Gå til innhold

Utskrift av bilder i beste kvalitet - hvilket firma og hva slags print er best?


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg håper noen av fotoentusiastene her inne kan hjelpe meg å finne rett forhandler for beste utskrifts variant.

Jeg har kommet til den konklusjon at jeg skal printe ut bilder litt oftere i stedet for å la dem ligge på harddisken. Jeg vil ha flere bilder på veggen rett og slett :D

For et par uker siden bestilte jeg et par plakakter fra Japan Foto bare for å se hvordan det ble og jeg må si meg rellativt godt fornøyd med resultatet.

Jeg har nå lyst til å printe ut noen flere men da på Lerret, Galleriprint, aluminiumsplate etc som gir bedre kvalitet og lengre levetid...... for ikke å snakke om mer fotoglede rett og slett :D

Det som lenge har frustrert meg er bilder i stua bak glass og ramme som mange inkludert meg ofte har hengende. Det blir så mange forstyrrelser i form av gjenskinn og refleks i glasset som tar bort opplevelsen fra selve bildet. Dritkjiipt å se speilbilde av seg selv og stua når man ønsker at bilde skal tale for seg selv :D

Jeg er litt skeptisk til bilder på Lerret og skumplater etc da jeg er redd de kan bli litt "tamme/matte/døde" men kanskje jeg tar feil? Erfaringer mottas med takk :D

Derfor lurte jeg på om noen kan gi meg gode råd om hvilke print man kan velge og fra hvem for å få best mulig kvalitet og slippe å irritere seg over at man ser speilbilde sitt eller lys og annet fra stua.

JEG VIL SE BILDENE SÅNN DE ER MENT Å VÆRE UTEN GJENNSKINN OG REFLEKS :D

Jeg håper på gode råd og forslag på ulike print og de rette forhandlerene :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det må da være noen her inne som printer ut bilder på lerret eller andre printvarianter og som kan komme med noen gode råd om hva som funker best og hvilke forhandlere som er å anbefale?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor lurte jeg på om noen kan gi meg gode råd om hvilke print man kan velge og fra hvem for å få best mulig kvalitet og slippe å irritere seg over at man ser speilbilde sitt eller lys og annet fra stua.

JEG VIL SE BILDENE SÅNN DE ER MENT Å VÆRE UTEN GJENNSKINN OG REFLEKS :D

Terje

Hei, Terje. Jeg tar stort sett bilder som jeg har lyst til å levere til fluefiske-blad/bruke i artikler, eller for web.

Men har prøvd plexiglass-forstørrelser til husbruk, og de blir kjempefine, men er veldig dyre. Dattera mi, Amalie har en slik hengende på rommet sitt av henne og hunden Milla, og det er en glød i de bildene som ligner gode gamle bakopplyste dias  <<l Men som sagt, veldig dyre.

Utover det, så er jeg ikke så veldig glad i å henge opp bilder.

Sånn helt generelt; om du vil unngå reflekser i størst mulig grad, så er en matt overflate tingen. Men det som egentlig skjer da, er at refleksen spres over ei større flate enn det ville gjort med ei blank overflate... Akkurat som en MAC-skjerm: En skjerm med matt overflate innbiller folk seg at ikke gir reflekser, men det eneste som skjer er at den matte skjermen distribuerer refleksen over ei større flate så den "liksom" blir borte, men den blir jo ikke det. Med en blank skjerm, kan man faktisk velge å vri bort refleksen om mulig, og om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Derfor lurte jeg på om noen kan gi meg gode råd om hvilke print man kan velge og fra hvem for å få best mulig kvalitet og slippe å irritere seg over at man ser speilbilde sitt eller lys og annet fra stua.

JEG VIL SE BILDENE SÅNN DE ER MENT Å VÆRE UTEN GJENNSKINN OG REFLEKS :D

Terje

Hei, Terje. Jeg tar stort sett bilder som jeg har lyst til å levere til fluefiske-blad/bruke i artikler, eller for web.

Men har prøvd plexiglass-forstørrelser til husbruk, og de blir kjempefine, men er veldig dyre. Dattera mi, Amalie har en slik hengende på rommet sitt av henne og hunden Milla, og det er en glød i de bildene som ligner gode gamle bakopplyste dias  <<l Men som sagt, veldig dyre.

Utover det, så er jeg ikke så veldig glad i å henge opp bilder.

Sånn helt generelt; om du vil unngå reflekser i størst mulig grad, så er en matt overflate tingen. Men det som egentlig skjer da, er at refleksen spres over ei større flate enn det ville gjort med ei blank overflate... Akkurat som en MAC-skjerm: En skjerm med matt overflate innbiller folk seg at ikke gir reflekser, men det eneste som skjer er at den matte skjermen distribuerer refleksen over ei større flate så den "liksom" blir borte, men den blir jo ikke det. Med en blank skjerm, kan man faktisk velge å vri bort refleksen om mulig, og om ønskelig.

