Gå til innhold

ULTRA LETT FLUEFISKE!!!


fiskern69

Anbefalte innlegg

8) I SEPTEMBER KJØPTE JEG EN SAGE TLX`7´10" #00 LINE. VEKT:1 1\8 OZ. UTROLIG GØY Å FISKE MED. HAR FÅTT 31 AURER PÅ DEN MEN INGEN OVER 400GR :oops: NESTE SESONG SKAL JEG TA DE STORE :twisted: .SKAL PRØVE LITT I VINTER OGSÅ. ER DET NOEN SOM HAR NOEN FORSLAG TIL FLUER SOM ER BRUKBARE I DEN KALDE PERIODEN :?: HAR HATT HELL MED FJØRMYGGLARVER NÅR ISEN LIGGER PÅ VANNENE,MEN DET MÅ VEL FINNES FLERE LØSNINGER.[/code]

post-889-13949845906157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er det fluer til pilking på isen du er ute etter? :shock: Du kan bruke steinflueimitasjoner, men ta nå heller med fluene dine og fluestanga til sjøen i stedet.... ;)

 

PS: Et lite tips er å fjærne "caps lock´n" på tastaturet ditt, så virker det ikke som du skriker... laugh.png' alt=':lol:'> ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fluer til pilking på isen du er ute etter? :shock: Du kan bruke steinflueimitasjoner' date=' men ta nå heller med fluene dine og fluestanga til sjøen i stedet.... ;)

 

PS: Et lite tips er å fjærne "caps lock´n" på tastaturet ditt, så virker det ikke som du skriker... laugh.png' alt=':lol:'> ;)[/quote']

 

Ja, TLX`en i #00 er nok en fantastisk sjøstang..... :shock:

 

 

Skal bygge meg en lett stang i vinter, og må si jeg gleder meg veldig til å fiske med den.....nå går ikke jeg lengre ned enn #1, men så satser jeg på å få de fra 400 gr og oppover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fluer til pilking på isen du er ute etter? :shock: Du kan bruke steinflueimitasjoner' date=' men ta nå heller med fluene dine og fluestanga til sjøen i stedet.... ;)

[/quote']

 

Ja, TLX`en i #00 er nok en fantastisk sjøstang..... :shock:

 

:D Hehe.. Regner jo med at han har flere fluestenger når han først har gått til innkjøp av en #00 da ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med ei så lett stang. På litt større fisk har du jo ikke kontroll, og kjøringa blir mye lengre. Fisken blir dermed mer utslitt, og overlevelsessjansen etter evt utsetting blir redusert. Har selv en #2 stang, men bruker den sjelden etter jeg har hatt noen ubehagelige opplevelser med "halvdød" fisk...

 

Ikke for å være krass mot noen. Bare min erfaring og mening... Måtte bare... Har hatt en dårlig dag på jobben. måtte gå ut over noen...

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig i at det nødvendigvis tar lengere tid å trette ut en fisk på lett utstyr. Har fisket mye med en #2 stang og det stemmer dårlig med mine erfaringer. Det er jo fortommen som bestemmer hvor mye man kan holde igjen.

 

Det er heller ikke en så "smal" utrustning som mange vil ha det til. Kaster greit små streamere og gullhodenymfer med #2 stanga mi. At det likevel er et litt begrenset utstyr hva fluestørrelse, vindtoleranse og kastelengder angår, er helt på det rene.

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt kilos fisk på min orvis one weight uten at det har bydd på store problemer. selfølgelig har man litt mindre å presse med, men min erfaring med en såppas lett stang er det at absolut hele stanga jobber og dette gjør at fisken blir fortere utslitt.

Jeg personlig er mer skeptisk til å fiske med en 0.10 fortom en 0.15, kontra 00 og 5#.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjoff' date='

 

Vanskligere da 8), du syntes der er veldig godt & kaste med eller??? hadde aldri betalt 4000 spenn for & kjøpe en 0,0. hadde heller satset på en 3'er eller 4'er da:) mye mere muligheter med den :!:[/quote']

 

Vel godt og godt. Jeg finner det utfordrene ;) Jeg tror man kan skjerpe teknikk ved å kaste med lette stenger. De takler mindre feil...

 

Min favorittklasse 4. Den syns jeg er mest allround til mitt fiske. Som er tørt, nymer og (i værste fall) en streamer ;)

 

mjof

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00 er jo bare et supplement, ingen erstatning for 2 eller 3 (som IKKE går under kategorien ultralett). Jeg ser helt klart en hensikt med en 00 og skulle gjerne hatt en selv.

Så har han også brukt den veldig fornuftig da - på fisk opp til 4hg. Men jeg ser ingen problemer med å kjøre kilosfisk på slikt utstyr, ref. Rønsingen. Man blir også god til å kaste med så lett stang/snøre.

