Gå til innhold

Farge hackle med kaffe


André_Brµn

Anbefalte innlegg

For mange år siden - det første steget jeg hadde på farging, så eksperimenterte jeg med pulverkaffe og 7% eddik som farge/fikserer. Og sannheten er at pulverkaffe er et veldig kraftig og godt fargemiddel. Det gir en nydelig brunlig tone på fluebindermaterialene, helt fritt for rødskjær. Og ettersom hvor mye du tilfører av mengde og tid, så kan du få ulike brunsjatteringer i det kalde spekteret av brunfargen.

Her har jeg lagt fram 3 hackle jeg har farget med kaffe - med tre ulike mengder og tider. Sjekk for eksempel den lyse der, og tenk hva den kan brukes til :-) Og den mørke er omtrent som en coachman brown uten rødskjæret (noe som selvsagt tar brodden av det gode med Coachmanbrun da, men det er en annen historie  ;D )

farging_kaffe_Andre_Brun_D3S_5202.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer du med tid eller mengde Andre?

Hei  :) Ja, tid og mengde kaffe er faktorene for å få det lyst, respektivt mørkt.

Funker det på hel nakke, og hvordan er fremgangsmåten og blandingsforholdet med eddik?

Hei  :) Jeg har aldri prøvd kaffefarging på hel nakke før, men vil tro det går like greit som å bruke Veniard-pulver.

Når jeg for eksempel farger Polychenille, så bruker jeg 3 liter vann, 4 ss eddik og ønsket mengde av farge®. Samme forhold duger også ved nakker. Pass på at det ikke blir for varmt bare. Bedre å la det "trekke" litt enn at det skal koke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lekkert. Hvordan gjør du dette, rett og slett fremgangsmåte og tid?  Har flere svart/hvit grizzly som jeg kanskje kan  fikse litt på  ;)

Hei, Jørn  :)

Er selv på forsøks-stadiet, men varm opp 3 liter vann slik at det ryker av det, men ikke koker, ta i 2-3 skjeer pulverkaffe og 3-4 spiseskjeer 7% eddik, legg nakken ned i vannet og blaut den skikkelig. Se an tiden/nakken. Fra 1 minutt til flere. Skyll godt etterpå.

....søler da vel ikke bort kaffe på slikt svineri   :P

7510292554_631352251f_z.jpg

;D Til tross for kulden, så har han det nok alt i alt litt morsommere han utendørs  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkert. Hvordan gjør du dette, rett og slett fremgangsmåte og tid?  Har flere svart/hvit grizzly som jeg kanskje kan  fikse litt på  ;)

Hei, Jørn  :)

Er selv på forsøks-stadiet, men varm opp 3 liter vann slik at det ryker av det, men ikke koker, ta i 2-3 skjeer pulverkaffe og 3-4 spiseskjeer 7% eddik, legg nakken ned i vannet og blaut den skikkelig. Se an tiden/nakken. Fra 1 minutt til flere. Skyll godt etterpå.

....søler da vel ikke bort kaffe på slikt svineri   :P

7510292554_631352251f_z.jpg

;D Til tross for kulden, så har han det nok alt i alt litt morsommere han utendørs  ;D

..tja - det er vel noen som føler det slik om dagen   :rolleyes:

Men fargen som kaffen avgir blir meget flott - det skal sies  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset med kaffefarge brukte jeg også for mange år siden. Som Andrè sier og viser gir det nydelige fargenyanser.

Jeg fant trikset i en bok av Dick Stewart "FLY-TYING TIPS" fra 1990. Fremgangsmåten fra denne boka for å få fargen til Ligth Cahill (amerikansk tørr døgnflue):

-Vask og skyll materialene grundig.

-Kok opp to kopper vann, ha i 4 toppede teskjeer pulverkaffe og to teskjeer iseddik (acetic acid).

-Legg i materialene og la småkoke i 10 - 15 min. Ta den vekk fra varmen og la trekke i 15 min.

-Skyll matetialene i kaldt vann og tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket som snus dette. Selv om jeg brukte koffeinfri kaffe. Testet med å farge en halv nakke. Måtte bare være tålmodig med tiden, da det tok en god stund før nakken tilsynelatende tok til seg farge.

Takker derfor så mye for et meget nyttig tips  <<l

Så koffeinfri kaffe funker som snus???  8):D;D:o :o :P<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I dag har jeg eksperimentert litt med kaffefarging på noen forskjellige materialer jeg har liggende. Har farget følgende på liste under :

1. Grizzly nakke lys brun

2. Gryzzlynakke gul/oliven

3. Harelabb grå/hvit

4. Turkey biot oliven

5. Maraboufjær hvit, knall gul og ett mørk oliven

6. Hare zonkerstrips hvit, mørk oliven og ett rosa

I en kjele varmet jeg 3 liter vann, hadde oppi 3 ss eddik og 3/4ss evergood filtermalt. Rørte alt godt sammen før jeg la oppi alle materialene. Lot dette ligge i ett kvarter ca før jeg skylte alt i lunka vann og deretter ga dem en runde med føneren.

Her er resultatet etter første forsøk.

FØR - ETTER

8731380520_2b4e8c6d11_z.jpg

8730214799_6788df65dc_z.jpg

1. Grizzly nakke lys brun - Nakken blei litt mørkere, men ikke så mørk jeg vil ha den. Ny runde på denne!

2. Gryzzlynakke gul/oliven - Det gulaktive i nakken ble mørkere oliven og det var dette jeg ønsket.

3. Harelabb grå/hvit - Denne blei jeg mest fornøyd med av alle materialene. Den blei mørk krem/brunfarget og egner seg nå bedre til vårfluene mine.

4. Turkey biot oliven - Farge uendret

5. Maraboufjær hvit, knall gul og ett mørk oliven - Hvit fjær ble kremfarget og den knallgule ble mye dusere og litt kremaktig i fargen. Den mørke oliven fargede fjæra er uendret i fargen.

6. Hare zonkerstrips hvit, mørk oliven og ett rosa -Den hvite ble litt kremfarget, men ikke mye. De to andre er så og så uendret i farge. Den rosa ble hakket mørkere, men ikke nevneverdig egentlig.

Skal gjøre ett nytt forsøk med den brune nakken og da blir fremgangsmåten noe annerledes. Rapport kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du får nakken mørkere dersom du bruker pulverkaffe?

Det er mye mer konsentrert/ kraftig enn malte bønner - men om det har noen effekt vet jeg ikke.

Jeg har hatt klart bedre effekt ved bruk av pulverkaffe når jeg har ønsket en mørkere farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å prøve en mørk kokevariant men vet ikke hvilken, hvilket merke har dere brukt? Ønsker nakken mørk brun. Tenkte litt på brassero eller hva den heter, den skal jo være mørk. :)

Hva er egentlig eddikens oppgave i prosessen, hvorfor har vi i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...