Gå til innhold

Mine favoritt sjøørretfluer....


nox

Anbefalte innlegg

Man kan også for å få det mykere bruke Fireline ytterst....Feste det til fortommen løkke i løkke og så bruke den som gjennomløper til disse bitene.

Litt stress men kan være bra....

Superflua er enkel som dere ser.

Bare superhair og noe flash....Men det er heldigvis nok!

Jens M..: Jeg rigger enten med kamzan nr 10 eller 12....Men du kan også ha enkeltkrok som du kan manipulere til å henge lenger bak i vinge....Da slipper du å grave kroken ut av gjellene, med treble pleier de å sitte dypt. De sluker denne flua-selv småfisken og da er umulig å få ut kroken skånsomt.

Enkeltkroken stabiliserer ikke like fint- det er nemlig treblekroken som gjør denne varianten av en flue til den killeren den er. Superhair er litt myke og kan henge....Bundet på en stinger deerhair eller liknende som ville vært naturlig førtsevalg på krok så blir ikke hårene liggende bra nok og den ser ikke fet ut. Dessuten henger hårene seg opp hele tiden.

Når man binder superhair på en tube blir innbindingspunktet bredere og du får en finere vinge. Vingen legger seg mellom krokbuene når du har en spiss pekende ned.

Flua får en veldig spesiell look. Den beveger seg ikke særlig. men Tobis på flukt gjør ikke det, uansett er det en flua om sjøørreten omtrent ikke kan motstå.

At den er enkel er vel dens styrke....Den lager en illusjon som fisken "velger" å tro er mat.

Rød eller rosa som jeg har brukt her tilfeldigvis er fint å ha som "gjeller" fremst.

Den slipper lyset gjennom og selv om omtrent alle har lært det nå så var deg ganske få som hadde fokus på det i den tiden jeg begynte med denne flua.

Jeg leste meg frem til endel og fisket hver dag.

Du kan sikkert ha perle mellom, selv bruker jeg løkkeknute og drar løkka inn i tuben. En tynnere innertube kan da være ok så om du bruker tynn fortom får "satt" knuten.

Jeg pleier også å bare tre kroken såvidt inn i tuben.

Lasse: Lurt det med vekt foran..... ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe probelm at vingen er lang, det ser mange ganger ut til å kroke enda bedre. De snur byttet og sluker det med hodet først...

Mange tusen år med jaktteknikk!

Tuber begynner å få mer spillerom på kysten, det er bra.....Jeg husker hva folk gikk med når jeg traff folk før....Det er mye mye bedre nå.

Selv er jeg stadig å ser etter nye knep----Og danskene er og blir innovative.

Men superflua. Den er min ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro å se skikkelig engasjemang her:)  Den tubebørstisen er spennende...

Tenker litt på inntrekket og få en sideveis bevegelse ..

Tenk at jeg både har delt Superflua og min nattlige fantasi med leddet tube til børstemark!

Er ikke bare en jævel!!!!

Kult at salmolucius også hadde tenkt på det.....JEG BURDE HA TENKT PÅ DETTE FØR HE HE HE HE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke le nå ;D ;D ;D

Var litt kuul den ideen der så jeg surra opp et par tubedeler med noe kanin og litt dubbing.

Drit i materialene her, var bare en test fordi noen nevte plastkuler mellom tubene.

Fikk litt på følelsen at de blir liggende mot hverandre(og tubedelene) og dermed skaper mindre bevegelse.

Fireline er vel og bra og tåler vel mest slitasje, men samtidig stivt. Et mykere valg som Power Pro har jeg brukt her.

Istedenfor kuler(pærler) så var ideen duppstoppere.

[attachimg=1]

De fester seg på lina ganske godt og er flyttbare slik at man får et lite mellomrom mellom kule og tube, tuben har noen mm å gli på , dermed mere bevegelse.

Egentlig helt fjernt, men må man teste noe så må man teste noe ;D ;D ;D

Tok en kjapp test i tomt akvarie. Det er litt kort til en fullverdig test , men gadd ikke kjøre til oslofjorden kl halv 1 om natta ;D

Hvis duppstoppera forflytter seg under nitidig kasting etterhvert, noe jeg mistenker, så kan man bare justere innimellom ;D

Skal lage noen fler prototyper som skal testes ut. Ikke noe er mere kuult enn å få fisk på rare kreasjoner ;D<<l

En tyngre krok i bakkant åsså så blir det nok mere sprell i denne.

Særdeles kjapp test lllol.

post-982-13949893968395_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spunnet en liten bundt <<l

Krok : En bundt kanin og dubbing foran

Tubedel 1: Spunnet kanin bakerst og icedub foran.

Tubedel 2 : Ice dub bakerst, kanin på midten og så ice dub.

Tubedel 3: Spunnet kanin bakerst og icedub foran.

Tubedel 4: Spunnet kanin med kule hodet.

1 stk duppstopper mellom tubene og en foran.

