Gå til innhold

Valg av min første bindestikke


langbein

Anbefalte innlegg

Jeg har et gavekort på nfisk som skal brukes på bindestikke. Dette er min første stikke, men en som jeg av økonomiske grunner ønsker å bruke i flere år.

Jeg har funnet to alternativ som ligger innenfor prisrammen; Dyna-King Kingfisher http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6721/Default.aspx og Anvil Atlas vise http://www.nfisk.no/Nettbutikk/tabid/113/CategoryID/386/Category2ID/429/List/1/Level/2/ProductID/6788/Default.aspx

Noen som har erfaringer, meninger, tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I modsætning til de øvrige, så vil jeg klart anbefale Dyna-King ......., har selv et Dyna-King Professional, som jeg er yderst tilfreds med.

http://www.dyna-king.com/dtl_vises/?id=372&cat_id=4

Efter min mening er kvaliteten på Dyna-King udsøgt fin, og hvis du ikke har true-rotary som et must, så er Kingfisher modellen et ganske fornuftigt stik med gode kæber.

mvh

Allan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anvil leder nok langt i fra når det kommer til kvalitet. Der er nok DynaKing stikka temmelig overlegen. Jeg har brukt begge to som reisestikker og ville helt klart valgt Dynaking. Om du da ikke er nødt til å ha rotaryfunksjon. Uansett er begge bra stikker så du velger ikke feil med noen av de to du har sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer, meninger, tips?

Jeg ville valgt den Anvil stikka.

Siden du spør om meninger så ville jeg heller brukt resterende penga på en meget god trådholder og /eller saks som i min mening er et mye større irritasjonsmoment en smådifferanser på en stikke.

Så lenge kroken sitter så har du mange flere bindefordeler med godt verktøy er min mening <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anvil leder nok langt i fra når det kommer til kvalitet.

Hmmm . . . Hva begrunner du dette med ? Har du opplevd at de har gått istykker for deg, eller andre dårlige erfaringer ?

Spør bare av nysgjerrighet jeg, for jeg har ikke vært i stand til å finne noe galt eller svakheter med de to Anvil stikkene jeg har hatt (Apex og Atlas).

Men jeg håper jo det er seriøs kvalitetsforskjell på stikker til 2000kr kontra stikker til over det dobbelte  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anvil leder nok langt i fra når det kommer til kvalitet.

Hmmm . . . Hva begrunner du dette med ? Har du opplevd at de har gått istykker for deg, eller andre dårlige erfaringer ?

Spør bare av nysgjerrighet jeg, for jeg har ikke vært i stand til å finne noe galt eller svakheter med de to Anvil stikkene jeg har hatt (Apex og Atlas).

Men jeg håper jo det er seriøs kvalitetsforskjell på stikker til 2000kr kontra stikker til over det dobbelte  :)

Jeg begrunner det med, som jeg nevnte, at jeg har eid begge typene. Kjeften på Anvilstikka gikk til dundas etter hva jeg vil si var kort tid i forhold til prisen (men en for sikkert kjøpt reservekjeft for en rimelig penge). DynaKing stikka er like god. Har ellers hatt flere andre DynaKing stikker, som jeg har solgt av en grunn alene. Jeg var lei dem for de ble aldri utslitt rett og slett. Og jeg binder mye fluer. Men som jeg også sa, det er bra stikker begge to og han gjør ikke noe dumt samme hvilken han kjøper. Men Anvil stikka har "True Rotary", det har ikke DynaKing stikka.Hadde jeg greid meg uten "True Rotary" (hvilket jeg ikke gjør annet enn til reisestikke eller reserve), hadde jeg kjøpt DynaKing stikka. Men det er nå bare min subjektive mening.

Ps: Skylder vel å legge til at jeg også har ruinert kjeften på stikker som koster mye mer enn de to nevnte, men aldri DynaKing eller Regal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Hermann . . . Skal sies at det gikk av et lite skall i tuppen på kjeften i min forrige Anvil-stikke, men det skyldtes nok at jeg spente opp en krok helt ytterst i kjeften, slik at den glapp, og føyk ut som et prosjektil.

Til trådstarter så kan kanskje også Renzetti Traveler 2200 eller 2300 være av interesse. Ligger vel ca i samme prisgruppe som de andre som nevnes her  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da viste det seg at den stikka jeg endelig kom fram til (anvil atlas vise) var utsolgt hos nfisk. Smått irriterende! Nå er jeg på utkikk etter denne hos andre leverandører, men uten hell.

Det alternativet jeg har kommet frem til i samme prisklasse er TMC solid vise. Noen som kjenner denne? Hva er forskjellene i så fall?

Noen som alternativer? Gjerne brukt. (Ønsker å kjøpe av norske butikker)

Tomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viste det seg at den stikka jeg endelig kom fram til (anvil atlas vise) var utsolgt hos nfisk. Smått irriterende! Nå er jeg på utkikk etter denne hos andre leverandører, men uten hell.

Det alternativet jeg har kommet frem til i samme prisklasse er TMC solid vise. Noen som kjenner denne? Hva er forskjellene i så fall?

Noen som alternativer? Gjerne brukt. (Ønsker å kjøpe av norske butikker)

Tomas

Jeg mener robban har en slik. Send han en pm så får du nok et ærlig og skikkelig svar. Og han vet virkelig hva han prater om. Lykke til med valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke be dem bestille til deg da? Det gjør de sikkert gledelig, og stikka skal du ha lenge så den er verdt å vente noen dager ekstra på. Kunne tenkt meg den stikka selv. I dag binder jeg på en TMC solid vice og er kjempefornøyd med denne stikka etter ett års bruk. Det er nyskjerrigheten på rotaryfunksjonen som frister til å prøve anvilstikka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde bestilt et nytt parti, men det var visst problemer på fabrikknivå. Han jeg prata med på nfisk sa de var rimelig frustrerte selv da denne stikka solgte utrolig godt, og var en meget god stikke til pris.

Jeg har ikke råd til å gjøre hastekjøp, som jeg kansje vil angre på, så derfor venter jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg aldri har bundet en flue, vet jeg ikke om det skal roteres mye eller ei. Det enste jeg vet er at jeg er utålmodig som få med å få en stikke i hus. Nå kom jeg over denne fra skittfiske http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Bindestikker-/-verkt%C3%B8y/Bindestikker/Griffin-Superior-3ARP-Vise-Med-pedestal-og-C-Clap-bordfeste-132948-p0000064317.aspx (Griffin Superior 3A).

Håper noen har erfaringer å dele.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg aldri har bundet en flue, vet jeg ikke om det skal roteres mye eller ei. Det enste jeg vet er at jeg er utålmodig som få med å få en stikke i hus. Nå kom jeg over denne fra skittfiske http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Bindestikker-/-verkt%C3%B8y/Bindestikker/Griffin-Superior-3ARP-Vise-Med-pedestal-og-C-Clap-bordfeste-132948-p0000064317.aspx (Griffin Superior 3A).

Håper noen har erfaringer å dele.

T

Har hatt denne stikka i ca 20 år nå og den fungerer veldig bra.

Legger ved bilde med en krok #26 montert på stikka og en stor lakse krok med den lille hengende på spissen.

Alle størrelser i mellom disse krokene sitter godt i stikka.

Ingen true rotary men roterer fint ved inspeksjon av flua.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-820-13949894398094_thumb.jpg

post-820-1394989439875_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...