Gå til innhold

Lyr - Vinterfluer for det kalde dypet?


Kim W

Anbefalte innlegg

Hei og hopp! :)

Skal en tur på vestlandet om ikke lenge og der skal jeg fiske lyr har jeg tenkt. Skal fiske med en LPX RS og synk 7 line, men har dårlig med fluer til dette fiske.

Ønsker tre-fire fluevarianter jeg kan binde opp noen eksemplarer av til dette kalde dype vinterfiske. Nevnte stang og linekombo over her fordi det er viktig at fluene ikke blir drøyere enn at utstyret klarer å håndtere dem i litt pålandsvind etc.

Fluetips tas imot med stor takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna stanga takler store fluer også! Kan tenke meg det blir en knallkombo med sjuerlina di, som skjærer vind, som varm kniv i smør  ;) Kjenner at jeg er litt misunnelig på deg! Du skal til vestlandet på fisketur, mens jeg skal til slumstrøket i Horten for å jobbe...

Uansett, noe stort og rødt/orange pulserende marabougreier må da funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga håndterer nok langt større fluer en hva min kasteevene gjør, det er helt sikkert. ;D

Har noen ideer til hva som kanskje kan funke, men om noen har erfaring med gode fluer på denne tida av året så er det mye mere verdt enn prøving og feiling. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjekk med Igor :)

Men ellers så kommer du nok langt med Wooly Buggers og Bunnys i hotte farger, men ikke glem noen i hvit og naturfarger..

Clousers er ok fluer de også, og fanger det meste.

Skitt fiske da!!

som tony sier. Jeg går ikke på lyrfiske uten to tre orange bunnys!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de fluene jeg har hatt best uttelling på lyr med er en Mickey Finn i orange og rød

jeg bruker gull metall tinsel til kroppen og ribber med 0.20 fluorcarbon.

Desverre har jeg ikke noe bilde tilgjengelig men denne leverer godt.

Krok:         811s

Kropp:     Gull tinsel

Rib:         0.20 FC

Vinge:      Fiery Orange, Red, Fiery Orange Bluefox.

Hvis du ønsker å fortynge litt vil jeg tro at 3d eyes og Uv lim evt epoxy funker bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne her litt, og hatt grei uttelling med den.

Ser utrolig giftig ut i vannet, og skal testes HARDT når lyrsesongen melder seg.

8103628855_abb362db2d_c.jpg

8103643336_3bd6c35b70_c.jpg

Lyr er morro som avveksling for ørret :)

7403536152_2a03b9b64f_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Waffer'n

Kan trygt anbefalle deg disse <<l.

Hold deg til orange/brunorange toner og enkle fluer.

Fluer med dumbell eyes har funket best for meg. De gir fin gange i vannet.

Jeg skal love deg at disse er velprøvde ;).  De trenger ikke være store, jeg lager mine fra 5-10 cm.

Ps. ikke glem sorte bunnies i mørten <<l

Sorry for crappy foto <<l

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

post-982-1394989484947_thumb.jpg

post-982-1394989485013_thumb.jpg

post-982-1394989485098_thumb.jpg

post-982-1394989485171_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra Robban :)

Takk Henning

Vet at du ser orginalfargene gjennom gullstikket akkurat her ;D ;D ;D

Tru jeg må teste ut egendefinert hvitbalanse gitt ;);D<<l

Bergyltene er åsså veldig glad i disse fluene. Fått mange store berggylter på disse.

Nå blir det of topic, men disse i røde funker godt på sei.

Ikke la dere lure av at de er enkle og ensformige, de er gull.

Som du skrev Henning en fin aveksling til ørretfiske.

Jeg synes "nesten" dette er kulere ;D ;D ;D

Greia er at det er så veldig fort gjort å binde opp et dusin <<l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker dypt for alle innspill som har kommet!

