Gå til innhold

Lineforslag til streamerfiske i marka ønskes.


Kim W

Anbefalte innlegg

Tjohopplahei! :)

Jeg skal kjøpe meg en 5'er line som skal brukes i marka til små zonkere, libeller, tunge nymfer og den slags og lurer litt på om noen kan anbefale ei line eller to ut fra egen erfaring. Har titta litt på proff. fullsynklina fra SA og vipper litt i mellom synk2 og synk3. Andre line som bør taes med i vurderinga? Ser for meg at flyt/synk er en uting da flytedelen kan bli litt bråkete på vindstille dager. What u think?

Noen som har en formening om synkegrader til markafiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

har fiska endel med wet tip /sinktip i marka. Å komme seg litt ned er viktig. Synk 3 tror jeg kan bli litt voldsomt for sakte twistede libellenymfer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har prøvd litt fra belly oppi åsen (og da skjønner du vel hvilket vann...)

Har brukt et Snowbee XS Intermediate og fått litt på det, både med nymfe og WB, men føler vel egentlig ikke at jeg kommer særlig dypt. Tror også du må på synk 2 el 3 om det skal monne, men hva som er best vet jeg ikke.

Spennende å høre hva du finner ut!

Forøvrig er jeg ikke veldig glad i den Snowbee-lina, den blir usannsynlig trå etter kort tids bruk...

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det SA Professional Full Sink - Synk2, og skulle den ikke passe mitt bruksområde kan dere få den billig av meg. ;D<<l

Er du sikker ? :rolleyes:

http://northernflyfishing.com/butik/intermediate-enhandslinor/mkb-distance-presentation-intermediate/

Dette er favorittlina til The Stig til buzzing i vind.

Selv bruker jeg flyt med laaaaange fortommer til endel av fisket du nevnte. ;)

Skal selv ha lina til Micke for buzzing i vind,eller når jeg vil fortere under overflaten,og det skulle ikke forundre meg om det kan havne en streamer i enden av og til og.

Fordel at ikke knuter og fortom striper ved stillevannsfiske. <<l (For det meste,da.) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,har ikke testet lina du nevner.

Som gammel SA-fan er det nesten vanskelig å innrømme at da jeg prøvde en GPX(tror jeg det er)var det ikke lenge den satt på snella. :-\

Ble litt for mange besøk i busker og gress ved vannkasting.

Både Wetcell og Aircell-linene var jo gode liner(Aircell selges vel fremdeles,billige er de og)og hvis den er synonym med den,skulle den vel duge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i den retninga du nevner her med tanke på aircell, så jeg tar en sjanse å tester fullsink. Ser i eldre innlegg her inne at flere liker denne lina til sjøbruk pga god coating og lite minne. Blir sikker ikke feil i marka heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd SA sin fullsink til både ferskvann og saltvann, og den funker fint. Selv har jeg brukt intermediate-lina, men jeg vil vel tro at en synk2 også gjør en god jobb. Synk3 tror jeg, som noen andre sier, kan bli litt overkill med mindre du ønsker vanvittig fart på inntrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg kjørte på med en Synk 5 mastery line. Funket fint for streamerfiske ihvertfall. Men for veldig sakte inntrekk med buzzer blir det kanskje litt mye.

Er en viss forskjell på streamerfiske og nymfe/buzzerfiske :) Uniform sink IV gjør alt for meg, og skal jeg litt dypere finnes det polyleadere (som også fungerer supert på "glassliner")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt MYE tid på streamerfiske i stille vann nå i flere år, og fortrinnsvis fra bellybåt. Om du tenker å fiske fra bellybåt vil jeg anbefale en line med flytende skyteline og hurtigsynkende klump. Viktig å komme langt nok ned i tillegg til at lina ikke må vikle seg inn i svømmeføtter når man trekker inn. :)

Jeg sidestiller streamerfiske med hvilken som helst form for tørrfluefiske når det gjelder grad av utfordring. Når man har brukt mye tid med streameren på stillevann og begynner å kjenne vannene like godt som sin egen bukselomme er det ekstra gøy hvert år når man vet at hvis man kaster dit under den utoverbøyde bjørka eller bak den store kampesteinen så er det nesten garantert at det kommer til å rykke kraftig i andre enden. Ekstra gøy er det da når det stemmer gang etter gang. Store ørreter er utrolig stasjonære og det er gøy å kunne få de store ørretene også utenom vulgatasesongen ;) Og for meg ligger det mye mer utfordringer i streamerfiske enn det gjør ved tørrfluefiske. Dette innegår fluemønstre, inntrekk, kasteteknikk og ikke minst strategi og hvor man legger kastene. Det å ikke bare denge løs rundt hele vannet, og heller tenke nøye igjennom hvor man legger kastene for å unngå å skremme fisk har for meg vært den viktigste nøkkelen i mitt streamerfiske. Det å bruke mer tid på streamerfiske resulterer gjerne i en dramatisk økning i gjennomsnittsvekt på fanget ørret ;)

Brukte noe intermediateliner før, men fikk mye bedre resultater da jeg gikk over til liner som synker dypere.

Har veldig mye å takke Robban for når det gjelder streamerfiske og utallige gode fisketips :)

Sorry hvis det ble litt OT.

Send meg gjerne en PM om du lurer på konkret hvilke liner vi har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner her, ørreten, er noe av det jeg tenker for mitt fiske i år. Ofte er det lite vak og med tanke på at 90% av næringsgrunnlaget befinner seg under vann har jeg lyst til å øke kompetansen på nettopp det sjiktet med imitasjoner som kan lokke frem litt grovere fisk.

Har tenkt å satse på libellenymfer og småfiskimitasjoner (minizonkere ol.) og også andre småkryp som lever under flata. I år kommer mye av mitt fiske til å foregå med en småmyk og deilig  fiskestang (yellowline#5) og i veska vil jeg alltid ha en flyteline og en synkeline.

To bokser med med fluer er med, en tørr og en blaut, og med dette skal sesongen i år bli mye mer komplett enn tidligere. Med meg har jeg også nappindikatorer i to størrelser som skal brukes til nymfefiske i elv og buzzerfiske på stillevann bla.annet. Gleder meg til årets baluba! Har trua!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har fisket en del med streamer i fra både land og i fra belly.

Jeg har funnet ut at Hurtig synkende line er veldig bra. Spesielt hvis det er ut på sommeren da fisken står dypt. Men jeg har også hatt knallbra fiske med glassline som synker middels. Spesielt når fisken står grunt. Men fiske med Flyteline har jeg hatt middels dårlig fiske med.

Men til info: Jeg har selv fått mest fisk på fast sink (synk 4). fremfor alle andre synke liner - men jeg har hatt mindre godt fiske på liner som synker fortere enn dette.

Selv skal jeg nå fiske med synk 4 i morgen i elv.

Morten M 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill som har kommet så langt! Valget faller på SA pro fullsink synk3 i første omgang og så får vi se hvordan den fungerer for meg når isen forsvinner.<<l

Tipper det kommer til å fungere mye bedre når isen forsvinner, selv synk3 går vel ikke igjennom den  ;D ;D ;D

(jeg ler meg skakk av mine egne morsomheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...