Gå til innhold

Garn til utfisking


Joachim Strømsnes

Anbefalte innlegg

Takker for tips <<l

Fiskene i vannet er veldig små, stort sett fra mini mini til 100 gram. Tenkte egentlig å fiske ut så masse som mulig en stund. for så å prøve å fiske etter de minste etter det.

Joachim

Da ville jeg gått til anskaffelse av garn med maskevidde på 19-20mm eller mindre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ekso brukes mye 14 mm,mener jeg.

Tar ut masse fisk fra 50 g. og oppover,storfisken slipper stort sett unna,kan bli hengende i munnviken og det går i det store bra.

For de aller minste,brukes el-fiske,men da er du avhengig av grunt vann. :)

14 mm, ja! Her prater vi snauklipping av gresset før det får grobunn - detta funker :) Men til hundregrammere pluss minus, så vil jeg trur at de fleste garn fra 14 til 19 mm vil gjøre jobben meget godt på tusenbrødrene dine, Joachim. Et annet problem i sånne vann kan være gytemulighetene, som ofte er alt for gode for virile og tidlig gytemodne småttiser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang for svar <<l, tror jeg lander på garn med 19.5 mm  Minste de har på nfisk, ifølge sia så skal det passe til fisk rundt 50 gram og det er nok en fin plass å begynne!

Vannet er ganske lite og med maks 3 meter dybde, veldig næringsrikt og desverre gode gyteforhold.

Får se om jeg får lov å kødde til gytemulighetene etterhvert. 

Nå som det er gytetid, er det da lurt å sette garna næmre inn og utos?

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide alltid å sløye fiske i vannkanten og kaste innvollene i elva eller vannet (var vanlig å ta med mesteparten av fangsten hjem til steikepanna på 80 og 90 tallet). Ble frarådet dette da "erfarne fiskere" hevdet at å hive sloet i vannet kunne føre til mark i fisken.

Om dette kommer fra måker som spiser sloet eller om marken formerer seg i sloet vet jeg ikke, men vi var plaget med mark i flere vassdrag og den forsvann etter at vi sluttet å hive sloet tilbake i vannet. Om dette har en sammenheng eller er et resultat av andre faktorer skal jeg ikke si.

Dette er langt ifra en empirisk studie, kunn basert på noen få obsevasjoner for mere en 20 år siden. Så godt mulig jeg er helt på jordet her, men jeg mener at en ikke bør kaste store mengder død fisk tilbake i habitaten da dette kan føre til oppblomstring av parasitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide alltid å sløye fiske i vannkanten og kaste innvollene i elva eller vannet (var vanlig å ta med mesteparten av fangsten hjem til steikepanna på 80 og 90 tallet). Ble frarådet dette da "erfarne fiskere" hevdet at å hive sloet i vannet kunne føre til mark i fisken.

Om dette kommer fra måker som spiser sloet eller om marken formerer seg i sloet vet jeg ikke, men vi var plaget med mark i flere vassdrag og den forsvann etter at vi sluttet å hive sloet tilbake i vannet. Om dette har en sammenheng eller er et resultat av andre faktorer skal jeg ikke si.

Dette er langt ifra en empirisk studie, kunn basert på noen få obsevasjoner for mere en 20 år siden. Så godt mulig jeg er helt på jordet her, men jeg mener at en ikke bør kaste store mengder død fisk tilbake i habitaten da dette kan føre til oppblomstring av parasitter.

Er enig med deg at fisk og fiskeslo ikke bør kastet i vannkanten. Og da spesielt for at vertsdyr for blant annet mark ikke skal få tak i dette. (du nevner bla. Måke). Jeg mener å ha lest (og nå er jeg også på veldig tynn is), at de ulike typer innvollsmark i fisk må ha et vertsdyr og da fortrinnsvis varmblodig før de kan overføres til fisk. Fisk som ligger død på bunnen av et vann er en helt naturlig del av biotopen og skjer uansett hver eneste dag. Også i naturen forøvrig. Forråtnelse og nedbryting. Punkter derfor flyteblære og kast fisken midt ute på vannet.

