Gå til innhold

Snodig oppførsel.


Frode G.

Anbefalte innlegg

Si meg som utenforstående en ting; hva er Hemsil-folk? Noe dårlig skjønner jeg, noe man ikke vil forbindes med. Og jeg trenger å vite det slik at imaget jeg nå bygger opp blir best mulig.

Jeg skal forøvrig kjøre mitt eget lille eksperiment denne sesongen. Litt sånn millionær i forkledning. Fremstå som en tufs med gammal anorakk, tåpelig hatt og kanskje til og med splitcanestanga mi. Jeg er av typen som sosser ned. Drittsekkene, de finnes i alle miljøer, risikerer å bli overdosert på avføringsmidler hvis anledning skulle by seg. Det er ikke utopisk. Bra folk skal få info om hvor jeg veit det finnes pen fisk. For jeg veit om noen steder folk sjelden ferdes. Hvor skogsfuglen sitter sier jeg ikke før jeg får cognac i glasset.

Men hele grunnlaget for eksperimentet, det er at de som ferskes i å forsøple og slenge materiell dritt rundt omkring, de skal overøses med all den eder og galle jeg klarer å lire av meg. Uavhengig av alder. Unnskyldninger som at stasjet skal bare lagres til neste tur, eller hva som helst, holder ikke.

Nok om det. Jeg så forresten første vak i nordmarka i dag. Glimrende! Småørret i min private, lille treningskulp. Såfort jeg blir kvitt småungen som akkurat nå henger i buksebeinet mitt, blir det ut å trene. Mere gøy på vakende fisk uansett størrelse, enn på plenen hjemme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner den følelsen ja... Morsomt når de som vet at jeg er fluefisker absolutt skal fortelle om fantastiske fangster på garn.... :P

Ja kjenner til den der. Var en på jobben som kommenterte hvor fin makrell jeg hadde fått da jeg satt med en pen ørret som skjermbilde på pc'n. Jaja..

Bare sitter og lurer på hva de som blir så fulle av seg sjæl tenker egentlig... Hvis de vil være som Lars Lenth så har de jo bare lest "halve boka". De har snusen, utstyret og jaktinstinktet på plass, men glemmer at Lars faktisk er en hyggelig og omgjengelig fyr. Det er derfor han har klart seg så bra i denne bransjen. Hadde han vært kjip, full av seg sjæl og grinete så hadde han ikke vært den største og mest kjente over så mange år.

Så disse folkene er ikke som Lars i det hele tatt! Hvorfor de er sånn fatter jeg ikke da vi er så få i dette landet og spesielt innen fluefiske. Hva oppnåes med å være kjip? Blir man helten blant 4-5 kompiser, eller kanskje så mange som 10 stykker? Hva med å kose seg i godt lag med likesinnede ved en fin elv, med kaffekoppen i hånda og (for noen) snus under leppa? Mange fisker alene, men det har også blitt vanlig at kompisgjenger henger sammen og lager blogger og filmer. Dette er jo utrolig bra og noe vi ønsker og trenger i Norge (bare se hva Vak gutta får til), men noen misforstår dette helt og velger en holdning hvor tydeligvis bare de i gjengen sin kan det å fiske flue, mens alle andre bare loker rundt.

Det er om å gjøre å være kul, ha den rette stilen og fange de største fiskene for deretter å blogge om det. Ikke noe galt i det, tvert imot. Har drevet med dette selv tidligere. Problemet derimot oppstår når man også slutter å bare kose seg på tur, bare det å fiske med gode venner. Det trenger ikke være en konkurranse hver gang man er på tur med gutta. Sunn konkurranse er bra, men når hver tur handler om å levere resultater, hvem som er kulest osv... vel, det blir jo bare latterlig. Jeg har fisket med noen riktig dyktige fyrer opp igjennom, og det som kjennertegner disse er at de er gode som få, innsatt i det de driver med, er omgjengelige fyrer som ikke trenger å fremheve seg selv i alle sammenhenger. De kan godt være kritiske til andre fiskere, men det holdes på et saklig nivå uten å bli ufin og uspiselig.

