Gå til innhold

Farge/type hackle


langbein

Anbefalte innlegg

Som når noen her sier brun - som i rødbrun. Det er en farge jeg ofte skyr som pesten på imitasjoner, men er helt gull på enkelte attraktorer.

På ignita-klekkinger i ettermiddags og kveldssol også?

Les da.

Ellers var det et illustrerende eksempel på når noen sier "oliven". Det er vel større forskjell mellom tung metta olivenfarge, og grå lettfarga oliven, enn lettfarga oliven og dun. Ikke sant?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Som når noen her sier brun - som i rødbrun. Det er en farge jeg ofte skyr som pesten på imitasjoner, men er helt gull på enkelte attraktorer.

På ignita-klekkinger i ettermiddags og kveldssol også?

Les da.

Ellers var det et illustrerende eksempel på når noen sier "oliven". Det er vel større forskjell mellom tung metta olivenfarge, og grå lettfarga oliven, enn lettfarga oliven og dun. Ikke sant?  :)

Tja, forskjellen er vel at jeg alltid skyr alle olivenfarger på baetis.  ;) Og det hender jo at jeg får en og annen fisk jeg også. Hvilket selvsagt kun beviser at alle kan ha flaks.  ;D

Jeg står derfor ved mine valg om jeg bare kunne velge 3 farger. Flaks eller ikke.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Diskusjonene mine(?) om å kjøre fast på "rett og galt"... Hæ?

Jeg har i alle fall ikke sagt at du tar feil, André. Jeg bare skyr oliven til baetis selv. Tror faktisk ikke det er ofte jeg har sagt jeg har rett i det hele tatt. Det får andre (oida, ordspill) ta seg av. :)

IGJEN: Det finnes ingen fasit.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nok best jeg ikke sier hva jeg mener om oliven hackle til Baetis osv... Det har blitt startet kriger på dette forumet for mindre.  ;D

Personlig foretrekker jeg blue dun som hackle til baetis duns, men vet mange foretrekker oliven grizzly, golden olive osv, og da antar jeg de har gode erfaringer med det . . . Har prøvd mange varianter av hackle til akkurat denne flua jeg, men har altså endt opp med blue dun som favoritt  :)

Hvorfor tror du jeg rappa flue fra deg med et smil om munnen sist sommer da, Lars? Sandy Dun og Blue Dun er ikke like, men funker noenlunde likt. For meg. Dessuten funka flua di skremmende godt!  <<l

Akkurat der og da var jeg nok mest overveldet over at noen viste tillit til noen av de lugubre fluene mine i det hele tatt  ;D

Neida, den varianten du plukket ut er den jeg har hatt best fiske med av mine baetis duns, enten det er i hemsil, hunnselva eller andre elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

På parachutes skal den blanke siden opp. På fluer med tradisjonelt hackle vil jeg si at du godt kan velge. Det vanligste er kanskje å ha den blanke siden vendt bakover. Fjærstrålene vil da bli vinkla litt framover på flua. Det er også mange mønstre der hacklet bindes inn den andre veien og da vinkles litt bakover på flua.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...