Gå til innhold

trøbbel med bindinga!


langbein

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med vingen på streaking caddisen. I det jeg strammer opp de to løse rundene rundt pelsen spriker det som skal være vingen alt for mye. Noen som har tips?

Jeg bruker lagartun xx tråd og rådyrpels (vinter). Har også prøvd dådyrhår, det var hakket verre. Mens elkhair var det som funket best..?? Skjønner ingenting!

Tomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei

Riktig det Andre sier her, men jeg har enda ett tips! Hvis du legger vingen i mindre bunter og starter lengre bak (Sånn ca midt på kroken) og legger litt dubbing over vingerota og litt frem for hver seksjon vil du få en vinge som legger seg mer ned og ikke spriker. Da kan du binde inn vingen i f.eks 3 seksjoner (Vær gjerrig med hårene for hver del). Hvis du bruker denne metoden er det viktig at seksjonene som skal utgjøre vingen ikke legger seg under kroken, men den siste seksjonen legger du rundt hele flua!

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg har klart å løst problemet med vridning rundt kroppen ved noen anledninger (tror jeg), men det som forundrer meg mest er at vingen strutter rett opp, og ikke nødvendigvis rundt krokskaftet hvis du skjønner..

Jeg driver å lade opp et moldgammelt digitalt kamera, så kansje jeg kan få lagt inn et par bilder etterhvert..

Men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hallo!

Jeg har klart å løst problemet med vridning rundt kroppen ved noen anledninger (tror jeg), men det som forundrer meg mest er at vingen strutter rett opp, og ikke nødvendigvis rundt krokskaftet hvis du skjønner..

Jeg driver å lade opp et moldgammelt digitalt kamera, så kansje jeg kan få lagt inn et par bilder etterhvert..

Men takk for svar!

Jeg kan prøve å legge inn noen bilder i kveld for å forklare min metode! Den er ikke lik den tradisjonelle metoden, men det funker!

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Spennende forslag Mergus! Men bruker du kun den siste av de 3 pelslagene som hode da og klipper vekk resten? Og hvordan skjuler du dubbingen på undersiden?

Bilder kommer - da vil du se  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en bunt hår, omtrent så tykk som en blyant. Legg den på krokstammen, legg to runder med bindetråd rundt hårbunten og kroken og stram OPPOVER. Så går du videre med bindetråden gjennom hårbunten en fire fem ganger og strammer for hver runde. IKKE slipp taket i hårbunten med venstre hånd før du er fremme ved øyet hvor du legger noen halvstikk eller whip finish. Først da slipper du taket med venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Bytt ut det rådyrhåret du bruker med grøvre fibre, evt. Deer

Nja, ikke helt enig....  ;)

Hvis man sliter med at håra spriker for mye blir det faktisk værre med grøvre hår. Det er min erfaring! TIL SC er det lettere å få samlet vingen hvis man bruker tynnere og mer kompakte hår, men det går utover flyteegenskapene igjen.

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Grøvre, som i stivere... Whatever, ikke prøv da... Sorry for dårlig forslag....

Link til en video av MacPhail: her er vel vingeholdinga Andre' snakka om... Også et godt eksempel på feil krok og feil tapering på dubbinga. Tynnest kropp frem mot krokøye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Grøvre, som i stivere... Whatever, ikke prøv da... Sorry for dårlig forslag....

Neida  ;D

Skjønner faktisk hva du mener, men jeg ville ikke brukt slike hår på mine SC..

Du er tilgitt  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Grøvre, som i stivere... Whatever, ikke prøv da... Sorry for dårlig forslag....

Neida  ;D

Skjønner faktisk hva du mener, men jeg ville ikke brukt slike hår på mine SC..

Du er tilgitt  ;D

Puh, takk. For rådyr tåler også forferdelig lite i forhold til Deer. Vært borti dette mønsteret og liknende nå og da serru :) Jeg fortsetter med feil hjortedyr i allefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøvre, som i stivere... Whatever, ikke prøv da... Sorry for dårlig forslag....

Link til en video av MacFeil: her er vel vingeholdinga Andre' snakka om... Også et godt eksempel på feil krok og feil tapering på dubbinga. Tynnest kropp frem mot krokøye

MacFeil? Ikke vær latterlig a... Har sett deg skrive det før også, men det blir liksom så dumt :) Han er en flink og inspirerende fluebinder, og jeg er helt sikker på at mange av fluene hans fisker meget godt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

And here we go.....

Her kommer beskrivelse i bilder av det jeg fortalte i tekst tidligere i tråden.

