Gå til innhold

Saltvannskroker


M3ti

Anbefalte innlegg

om du har tenkt på kroker til grisene bruker jeg kappa cs54 #6 og tmc 777sp #6 og #8 sist nevnte er litt dyr men finnes i hundre pakninger i noen butikker og da kommer hver enkelt krok på rundt 3,6kr. mange som sverger til andre kroker til dette mønsteret men jeg syntes de fungerer glimrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært sær på krokvalget til særlig pattegrisen og velger kun Gamakatsu F314 eller en lik krok.

Bruker denne til reker og andre fluer også.

Jeg lager pattegrisen ganske stor, eller lik original størrelsen.

Og da blir Owner Kappa i str 2 for kraftig og kroker ikke godt nok i mitt fiske.

Jeg bruker Gamakatsu F314 str 2 til nesten alle mine pattegriser, lager noen mindre også da på samme krok.

Opphavsmannen Claus Eriksen anbefaler Scierra Tactical trout/saltwater til pattegrisen, men den lages ikke mere.

Scierra kroken er en kopi av Gamakatsu F314.

Det er egentlig en stinger krok, og er lett og svært skarp.

Kroker også svært godt!

Alle kroker ruster, de boksene som bevarer fluene best er de som har rom som fluene kan ligge løst i :)

Saltvannskrokene holder lengre da.

http://shop.go-fishing.dk/product/gamakatsu-f314-539/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmc 811s er meget bra og mindre grove en mustad sine meti:-) de er dyrere da. Ville gått for de Tony nevner. Dem selges forøvrig på go fishing dk. Da disse nok er kremen av rekekroker! Stoler på Tony der:-) vi kan bestille sammen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin en til store og mellomstore Pattegriser- A. Jensen Sea Trout. Prisen er veldig hyggelig!

http://www.ajensenflyfishing.com/index.php/flytying/hooks/410-a-jensen-saltwater

Angivelsen av størrelser er nok feil, kanskje to str. for store i forhold til hva som stod på pakka. Dette skal være endret nå.

Jarle & Bjørnar selger disse.

På "smågriser" bruker jeg Owner Kappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gutter først som sist! 

De der gamakatsu krokene hat jeg sett et eller annet sted og siklet siden men fant ikke de på ebay så takk for linken. Så forresten noen andre som het sp, st eller sl eller noe sånt som lignet ganske mye - er det storebror tro siden jeg ikke finner de der gf?? Blir forresten ikke #2 for stor? 

Link Frode? fant de sistnevnte på skittfiske men lurer på om de blir for små i #6 str? 

Bruker selv noen jeg har salvannskroker som nevnt tidligere i #4 og liker størrelsen men har også hørt at str varierer mye fra produsent til produsent. 

Så det jeg tenkte på er å prøve litt forskjellige og se hva jeg liker utenom jensen krokene da jeg har hørt at de knekker lett og ikke holder mål. Men må nok si jeg er mest keen på gamakatsu utifra bildene ( formen dens).

Er disse sc15 like de gf eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

tja... si det fredrik, jeg har i det minste handla noen hundre kroker :) hørte noe om det men vet ikke om kilden er helt pålitelig.

Har det selv jeg, så skal ikke klage jeg altså :P

811s er en knall bra rekekrok det også. Binder mye CDC og mindre PG på den. Kroker veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 811 er helt ok, men den er egentlig for myk og må over filen om den har vært borti et blåskjell eller noe.

Det er en krok jeg ikke bruker stort mere, det finnes så mange kroker som er bedre og ikke minst mindre kostbare.

777sp er den jeg bruker til Jiggy, str 6 og 4 til sjøørret og litt større til bass.

En helt ok krok, men er kraftigere enn man har bruk for i norge da :P

Jeg er også opptatt av at kroken skal synes minst mulig, det må jo selvfølgelig kombineres med de andre egenskapene til kroken.

Har prøvd så utrolig mange kroker opp gjennom tiden, og det er MYE dritt der ute.

Mustad sin shrimp krok, den sølvfargede må man styre unna!

Den sprekker opp alt i stikka og kroker som en fyrstikk.

Og fargen er jo under en hver kritikk.

Mine favoritt kroker for tiden er:

Gamakatsu F314

Owner Mosquito

Owner Kappa, men kun til fluer som går opp/ned. Egentlig bare til Crazy Charlie og korte Clousers når jeg tenker etter..

ProLogic C1

Gamakatsu Sl11-3H har overtatt for 811 for min del. Har alle de egenskapene som 811 mangler og en et svært godt valg.

Gamakatsu  SC15 er en fantastisk krok til SF Deceivers, lopper, reker osv osv.. En svært allsidig krok og kan anbefale den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Hvordan er størrelsen på Gamakatsu F314 i forhold til scierrakrokene? Større/mindre , lengre/kortere?

Scierra kopierte F314, så de er nærmest identiske.

Scierra str 8 tilsvarer F314 str 2 , sånn ca..

F314 str 2 er fin til store pattegriser, den str bruker jeg 95% av tiden.

Str 4 og 6 fin til mindre reker som CdC ol..

En flue er ikke bedre enn den kroken den er bundet på, så det er god grunn til å legge tid og omtanke i krokvalg.

Jeg tror man øker antall fast fisk betydelig og da særlig til pattegrisen om man velger riktig krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det en del fokus rundt pattegrisen og her kommer det helt ann på den som binder de, for selv om man har samme fremgangs måte kan faktisk str variere enormt da vi dresser de forskjelige, litt med tanke på det bent spør om. jeg binder samme mønsteret til vinter fiske med samme matrialer men andre farger (oransje hackle, gull dubb i kropp og rosa rygg) og denne binder jeg på en tmc 777sp #10, fisker som fy! men det beste innspillet her kommer fra tony, flua er ikke bedre en kroken den er bundet på, simpelt og veldig sant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her går det unna med tips ser jeg, har fått bestilt meg gamakatsu til å begynne med og fikk lyst på kappa også til småreker men det er mulig jeg velger heller tmc 777 istedet.

takker for tipsa, selv om det er ikke bare meg det kommer til gode  :P

er glad vi har dette fora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...