Har bundet noen lyrfluer nå i kveld av hva jeg selv tror kan funke. Men klart, jeg fisker bare på vestlandet om sommeren så det blir preferansene jeg binder etter. Da er vel lyren høyere oppe i vannmassene og kanskje andre farger er bedre på vinteren? Har tenkt hvit og rødt jeg i dag og så blir det en neve brune og oransje bunnys i morra! :)

Ett par av kveldens surringer. Om ikke lyren vil ha disse så vil nok garantert gjedda ha dem. ;D

8480065476_f05f97f52b_c.jpg

8480066254_b641d75685_c.jpg

8480064936_d9d3031d1d_c.jpg

Sånn her går det når en markabinder skal lage en clouservariant etter hva han tror kan funke. Masse flæshy fiber av ett slag. Ett brystparti formet med bly og bindetråd og så farget med tusj, og til slutt ett hode med ett par auer i. Skal liksom gå opp ned denna her, men kommer den til å gjøre det? Veitdafaen! ;D

8479000707_ec6227fcee_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markaclouseren din var meget fin den Kim <<l.

Eller rettere sagt den var skikkelig dritfin, me copy <<l

Jeg har ikke hatt godt lyrfiske med hvite fluer, verken sommer ,høst eller vinter, men det er mine erfaringer.

Untaket er opplyste båthavner osv :)

Men som jeg skrev tidligere, bind inn litt vekt i front på fluene da de får litt jigg-effekt.

Uten å skravle høl i hodet på deg så er det bare positivt, både med tanke på å holde flua dypt under fiske og gange.

Og yes, de funker på gjedde til våren og asp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit er den som funker best på den opplyste brygget jeg pleier å stå på, men da har jeg også fisket med intermed line der det stort sett er småfisk. Dette fiske jeg skal praktisere nå er jo noe helt annet, både lokasjon, årstid, sjikt i vannet osv. Im clueless!

Bare tyt i vei, Robban! Er derfor jeg er her inne på forumet veit du, for å høre på denne fluefisketytinga som kjærringa mi har blitt så glad i med tida! Skål også til dere alle forresten!! Har sitti med fluer helt til nå og har glemt bort at jeg har kald øl i kjøler, ikke bra!! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra Robban :)

Takk Henning

Vet at du ser orginalfargene gjennom gullstikket akkurat her ;D ;D ;D

Tru jeg må teste ut egendefinert hvitbalanse gitt ;);D<<l

Bergyltene er åsså veldig glad i disse fluene. Fått mange store berggylter på disse.

Nå blir det of topic, men disse i røde funker godt på sei.

Ikke la dere lure av at de er enkle og ensformige, de er gull.

Som du skrev Henning en fin aveksling til ørretfiske.

Jeg synes "nesten" dette er kulere ;D ;D ;D

Greia er at det er så veldig fort gjort å binde opp et dusin <<l.

Ja, er rimelig kult når det blir litt størrelse på sakene. Samt litt cowboy-vær, så blir det fort litt rock & roll.

Har noen kule snutter av lyr, og misstenker at det kan komme flere som igjen generere en snutt på et tidspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råbra fluer, Robert, og Waffer'n og Henning også  :) Alle disse vil jeg tro rocker på lyren ja  <<l

Nå mangler det bare at det ramler inn et par Igor Soldo-fluer her så er i hvert fall ammunisjonen klar  :)

Gleder meg faktisk til å prøve det fisket der igjen (tenk en ihuga innlands ørretfisker som sier det, men det er fordi det var skikkelig moro ;D). Jeg er en komplett nybegynner når det gjelder sjøfiske, men jaggu er det moro det også  :)

Får høre med Henning om jeg ikke kan komme på en helgetur igjen uti havgapet en tur i vår og besøke han gitt  :) Var der i fjor, og det var jaggu moro på alle måter. Lyr i hopetall, og jaggu var det ikke en stor blåstål som prøvde å kille flua også. Jeg som bare er vant til harr og ørret fikk jo sjokk når noe slik fluoriserende blått skjøt som ei pil etter den stakkars flua mi. Niser svømte forbi også, så det var action (fikk lyst til å hente 30-06'n da, kremt...). Det var i hvert fall noe som frister til å gjøre igjen :) Og sjøørretfiske også? Hmm, skjønner at jeg har gått glipp av noe fin vinteraktivitet i mange år her.

8479529977_2768a6666c_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...