Gå til innhold
  • 0

Mulig å fiske tørt nå?


Øyvind S

Spørsmål

Hei.

Jeg er relativt fersk med fluefiske. Startet på sensommeren i år og fikk liksom aldri muligheten til å få fisket noe særlig da jeg det ble mer kastetrening enn fiske.

Det er fult mulig jeg er helt idiot nå men jeg må spørre. Vet av ei lita elv i nærheten som ofte er isfri selv når det er ganske kaldt. Så jeg lurer på om det finnes noen muligheter for at det klekke f.eks fjærmygg der nå på vintern?(Trondheim) F.eks som nå i natt er det jo hele 7 varmegrader ute.

Er jeg bare desperat nå ? det er alt for lenge til våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei.

Jeg er relativt fersk med fluefiske. Startet på sensommeren i år og fikk liksom aldri muligheten til å få fisket noe særlig da jeg det ble mer kastetrening enn fiske.

Det er fult mulig jeg er helt idiot nå men jeg må spørre. Vet av ei lita elv i nærheten som ofte er isfri selv når det er ganske kaldt. Så jeg lurer på om det finnes noen muligheter for at det klekke f.eks fjærmygg der nå på vintern?(Trondheim) F.eks som nå i natt er det jo hele 7 varmegrader ute.

Er jeg bare desperat nå ? det er alt for lenge til våren...

Hvis det er åpent vann må du bare ut og prøve! Steinfluer kan vel dukke opp i isødet?

Desperat du? Jeg fisker tørt hjemme i stua 8)

Hadde det ikke vært for kulingen og et snev av influensa, hadde jeg rigget meg for fluekasting når dagslyset nærmer seg.... Har nemlig funnet fram en #5 kombo som må testes ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Prøv under vann! Buzzere, små/større nymfer, gjerne med kulehode.

Les deg opp litt på kortlinefiske (kortlinetråden her er veldig god læring). Dette er et veldig morsomt, lærerikt og effektivt fiske på vinteren :-) merk deg de navnene i den tråden. Der ligger det mye kunnskap!

Så er det selvfølgelig bare å spørre i vei dersom du lurer på noe.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=13982.0

Ser at du vil fike tørt. Men det kan du gjøre når/hvis det begynner å vake ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fult mulig, tok min føtste på tørt 4 januar i år. Men det blir med

Fisker på rundt 100 gram. Tror nok de største fiskene beiter under

Overflaten.  Så lenge det er vindstille så klekker det fjærmygg, så det

Er bare å finne frem stangen å prøve:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

under hvilke forhold burde jeg prøve meg da?

Vindstille?

Regn?

Sol?

overskyet?

soloppgang, solnedgang eller midt på dagen?

Plussgrader? isåfall, hvor varmt?

Rett etter ei regnskur kanskje?

Skal ta noen turer i småelva fremover å speide etter vak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

under hvilke forhold burde jeg prøve meg da?

Vindstille?

Regn?

Sol?

overskyet?

soloppgang, solnedgang eller midt på dagen?

Plussgrader? isåfall, hvor varmt?

Rett etter ei regnskur kanskje?

Skal ta noen turer i småelva fremover å speide etter vak :)

Vindstille og plussgrader. Gjerne mørkt og regntungt, men vind og temp er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I dag var siste dagen med plussgrader på en stund og tok en tur siste timen med dagslys for å ta en titt igjen. Denne gangen så jeg faktisk 3-4 vak samma plassen iløpet av et par minutter. Så aldri fisken, men så vakringene. Virket som den muligens tok noe like under overfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I dag var siste dagen med plussgrader på en stund og tok en tur siste timen med dagslys for å ta en titt igjen. Denne gangen så jeg faktisk 3-4 vak samma plassen iløpet av et par minutter. Så aldri fisken, men så vakringene. Virket som den muligens tok noe like under overfalten.

Myggpupper ? ;)

Kan fiske tørt(hvis du må) selv om minusgradene kommer tilbake,været blir jo ofte bedre(sol)og fjærmyggen kan sette i gang så lenge det er isfritt.Den vet ikke at det kan være kuldegrader i lufta. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I dag var siste dagen med plussgrader på en stund og tok en tur siste timen med dagslys for å ta en titt igjen. Denne gangen så jeg faktisk 3-4 vak samma plassen iløpet av et par minutter. Så aldri fisken, men så vakringene. Virket som den muligens tok noe like under overfalten.

