Gå til innhold

Hvor mye mer sjørøye var det egentlig før i tida?


storlange

Anbefalte innlegg

Hei har fiska en god del og fått noen sjørøyer, men hører stadig om storfangstene før i tida, noen som egentlig vet om det var så mye mer å få fra 80 åra og bakover til århundreskiftet..

Noen som fikk noe i sommer ?

Selv fikk jeg noen få, men var kjempe fornøyd med fangsten.  :) men plassen er litt til venstre og og litt fram.. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan det var for 30 år siden, men antakelig langt bedre enn nå  ;)

Fisket sjørøye i reisaelva fra 2002-2007 . . . De tre-fire første årene var det knallbra, men i 2007 fikk vi nesten ikke røye, selv på de beste plassene. Fra 2008 ble røya fredet både i reisa og de fleste andre elver i troms/finnmark, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som påvirker bestanden, det er jo ikke annet enn slik mark i overbefolka vann fks. Det er helt naturlig og sjørøya sin nedgang menes i første rekke å skyldes mer konkurranse fra laks og spesielt sjøørret, varmere vann som direkte påvirker hvorvidt parren smoltifiseres.

Det er trist, men virker som det kan være bedring, salangen tok et tonn i år med sjørøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjørøye var veldig vanlig før og min oldefar fisket den på garn på steder den kun er sporadisk.....I den ene elva jeg fisker i tok de sinnsyke 2200 kg i på 60 tallet og det var nok ikke god rapportering den gang.

Sjørøya havnet også som bifangstunder loddefisket. Det var mengder og i den elva som jeg snakker om ble vissynok hele bestanden desimert på denne måten. Bestanden falt rett ned. Tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at endring i vandringsmønter er en viktig årsak til redusert fangst.

Det gjelder de elvene jeg har fisket siden 80tallet.

Mye sjørøye da, 90 tallet også. Store stimer.

En av elvene er en naturlig kald elv hvor hovedandelen av vannet er et naturlig kaldt oppkom.

Det er ingen bre tilknyttet til den elva.

Men så en sesong etter godt fiske sesongen før, så var det ingen sjørøye på elva.

Alle kom opp under og etter elgjakta.

Akkurat like mye fisk som før og slik har det vært siden da.

Det blir ikke tatt sjørøye, fordi den kommer opp etter sesongslutt.

En viss nedgang har det jo vært, men jeg syns ikke den er like drastisk som mange mener..

På 2000 tallet så fikk vi ofte sjørøye i sjøen under sjøørret fiske.

Selv midtvinters.

Det er jo ikke så rart med tanke på vanntemperatur da, men det har nesten aldri skjedd før.

Flere munningsområder som ble brukt som beiteområder for sjørøye, men som ikke hadde noen oppgang å snakke om, ble helt fisketomme. Det var ikke sjørøye å se, dette var steder som f.eks sesongen før kunne gi 20-25 fisk på en kveld.

Så noe skjedde, nesten over natten.

Den er ikke så veldig stedbunden heller, og fisk merket i Alta kunne bli tatt i sør Troms f.eks.

Jeg tror det må forskes mer på sjørøye rett og slett, den må forstås bedre for å kunne si hva som er skjedd.

Men det skjer vel neppe i Norge da..

Jeg skriver selvfølgelig bare de erfaringene jeg og mine venner har gjort i en ganske lang periode, og sjørøyefiske var mitt favorittfiske i mange år..

Det er ingen harde påstander, heller bare observasjoner gjort av sjørøye fiskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

hallo!

kan si meg enig med tony her. har faktisk sett en bra økning de siste årene i "min" elv her oppe i nord. fra jeg begynte å fiske i elva for en 10-12 år siden og frem til i dag. men i ett annet vann nærmere tromsø, har det vært en drastisk nedgang. tror garnfiske av grunneiere har mye å si i det vannet der da det ligger nært vei. i år var elva mi i perioder full av til dels veldig stor sjørøye. opp mot 2-3 kg. alle jeg fikk i år var over 1kg og større.i fjor var det motsatt med få fisk over 1kg og flere i sjiktet under.tror att det er mye feilvandring frem og tilbake i mellom to elver i samme fjordsystem som har/har hatt tildels veldig  gode bestander. mulig det er samme stamme som fordeler seg i de to elvene når gyting nærmer seg siden de ligger så nært hverandre. må nevne att elva mi også huser en stamme av meget grov sjøørret  8).

villlaksen er nesten fraværende, men en del oppdrettslaks. vet ikke sikkert, men tror det er sånn att sjøørret/laks og sjørøye bruker forskjellige plasser i elva til gyting,men laks og sjøørret kriger om de samme gytegrunnene.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er i grunn rart at det ikke finnes mer viten om denne arten, interessante erfaringer. Det med vandringer og endringer i de fks. Røyesmolt som lever opp i elv vil tape mot ørret og laks. Og de fleste vassdrag med sørøye har en innsjø.

