Gå til innhold

trøbbel med bindinga!


langbein

Anbefalte innlegg

Gjest Mergus Merganeser

Neida, jeg mente ikke noe galt altså - og jeg tviler heller ikke på at denne tar fisk  <<l Jeg bare hadde forslag til det rent bindetekniske, bare så det er sagt  :)

Du må ikke misforstå altså. Det blir som om en hadde spurt meg:

- Hvor skal jeg legge treffpunktet på reinsdyret når jeg skal skyte det, André .

- Legg det rett bak bogen, for da treffer du lunge/hjerteregionen, samtidig som du sparer bogen, ville jeg svart.

- Jamen, dyret døde om jeg sikta i skinka også.

Og det er sant  :) Og da blir jeg svar skyldig på et vis  <<l

På´n  igjen  ;D

Tenkte jeg skulle svare med en gang, men pjokken i huset skulle på trening og måtte kjøres...

Jeg har faktisk skutt en ÆLG i rævva og den døde ikke.... Men fikk heldigvis tatt livet av stakkaren ettehvert   <<l Mente jeg sikta godt, kvist fikk skylda!

Jeg er langt fra stolt av innlegget og selvsensuren skal legges til grunn for videre offentliggjøring av fluer - dvs det blir bedre  ;) Var kun ment som metodikk for evt å unngå spriking av hår.

Jeg måtte ned i boksene å lete litt nå, men fant en liten rakker som er nærmere originalen enn den jeg la ut før! I denne har jeg brukt fint/tynt rådyrhår og årsaken til det er at det er liten krok. Når jeg binder disse prøver jeg å tilpasse materialvalget ihht krokstørrelse. Dvs at dess mindre krok, jo tynnere hår.. Ikke enkelt å velge iom at det er så stor variasjon på materialet!? Vinterpels, sommerpels, art, lange hår, korte hår mv.. Hvis du tenker SC i krokstørrelsene 8-12 evt 14 så er det ikke enkelt å finne et allroundmateriale til denne fluen!

8452919959_0a1ed31a6c_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Anders - jeg er helt enig i din bruk av rådyrhår, og det bruker jeg også, og han opphavsmannen også, Bergqvist  :)  Det er generelt kortere fibre enn hjort, og der i gjennom kortere vei til luftfylt buttdel og spiss, som egner seg for en liten SC (i hjortedyrhårsammenheng lengdemessig)  <<l

Nei, det er ikke lette fluer og binde pent dette, det synes ikke jeg heller. Men den SC'n du bandt over her er jo veldig fin  <<l Faktisk perfekt etter mitt syn  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd! Jeg har bundet et par eksemplarer nå, og tatt rådene i betraktning. Jeg er på rett vei, tror jeg ihvertfall! :)

Prøvde meg på teknikken din Mergus, og den ble ikke så verst den heller! Bedre hode enn den første du la ut, men ikke så perfekt som den siste.

Men dette er tydeligvis en flue som trenger øvelse, men for egen del var dette en av de fluene jeg virkelig hadde lyst å lære når jeg bestemte for å begi meg inn i dette nye universet. Men guri kor artig det er!

Takk til alle for gode råd! Jeg har lært en mass på én dag <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skal man følge originalen til Lennart, så har McPhail tappert kroppen feil vei..

Å ja. Bedriver man slavisk imitasjonsbinding, så er taperinga feil i forhold til hvilken som helst vårflue, men det er ikke dermed sagt at den ikke fisker for det...

Tråden handla vel ikke om fiskbarhet? Flua MacPHAIL bandt er FEIL iht. til org. mønsteret, og den taperinga på kroppen vil ikke hjelpe trådstarter. Skal man være latterlig for å påpeke GROVE bindetekniske feil så er det liten interesse for å få hjelp da... Beklager igjen....... Typisk det forumet her: Svarer man på spørsmål og det ikke "passer" enkelte så er man LATTERLIG ?!

Hvis man ser på vedlagte bilde, så er det en viss forskjell fra flua til nevnte MacPhail? Eller? Vet hvem jeg ville brukt.. (Bundet av Rune Stokkebekk tror jeg)

post-0-13949894717776_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jon Anders - jeg er helt enig i din bruk av rådyrhår, og det bruker jeg også, og han opphavsmannen også, Bergqvist  :)  Det er generelt kortere fibre enn hjort, og der i gjennom kortere vei til luftfylt buttdel og spiss, som egner seg for en liten SC (i hjortedyrhårsammenheng lengdemessig)  <<l

Nei, det er ikke lette fluer og binde pent dette, det synes ikke jeg heller. Men den SC'n du bandt over her er jo veldig fin  <<l Faktisk perfekt etter mitt syn  <<l

Du er sikker på at han ikke brukte DEER som jeg foreslo??  :)

http://www.rackelhanen.se/eng/10235.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man følge originalen til Lennart, så har McPhail tappert kroppen feil vei..