Takker for svar, André :D

Jeg regner med at det du kaller Plexiglass forstørrelse er bilde trykket på/bak såkallt AKRYLGLASS. De er dyre men jeg har et par bilder (håper på flere til sommeren :D) som jeg kunne tenke meg å forstørre opp og gjøre litt ut av så da er et sånt trykk aktuellt.

HVORDAN ER DET MED GJENNSKINN/REFLEKS I DET PLEXIGLASS BILDET? Det er jeg veldig nysgjerrig på :D

Jeg må innrømme at siden jeg ikke filmer med video så har spurt meg selv flere ganger hva i svarte jeg skal med foto utstyr til flere titalls tusen bare for å legge ut bilder på nettet og ha de lagra på en harddisk å sjelden se dem i noen særlig grad. Da kunne like gjerne knipse med et kompaktkamera.

Derfor har jeg bestemt meg for å printe ut flere bilder både som fotobøker og innimellom i litt store formater.

Håper det er flere som kunne komme innspill slik at jeg kan få noen flere råd om trykk på lerret, akrylglass, skumplater etc etc og som sagt gjerne litt om forhandlere med godt rykte på seg når gjelder å lage gode trykk.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den "looken" bildene får på lærret, men det er fordi jeg også er veldig glad i oljemalerier. Refleks vil du få , har jeg erfart, uansett til en viss grad. Jeg ville spurt evt tatt en tur til feks Japanfoto og sett på om de har noen eksempler på forskjellige utskrifter. Det er som Andre sier, matt overflate gir også refleks på et vis. Du må nesten bare prøve deg fram. På en vegg så kan et bilde gi refleks, på en annen ikke. Har litt med hvordan lyset faller. På bilder printet ut på lørret kan du evt, velge bort å ha glass . De fleste firmaer som printer har grei kvalitet, men har lest at Japanfoto er hakket foran.

Men hvorfor kjøper du deg ikke en stoor printer og printer selv? Må nok legge litt kroner på bordet, men det er moro og lage selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg liker den "looken" bildene får på lærret, men det er fordi jeg også er veldig glad i oljemalerier. Refleks vil du få , har jeg erfart, uansett til en viss grad. Jeg ville spurt evt tatt en tur til feks Japanfoto og sett på om de har noen eksempler på forskjellige utskrifter. Det er som Andre sier, matt overflate gir også refleks på et vis. Du må nesten bare prøve deg fram. På en vegg så kan et bilde gi refleks, på en annen ikke. Har litt med hvordan lyset faller. På bilder printet ut på lørret kan du evt, velge bort å ha glass . De fleste firmaer som printer har grei kvalitet, men har lest at Japanfoto er hakket foran.

Men hvorfor kjøper du deg ikke en stoor printer og printer selv? Må nok legge litt kroner på bordet, men det er moro og lage selv også.

Takker så mye for godt svar :D

Jeg har også hørt at Japan foto er bra og den poster´n jeg kjøte derfra var overraskende bra.

Jeg satte forøvrig poster´n bak glass og ramme men fjerna glasset da det ble alt for mye gjennskinn i glasset. Uten glass funka det mye bedre :D

Jeg liker også looken bilder får på lerret så det er nok et godt alternativ.

En stor printer er uaktuellt da jeg rett og slett ikke har plass til den, men tanken er interessant :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker bilder montert i ramme, men ser etter alternativer på grunn av sjenerende reflekser i glasset (og syns det er ok å bruke noen kroner på prosjektet) ville jeg forhørt meg med en rammemaker.

De leverer spesialtilpassede rammer og refleksfrie glass. Det kan kanskje bli litt voldsomt med ramme og passe-partout, men de kan kanskje si noe klokt om refleksfrie glass i det minste.

Jeg har fått montert noen bilder av rammemaker, og resultatet blir ganske mye mer imponerende enn en IKEA-ramme eller lignende.

Mulig dette var litt på siden av det du spør etter, men dersom du følger opp tråden finner du ikke flinkere folk enn Galleriets Rammeverksted AS i Eilert Sundts gate (22 46 48 08).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dersom du liker bilder montert i ramme, men ser etter alternativer på grunn av sjenerende reflekser i glasset (og syns det er ok å bruke noen kroner på prosjektet) ville jeg forhørt meg med en rammemaker.

De leverer spesialtilpassede rammer og refleksfrie glass. Det kan kanskje bli litt voldsomt med ramme og passe-partout, men de kan kanskje si noe klokt om refleksfrie glass i det minste.