0.18 Power pro ;D ;D

Blir spennende å prøve fffishinglllol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Finfin børstis der Robban.

Her har man vært borte og spist kongelig pinnekjøtt en kveld og kommer hjem til denne fantastiske stemningen på forumet. Kunne nesten tro at alle truffet verdens feiteste sulphureaklekking simultant. Hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil vel bare blydelen synke under flua som en kjøl, siden tubedelene henger løst..

Gary Lafontaine hadde en mark flua av marabou, som var balansert av oppdrift og vekt.

Brukte celleplast i den.

Tror kanskje det er veien å gå, Nico var vel inne på det :)

Ser også for meg en variant med mye oppdrift til nattfiske med synkliner, tror nok at en orm som ligger å vrir seg i overflaten vil friste sjøørreten over evne!

Robban, kul video og duppstopper trikset er jo meget fint!

Lukter jeg en gjeddevariant etterhver <<l

Ringer deg i løpet av dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare for å komme med et allerede utprøvd forslag: Finnes en god del som "mekker" små wobblerskjeer på fluene sine !? Fortygning skaper ikke gange, den ødelegger gange (unntak med eks. lang hale og kulehode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon Robban  <<l

Begynner å ligne noe dette og som Tony skriver tror jeg kombinasjonen av oppdrift og vekt kan bli livsfarlig. Skal surre opp og se om jeg får til noe i helgen selv :) Et annet aspekt er at den ikke blir for tung eller fanger for mye vind (for stor) slik at den fungerer til praktisk kasting. Har noen tanker både rundt materialer og annet smaskens som jeg håper jeg får kjørt en runde med på søndag ;)

Woblerskje fungerer fint det også Pål, kombinert med oppdrift så får man stigende gange i fri flyt og nedgående på inntrekk. Er bare å legge en løkke med mono i front og fylle med en film av UV o.l. Men kunsten er å få til den svingende horisontale gangen når børstemarken åler seg oppunder vannfilmen slik den gjør under sverminger. Er ymse hylser og propeller som sikkert kan raskes frem fra lakseutstyret for å se hvordan det slår ut. Tror jeg må en tur innom panduro i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med et allerede utprøvd forslag: Finnes en god del som "mekker" små wobblerskjeer på fluene sine !? Fortygning skaper ikke gange, den ødelegger gange (unntak med eks. lang hale og kulehode)

Jo det kan være en løsning, jeg har postet en ok måte å lage slike lepper på i en tråd jeg har om fluebinding her inne. Men den er ikke oppdatert på lenge :P

Enig i det med fortyngning, og den må isåfall utlignes på en eller annen måte.

Om noe i en flue drar den hver sin vei, så er man ofte langt på vei til mye liv.

Om man binder den av materialer som reagere på den manipulasjonen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon Robban  <<l

Begynner å ligne noe dette og som Tony skriver tror jeg kombinasjonen av oppdrift og vekt kan bli livsfarlig. Skal surre opp og se om jeg får til noe i helgen selv :) Et annet aspekt er at den ikke blir for tung eller fanger for mye vind (for stor) slik at den fungerer til praktisk kasting. Har noen tanker både rundt materialer og annet smaskens som jeg håper jeg får kjørt en runde med på søndag ;)

Woblerskje fungerer fint det også Pål, kombinert med oppdrift så får man stigende gange i fri flyt og nedgående på inntrekk. Er bare å legge en løkke med mono i front og fylle med en film av UV o.l. Men kunsten er å få til den svingende horisontale gangen når børstemarken åler seg oppunder vannfilmen slik den gjør under sverminger. Er ymse hylser og propeller som sikkert kan raskes frem fra lakseutstyret for å se hvordan det slår ut. Tror jeg må en tur innom panduro i dag ;)

Men den dykkeskjeen som jeg og du også mener Lars, så får den ingen særlig nedadgående bevegelse. Men bevegelsen kommer horisontalt, men den er ganske kravstor til en lett og luftig flue da. Og den klarer ikke å drive en zonker f.eks.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14073.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon Robban  <<l

Begynner å ligne noe dette og som Tony skriver tror jeg kombinasjonen av oppdrift og vekt kan bli livsfarlig. Skal surre opp og se om jeg får til noe i helgen selv :) Et annet aspekt er at den ikke blir for tung eller fanger for mye vind (for stor) slik at den fungerer til praktisk kasting. Har noen tanker både rundt materialer og annet smaskens som jeg håper jeg får kjørt en runde med på søndag ;)

Woblerskje fungerer fint det også Pål, kombinert med oppdrift så får man stigende gange i fri flyt og nedgående på inntrekk. Er bare å legge en løkke med mono i front og fylle med en film av UV o.l. Men kunsten er å få til den svingende horisontale gangen når børstemarken åler seg oppunder vannfilmen slik den gjør under sverminger. Er ymse hylser og propeller som sikkert kan raskes frem fra lakseutstyret for å se hvordan det slår ut. Tror jeg må en tur innom panduro i dag ;)