 

00 er kult, enkelt og greit :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men når det går helt ned i klasse 0 så blir det litt for unødvendig' date=' kan godta 2 med usikkerhet. ... men liker klasse 4'er & 5'er. Det er favorittene mine, går ikke under det...[/quote']

 

Om mann ikke behersker eller liker ultralett utstyr...er det ikke ensbetydende med at det er unødvendig ..... ;) .spesielt ikke så lenge fluefiske i det store og hele handler om smakssak og det å ha det triveligt når mann høster av naturens "overskudd".

 

Tørrflue fisker !!hva med å kalle deg for Tørrpinne fisker i steden da.. :roll: laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teton,

 

:twisted: Hvis du leser iforumet så var det snakk om 0,0 stanga som sage har produsert, & jeg sier min mening hva jeg mener & hva hensikten med en 0'er stang er for meg. jo for 3 gang sier jeg at ( JEG ) ikke vil kjøpe en stang som har en aksjon som jeg ikke takler pga at jeg kun har fisket med 4-5-6-8 er stenger & at overgangen til en 0'er gidder jeg ikke. Det er sikkert møkk tøft & få en stor ørret på den, men bakdelen er for det er at kastene ikke blir lengre en beina dine, & det ser jeg ikke hensikten med. ikke noe & diskutere. stikk & kjøp deg en 0.0 da, så kan du fiske 8)8). handler ikke om hva folk liker ( det er deres sak ) men for meg ( meg altså ) ikke aktuelt før jeg eventuelt blir sponset av sage ( som aldri skjer).... hehe!! du må lese hva som står i forumet, ikke gå kun ut av en spesiell text som jeg har skrevet. det blir feil (( bæsja i sekken lillegutt )) buuuuuuuu laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> tørrpinne fisker? jo faktisk, der sa du noe, kansje jeg skal binde fluer av bark fra treet, det er stor mulighet for at det flyter bra. takk for tipset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mjoff,

 

med at & kaste med 0'0 stang er utfordrene i sin aller høyeste grad:), & at kaste teknikken vil skjerpe seg mere & mere hvis viljen til & satse på en 0'er er clue her. Men jeg syntes jeg har funnet min sjel i 4-5 ere, vil helst ikke gå så mye under det ( blir liksom samme runda en gang til ) jeg satser på fisken, ikke utstyret.. jeg syntes det er kult & få fisk på 5'er, det er grunnen ( jeg tror ikke 0'er stenger kommer til & blir høy prioriter lenge fremover. Folk kjøper heller stenger med litt mere kasteegenskaper ( vil jeg tro da )!!! jeg har fått laue på en 2'er i sommer, & det blir liksom feil når det skjennes ut som fisken var 1 kilo, men egentlig var den bare 20 gram?? :shock:. det blir jo bare & lure seg selv :D haha!! men det var gøy, men tenk når det hvis det plutselig smeller på et beist på 4-5 kg.. da skal jeg kansje skifte mening!!! men da går vel alt til hell også! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralett fiske er kult. Basta! Hvilken klasse man vil bruke er en smakssak, og det må alle tolerere. Jeg liker å bruke lette stenger, men er så bortskjemt med relativt stor fisk i "mine" vassdrag, så jeg går ikke under #2. Har hatt en #1, men har gitt den bort, da det ble litt for mye rognekjepp for meg...

 

Go "nesten-ultralett"!!!

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teton' date='

 

:twisted: Hvis du leser iforumet så var det snakk om 0,0 stanga som sage har produsert, & jeg sier min mening hva jeg mener & hva hensikten med en 0'er stang er for meg. jo for 3 gang sier jeg at ( JEG ) ikke vil kjøpe en stang som har en aksjon som jeg ikke takler pga at jeg kun har fisket med 4-5-6-8 er stenger & at overgangen til en 0'er gidder jeg ikke. Det er sikkert møkk tøft & få en stor ørret på den, men bakdelen er for det er at kastene ikke blir lengre en beina dine, & det ser jeg ikke hensikten med. ikke noe & diskutere. stikk & kjøp deg en 0.0 da, så kan du fiske 8)8). handler ikke om hva folk liker ( det er deres sak ) men for meg ( meg altså ) ikke aktuelt før jeg eventuelt blir sponset av sage ( som aldri skjer).... hehe!! du må lese hva som står i forumet, ikke gå kun ut av en spesiell text som jeg har skrevet. det blir feil (( bæsja i sekken lillegutt )) buuuuuuuu laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> tørrpinne fisker? jo faktisk, der sa du noe, kansje jeg skal binde fluer av bark fra treet, det er stor mulighet for at det flyter bra. takk for tipset..[/quote']

 

Slapp av da Tørfluefisker .. :) ...jeg må da få kunne si min mening jeg også uten at du skal gjenta deg selv gang etter gang .... :roll:

 

Kunne faktisk godt selv tenke meg ultralett utstyr ...selv om det sikkert kan diskuteres om det er "etisk" riktig med tanke på kjøringa av fisken osv.....Har da prøvd en ener stang og synes vel ikke det var noe spesielt pinglete ..så hvorfor skulle ikke en 0'er være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...