Gå til innhold

High or low?


Gjest Mergus Merganeser

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Imitasjoner av døgnfluer blir ofte bundet med høye vinger noe som egentlig har mange ulemper ved praktisk fiske. Flua velter i flytet, den proppelerer og lander like gjerne feil hvis den finner det for godt..! Vi liker gjerne å imitere proposjoner til fluas forbilde - insektet og klasker like gjerne på en +15mm parachutevinge på eks en Danica. Vi har vel hver enkelt våre meninger om dette er viktig eller ikke, men hva synes fisken om dette? Er det egentlig nødvendig å "skaffe seg problemer" med en så høy vinge? Hvis vi kutter ned til ca 30% vil flua mer eller mindre fremså som en klekker. Innbiller vi oss da at vi fisker "feil".. Har dette noen praktisk på betydning under vårt fiske, eller kan vi redusere vingelengden på våre imitasjoner uten at det går utover triggerrespons fra fisken og dermed gir oss et mer problemfritt fiske?

Har noen gjort seg noen tanker ift dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg må innrømme at jeg er sånn høy vinge mann:P lager vingen litt høyere av to grunner. Gary Lafontaine skrev ett eller annet sted at det kan være lurt å overdrive et punkt på flua. Velger enten vinge eller haletråder på døgniser. Punkt 2 er at jeg innbiller m at flua blir fortere synlig i fiskens vindu m høy ving. Mulig dette bare er tull m det funker for meg. Delvis hvertfall;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Men er ikke avtrykket i vannfilmen viktigere da? Jeg har ikke testet dette selv, men har tenkt en del på dette! Hva oppfatter fisken av en lang vinge kontra en kort? Hvilken av disse faktorene er den største triggerresponsen: Høy vinge eller avtrykk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Riktig lengde på vingen er i noen tilfeller helt avgjørende, da lysbrytningen av vingen etc. er det fisken sikter etter. I andre tilfeller/strøm/lys osv. Syntes lengden på vingen helt uviktig. Iansett greit å ha begge deler syntes nå jeg... Forøvrig binder jeg alltid fallskjermfluer med hår fra et eller annet hjortedyr. Velter sjelden og proppelerer aldri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller m hvertfall m en kortere vinge vil fisken oppfatte det som en klekker. Selv om mine øyne ikke er like fisken driver jeg å tittet på fluene undenfra i vann på skrått. Synes det ser bedre ut og at jeg oppfatter flua raskere m høy vinge

Ps. Binder vinger av alt mulig rart. Hvis flua velter eller proppelerer bør du titte litt på hvordan den er bundet for da er det noe ugler i mosen;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt endel på dette og prøvde å teste ut korte vinger kontra lange på særlig nobody-fluene. Dette var i Rena for tre år siden. Jeg vet jo ikke at det ikke var tilfeldig, men jeg hadde flest "takes" på lange vinger, og i tillegg på vinger som var brent i enden. Egentlig en vanskelig kombinasjon, da det kan bli litt topptungt. Dette var ikke akkurat noe vitenskapelig eksperiment, da det bare var testing i løpet av noen få dager, men jeg vet om minst èn fluefisker til som har gjort seg samme erfaring i den elva. Vingene som funka best var enda bittelitt lenger enn de på dette bildet:

[attachimg=1]

Innimellom tror jeg det kan ha noe for seg å overdrive et moment i ei flue.

post-2686-13949894405179_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Har selv fisket kun med lange vinger og har derfor ikke noen referanser.. Men er i fluebindermodus så tenkte å spørre her om noen hadde prøvd å sammenligne slik at det var verdt å lage høye og lave varianter til sommeren. Kan fluens eksponeringstid overfor fisken påvirke dette? Vingelengde i strøm (kort eksp.tid) kontra i stille vann (lang eksp.tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har enkle tanker om dette: Heller for lang vinge enn for kort. Jeg kan alltids stusse det til senere (om jeg ikke bruker elk eller lignende i vingen(e)). Det er verre å legge til lengde...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Jeg har testet endel eller gjør det hele tiden. Liker å bruke compara hvis det er mye urolig vann da jeg synes den ligger bedre på vannet under slike forhold. Sterk strøm gir jo fisken kort tid så kanskje lengden er viktigere en avtrykk da?

