Gå til innhold

Mine favoritt sjøørretfluer....


nox

Anbefalte innlegg

Kanon Robban  <<l

Begynner å ligne noe dette og som Tony skriver tror jeg kombinasjonen av oppdrift og vekt kan bli livsfarlig. Skal surre opp og se om jeg får til noe i helgen selv :) Et annet aspekt er at den ikke blir for tung eller fanger for mye vind (for stor) slik at den fungerer til praktisk kasting. Har noen tanker både rundt materialer og annet smaskens som jeg håper jeg får kjørt en runde med på søndag ;)

Woblerskje fungerer fint det også Pål, kombinert med oppdrift så får man stigende gange i fri flyt og nedgående på inntrekk. Er bare å legge en løkke med mono i front og fylle med en film av UV o.l. Men kunsten er å få til den svingende horisontale gangen når børstemarken åler seg oppunder vannfilmen slik den gjør under sverminger. Er ymse hylser og propeller som sikkert kan raskes frem fra lakseutstyret for å se hvordan det slår ut. Tror jeg må en tur innom panduro i dag ;)

Men den dykkeskjeen som jeg og du også mener Lars, så får den ingen særlig nedadgående bevegelse. Men bevegelsen kommer horisontalt, men den er ganske kravstor til en lett og luftig flue da. Og den klarer ikke å drive en zonker f.eks.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14073.0

Der har du den vettu ;)

Ja, den gir nok ikke veldig mye nedadgående, ikke når den er såpass smal i allefall. vil anta den da slår ut mer på den horisontale gangen ja :) Men det er viktig at det ikke blir for komplekst å binde, så det å finne et enkelt og godt oppsett er det viktigste i mine øyne ;) Må jeg legge ned en time pr. flue så blir det neppe mange av dem  ;D

Jeg tror nok ikke den leppa er tingen for den flua her. Den vil aldri kunne drive en så stor flue godt nok..

Kanskje en annet type leppe :)

Er vel kun et spørsmål om fasong og vinkel det vel....

Ved å bruke ledd av koppertube, vil man fort få en litt guffen flue og kaste med, hvis det blir for mange ledd i allefall...

Jeg har forsket ganske mye på denne leppa, og det ligger helt klare begrensninger i den.

Om man skulle lage en som passet til denne flua, så tror jeg den ville bli svært stor og for dominerende.

Men man kan jo førsøke, jeg syns den gir best effekt på mindre, lette og svært sparsomme fluer :)

Kobbertuber tror ikke jeg heller er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin kreativitet her nå og artig at det virker til å skape engasjement :-) Litt historikk bare: Fluekonseptet med koblede enkelttuber er selvsagt ikke nytt. Jeg så det først bekrevet i Thomas Vinge sin bok Havørred på kysten som kom ut i to bind rundt årtusenskiftet om jeg ikke husker feil. Nå var det vel imidlertid ikke han som hadde kommet på det om jeg husker riktig, men den sto nå iallefall beskrevet og avbildet i boken hans. Det var forsåvidt ikke så viktig, men likevelø et tydelig tegn på at det neppe er på fluemønsterfronten man kan revolusjonere sjøørretfisket.

Mine erfaringer etter å ha gjort noen spede forsøk men denne flua rundt årtusenskiftet tilsier at den tilførte lite nytt ut over det rent konseptuelle. Ikke var den spesielt bevegelig heller, men kanskje noen av de ideene som har kommet opp her kan hjelpe på det?

De få gangene jeg har truffet skikkelige børstemarksverminger har jeg ikke opplevd at ørreten har blitt selektiv på dem. Auren har med dødsforakt kastet seg over nær sagt hvilken som helst flue og da finner jeg liten grunn til å knyte på ei svær "lofse" som er tungvind å kaste og i tillegg kan ha en viss skremmeeffekt i nedslaget på overflatenær sjøaure. Det viktigste vil etter min oppfatning alltid være å finne fisken, og det gjør man ved hjelp av kunnskap om ulike næringsemners adferd og forekomst til ulike årstider, sjøaurens preferanser osv osv og det er her man har størst utviklingspotensiale som sjøørretfisker. Ikke bare finn fisken, men forstå hvorfor den er der akkurat da :). Derfor er det som jeg har sett flere være inne på; ingenting som slår lokalkunnskap.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sjelden vekt på tuber, bruker heller synkeline. NB. dette er ikke mine fluer, bare en illustrasjon. Tubefluer i sjøen har, som du sikkert vet, vært brukt leeeenge....