Jeg har fått montert noen bilder av rammemaker, og resultatet blir ganske mye mer imponerende enn en IKEA-ramme eller lignende.

Mulig dette var litt på siden av det du spør etter, men dersom du følger opp tråden finner du ikke flinkere folk enn Galleriets Rammeverksted AS i Eilert Sundts gate (22 46 48 08).

Det var faktisk et veldig godt tips :D

Jeg visste ikke at det fantes refleskfrie glass så dette er noe jeg helt klart vil vurdere.

Takker så mye for tipset :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er litt på siden:

Selv har jeg aldri vært så fornøyd som etter at jeg investerte i en god skriver selv.

Jeg har nå en Epson Stylus Photo R3000. (Ca. 6 lapper veil.)

Printer opptil A3+.

Her har man muligheten til å virkelig detaljstyre utskriften. Men rimelig std. innstillinger funker som fy.

Bruker helst semi-gloss på litt store print. Skjønt, "smellen" ved å bruke Premium glossy, kan imponere.

Men man kan printe på det meste med en slik.

Har solgt ganske mye bilder nå, og tilbakemeldingene er kun positive.

Og så er det så utrolig moro! Er jo så man får en dobbel glede; Spenningen ved å smekke brikka inn i leseren, for å se resultatene av dagens fotoshoot på skikkelig skjerm, blir nå forlenget med ventetiden når det klikker og årner i printeren...

Like før jeg må printe et eller annet her...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mulig det er litt på siden:

Selv har jeg aldri vært så fornøyd som etter at jeg investerte i en god skriver selv.

Jeg har nå en Epson Stylus Photo R3000. (Ca. 6 lapper veil.)

Printer opptil A3+.

Her har man muligheten til å virkelig detaljstyre utskriften. Men rimelig std. innstillinger funker som fy.

Bruker helst semi-gloss på litt store print. Skjønt, "smellen" ved å bruke Premium glossy, kan imponere.

Men man kan printe på det meste med en slik.

Har solgt ganske mye bilder nå, og tilbakemeldingene er kun positive.

Og så er det så utrolig moro! Er jo så man får en dobbel glede; Spenningen ved å smekke brikka inn i leseren, for å se resultatene av dagens fotoshoot på skikkelig skjerm, blir nå forlenget med ventetiden når det klikker og årner i printeren...

Like før jeg må printe et eller annet her...  

Skulle gjerne hatt en sånn en men jeg har rett og slett ikke plass til noen skriver i min lille ungkars bolig :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange spennende materialer som kan bli knallfine med trykk. En ting jeg liker veldig godt er å printe på en børstet aluminiumsplate. Da får man en struktur i bildet som kan funke veldig bra. Har sett noen utrolig fine bilder printet på dette materialet. Det blir også ett "levende" bilde da sollys og andre ting reflekteres i deler av bildet.

Å trykke speilvendt på baksiden av en tykk, klar akrylplate (Plexiglas) blir også veldig bra. Man får en liten dybdeeffekt grunnet tykk akryl. En annen variant som kan bli veldig fint er å trykke på opal akryl. Dette er en "melkehvit" plate som slipper lys igjennom og sprer lyset godt i platen. Slik at man får en hel lysende flate. Kan bli veldig tøft med rett motiv. Og man kan få seg en særegen lampe som ingen andre har maken til. ;)

Det finnes veldig mange som gjør dette i dag. Søk på digitalprint så vil jeg tro det kommer opp mange forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye for svar, Henning og Thomaso :D

Thomaso:

Hvordan er det med gjenskinn på børstet aluminiumsplate og akrylglass?

Henning:

Hvilken forhandler brukte dere på bildene som ble trykket på lerret?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig blank akryl har jo like mye gjenskinn som glass omtrent. Men finnes antirefleks overflate som stopper mye av dette, uten å påvirke utseendet. Det er en veldig fin matt overflate.

Børstet alu overflaten vi har her på jobben er ganske matt. Det vil likevel bli en slags "speiling" i feltene som ikke blir dekket av trykkfarge. Men det er en av tingene som gjør dette materialet veldig tøft. Jeg selger mye materiale til folk som driver med digitalprint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Vanlig blank akryl har jo like mye gjenskinn som glass omtrent. Men finnes antirefleks overflate som stopper mye av dette, uten å påvirke utseendet. Det er en veldig fin matt overflate.

Børstet alu overflaten vi har her på jobben er ganske matt. Det vil likevel bli en slags "speiling" i feltene som ikke blir dekket av trykkfarge. Men det er en av tingene som gjør dette materialet veldig tøft. Jeg selger mye materiale til folk som driver med digitalprint.

