Gå til innhold

Sesongen er over


Gronnvbx

Anbefalte innlegg

Og den fikk den verst tenkelige avslutningen.

En sølvglitrende brislingimitasjon ble slukt i samme øyeblikk som den traff vannskorpen. En svart rygg forsvant ned mens en liten bølge lukket seg over den. Jeg kroket den og så begynte utraset. Ikke de energiske utrasene som jeg opplevde på en SØ med vekt på kiloet eller lyren på 1,5 kg, men et tungt, jevnt og målrettet utras. Stangtuppen pekte hele tiden ned mot vannflaten. Like plutselig som utraset haddet begynte, stanset det. Den snudde og svømte rett mot meg. Stangtuppen rettet seg faretruende raskt ut mens jeg sveivet inn snøre det jeg var kar om. Igjen full stans. Og utras.

Tre ganger gjentok det seg. Men så gav den opp...trodde jeg.

Jeg tenkte på hvordan mms'en til Daniel kom til å se ut og hvilke ord jeg skulle bruke for å beskrive hvor feil hans beslutning hadde vært om å dra hjem. Det var jo bare -3 og liten kuling.

Jeg kikket til venstre og fant et sted hvor kjempen skulle landes. Alt stoppet opp. Ingen utras, men det var heller ikke mulighet til å legge så mye som en millimeter snøre inn på snella, tenkte jeg med en dårlig knute i friskt minne fra en halvtime tidligere. Stillingskrig.

Jeg ville vise hvem som bestemte. Jeg løftet stanga så høyt jeg kunne. Den fulgte med. Men så forandret virkeligheten seg. Jeg bestemte ikke lengre. Den satte kursen mot bunnen. Jeg freste mellom tennene mens jeg ble tilskuer til det som skjedde. Snellebremsen ble bunnet ut. Stanga pekte rett mot bunnen. Men det var for sent. Jeg kunne kjenne at snøret hakket idet den traff stein. Så var det over. Stanga rettet seg opp. Jeg var lammet og på vippen mellom høylydt banning og barnslig gråt.

Stanga forsvant inn i skauen bak meg. Samma faen hva driten kostet. Det var stangas feil! Var det ikke? Minutter senere hentet jeg den og subbet med bøyd hode mot bilen. Ingen tårer, bare lavmælt banning iblandet selvransakende spørsmål. Skulle jeg ha låst bremsen tidligere? Skulle jeg gitt faen og kjørt på uansett hva? Burde jeg ha slakket ut da den traff bunnen? Hvorfor? HVORFOR??

I mangel av gode svar er det lett å tenke at det var en høyere/dypere/ondsinnet mening med det hele. Eller en lærepenge. En veldig dyrekjøpt lærepenge. Med kulde, vind og en tynn ishinne på vannflaten hadde jeg vært utro og sunket til bruken av haspelsang og sluk. Så jeg fortjente det...hvis det var en mening.

På veien hjem tenkte jeg på fisken som hadde vunnet og kjente magen knyte seg i dårlig samvittighet. Den kom til å dø hvis ikke sluken hadde løsnet. En gordisk knute av dårlig samvittighet, skuffelse, sinne og sorg lå og ulmet i magen resten av kvelden.

Sesongen var over og det på verst tenkelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pistus sier flott beskrivelse av opplevelsen din som ikke hadde noe happy ending :(

Vi alle har vel vært der vi lurer på hva som hadde skjedd om en hadde gjort ting litt anerledes...

Høstfisket er over og vinteren står for tur :) Bare til å kjøre på videre :) Det skal jeg ;)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært der og gjort det som du beskriver og kommer garantert til å gjøre det igjen!

takk for nok en god skildring! som de andre nevner er ikke sesongen over før man gå på

isen over til danmark!  <<l

Ser ut som om naturen gjør et godt forsøk på dette fenomenet i Kristiansand. Men etter noen dager med tung meditasjon og beslutninger om endret taktikk, er det nok flua i vannet så snart muligheten byr seg. -9 er noe i overkant kaldt på fingertuppene.

Neste gang ligger slukstanga hjemme. Winston og jeg skal på tur igjen. Avstanden mellom sjelsettende lykke og det absolutte tungsinn er kort i denne besettelsen  :)

Forresten; takk for tilbakemeldingene  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leste dette , og før du avslørte utroskapen din ved å bruke haspel, så var jeg ikke engstelig på dine vegne før du nevnte "kastet stangen inn i skauen" (og da håpte jeg at du ikke snakket om frøken GVX Winston)...så pustet jeg lettet ut:-)

Du glapp fisken Bjørn, men ingen skade skjedd med Winston, hvilket betyr du har maaaange flotte turer foran deg med og uten fisk.

takk for at du brukte haspel denne dagen:-)

Du får flere sjanser skal du se, og da sitter kroken slik den skal og ingen linebrudd:-)

Din fiskevenn ordner den biffen...ingen fisk er vonde mot en date ned greenstick:-)

Stig

PS; takk for fin, fin skildring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden har avslørt utroskap!

Jeg har også en tilståelse å komme med :-\:

Hvis det skal bli noe fiske i juledagene - fant jeg ut at jeg måtte på butikken!

Fingrene har blitt "skjøre" iløpet av årene, og med minusgradene det er her nå - så jeg haspel som eneste løsning.

Og kjøpte en firedelt 8,6`3-15 gram.

Det stod også en 5-delt 6`5-25 gram i stativet - som også ble med.

Den passer godt ned i sekken - sammen med èn av de syvdelte fluestengene - til sommerens fjellturer.

Og haspel må man ha  ;) - hvis man ikke skal "safe" mattilgangen :D med grillpølser.

Forøvrig hadde begge korkhåndtak - og ikke sånn svart fugemasse!

Estetisk er man jo  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...