Gå til innhold

Kjøpe Orvis-vadere i USA..?


Thomas_R

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første innlegg her på forumet – og det før jeg har tatt mitt første kast med fluestang!

Jeg kjøpte fluestang av Robert fra Gero på Villmarksmessa på Lillestrøm og sitter nå og stirrer på islagte vann og venter utålmodig ;)

For å få tida til å gå prøver jeg å skaffe meg mer eller mindre komplett utstyr til sesongen begynner.

Jeg trenger noen tips angående vadere. Jeg har ikke tenkt å bruke en formue på dette, men liker å gjøre et lurt kjøp (gjerne på salg). Jeg vurderer vadepakken hos skittfiske.no til 1499 kr http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Komplett-vadepakke/Kinetic-O2-Vadepakke--124765-p0000056119.aspx. Det jeg er usikker på er om jeg trenger en vadejakke (jeg har en skalljakke i GoreTex som kan brukes i dårlig vær). Kanskje det er bedre å heller legge pengene i en bedre vadebukse? Her har jeg null peiling, men ser som sagt etter vadere i nedre prissjikt.

I midten av mai reiser jeg til New York og jeg har sjekket ut fiskebutikker på Manhattan. Det er en Orvis-butikk der http://www.orvis.com/intro.aspx?subject=621 og i følge nettidene til Orvis http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=0G08 har de salg på en vadebukse som i Norge koster 3500 kr (Silver Label Roll-down Stockingfoot Waders). Er det noen som har erfaringer med denne modellen? Er det ulurt å kjøpe vadere i utlandet med tanke på reklamasjon osv.?

Det er jo ikke sikkert at de har buksa i butikken, men om jeg blir rådet til at den buksa MÅ jeg kjøpe skal jeg hvertfall ta turen.

Tar gjerne mot råd angående kjøp av full vadepakke eller kun bukse og sko, Kinetic eller Orvis...

På forhånd takk for svar!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Styr unna vadejakke i denne omgang.

Vadere fra Orvis i denne prisklassen er nok bedre enn et billigsett. Det man merker det bet på er pusteegenskapene... Man blir fort klam inni vadere av billig membran, og forskjellen er som regel betydelig. Og dette er minst like viktig mht jakke. (Bruk Goretexjakken din !)

Kort fortalt, Kinetic mot Orvis i denne prisklassen- Orvis uten å blunke.  

Ellers kan du jo også besøke disse:

http://urbanangler.com/retailstores.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være!

Jeg forutsetter at du har snelle og flytesnøre.

Nei, du trenger ikke vadejakke om du har en vanlig skalljakke. Bare dra den litt opp om du skal vade dypt. Bare unngå å plasser for mye utstyr i de lave lommene da dette lett kan bli vått.

Vadere er ikke noe jeg bruker mye penger på sammenlignet med annet utstyr. Grunnen er enkel. Vadere kan ikke annet enn å holde deg tørr og til slutt vil alle vadere begynne å lekke. Vadere er i praksis forbruksmateriell. Med mindre du har en svært spesiell kropsfasong så er det bare å kjøpe en billig vader.

Orvis er generelt overprisa i Norge sammenlignet med USA. For alt du vet er Kinetic og Orvis vaderene laget på samme kinesiske fabrikk. Jeg hadde nok gått for pakka i fra skittfiske, men jeg presiserer at jeg ikke har konkret kjennskap til de to vaderene.

Bruk eller penger på kastekurs, drivstoff og fiskekort enn på dyre vadere og vadejakke  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

For meg har aldri vadere vært forbruksmateriell, selv om jeg ser mange hevder dette.

Hvis man ikke presser på sømmene, tar de skåsomt av og på uten press, og alltid henger de til tørk med god lufting inni bør vadere vare i minst 4-5 år med gjennomsnittlig bruk.

Dette gjelder Simmsvadere som koste noe mere enn flere andre merker. (Men som også kan kjøpes godt rabbattert på høsten....)

(Trooooor ikke dette var of topic....... ) :-\

PS. Ser forøvrig av avataren din at du fanger fisk med henda pr dags dato.....   Så fluefiske bør være en smal sak !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna vadejakke i denne omgang.

Vadere fra Orvis i denne prisklassen er nok bedre enn et billigsett. Det man merker det bet på er pusteegenskapene... Man blir fort klam inni vadere av billig membran, og forskjellen er som regel betydelig. Og dette er minst like viktig mht jakke. (Bruk Goretexjakken din !)

