjed om noen vil ha.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bingentvinga", ja. Supert cdc-verktøy! Ikke veit jeg hvordan dere bunter og blander tre eller mange flere farger med nærmest perfekt resultat? For meg er iallfall detta ett av de viktigste verktøyene til cul de canard, sammen med plastklemmene  <<l

Med riktige råvarer, tålmodighet og litt fingerferdigheter, så skal det være fullt mulig å kunne lage noe tilsvarende

8099836160_1ed6a2afd5_c.jpg

8099838144_59fd7b7891_c.jpg

8099837490_c0fb23835e_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min svært lite magiske "tool". Et viskelær! Har saget et spor på tvers og et på langs på baksiden for større CDC. Friksjonen i gummien holder greit på fjæra før jeg overfører fibrene til papirklemme. Splitter tråden og skyver fibrene sammen, inn mot flua før jeg tvinner tråden om jeg vil ha fibrene i en bunt. Fungerer greit, men kan sikkert gjøres mere elegant med spesialverktøy.

[attachimg=1]

post-4558-13949893421685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...