Men den dykkeskjeen som jeg og du også mener Lars, så får den ingen særlig nedadgående bevegelse. Men bevegelsen kommer horisontalt, men den er ganske kravstor til en lett og luftig flue da. Og den klarer ikke å drive en zonker f.eks.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14073.0

Der har du den vettu ;)

Ja, den gir nok ikke veldig mye nedadgående, ikke når den er såpass smal i allefall. vil anta den da slår ut mer på den horisontale gangen ja :) Men det er viktig at det ikke blir for komplekst å binde, så det å finne et enkelt og godt oppsett er det viktigste i mine øyne ;) Må jeg legge ned en time pr. flue så blir det neppe mange av dem  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanon Robban  <<l

Begynner å ligne noe dette og som Tony skriver tror jeg kombinasjonen av oppdrift og vekt kan bli livsfarlig. Skal surre opp og se om jeg får til noe i helgen selv :) Et annet aspekt er at den ikke blir for tung eller fanger for mye vind (for stor) slik at den fungerer til praktisk kasting. Har noen tanker både rundt materialer og annet smaskens som jeg håper jeg får kjørt en runde med på søndag ;)

Woblerskje fungerer fint det også Pål, kombinert med oppdrift så får man stigende gange i fri flyt og nedgående på inntrekk. Er bare å legge en løkke med mono i front og fylle med en film av UV o.l. Men kunsten er å få til den svingende horisontale gangen når børstemarken åler seg oppunder vannfilmen slik den gjør under sverminger. Er ymse hylser og propeller som sikkert kan raskes frem fra lakseutstyret for å se hvordan det slår ut. Tror jeg må en tur innom panduro i dag ;)

Men den dykkeskjeen som jeg og du også mener Lars, så får den ingen særlig nedadgående bevegelse. Men bevegelsen kommer horisontalt, men den er ganske kravstor til en lett og luftig flue da. Og den klarer ikke å drive en zonker f.eks.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14073.0

Der har du den vettu ;)

Ja, den gir nok ikke veldig mye nedadgående, ikke når den er såpass smal i allefall. vil anta den da slår ut mer på den horisontale gangen ja :) Men det er viktig at det ikke blir for komplekst å binde, så det å finne et enkelt og godt oppsett er det viktigste i mine øyne ;) Må jeg legge ned en time pr. flue så blir det neppe mange av dem  ;D

Jeg tror nok ikke den leppa er tingen for den flua her. Den vil aldri kunne drive en så stor flue godt nok..

Kanskje en annet type leppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne man hatt noen deler kobbertube som fortyngning? Da kunne man variert tyngdepunktet. Jeg er totalt ukjent med tuber, så det er kanskje et dumt forslag.

Kunne også være interessant med multifilament fra ende til annen (muligens det som har blitt gjort her) men med en parallell strikk inni (som vel Marbakken var inne på), litt kortere enn multien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Kanon Robban  <<l

Begynner å ligne noe dette og som Tony skriver tror jeg kombinasjonen av oppdrift og vekt kan bli livsfarlig. Skal surre opp og se om jeg får til noe i helgen selv :) Et annet aspekt er at den ikke blir for tung eller fanger for mye vind (for stor) slik at den fungerer til praktisk kasting. Har noen tanker både rundt materialer og annet smaskens som jeg håper jeg får kjørt en runde med på søndag ;)

Woblerskje fungerer fint det også Pål, kombinert med oppdrift så får man stigende gange i fri flyt og nedgående på inntrekk. Er bare å legge en løkke med mono i front og fylle med en film av UV o.l. Men kunsten er å få til den svingende horisontale gangen når børstemarken åler seg oppunder vannfilmen slik den gjør under sverminger. Er ymse hylser og propeller som sikkert kan raskes frem fra lakseutstyret for å se hvordan det slår ut. Tror jeg må en tur innom panduro i dag ;)

Men den dykkeskjeen som jeg og du også mener Lars, så får den ingen særlig nedadgående bevegelse. Men bevegelsen kommer horisontalt, men den er ganske kravstor til en lett og luftig flue da. Og den klarer ikke å drive en zonker f.eks.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14073.0

Der har du den vettu ;)

Ja, den gir nok ikke veldig mye nedadgående, ikke når den er såpass smal i allefall. vil anta den da slår ut mer på den horisontale gangen ja :) Men det er viktig at det ikke blir for komplekst å binde, så det å finne et enkelt og godt oppsett er det viktigste i mine øyne ;) Må jeg legge ned en time pr. flue så blir det neppe mange av dem  ;D

Jeg tror nok ikke den leppa er tingen for den flua her. Den vil aldri kunne drive en så stor flue godt nok..

Kanskje en annet type leppe :)

Er vel kun et spørsmål om fasong og vinkel det vel....

Ved å bruke ledd av koppertube, vil man fort få en litt guffen flue og kaste med, hvis det blir for mange ledd i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...