Par andre godfluer--- Hvit wooly er jo en ræcer på havabbor også :)

NB. Nok engang, beklager litt rufsete og tildels gamle bilder :)

post-0-13949893969501_thumb.jpg

post-0-13949893969891_thumb.jpg

post-0-1394989397037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et lite sidespor ang. tubefluer:

Når man fisker med korte tuber med lang vinge a la Marbakken sin superflue, hvordan monterer man kroken? Skal den henge rett i bakkant av flua? Er det mulig å bruke f.eks. duppstopper for å låse kroken lenger bak, eller vil denne gli?

Jeg stikker alltid kroken inn i tuba, men det er meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespor ang. tubefluer:

Når man fisker med korte tuber med lang vinge a la Marbakken sin superflue, hvordan monterer man kroken? Skal den henge rett i bakkant av flua? Er det mulig å bruke f.eks. duppstopper for å låse kroken lenger bak, eller vil denne gli?

Jeg stikker alltid kroken inn i tuba, men det er meg :)

Hvilken type enkeltkrok anbefaler du, er det de korte tubekrokene eller har du andre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et lite sidespor ang. tubefluer:

Når man fisker med korte tuber med lang vinge a la Marbakken sin superflue, hvordan monterer man kroken? Skal den henge rett i bakkant av flua? Er det mulig å bruke f.eks. duppstopper for å låse kroken lenger bak, eller vil denne gli?

Jeg stikker alltid kroken inn i tuba, men det er meg :)

Hvilken type enkeltkrok anbefaler du, er det de korte tubekrokene eller har du andre løsninger?

Bruker i grunn det jeg har for hånden. De skal være saltvannsbestandig og ha rett krokøye i allefall. Brukt mye Mustad saltvannskroker. Var sponsa fra de før, og etter noen fabrikkbesøk har jeg LITT krok liggende :) gitt bort noen tusen til foreninger og nebegynnere også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med "ny tenking"! Flott gange robban!

He he ja den gikk fint den ;D ;D

Børstemark tilside så åpnet det seg opp mange tanker som Tony nevnte om gjedde, gjørs og abbor osv osv åsså.

Synkeline og foam hode(kanskje en tung midtdel) på tidlig fiske etter gjørme-arter fffish.

Igleimmitasjon i godvannene på gransåsen:o :o

Saktefiskende etter gjørs som notorisk smånapper i halen på flua.

Tidlig(saaaaaaaaaaaaaaaaakte)fiske etter gjedde :-X :-X

Takk til Marekatten for tankespinn <<l <<l <<l;) ;)

Sånn for sikkerhetsskyld til marbakken :-* :-*  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt kul børstemark Robban.

Jeg har prøvd å få dem til å åle seg horisontalt. Hva tror dere om følgende, ekstremt enkle mønster:

1. Skrell bort halvparten av en tube og bøy halvdelen.

2. Fest kaninstrip (som man kanskje har fjernet 1/3 av på langs), la "skjeen" peke sideveis nedover.

Ferdig

Mine tester i vasken sier at det kan se ut til å funke. Kanskje ikke så lurt å ha dem altfor lange, ettersom kroken vil henge helt fremme. Disse børstemarkene går dog rett under overflaten, dybde blir fullstendig opp til snøre e.l. Potensielt giftige i mørket.

[attachthumb=1]

- Erlend

post-37713-13949893973296_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kutte tuben for å få wobbler effekt har jeg sett en gang før, men du gjør det mye bedre. Har du testet det? Hvis børstemarken får en uregelmessig gange så er det perfekt. Da får man en "apex" effekt på flua. Mange mener jo at sluker eller wobblere som går uregelmessig er best. Spennede var det iallefall.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å kutte tuben for å få wobbler effekt har jeg sett en gang før, men du gjør det mye bedre. Har du testet det? Hvis børstemarken får en uregelmessig gange så er det perfekt. Da får man en "apex" effekt på flua. Mange mener jo at sluker eller wobblere som går uregelmessig er best. Spennede var det iallefall.

:) :)

Jeg har ikke testen den utenfor vasken enda, men der så den ut til å oppføre seg ganske ekte og uregelmessig som du sier. Det så ut som små variasjoner i "inntrekk" hadde stor påvirkning. Hvis det ikk er er dommedag i morgen også får jeg løpe ned en tur på kaia og lempe den uti for en ekte test. Bandt meg tre stykker med litt variasjon i skjeretning. Gav den ene en ekstra skje litt lenger bak, men dette så bare ut til å motvirke den kule ålegangen fra skje nummer én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...