Å ja. Bedriver man slavisk imitasjonsbinding, så er taperinga feil i forhold til hvilken som helst vårflue, men det er ikke dermed sagt at den ikke fisker for det...

Tråden handla vel ikke om fiskbarhet? Flua MacPHAIL bandt er FEIL iht. til org. mønsteret, og den taperinga på kroppen vil ikke hjelpe trådstarter. Skal man være latterlig for å påpeke GROVE bindetekniske feil så er det liten interesse for å få hjelp da... Beklager igjen....... Typisk det forumet her: Svarer man på spørsmål og det ikke "passer" enkelte så er man LATTERLIG ?!

Hvis man ser på vedlagte bilde, så er det en viss forskjell fra flua til nevnte MacPhail? Eller? Vet hvem jeg ville brukt.. (Bundet av Rune Stokkebekk tror jeg)

Så, så, så...  <<l Misforsto deg bare littegrann, og hadde heller ikke lest alt for nøye igjennom tråden. Men ja, hele den greia med "Macfeil" og at alt er gæærnt med flu(ene)a han knyter, materialene han benytter og krokene han bruker, syns jeg er litt latterlig.

edit  - Sorry for offtopic langbein, jeg sletter gjerne mine inlegg hvis du vil jeg skal gjøre det.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Skal man følge originalen til Lennart, så har McPhail tappert kroppen feil vei..

Å ja. Bedriver man slavisk imitasjonsbinding, så er taperinga feil i forhold til hvilken som helst vårflue, men det er ikke dermed sagt at den ikke fisker for det...

Tråden handla vel ikke om fiskbarhet? Flua MacPHAIL bandt er FEIL iht. til org. mønsteret, og den taperinga på kroppen vil ikke hjelpe trådstarter. Skal man være latterlig for å påpeke GROVE bindetekniske feil så er det liten interesse for å få hjelp da... Beklager igjen....... Typisk det forumet her: Svarer man på spørsmål og det ikke "passer" enkelte så er man LATTERLIG ?!

Hvis man ser på vedlagte bilde, så er det en viss forskjell fra flua til nevnte MacPhail? Eller? Vet hvem jeg ville brukt.. (Bundet av Rune Stokkebekk tror jeg)

Så, så, så...  <<l Misforsto deg bare littegrann, og hadde heller ikke lest alt for nøye igjennom tråden. Men ja, hele den greia med "Macfeil" og at alt er gæærnt med flu(ene)a han knyter, materialene han benytter og krokene han bruker, syns jeg er litt latterlig.

edit  - Sorry for offtopic langbein, jeg sletter gjerne mine inlegg hvis du vil jeg skal gjøre det.  :)

Han har mange fine fluer, og jeg har sett mange av hans flmsnutter. Streaking caddisen han lager må det være dønn lov å kritisere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da! Men bare fordi sjukdommen endelig slipper taket, og jeg feirer med et par halve pga fridag i morgen også ;D Jeg heller knyter ikke kroppen på mine hjortedyrcaddiser som ei døgnfluetapering, og ikke bruker jeg samma krok heller... Men det var liksom en oversiktlig fin bindevideo for en fersking detta her da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Videon er fin den, bare lov å justere litt. Som sagt, det har kommet gode forslag i tråden. Beklager off topic fra meg, min intensjonen var bare å hjelpe trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøthemuddler heter'n  :)

Ja vi har den, men den er nok inspirert av den jeg snakker om, Harrkongens SC ;)

Bundet av en meget dyktig fluefisker fra Gudbrandsdalen :)

Uansett, poenget er att den fisker bra :)

Fisket mye med den ,særlig på ett fjellvann her ,som huser sykt bra med vårflue arter, da liker jeg og sette på ei som skiller seg litt ut i farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Grøthe- muddler meir effektiv enn f.eks. Muddler minnow? Dei er jo veldig like..aldri prøvd Grøthe-muddler, får kanskje gjere det..

Den er vel ikke nødvendigvis mer effektiv enn Muddler Minnow . . . Begge disse bør finnes i flueboksene.

Men middler minnow bindes vanligvis på større kroker. Mine Grøthe Muddlere er bundet på krok 12, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...