Fellesnevneren for alle disse er at de blir godt likt, andre har lyst til å fiske med dem og de skaffer seg på den måten viktige kontakter som deler hemmelige fiskeplasser og gjerne vil samarbeide i film, artikkel og bok prosjekter. Det er disse som kommer seg opp og fram og som varer lenge i bransje, hvis det er målet da. For andre er det bare snakk om å fiske med gode venner eller alene og ha det gøy. Er lov det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte jeg treffer møkkamenn men det hender. Ofte er det vel at blir frustrete over at du kommer.

Men noen er ufyselig arrogante.

Helt enig at dette hører med til sjeldenheten ruffen, men det er noen få som det blir trukket fram i denne tråden. Er absolutt imot janteloven og vil ikke at folk skal slutte med å utvikle seg samt strekke seg mot nye mål. Tvert imot. Det gjør jeg selv og trives med det, men det går vel an å være hyggelig og litt "laid back" samtidig? Hvis man velger å være en dass, så kan man fort ende opp uten for mange venner en dag. What goes around osv...

Vel, nok sagt om dette. Det er vår så ut og fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg som utenforstående en ting; hva er Hemsil-folk? Noe dårlig skjønner jeg, noe man ikke vil forbindes med. 

Hemsil-folk er verste sort . . . snobber og millionærer, alle som en. Skikkelig fælinger i enhver sammenheng.

Rena-folk er strake motsatsen . . . Der er det høy Rorbua-faktor og jordnært så det holder over hele fjøla.

Tisleia-folk skal man ikke kødde med . . . der sitter kniven alltid løst i slira, og de bukspretter deg før du rekker å presentere deg.

Så har du selvfølgelig hunnselv-gjengen . . . alkoholikere alle sammen, men det er ikke så mye vold som det var tidligere.

Tar med barduelv-gjengen, også . . . Rene gestapo, og du finner ingen der du snur ryggen til, om du har livet kjært.

Uansett, hemsil-folket er verst, og de av dem som ikke allerede er kjendiser har garantert et stort ønske om å bli det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg som utenforstående en ting; hva er Hemsil-folk? Noe dårlig skjønner jeg, noe man ikke vil forbindes med.

Hemsil-folk er verste sort . . . snobber og millionærer, alle som en. Skikkelig fælinger i enhver sammenheng.

Rena-folk er strake motsatsen . . . Der er det høy Rorbua-faktor og jordnært så det holder over hele fjøla.

Tisleia-folk skal man ikke kødde med . . . der sitter kniven alltid løst i slira, og de bukspretter deg før du rekker å presentere deg.

Så har du selvfølgelig hunnselv-gjengen . . . alkoholikere alle sammen, men det er ikke så mye vold som det var tidligere.

Tar med barduelv-gjengen, også . . . Rene gestapo, og du finner ingen der du snur ryggen til, om du har livet kjært.

Uansett, hemsil-folket er verst, og de av dem som ikke allerede er kjendiser har garantert et stort ønske om å bli det  ;D

Haha... kort oppsummert der og alt er jo helt sant ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg som utenforstående en ting; hva er Hemsil-folk? Noe dårlig skjønner jeg, noe man ikke vil forbindes med. Og jeg trenger å vite det slik at imaget jeg nå bygger opp blir best mulig.

Jeg skal forøvrig kjøre mitt eget lille eksperiment denne sesongen. Litt sånn millionær i forkledning. Fremstå som en tufs med gammal anorakk, tåpelig hatt og kanskje til og med splitcanestanga mi. Jeg er av typen som sosser ned. Drittsekkene, de finnes i alle miljøer, risikerer å bli overdosert på avføringsmidler hvis anledning skulle by seg. Det er ikke utopisk. Bra folk skal få info om hvor jeg veit det finnes pen fisk. For jeg veit om noen steder folk sjelden ferdes. Hvor skogsfuglen sitter sier jeg ikke før jeg får cognac i glasset.

