Gå til innhold

Noen med erfaring med Pentax K-5 her ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter nytt kamera, og har blitt litt nysgjerrig på Pentax K-5.

Har sett at dette kameraet får mye positiv omtale og gode testresultater, men kunne tenkt meg å høre fra noen som kjenner kameraet.

Det ligger litt høyere i pris enn jeg har budsjett til, men skal være mulig å få tak i brukt til under 5000kr.

Tar også imot råd om andre kameraer i samme sjikt og prisleie  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kamera og er meget fornøyd. Kamera tåler mye vær og er bra til utebruk. Orginaloptikk er også bra.

Mindre i størrelse enn andre speilreflekser i APS-C format.

Ved brukt kjøp OBS!

den første serien hadde noe oljesøl på bildebrikka. Importøren byttet bildebrikke gratis for de som leverte kamera inn til service. Så et brukt kamera fra den første serien kan ha sorte prikker i bildet om det ikke har blitt fikset på. Det finnes en liste over serinummer over hvilke kameraer som var utsatt for problemer med bildebrikka. Søk på www.pentaxforums.com for å finne ut om hvilke serienummere som var utsatt for problemet.

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Pentax lager veldig gode speirefleks, det er det ingen tvil om.

Jeg ville allkevel seriøst vurdert Canon eller Nikon rett og slett fordi tilgangen på brukt optikk

er langt bedre enn hva Pentax kan tilby, og det vil du før eller senere sette stor pris på Lars :D

Tilgangen på brukte kamerahus er også langt større hos Canon og Nikon enn hos Pentax.

Det for tiden gode priser på bruktmarkedet for f. eks Nikon D300 som er et kjempegodt kamera.

Følg med på bruktmarkedet til Stavanger foto, der er det mye som skjer. Du kan også ringe dem å høre hva de har å tilby for det er en suveren butikk med fantastisk god service:

http://www.stavangerfoto.no/brukt/

Bare min høyst subjektive mening, selvfølgelig :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentax lager veldig gode speirefleks, det er det ingen tvil om.

Jeg ville allkevel seriøst vurdert Canon eller Nikon rett og slett fordi tilgangen på brukt optikk

er langt bedre enn hva Pentax kan tilby, og det vil du før eller senere sette stor pris på Lars :D

Tilgangen på brukte kamerahus er også langt større hos Canon og Nikon enn hos Pentax.

Hei, Lars - må si meg helt enig med Terje her.

Og i og med at du, som alle andre, er på et budsjett, så er tilgangen på god bruktoptikk nesten avgjørende. Men du er i den klassiske "har fått småfolk i hus, så vi trenger godt kamera for å forevige", så er du litt over budsjett alt der  ;D

Om du kommer til å ta bedre bilder med det ene eller det andre - om det er Pentax, Canon eller Nikon? Nei  :)

Disse er alle så bra i dag at det er fotografen som avgjør hvor bra bildene blir. Altså du  :)

Sats hardt på å kjøpe god kvalitetsoptikk, i stedet for dyrt kamerahus. Det er der kvalitetsforskjellen er tydeligst kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god del dåliga erfarenheter med K-5.

Man kan få den att ta ok bider. Men riktigt klönete inställnigar och dåliga snabbfunktioner.

Väldigt dåliga möjligheter på autofokusen. TTL mätningen fungerar bara förhållandevis ok med Pentax orginalblixt och bara ibland med andra blixtar. Rätt och slett en undermålig produkt jämfört med till exempel Nikon D7000. Nikon har många andra bra modeller också och Canon har ju en del ok om man går upp ordentligt i pris.

I tillägg är det skitdyr optik till Pentax och väldigt dåligt utbud av bruk!

Lycka till!

Mvh

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for tilbakemeldinger . . . Setter stor pris på det  :)

Nikon D300, eller aller helst D300s, er også et kamera jeg vurderer, og som kan skaffes til ca samme pris, så jeg er ikke låst til Pentax.

Er kjent med at det finnes langt bredere utvalg av optikk til Nikon og Canon.

Har kikket litt på disse speilløse kameraene også Torleiv, og det finnes utvilsomt bra saker der . . . Fordelen med at de er langt mer hendige å ha med seg på tur skal absolutt ikke undervurderes.

Sist jeg hadde speilrefleks var det kompaktkameraet som ble med på tur, mens speilrefleksen ble mest til hjemmebruk.

Det eneste som er helt sikkert er at budsjettgrensa for hva jeg kan bruke på moroa er 5000kr.