Kort fortalt, Kinetic mot Orvis i denne prisklassen- Orvis uten å blunke.  

Ellers kan du jo også besøke disse:

http://urbanangler.com/retailstores.html

Takk for svar!

Hadde en følelse av at jeg kanskje ikke burde prioritere vadejakke riktig enda! Jakka mi har hette og ok store lommer...tror den funker bra foreløpig.

Hva tenker du om å kjøpe i utlandet? Lekker buksene på første turen er det jo litt stress å reklamere...eller kan en norsk Orvis-forhandler være behjelpelig?

Urban Angler står på lista over sjapper som skal sjekkes  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om å kjøpe i utlandet? Lekker buksene på første turen er det jo litt stress å reklamere...eller kan en norsk Orvis-forhandler være behjelpelig?

Jeg kjenner ikke til Orvis spesielt men tviler sterkt på at norske forhandlere vil være behjelpelige når du har handlet varen i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Styr unna vadejakke i denne omgang.

Vadere fra Orvis i denne prisklassen er nok bedre enn et billigsett. Det man merker det bet på er pusteegenskapene... Man blir fort klam inni vadere av billig membran, og forskjellen er som regel betydelig. Og dette er minst like viktig mht jakke. (Bruk Goretexjakken din !)

Kort fortalt, Kinetic mot Orvis i denne prisklassen- Orvis uten å blunke.  

Ellers kan du jo også besøke disse:

http://urbanangler.com/retailstores.html

Takk for svar!

Hadde en følelse av at jeg kanskje ikke burde prioritere vadejakke riktig enda! Jakka mi har hette og ok store lommer...tror den funker bra foreløpig.

Hva tenker du om å kjøpe i utlandet? Lekker buksene på første turen er det jo litt stress å reklamere...eller kan en norsk Orvis-forhandler være behjelpelig?

Urban Angler står på lista over sjapper som skal sjekkes  :)

Sitat Jokke:

"Alt kan repareres"  Det er mange gjørdetselvmetoder. Sjekk Youtube !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være!

Jeg forutsetter at du har snelle og flytesnøre.

Nei, du trenger ikke vadejakke om du har en vanlig skalljakke. Bare dra den litt opp om du skal vade dypt. Bare unngå å plasser for mye utstyr i de lave lommene da dette lett kan bli vått.

Vadere er ikke noe jeg bruker mye penger på sammenlignet med annet utstyr. Grunnen er enkel. Vadere kan ikke annet enn å holde deg tørr og til slutt vil alle vadere begynne å lekke. Vadere er i praksis forbruksmateriell. Med mindre du har en svært spesiell kropsfasong så er det bare å kjøpe en billig vader.

Orvis er generelt overprisa i Norge sammenlignet med USA. For alt du vet er Kinetic og Orvis vaderene laget på samme kinesiske fabrikk. Jeg hadde nok gått for pakka i fra skittfiske, men jeg presiserer at jeg ikke har konkret kjennskap til de to vaderene.

Bruk eller penger på kastekurs, drivstoff og fiskekort enn på dyre vadere og vadejakke  <<l

Takk for velkomsten!

Blir ikke mye fisk med vadebukse om jeg ikke har snelle og flytesnøre  ;)

Her er det visst delte meninger. Problemet med Kinetic-buksene er at jeg ikke får prøvd dem i butikk. Får hvertfall sjekke butikkene i New York og se om jeg blir klokere/overbevist.

Angående kastekurs: Er redd for at jeg ikke er utlært fluefisker etter et todagers kastekurs. Vurderer å bli med i en fiskeklubb/forening med mange erfarne folk som ser glede i å lære opp en amatør...noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Ser forøvrig av avataren din at du fanger fisk med henda pr dags dato.....   Så fluefiske bør være en smal sak !

;D Avataren er et bilde fra en dykketur på Cuba i fjor. Guiden tok denne barracudaen med harpun og jeg fikk lov til å posere  :P

Får bytte til et fluefiskerelatert bilde NÅR kilosørreten ligger i håven  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du også bør ta med i betraktningen er at Orvis har holdt på med vadere i veldig mange år, noe Kinetic neppe kan skilte med, og sitter således på kompetanse deretter.

