Gå til innhold

Utrolig irriterende


Ruffen

Anbefalte innlegg

Si man står med en høy kant bak deg og skal kaste overhodetkaste for du skal kaste litt lengre en du klarer med underhandskast. Det går greit helt til man skal skyte. Du er selvsagt litt stressa for det vaker gjerne en fin en en uti der.

Hva bør man ha i bakhodet for å ikke hekte flua i snøret? Sikkert flere som kjenner seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg prøver i alle fall å ta det rooolig og ikke stoppe dobbelttrekket for tidlig. Det er så fort gjort å stresse dobbelttrekket når stanga skal bevege seg kortere. Rooolig og bestemt fartsøkning med langt dobbeltrekk i fremslengen hjelper i alle fall meg.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Ketil B. Mathisen skrev om dette i sin bok og kalte det kasting med høy baksleng, dvs bakslengen kastes på skrå oppover mens framslengen kastes parallelt med vannflaten. Vinkelen mellom fram og baksleng blir da mindre enn 180 grader og griserumper er et faktum.

Løsningen på dette problemet er å lage en "trekantbukt" i både fram og baksleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Ikke så lett å forklare med ord, men du stopper stanga "veldig brått", så brått at stanga først retter seg ut og så forsetter stangtuppen videre nedover. Dette vil åpne opp bukta og forhindre at flua hekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholde roen er vell kanskje det rette svaret, fytti grisen ka eg har rota til alt når fisken vaker.

Såg ein youtube film, der ein fyr kasta. Han hadde bakslengen mer eller mindre rett opp, og

framslengen rett frem. Må leite litt om eg finn den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruffen.

Jeg vet ikke om det er noe mer forklarende enn det Johnny sier,men når det gjelder

trekantbukter (hvem skapte det uttrykket egentlig?) så handler det ofte om å slå stanga ned.

Veldig typisk for 170 -180 stilen.

Trekantbukt blir definert som som en bukt bak bukta.Ja,jeg vet,klønete forklart,men

det er som Johnny sier,at stangtuppen slår først ned og så tilbake.

Undersnøret blir da løftet litt opp igjen,men snøret viser deg at stangtuppen har vært lavere.

Når det gjelder kastet ditt vill jeg trent på å sende bakkastet i vinkel oppover og når du setter

fremkastet (som da er under 180 gr.) stopp og før stanga umiddelbart ned etterpå.

Jeg er enig med Johnny,det er ikke så lett å forklare,men desto letter å vise.

Nå er jeg litt usikker,men jeg mener å erindere at Grunde hadde en drita kul videosnutt engang

av Mathias og løftet.Der mener jeg å huske at trekantbukta var fremtredende?

Eller husker jeg feil Grunde?

Kalmar var veldig interessert i trekantbukter husker jeg. ;D

Nielsen drev også med trekantbukter,men er ikke inne på nettet lenger.... :(

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Ikke så lett å forklare med ord, men du stopper stanga "veldig brått", så brått at stanga først retter seg ut og så forsetter stangtuppen videre nedover. Dette vil åpne opp bukta og forhindre at flua hekter.

brekker du ikke håndleddet?

Tror jeg stopper stanga på nesten samme plass (sammenlignet med et ordinært kast), men når jeg har en hindring bak stopper jeg stanga så brått at stangtuppen nesten treffer vannflata. Man kan selvfølgelig brekke håndleddet helt over slik at stanga stoppes parallelt med vannflata, men da er min erfaring at man taper lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Syversen har rett, hvis jeg forstår ham riktig.

Etter at fremstopp er satt, kommer du ned med stanga, dytter på underlina, og får passasje for overlina.

Jeg slår albuen tilbake, og får derved det skrevne.

Det ligger en video her inne ett eller annet sted tror jeg, der jeg har lagt ut et sånt STEEPLE-kast, ellers så ligger den på sia mi også, under kastevideo.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom: http://fishfliesandwater.com/2012/12/04/two-vids-for-the-casting-geek/

:D ?

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Tusen takk Grunde. <<l

Drita kule video.

Jeg har savnet og lett etter disse to Grunde og ble veldig glad for at du la dem inn.

Fy fadern for en stangføring,trekket er ikke nevneverdig betydningsfullt her,og jeg

snakket også med Mathias om akkurat det engang.

Jeg vet ikke om Mathias husker det,men skitt au,betyr ikke egentlig ikke så mye.

Det er skikkelig kult å se hvordan undersnøret løfter seg.

Det ville forundre meg om ikke en trekantbukt ville fremtre her?

Fullt mulig at jeg tar feil,men jeg har lyst til å vedde litt penger på at jeg ikke gjør det?

Jan M,du har forstått meg rett. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen,det er mulig at videoene ikke er optimale for det du spør om,men det som er verdt

å legge merke til er hvordan undersnøret reiser seg.

Siden Johnny begynte å snakke om trekantbukter,uten at Johnny skal få skylda for de

innleggene jeg legger inn,så var disse to videoene fra Grunde det første jeg kom til å tenke på

når det gjelder trekantbukter.

Denne kastestilen medfører ofte trekantbukter.

Om det er det du er ute etter får bli en greie mellom deg og Johnny. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer brasene alene jeg.  ;) jeg blåser i om du eller noen andre legger ut et en video om noe annet men skjønte du spørsmålet mitt? Å kaste slik uten flue går egentlig greit men det når jeg skal skyte litt langt det ofte går til helvete.

I alle fall hvis jeg blir stressa. Gjerne tilskuere i tillegg :P,hater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet hva du mener, Frode.

Du vil rett og slett bare kaste over den høye kanten.

Det som ofte har en tendens til å skje i en sånn situasjon, selv med armen høyt, er at vi kaster i "tidsnød", kommer for fort i gang, kanskje med en for kort bevegelse i tillegg, og hekten er et faktum. Da kan det faktisk være fordelaktig med vilje å runde kastet litt forover, altså blir det samme prinsipp som det jeg omtalte forover for den første fasen der av steeple. Press underlina ned. Dette blir derved faktisk også en måte "å hente arbeidsvei på" også, til bruk bakover igjen, slik at du gjennom det tillates å sette en tidlig høyere bakstopp, for å komme over kanten din. Kastet trenger så absolutt ikke å stupe nedadrettet der foran i det hele tatt. Når du har åpnet opp for å gi overlina passasje der foran, og bukten har fått satt seg litt, så hever du stangtuppen rolig opp igjen, slik at bukta lukker seg. Og når jeg nå har beskrevet dette, så blir det fort en miniutgave av den triangelen som Grunde og gjengen akkurat har vist deg, bare forover denne gangen  ;)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...