Mengden biomasse i et lite skogsvann være tilnærmet konstant. Fjerner man betydelige mengder vil bestanden av insekter, og dernest fisk reduseres. Ikke ulik energibevaringsloven.

MEN, jeg er ingen ferskvannsbiologi. Så innlegget bør tas med en aldri så liten klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

bra initiativ, stå på! 19,5 mm er ok. Ta ut ein del fisk og vei alle samla og del på tal fisk. Då veit du snitt vekt på ein del. Neste år gjer du det same på same maskevidde, då kan du sjå vektauke og kor mykje.

Ang fiskeslo i ferskvatn, og då spesielt fjellvatn med lav temp. IKKJE hiv ut i vatnet, det tek svært lang tid før dette blir brutt ved lav temp og i tillegg får du muligheten for at neste gong du drikk av vatnet i nærleiken får du med litt ecoli på kjøpet. Hiv det heller under ei tue på land, næringsstoff vert då teken opp av planter og tilslutt indirekte vaska ut i vatnet. Evt hiv fiskeslo langt ut og på djupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfisking med garn har jeg drevet systematisk med i ni år. Da mener jeg systematisk. Har regnet ut bestander og gjort jobben. Den er tung og langvarig. Men det virker. De som er interessert i å høre hvordan jeg har gjort det, kan gjerne kontakte meg på 95102704.

For det første. Hvis det er ett lite - til mellomstort vann med tusenbrødre, er 19,5 mm for store masker. Faktisk alt for store!

Egne kultiveringsgarn fås kjøpt. Disse er lengre og dypere. Det mest alminnelige størrelsen her er 16 mm. Da får man med seg det man skal. 19,5 mm svømmer de viktigste ofrene rett gjennom. Dessuten vil fisk man gjerne vil skåne, sette seg fast og rulle seg inn i disse garnen. Personlig ville jeg startet med å prøve ett 14mm og ett 16mm (tror det er 16,5 faktisk). Da ser duhva som må benyttes.

De der 8,5mm garnene på biltema har jeg også prøvd.. De er bare tull og tøv.

Ellers bør dere lytte til Tormod. Det han sier om biomasse er helt korrekt. Vær diskret med det, da det hevdes fra gammelt av at man aldri skal kaste død fisk i vannet. Man bringer ingen sykdommer i vannet som ikke var der før. Derimot opprettholder man biomassen konstant. Død og råtnende fisk er meget viktig mat for mikroorganismer. For eksempel Caenisdøgnflua sin larve ogmarflolarva lever på dette. Du får ferre fisk, og mere mat i vannet. Biomassen øker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har du ryddegarn ja. Samme som mine. 40 meter lange og 1,8m dype. Monofilet er også sterkere. Dette er en kjempefordel når man skal renske garnet (les klemme ut fisk). Det går raskere å renske uten at man ødelegger det.

Skjønte ikke helt det med at garnet følger overflaten. Det er flyteterner på oversiden. Men garnene plasserer seg på bunnen. Det er ingen problemer å sette disse garnene grunnere enn 1,80. de fisker like godt når de er slakke.

Skulle noen være så uheldig at de har smårøye i vannet må man ihvertfall ned på 13 mm som linken viser. Vannet mitt ved hytta har også smårøye. Jeg setter da garnet fra dypet og inn mot land. 40 meter er ganske langt. Da beskatter jeg både ørret og røye.

I trøndelag fisker disse ikke godt før i august når det er mørkt. Da kan de gjerne stå i to dager. Man kan også fiske om våren. Men da fisker de bare en dag. Garnene blir tykke av pollen og må skylles. Om sommeren funker de også. Men svært begrenset pga at det er for lyst. Tipper man kan benytte de hele sommeren på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...