Takker så mye, Thomaso :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje, send en PM til Terese på facebook. Det er hu som har kontroll på det der. hu handla, bestilte hele greia.

JEg har bare hengt de opp :)

Den er grei, Henning :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bestilte først et bilde  på 80 x 60 cm på lerret for å ha på kjøkkenet, og det ble klart bedre enn forventet. Jeg ble litt revet med da og bestilte 3 stk 90 x 60 cm lerretbilder som henger i stua hjemme, og ble veldig fornøyd bortsett fra at et par av rammene var litt skjeve. Jeg brukte Japan Foto, bildene ble tatt med mitt Nikon D5000 med 18-200 VR 2 objektiv. Dette kameraet har ca 12 Megapiksler og jeg var litt bekymret for oppløsningen men det ble bra nok, og bildene blir jo mest betraktet på avstand. Jeg er temmelig amatør i forhold til de fleste her men har stor glede av bildene. De fikk økt kontrast inntil det mørkeste i bildene ble svart, litt oppskarping og ørlite fargejustering, det var hele behandlingen, og det ble gjort med programmet som fulgte med kameraet, eventuelt programmet som ligger på PCen.

Konseptet med store, nær refleksfrie bilder er veldig bra og anbefales varmt. De fleste bilder synes å fremstå meget bra i stort format.

Ellers har det gitt meg mye å legge alle digitalbilder inn på Playstation 3, for enkelt å kunne se på dem på flatskjermen.  Også dette eller tilsvarende løsninger anbefales fordi det øker gleden ved bildene vesentlig når de er et par tastetrykk unna.

For øvrig, takk til mange og lærerike innlegg fra mange her på forumet.

Det gjelder vel med foto som med fluefisket, man bør finne en vei man trives med. Og som med fluefisket er ikke utstyret men ferdigheter og glede viktigst.

Mvh

Espen Hov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei,

Jeg bestilte først et bilde  på 80 x 60 cm på lerret for å ha på kjøkkenet, og det ble klart bedre enn forventet. Jeg ble litt revet med da og bestilte 3 stk 90 x 60 cm lerretbilder som henger i stua hjemme, og ble veldig fornøyd bortsett fra at et par av rammene var litt skjeve. Jeg brukte Japan Foto, bildene ble tatt med mitt Nikon D5000 med 18-200 VR 2 objektiv. Dette kameraet har ca 12 Megapiksler og jeg var litt bekymret for oppløsningen men det ble bra nok, og bildene blir jo mest betraktet på avstand. Jeg er temmelig amatør i forhold til de fleste her men har stor glede av bildene. De fikk økt kontrast inntil det mørkeste i bildene ble svart, litt oppskarping og ørlite fargejustering, det var hele behandlingen, og det ble gjort med programmet som fulgte med kameraet, eventuelt programmet som ligger på PCen.

Konseptet med store, nær refleksfrie bilder er veldig bra og anbefales varmt. De fleste bilder synes å fremstå meget bra i stort format.

Ellers har det gitt meg mye å legge alle digitalbilder inn på Playstation 3, for enkelt å kunne se på dem på flatskjermen.  Også dette eller tilsvarende løsninger anbefales fordi det øker gleden ved bildene vesentlig når de er et par tastetrykk unna.

For øvrig, takk til mange og lærerike innlegg fra mange her på forumet.

Det gjelder vel med foto som med fluefisket, man bør finne en vei man trives med. Og som med fluefisket er ikke utstyret men ferdigheter og glede viktigst.

Mvh

Espen Hov

Takker så mye for god info, Espen :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Noen ganger er det slik at man ser ikke ting som er rett foran nesetippen på seg :D

Det fant jeg ut i dag etter å ha fått et tips på at det er en meget dyktig og profesjonell fotograf som driver sitt eget fotografiske studio her på Hamar.

Jeg stakk innom han i dag og holdt på å ramle i gulvet når jeg så de trykkene og de bildene han lager.

Det var alt fra trykk på førsteklasses fotpapir (superkvalitet), aluminiums trykk (helt rått forøvrig), akrylglass, lerret etc og kvaliteten var ekstremt god på alt. I tillegg gjør han alt selv og viste tydelig at hadde peil hva han drev med :D

Prisene var også meget gode så dette var helt rått rett og slett og heretter glemmer jeg nettbutikker og går bare til Støldal Fotografisk på Hamar ..... slipper frakt gjør jeg også :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Såbra at du fant noen. Det er utrolig hvor kult ting kan bli når man printer på alternative materialer, og de nye storformat printerene begynner å bli imponerende bra. :)

<<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...