Jeg ville aldri under noen omstendighet kjøpt vadebukse fra Kinetic . . . De kan være bra, men min erfaring er at man får hva man betaler for når det gjelder fiskebekledning. For meg er bekledning minst like viktig som annet fiskeutstyr, for det er vanskelig å trives på fisketur om man er våt og kald  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du også bør ta med i betraktningen er at Orvis har holdt på med vadere i veldig mange år, noe Kinetic neppe kan skilte med, og sitter således på kompetanse deretter.

Jeg ville aldri under noen omstendighet kjøpt vadebukse fra Kinetic . . . De kan være bra, men min erfaring er at man får hva man betaler for når det gjelder fiskebekledning. For meg er bekledning minst like viktig som annet fiskeutstyr, for det er vanskelig å trives på fisketur om man er våt og kald  ;)

Hmm...mulig du har et poeng. Jeg er nesten avhengig av å stole på deres/andres erfaring, men har ikke lest erfaringer med Kinetic-buksa. Det beste eller tryggeste hadde nok vært å kjøpt et kjent merke på salg!

Hva slags specs bør en bra bukse ha? Ser på produktbeskrivelser at det nevnes for eksempel dette:

Waterproof: 20 000mm

Breathability: 6-7000gr/m2 over 24 hours A1 / 12000 g/m2 over 24 hours B1

Hvordan tolker man slikt?

Innser at jeg spør om mye rart  :rolleyes: Jeg er bare en ivrig nybegynner som digger å forske på utstyr til mine hobbyer og liker selvfølgelig å gjøre et godt kjøp  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på de buksene før, men det ser ut til at de kun er tilgjengelig i small. Jeg har også fått det for meg at man må ha vadere som går til brystet, men det er kanskje ikke nødvendig  ???

Hva med disse: http://www.streamstix.com/product.html/streamstix-hydrodynamics?category_id=52#.UXrXAyt5z00

De finnes i størrelsen "Large long". Jeg er 188 cm høy og bruker ofte størrelse large. Noen idé om disse vil passe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ikke for å være negativ, men jeg kunne ikke hatt midjevadere......    Jeg må stadig vekk trekke valige vadere opp, og vade til toppen av vaderne, Midjevadere ville begrenset meg mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ, men jeg kunne ikke hatt midjevadere......    Jeg må stadig vekk trekke valige vadere opp, og vade til toppen av vaderne, Midjevadere ville begrenset meg mye...

Kunne lett bytta ut vadera mine med ett par midjevadere 78% av gangene jeg bruker dem. Men vi bor på forskjellige plasser og fisker i forskjellige habitater så meningene våre blir ut i fra eget bruk. I marka har jeg ofte en nedrulla pølse rundt hoftene fordi vadera ofte blir for varme. Men klart, skal man velge kun en type er den hele ett bedre valg da den dekker ett større område rent bruksmessig. På den annen side...blir du hekta på fluefiske ender du opp med en av alt mulig til slutt uannsett... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jeg er vader endel helt opp til brystet, men det er meg, strekker meg den lille ekstre biten, uansett hvor vi er.. Da finner man de uoppdagede plassene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vader endel helt opp til brystet, men det er meg, strekker meg den lille ekstre biten, uansett hvor vi er.. Da finner man de uoppdagede plassene..

Trur ikke du hadde gjort det i de myrvannene i området her jeg bor..! ;);D  Blupp... Hvor blei det'an? Trur'n sank i myra...! :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står svært sjelden å fisker dypere enn til hofta, men det hender jo man må krysse elva eller vade litt dypt før man kommer til ei grunne.

Så hvis jeg bare skulle hatt ei vadebukse så ville jeg itvilsomt valgt brystvader. Men som den luringen jeg er har jeg selvfølgelig begge deler  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Man skal ikke tråkke uti stille skogsvann  ;)

Jupp, bare Fredrik som står der med vann til brystet. ;D  (Bare kødder litt med deg, Fredrik.. ;))

;D

He he, ser det for meg med meg selv i hovedrollen !    ;D Plump !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å stikke ned til Robbert å spør om råd. Han vet virkelig hva han prater om og er en kar som ikke kommer til å lure deg. Regner med du bor i nærheten av gero siden du hadde handlet der.

Jeg kjøpte av Robert på Villmarksmessa. Jeg bor i Oslo, men det er jo ikke lange turen til Gero. Jeg fikk et godt inntrykk av Robert så det er godt mulig jeg tar turen til Gero for å slå av en prat en dag.

Tusen takk til alle som har svart på mine nybegynnerspørsmål  <<l

I dag så jeg at mye av isen på Østensjøvannet har forsvunnet...da begynner det vel å bli håp i marka også!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...