Men det er også de som ikke har innsjø og det er rene elvebestander av sjørøye, det er i disse nedgangen gjerne har vært størst.

Lurer på hva den faktiske norgesrekorden er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

norgesrekorden er jo på 2,6 kg ;D, men den faktiske er nok bra mye høyere. har kompiser som har fått sjørøye som var mye nærmere 4kg en 3 for å si det sånn. tatt i stabburselva på slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. har hørt om sjørøyefangster på 5 og mere. kan jo bare se til canada og grønnland med de fantastiske sjørøyene som er der. 8-9 kg er jo ikke uvanlig. prata med en forsker i fjor som hadde sett sjørøye i min elv under snorkling ned elva på høsten, som han anslo til over 5 kg. og den var ikke aleine 8). har selv sett røye i nerenden av stabburselva som holdt "lakse størrelse". men igjen på begynnelsen av 90 tallet. bestanden i stabburselva er nok mye borte pga selbestanden i posangerfjorden. det er observert hundrevis av sel i perioder. sel er sett nesten oppe ved stabbursdalen camping. de karan der "rydder" for opp i en sjørøyebestand :-[.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

noen er det vel som jakter, men etter det jeg hørte den gangen var att de fikk bare ta ut noen få dyr. det hjelper jo ikke akkurat på å ta ut 10 dyr når bestanden er på 3-4 hundre  ??? ???. har ikke vært der oppe på årevis, så jeg vet rett og slett ikke hvordan det er nå. sjørøya er vel enda fredet. dro kun til stabburs for røya sin del, er ikke så sugen på laksefiske.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tydelig at fisken har mange farer rundt seg, men det var vel sel før i tida også, og garna sto vel tett ?

Kan det hende at tidlig vandrerene er blitt fiska ut, og  at de sjørøyene som går opp senere er "spart" ,,

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2012/780.pdf

Her har du litt lesestoff om Røya. Ut i fra de fleste fellefangstene i dette prosjektet så viser det at Røya ikke kommer spesielt seint. Og da spesielt ikke de med litt størrelse som de fleste av oss er ute etter.

Sjøl har jeg aldri opplevd skikkelig bonanza tilstander på Sjørøya, men hatt noen gode døgn i blandt annet Veidneselva. Da blei det vel fanget mere Røye der på ett døgn enn fellene gjorde i hele fjor. Tragisk med en slik kollaps.

Personlig trur jeg fugl er mye værre for Røya enn Sel . Sett en stor økning av Skarv og Laksender i Nord de siste 10 årene. De lokale i "min" elv snakket om over 100 laksender i utløpet av elva på våren i fjor.

I tillegg har det blitt flere store Skarvkolonier i mange av fjordene

Når det gjelder gamle fangster så var det helt drøyt, det var rein matauk og folk kom ned med fulle sekker etter ei natt i elva. Fangster på 50 fisk var ikke uvanlig.

Men de fisket da som regel i August og da beskattet den " mindre" Røya og gjorde nok ikke så stor skade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har lest den og flere andre rapporter. Synes likevel det er underlig at bestanden er gått ned, har det ikke alltid vært predatorer, både fugl og sel, men kanskje burde man holdt nede disse bestandene noe.

Det med at det ble fiska mer i august tidligere er interessant. Da tenker du at de store ble spart i større grad, kan jo tenkes at dette har betydning.

Får håpe sjørøya blir mer tallrik igjen, har fefo mulighet til å sette inn tiltak, tenker på å skyte fugl mm og hva med fisketrapper.

det som jeg har hørt er at det er mye garn som settes etter i nærheten av munningene på øde plasser, skjønner jo at folk vil fortsette med dette, men dersom de bremser litt, kan det kanskje spare en del fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo!

kan si meg enig med tony her. har faktisk sett en bra økning de siste årene i "min" elv her oppe i nord. fra jeg begynte å fiske i elva for en 10-12 år siden og frem til i dag. men i ett annet vann nærmere tromsø, har det vært en drastisk nedgang. tror garnfiske av grunneiere har mye å si i det vannet der da det ligger nært vei. i år var elva mi i perioder full av til dels veldig stor sjørøye. opp mot 2-3 kg. alle jeg fikk i år var over 1kg og større.i fjor var det motsatt med få fisk over 1kg og flere i sjiktet under.tror att det er mye feilvandring frem og tilbake i mellom to elver i samme fjordsystem som har/har hatt tildels veldig  gode bestander. mulig det er samme stamme som fordeler seg i de to elvene når gyting nærmer seg siden de ligger så nært hverandre. må nevne att elva mi også huser en stamme av meget grov sjøørret  8).

villlaksen er nesten fraværende, men en del oppdrettslaks. vet ikke sikkert, men tror det er sånn att sjøørret/laks og sjørøye bruker forskjellige plasser i elva til gyting,men laks og sjøørret kriger om de samme gytegrunnene.

bent

Hva heter den elva (den du beskriver som "min") du snakker om? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...