Gå til innhold

Egnet som bålkjele?


Kim W

Anbefalte innlegg

Er denne kaffekjelen egnet som bålkjele?

"Monashee Kaffekjele er en stor og god kaffe kjele på 1.4 liter.

Kjelen er laget i hardanodisert aluminium, noen som gjør en meget lett og solid.

Kaffekjelen har nedfeldbart håndtak."

Link til produktet : http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/Monashee-kaffekjele-1%2C4l/p/1068703_1_Style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. :)

Stikker innom XXL og bytter til denne på linken under jeg, må jo returnere den jeg fikk derfra likevel.

http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/B%C3%A5lkjele-1%2C5l/p/1043961_1_Style

Hvis du kun skal bruke den til bålkjele er vel kobber ok. Skal du kombinere med primus anbefaler jeg aluminium. Kobberkjelen blir mye mer tungkokt på primus etter bruk på bål. Har to stykk liggene pga "lang koketid". God jul....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett trangiasett med rødsprittbrenner også, men det blir ikke samme sjarmen som å koke kaffe rett på bålet. En bålkjele er det som skal til for at jeg skal få dratt den late røven min opp av sofa'n og inn i skauen en tur. ;D

Slapp av Kim.  :)

Alt kan brukes som bålkjele,den på bildet så da helt grei ut. <<l

Vekt og volum er viktigste ingridienser.Bør ikke veie mer enn 30 gram og ta minst 3 liter. ;D

Takker for alle svar. :)

Stikker innom XXL og bytter til denne på linken under jeg, må jo returnere den jeg fikk derfra likevel.

http://www.xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler-og-bestikk/B%C3%A5lkjele-1%2C5l/p/1043961_1_Style

Det fornuftige med den er ikke kobberet,men at den har 2 hanker.Gjør det mye lettere å henge i balanse på kvist over bålet. <<l

Når det gjelder sot i bunnen pusses det av mot elvegrusen av og til.

Kan også settes i fuktig/våt kaffegrut(du har kaffegrut?) hjemme etter endt sessong eller ved behov,det løser opp soten og gjør det lettere å få den av.Puss forsiktig med litt grov stålull,de tåler det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte under min tidlige oppvekst at kobberkjeler som ble brukt til mat og drikke skulle være fortinnet innvendig - i følge bestemor var det ikke bra å bruke kobberkjeler til slikt - hadde noe å gjøre med at kobberforbindelser var /er giftige..

Og jeg husker at vi hadde et par kaffekjeler i stabbuert - de var ikke i bruk lenger - de var fortinnet innvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare en gammel fiskebolleboks jeg har festet en ståltråd i toppen som hank. Alt annet blir for jålete for meg.

Skal jeg finne en gammel fiskebolleboks må jeg ty til søppeldynga, og til det er jeg for jålete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kjelen hadde 30 års jubileum i høst. Øst-tysk opphav, kjøpt på OBS til kr. 17. Med hjemme kone, små barn og lån ble den valgt, selv om Trangia til kr. 35 fristet mer. Er det eneste turutstyret som har overlevd 30 år i tro tjeneste.

post-3766-13949894205521_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en slik eagle produkts kjele til jul for noen år siden. Har brukt den en gang! Det er jo helt håpløst å få ut gruten av den. Vanskelig å rengjøre. Skjønner ikke hvorfor den er designet slik? Eneste fordelen som jeg kan se med det lille lokket er at den har større sjanse for å "berge seg" om den skulle gli litt på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...