Myggpupper ? ;)

Kan fiske tørt(hvis du må) selv om minusgradene kommer tilbake,været blir jo ofte bedre(sol)og fjærmyggen kan sette i gang så lenge det er isfritt.Den vet ikke at det kan være kuldegrader i lufta. <<l

Sto en gang og fisket tørt på harr som vaket på fjærmygg i 10 minus.

Null stress for fisk og mygg, problemet var bare att snøret, ringer og den "tørre" myggen min frøys til is  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var ute igjen i dag og gikk tur langs elva. Så 2-3 vak på kulpen jeg hadde sett vak i går også. Men var dårlige kastemuligheter. Gikk lenger nedover elva til neste kulp. Så et vak der med engang. Like etter enda et. Samtidig så jeg mitt første head and tail like vedsiden. plutselig var det 3 fisker (tror jeg) som hadde ca 10 vak iløpet av 1-2 minutter. Jeg snudde og løp til bilen, kjørte hjem, fant fram utstyret som var pakket bort for vinteren og dro tilbake i all hast.

Var vel tilbake etter ca en times tid. Men jeg rigget opp ustyret så jeg 3 vak. Når ustyret endelig var klart ble det helt stille. var stille over 10 minutter og begynte å få en kamp med dagslyset. Tenkte da at det hele var over og gikk over til litt kastetrening istedet. Tok også en tur ut med vaderne og sjekket isen i kulpen. Foruten de ytterste 20 cm var den trygg. Gikk meg så en tur for å gi området litt ro i håp om at det ble action igjen når jeg kom tilbake. Fortsatt stilt og jeg øvde litt til på kasting. Når skumringen begynte bestemte jeg meg for å pakke sammen.

Når jeg nesten var ferdig med å pakke sammen så jeg plutselig et par vak til. Vurderte om jeg skulle dra fram ustyret igjen men tenkt at d muligens kun var et par vak, og at d ble mørkt snart uansett. Akkurat i det jeg bestemte meg for å gå satt det igang en skikkelig vakfest og jeg bestemte meg for å gi det et forsøk. Nå kunne jeg jo liste meg ut på isen. Tenkte å legge snøret til kanten av isen og bare la fortomen gli ut på vannet. Var en fin plan, men i virkeligheten kastet jeg over hele det åpne vannet og over på den andre siden :P jaja, det blåste jeg det tenkte jeg. Men ikke lenge etter startet de å vake igjen. Da satt jeg fast flua i isen. Og slik fortsatte det og de ble mørkere og mørkere. Jeg så ikke lenger flua, heller ikke fortommen. I tillegg hadde jeg bare palmermygg, men er rimelig sikker på at den tok myggpuppe. Kun noen få vak jeg så bobler i vaket. Fortommen var vel også for kort. Så med dagslys, myggpuppe, ferdigheter til å kaste med lengre fortommen så har jeg helt sikkert hatt fast fisk i dag. Men kunnskapene strakk ikke til. Men det er ok, beste dagen på lenge. Så sikkert over 50 vak i dag :)

Og ikke minst, jeg lærte mye nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var ute igjen i dag og gikk tur langs elva. Så 2-3 vak på kulpen jeg hadde sett vak i går også. Men var dårlige kastemuligheter. Gikk lenger nedover elva til neste kulp. Så et vak der med engang. Like etter enda et. Samtidig så jeg mitt første head and tail like vedsiden. plutselig var det 3 fisker (tror jeg) som hadde ca 10 vak iløpet av 1-2 minutter. Jeg snudde og løp til bilen, kjørte hjem, fant fram utstyret som var pakket bort for vinteren og dro tilbake i all hast.

Var vel tilbake etter ca en times tid. Men jeg rigget opp ustyret så jeg 3 vak. Når ustyret endelig var klart ble det helt stille. var stille over 10 minutter og begynte å få en kamp med dagslyset. Tenkte da at det hele var over og gikk over til litt kastetrening istedet. Tok også en tur ut med vaderne og sjekket isen i kulpen. Foruten de ytterste 20 cm var den trygg. Gikk meg så en tur for å gi området litt ro i håp om at det ble action igjen når jeg kom tilbake. Fortsatt stilt og jeg øvde litt til på kasting. Når skumringen begynte bestemte jeg meg for å pakke sammen.