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Eller avtrykk viktigere enn lengde...??

Ser Eikre stusser litt på lengden, men han sa ingenting om hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har testet endel eller gjør det hele tiden. Liker å bruke compara hvis det er mye urolig vann da jeg synes den ligger bedre på vannet under slike forhold. Sterk strøm gir jo fisken kort tid så kanskje lengden er viktigere en avtrykk da?

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Comparadun er selvsagt verre å stusse til.

Jeg liker ikke comparadun selv. Svært sjelden jeg bruker det. Grunnen er enkel: Vingen sitter for lang frem og om man flytter den bakover så blir det rart da også. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg har testet endel eller gjør det hele tiden. Liker å bruke compara hvis det er mye urolig vann da jeg synes den ligger bedre på vannet under slike forhold. Sterk strøm gir jo fisken kort tid så kanskje lengden er viktigere en avtrykk da?

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Eller avtrykk viktigere enn lengde...??

Ser Eikre stusser litt på lengden, men han sa ingenting om hvorfor?

Om det velter eller ser "rart" ut på vannet i forhold til hva jeg ønsker. Det kommer også an på materialet osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av lysbrytningen i vannet vil vingene til ei døgnflue være det første fisken ser, og er slik jeg har erfart, mye viktigere enn kropp og hale. Og "NoBodys" med høye vinger funker da også veldig bra på rolige elvestrekninger. I litt striere strøm synes jeg vanlige fallskjermfluer funker bedre.

Vincent Marinaro er forøvrig mannen som fanget inn 37 døgnfluer i ei amerikansk kalkelv under en døgnflueklekking. Han rev, grotesk nok men hva gjør man ikke av forskning i fluefiskets tjeneste, vingene av samtlige 37 døgnfluer og slapp disse ut i elva sammen med de andre døgnfluene med vingene i behold og i bane mot en vakende ørret. Ørreten var regelmessig oppe og tok døgnfluer, men kun de med vingene intakt. Samtlige 37 uten vinger vakte ikke ørretens interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikk meg forresten til å prøve klekkere i stedet og - Voila!  ;)

Men ellers har jeg samme tanker som deg Hermann.  :)

Erik: Så kanskje ørreten da tok klekkere, og tydeligvis ikke brydde seg om vinger som trigger akkurat da?  ;D

Neida, tuller med deg nå  :)

Jeg har i hvert fall klokketro på at når ørreten tydeligvis tar duns, så er vingen som oftest primærtriggeren. Om ørreten patruljerer på stille vann eller får døgnisene flytende mot seg i elv. Så finnes det som med andre ting i verden en rekke unntak  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke at vingehøyden har så mye å si, ser du på klinkhammer der vingen er veldig kort, så er det en effektiv flue, som absolutt ikke har "høy" vinge. Men, jeg binder vel egentlig alt etter vingehøydene som Bergquist foreslår i boka si. Har mest tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hver mann sin tro og dermed vingehøyde altså!

Jeg tror vi må skille mellom hva som er praktisk i hver situasjon og sette dette mot hva som gir triggerrespons og eksponeringstid. En høy vinge gir jo synbarhet også noe som er absolutt fordelsaktig spesielt i dårlig lys og der hvor vingen blir "kamuflert" ift bakgrunn.

Hva ser fisken etter egentlig når den henter tørt... Kan dybde, overflatekarakter og strømhastighet påvirke dette? Trenger vi høye vinger når vi fisker ørret i en grunn elv med glatt overflate? I rolig strøm hvor eksponeringstid er lengre?

Hvor mye kan vi redusere vingehøyde før fisken "oppfatter" den som en klekker? Og hvor ofte vil fisken avvise flua fordi den oppfatter denne som en klekker og ikke duns..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

alt er bare teori uansett..... en dyktig fluefisker som setter presentasjonen først på viktighetslisten fisker uansett best uansett hva som dingler på fortommen........   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

alt er bare teori uansett..... en dyktig fluefisker som setter presentasjonen først på viktighetslisten fisker uansett best uansett hva som dingler på fortommen........   

<<l
Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...