Gå til innhold

God snelle til bruk i saltvann


Håvard-V

Anbefalte innlegg

Kan ekspertpanelet anbefale noen sneller til bruk i saltvann. Jeg har tidligere bare brukt samme snelle overalt, og det funker jo forsåvidt greit, men er gira på å ordne meg egen snelle til bruk i sjøen. Det trenger ikke å være det aller fineste, jeg har liksom ikke tenkt å bruke så vanvittig mye penger, men jeg vil gjerne ha noe skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan stå 100% inne for i salt er Nautilus NV og Hatch snellene. Du havner nok et godt stykke opp på prisstigen, men det er fort dyrt med en snelle som streiker etter en til to sesonger.

Ellers så har jeg mange "salte" kompiser som sverger til Danielsson og har gode erfaringer med de - sprenger ikke banken heller. Men personlig har jeg ingen erfaring med disse derav mine anbefalinger over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Lamson Konic? Noen som har brukt den i saltvann over tid? Er jo gunstig priset.

Har brukt Lamson Guru i salt, virket bra den minus at skruene og motvekten irret - bremsen er jo helt gull på disse snellene. Er samme brems på Konic.

Eneste reservasjonen jeg med Konic er at det er "pressure cast" aluminium - noe som kan gjøre den mer sårbar for brudd ol. spesielt i snellefoten. Men som du er inne på JB - god pris og god brems!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en form for trykk-presset aluminium - ikke frest ut av ett stykke som de fleste andre sneller som er nevnt her.

Ved vanlig bruk bør det ikke være noe problem, men det er ved fall/slag de er ekstra utsatt for brudd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Die_casting

Ok. Tenkte at det måtte være noe med legeringen som gjorde den type alu mer hard en annen alu siden den "brekker" lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en form for trykk-presset aluminium - ikke frest ut av ett stykke som de fleste andre sneller som er nevnt her.

Ved vanlig bruk bør det ikke være noe problem, men det er ved fall/slag de er ekstra utsatt for brudd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Die_casting

Ok. Tenkte at det måtte være noe med legeringen som gjorde den type alu mer hard en annen alu siden den "brekker" lettere.

Tror at dette også har invirkning uten at jeg er noen ekspert Henning  :-\ Vil nok tro siden de er billigere at det er en annen type aluminium en feks 6061 - heller en blanding av noe slag, typen brukt i Konic heter ADC12 - men her er jeg på tynn is  :rolleyes:

Hadde en annen trykk-presset snelle en Konic - på denne røyk snellefoten etter et lett fall. Da jeg gikk bruddet i sømmene så det ut til at det var små "tommrom" i metallet - nesten som om det hadde kommet luft inn/ blitt litt porøs i bruddområdet under produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare det med pressure cast Aluminium?

- Det betyr kort og godt press-støpt aluminium - flytende aluminium støpt i form under trykk.

Skal gi et målmessig mere nøyaktig produkt enn det man får ved valig støping..

Vet du hvorfor dette oppleves som et "svakere" produkt en de som er maskinert ut av ett stykke? Ville jo tro at det er mye av de samme prosessene som ligger bak et "bar stock" stykke før det maskineres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...