Mange hater jo denne flua, og sliter med å få en pen vinge… Dvs du er ikke alene  :rolleyes:

Først kan jeg si litt om hårkvalitet og materialvalg:

Hvis du ønsker å legge vingen pent bør du bruke hår som ikke er for tykke. Bindetråden vil da ”grave” seg mer ned i hårene og disse vil sprike mer! Egentlig løser dette seg litt selv iom at du bruker spissene på hårene og pga hårenes tapering vil de normalt ikke være for tykke. Men det finnes hule hår med bratt tapering mot enden og disse mener jeg er ubrukelige til SC. Rådyr er fint for SC! Om du velger vinterpels vil den gi bedre flyteegenskaper, men et grøvre hode. Sommerpels vil gi en penere vinge og noe redusert flyteegenskaper.. Så her er det opp til hver enkelt å velge

Lykke til  <<l

1. Bind en tapert kropp av dubbing.

8453787206_bd66bcc816_c.jpg

2. Bind inn en LITEN bunt hår, legg dubbet tråd over vingerota.

8453789818_e8f876f87c_c.jpg

3. Gå litt fremover og gjenta.. Ved mindre krok 2ggr, ved større 3-4ggr.

8453791546_582acc22a1_c.jpg

4. Ferdig flue (NB! Bare sånn passe fornøyd med denne, men helt sikker på at den fisker! Gikk litt "fort å gæli"... hehe

8453792886_f53a4878ea_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jon Anders.

Nei, nei, nei, du må ikke gjøre det sånn (unnskyld at jeg sier det, så om du tar det ille opp, så utelat det jeg sier, men bare bindeteknisk for din egen del at jeg sier det  :) )

Dette er ikke bra bindeteknisk. Gjør det som oppskrifta Hermann sier ovenfor her - og øv på den - så blir det gode SC-vinger. Dessuten klipper du fra bakentil, slik at du får ei jevn tapering fra vingespiss og til framdelen av hodet. Igjen, bare et bindeteknisk tips, så velg gjerne og utelat det altså  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mergus Merganeser

Hei, Jon Anders.

Nei, nei, nei, du må ikke gjøre det sånn (unnskyld at jeg sier det, så om du tar det ille opp, så utelat det jeg sier, men bare bindeteknisk for din egen del at jeg sier det  :) )

Dette er ikke bra bindeteknisk. Gjør det som oppskrifta Hermann sier ovenfor her - og øv på den - så blir det gode SC-vinger. Dessuten klipper du fra bakentil, slik at du får ei jevn tapering fra vingespiss og til framdelen av hodet. Igjen, bare et bindeteknisk tips, så velg gjerne å utelat det altså  :)

Hehe  :)

Jeg har faktisk fått fisk på disse.... Helt sant!

Neida, som jeg sa tidligere i tråden så var jeg enig med deg ift din beskrivelse. Den er den beste, men denne synes MANGE er en drittflue å binde så jeg mente å bidra for at dette skulle bli enklere! Jeg binder begge deler, og når jeg binder den tradisjonelle sparer jeg ca halve kroken fri for bindetråd og presser håra skikkelig sammen for å få et kompakt hode. En annen sak er hvis du har DRITTHÅR å binde med blir det enda vanskeligere..

Og som nevt i mitt innlegg; dette gikk "fort å gæli" så flua er jeg ikke spesielt stolt av....

Sorry Andre... Skal bli mer selvkritisk  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mente ikke noe galt altså - og jeg tviler heller ikke på at denne tar fisk  <<l Jeg bare hadde forslag til det rent bindetekniske, bare så det er sagt  :)

Du må ikke misforstå altså. Det blir som om en hadde spurt meg:

- Hvor skal jeg legge treffpunktet på reinsdyret når jeg skal skyte det, André .

- Legg det rett bak bogen, for da treffer du lunge/hjerteregionen, samtidig som du sparer bogen, ville jeg svart.

- Jamen, dyret døde om jeg sikta i skinka også.

Og det er sant  :) Og da blir jeg svar skyldig på et vis  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man følge originalen til Lennart, så har McPhail tappert kroppen feil vei..

Å ja. Bedriver man slavisk imitasjonsbinding, så er taperinga feil i forhold til hvilken som helst vårflue, men det er ikke dermed sagt at den ikke fisker for det...

Alt fanger fisk :D Men denne bakvendte taperingen er jo der for en grunn..

For å få vingen til å legge seg slik man ønsker og dermed få en bedre profil av en vårflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...