Når jeg nesten var ferdig med å pakke sammen så jeg plutselig et par vak til. Vurderte om jeg skulle dra fram ustyret igjen men tenkt at d muligens kun var et par vak, og at d ble mørkt snart uansett. Akkurat i det jeg bestemte meg for å gå satt det igang en skikkelig vakfest og jeg bestemte meg for å gi det et forsøk. Nå kunne jeg jo liste meg ut på isen. Tenkte å legge snøret til kanten av isen og bare la fortomen gli ut på vannet. Var en fin plan, men i virkeligheten kastet jeg over hele det åpne vannet og over på den andre siden :P jaja, det blåste jeg det tenkte jeg. Men ikke lenge etter startet de å vake igjen. Da satt jeg fast flua i isen. Og slik fortsatte det og de ble mørkere og mørkere. Jeg så ikke lenger flua, heller ikke fortommen. I tillegg hadde jeg bare palmermygg, men er rimelig sikker på at den tok myggpuppe. Kun noen få vak jeg så bobler i vaket. Fortommen var vel også for kort. Så med dagslys, myggpuppe, ferdigheter til å kaste med lengre fortommen så har jeg helt sikkert hatt fast fisk i dag. Men kunnskapene strakk ikke til. Men det er ok, beste dagen på lenge. Så sikkert over 50 vak i dag :)

Og ikke minst, jeg lærte mye nytt!

<<l

Gå rett på buzzerfiske du.Tatt fin fisk på buzzere på vestlandet allerede.Det virker også godt i vakperioder. Kan være litt trening,men gøy !

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har faktisk lest en del om buzzer fiske de siste dagene, aldri hørt om det tidligere. skjønne ikke hvorfor jeg har stått å dengt palmermyggen nå :P Selv om det hadde vært fantastisk å fått årets første på tørt så tidlig.

Nå er jo heldigvis dette en tråd i nybegynner forumet så her kommer et par dumme spørsmål.

En buzzer er slik jeg forstått det en imitasjon av en myggpuppe?

Føler meg absolutt ikke klar for å henge opp flere om gangen, så det vil bli med den ene med å starte med. Dette leder meg til neste spørsmål: Kan jeg feste den med vanlig slukknute? Eller må det en løkke til her? Jeg kan faktisk ikke noe annet enn enkel og dobbel slukknute.

Da jeg ikke binder fluer selv enda, lurer jeg på om det finnes en fin "allaround" buzzer som selges på nettet? Isåfall, hvilken anbefales her? Og hvor får jeg kjøpt den?

Skjønner jeg må kjøpe en del buzzere og myggklekkere om jeg skal ha sjangs til å mestre dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har faktisk lest en del om buzzer fiske de siste dagene, aldri hørt om det tidligere. skjønne ikke hvorfor jeg har stått å dengt palmermyggen nå :P Selv om det hadde vært fantastisk å fått årets første på tørt så tidlig.

Nå er jo heldigvis dette en tråd i nybegynner forumet så her kommer et par dumme spørsmål.

En buzzer er slik jeg forstått det en imitasjon av en myggpuppe?

Føler meg absolutt ikke klar for å henge opp flere om gangen, så det vil bli med den ene med å starte med. Dette leder meg til neste spørsmål: Kan jeg feste den med vanlig slukknute? Eller må det en løkke til her? Jeg kan faktisk ikke noe annet enn enkel og dobbel slukknute.

Da jeg ikke binder fluer selv enda, lurer jeg på om det finnes en fin "allaround" buzzer som selges på nettet? Isåfall, hvilken anbefales her? Og hvor får jeg kjøpt den?

Skjønner jeg må kjøpe en del buzzere og myggklekkere om jeg skal ha sjangs til å mestre dette fisket.

Myggpuppe ja. Jeg bruker ikke løkkeknute på dette. Temmelig sikker på de har buzzere i ennever seriøs butikk.

Dette er veldig morro. Lykke til  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar og hjelp i denne tråden. Skal bestille meg noen buzzere, klekkere og enda flere palmermygg (det går en del når man er nybegynner du gitt). Så håper jeg det blir plussgrader igjen snart, kan ser for meg det blir vel mye is i stangringene i -8 grader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Begynn gjerne med en,men hvis du binder en spiss på ca en halvmeter rett i krokbøyen(ha den øverste buzzeren med mothake ;) ),og en ny buzzer i den,blir det ikke så mye vanskeligere,og du øker mulightene for både å prøve forskjellige buzzere og økt fangst. ;)

Myggpupper beveger seg nærmest ikke sidelengs,så tålmodighet ved synkefase og svært sakte inntrekk er mye av nøkkelen.

Og,ikke mist trua,fisken er svært vant til å se myggpupper,det er 50% av maten dens. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...