Men hele grunnlaget for eksperimentet, det er at de som ferskes i å forsøple og slenge materiell dritt rundt omkring, de skal overøses med all den eder og galle jeg klarer å lire av meg. Uavhengig av alder. Unnskyldninger som at stasjet skal bare lagres til neste tur, eller hva som helst, holder ikke.

Nok om det. Jeg så forresten første vak i nordmarka i dag. Glimrende! Småørret i min private, lille treningskulp. Såfort jeg blir kvitt småungen som akkurat nå henger i buksebeinet mitt, blir det ut å trene. Mere gøy på vakende fisk uansett størrelse, enn på plenen hjemme.  

Først og fremst: "Hemsil-folk" var egentlig ment kun som noen som hadde fisket mye i Hemsila. De hadde tydeligvis vært der ei uke eller to. Om det er mitt innlegg du sikter til da.

Førøvrig knakandes innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg som utenforstående en ting; hva er Hemsil-folk? Noe dårlig skjønner jeg, noe man ikke vil forbindes med. 

Hemsil-folk er verste sort . . . snobber og millionærer, alle som en. Skikkelig fælinger i enhver sammenheng.

Rena-folk er strake motsatsen . . . Der er det høy Rorbua-faktor og jordnært så det holder over hele fjøla.

Tisleia-folk skal man ikke kødde med . . . der sitter kniven alltid løst i slira, og de bukspretter deg før du rekker å presentere deg.

Så har du selvfølgelig hunnselv-gjengen . . . alkoholikere alle sammen, men det er ikke så mye vold som det var tidligere.

Tar med barduelv-gjengen, også . . . Rene gestapo, og du finner ingen der du snur ryggen til, om du har livet kjært.

Uansett, hemsil-folket er verst, og de av dem som ikke allerede er kjendiser har garantert et stort ønske om å bli det  ;D

Svært informativt Lars, glimrende! Kunne ikke håpet på bedre tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ting jeg har grubblet litt over. Jeg har fisket litt rundt forbi og enklete ganger har jeg fått i trynet at nå kommer vel hele Kristiandsand neste tur. Og så ser jeg at de samme personene utleverer seg i samme elv i en film ???

Neste gang  jeg får høre dette av slike personer kommer jeg til å knivstikke de i lysken!

Haha, jeg aner hvor du har vært Ruffen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det burde vært stilt krav til formell utdannelse for å bedrive fluefiske, ja la oss si minimum 4 år på Universitet eller høyskole. Fluefiske har jo tradisjonelt sett vært en "gentlemans sport", ja for eliten rett og slett, og da er dannelse, livsanskuelse og orientering viktige ingredienser for å få det hele til å gå opp, både med hensyn til perspektiv, behandling av andre, ja sømmelig adferd som det enkelt kan beskrives. Ja, men hva med de yngre, sier du? Det skal jeg si deg det; De yngre burde bruke tiden sin på studier, etablere familie og skaffe seg en samfunnsnyttig jobb. Ikke farte rundt som nomader og filme storfisk fra alle verdens hjørner for så å poste dette på offentlige nettsider! Dette er jo oppvigleri, provokasjon og fører ikke noe godt med seg! Fluefiske bør være forbeholdt voksne folk, de yngre bør holde seg til mark og dupp en uke i sommerferien, og det bør de gjøre helt til de har studielån godt oppover øra eller pipa, eller hva det heter. Fluebinding kan de derimot begynne tidlig med. En fin måte å spe på studielånet. Med litt enkle regler og krav er det enklere å få verden til å gå opp, og unngå slike ubehageligheter som Ruffen her har vært utsatt for. Men hva med arbeiderklassen, sier du, ærlige håndtverkere og bartendere. Ja, de har jo LO på sin side, og klarer sikkert å få presset inne en kvoteordning eller noe, men forhåpentligvis utenfor de beste klekkeperiodene.  

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...