PS ! Om jeg skulle kjøpe brukt speilrefleks; hvor sånn ca går grensen for hvor mange eksponeringer kameraet bør ha gjort, eller er ikke dette veldig vesentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har jeg sikla på Canon Powershot kameraene, eks. G12 eller G15

http://www.letsgodigital.org/en/34269/canon-powershot-g15-test/

På japanfoto får du G15 til rundt 4500 kr. Men har ingen erfaring med det annen enn hva som kan leses på nett. Men blir jo noe anna enn hva du er ute etter sikkert

Neida, jeg kikket på G15 senest i går Roy Ole, så jeg er åpen for det meste  :)

Det er mange aspekter som skal tas i betraktning, så det jeg alt i alt ønsker er å få best mulig valuta for de skarve kronene jeg kan sette av til dette  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som har mye mer greie på dette enn meg, men jeg har én kommentar ang. tilgang på optikk for andre merker enn Canon/Nikon: Selv har jeg kjøpt mesteparten av min optikk på ebay, og der er det ikke vanskelig å finne kvalitetsoptikk for f.eks. Pentax. Har bl.a. brukt et par Pentax Takumar-objektiver på mitt Canon-kamera (via adapter, også kjøpt på bayen) Veldig bra glass, synes jeg. Men hvis man baserer seg på det norske bruktmarkedet er det mindre å velge i, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for tilbakemeldinger . . . Setter stor pris på det  :)

Nikon D300, eller aller helst D300s, er også et kamera jeg vurderer, og som kan skaffes til ca samme pris, så jeg er ikke låst til Pentax.

Er kjent med at det finnes langt bredere utvalg av optikk til Nikon og Canon.

Har kikket litt på disse speilløse kameraene også Torleiv, og det finnes utvilsomt bra saker der . . . Fordelen med at de er langt mer hendige å ha med seg på tur skal absolutt ikke undervurderes.

Sist jeg hadde speilrefleks var det kompaktkameraet som ble med på tur, mens speilrefleksen ble mest til hjemmebruk.

Det eneste som er helt sikkert er at budsjettgrensa for hva jeg kan bruke på moroa er 5000kr.

PS ! Om jeg skulle kjøpe brukt speilrefleks; hvor sånn ca går grensen for hvor mange eksponeringer kameraet bør ha gjort, eller er ikke dette veldig vesentlig ?

Hei Lars.

Antall eksponeringer pleier ikke være en issue. Service på hus er ofte gitt opp til 150 000, 200 000 eksponeringer.

Finner du kamera med 20 000 så er de som oftest som nye. Kanskje en brikkerens for fjerning av eventuelle skittmerker kan påregnes.

Jeg solgte for en tid tilbake et Nikon D7000. Dette filmer i 1080 HD og tar knellgode bilder Med et kit objektiv er jeg sikker på at du skal komme under budsjettet ditt. Da kan du oppgradere objektivpark senere. Feks en 35mm F2 for du til rundt 2000kr, og det tar uhyre gode bilder. Mange fine, små lette fastobjektiv som ikke koster skjorta. Og disse er lette å små.

By 5000 for dette:

https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=D7000&id=190805

By 5000 for dette huset med det ene objektivet, Sigmaen.

https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=D7000&id=189870

Med is i magen, og pruting på de som ligger på 6-7000kr klassen, så gjør du et godt kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Henning  <<l

Når det gjelder Nikon speilrefleks har jeg kikket mest på følgende : D300, D300s, D5100, D5200 og D700 . . . Noen av disse jeg bør utelukke, evt andre som bør vurderes ?

Jeg har ikke ambisjoner om å vie livet mitt til fotografering, men ønsker et bra allround-kamera. Vet at optikk er avgjørende for kvaliteten på det som festes til brikka, men det finnes en grense for hva jeg legger i det. Lite sannsynlig at jeg kjøper objektiv til over 5000kr, for å si det sånn  :)

Legger også mer vekt på kameraegenskapene enn videoegenskapene, men ja takk til begge deler så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D7000 er bedre en alle over, utenom D700 som er et fullformat.

Nyere brikke på 7000 en 700, men etter å ha begge i hus i et års tid, så er det rett og slett bedre bildefiler på 700.

Kan dog ikke filme med 700.

Får du et pent brukt 700 til fem tusen inkl objektiv, så kjøper du rett og slett dette og slår deg selv på brystet i og med at du nettopp har gjort verdens beste kamerakjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D7000 er bedre en alle over, utenom D700 som er et fullformat.

Nyere brikke på 7000 en 700, men etter å ha begge i hus i et års tid, så er det rett og slett bedre bildefiler på 700.

Kan dog ikke filme med 700.

Får du et pent brukt 700 til fem tusen inkl objektiv, så kjøper du rett og slett dette og slår deg selv på brystet i og med at du nettopp har gjort verdens beste kamerakjøp :)

He-he . . . Ser det mangler en 0 bak D700 av de jeg har kikket på . . . D7000 skulle det være  :)

Tviler på om jeg kommer over D700 til under 5000kr, ja  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...